Gå til innhold

Sønnen min får 13k i mnd på uføretrygd, meningen å leve på dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare skumlest her, men er litt sjokkert. 

Hvis alle regninger i mnd er betalt og jeg sitter igjen med 10 000 kr føler jeg at dette går veldig fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han bor hjemme å klarer ikke leve på 13.000 i måneden? Herregud....

Etter husleie har jeg ikke så veldig mye mer igjen selv, og jeg klarer meg kjempefint. Sparer tusenlapper hver måned. Her er det innstilling og forventinger som det er noe galt med.

Anonymkode: 28fbd...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 12.17):

Studenter får 150 000kr i året som det er meningen at det skal leve av, og det er lån. Så at AAP og ung ufør er høyere er for meg uforståelig. Det burde ikke være slik at man taper penger hvis man går fra å sitte hjemme med angst til å bli fulltidsstudent.

Anonymkode: 61288...1b3

Det er uforståelig at ung ufør er høyere enn det studenter får? Student er midlertidig, studenter kan jobbe ved siden av, de fleste av oss med ung ufør har vært studenter. Et voksent menneske kan umulig bygge et liv og spare til pensjon på 150 000 i året. Hvor tenker du at vi syke voksne mennesker skal bo? Jeg hadde 800.000 i inntekt før jeg mistet inntektsevnen i slutten av 30 - årene , skulle jeg gå tilbake til 150 000 i året fordi jeg født med en sykdom som kvalifiserer til ung ufør?   Det er fullt lov og studere om man er ufør , så nei man taper ingen penger på det. Tvert imot så anbefales uføre og studere og jobbe litt . 
så mye rart her på kg, men i det samfunnet noen ønsker seg, hvordan hadde det sett ut om syke bodde på gaten og måtte stjele for og spise? Helt sikker på at ikke du eller noen du er glad i kan blir syke? 

Anonymkode: 34e2a...070

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bor hjemme å klarer ikke leve på 13.000 i måneden? Herregud....

Etter husleie har jeg ikke så veldig mye mer igjen selv, og jeg klarer meg kjempefint. Sparer tusenlapper hver måned. Her er det innstilling og forventinger som det er noe galt med.

Kanskje planen ikke er og bo hjemme hele livet? 
svaret på splørsmålet til ts er uansett nei, det er ikke meningen. Han har nok en annen ytelse enn uføretrygd. For det er ikke meningen at uføre skal bo hjemme og leve på 13.  000 hele livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje planen ikke er og bo hjemme hele livet? 
svaret på splørsmålet til ts er uansett nei, det er ikke meningen. Han har nok en annen ytelse enn uføretrygd. For det er ikke meningen at uføre skal bo hjemme og leve på 13.  000 hele livet. 

Flytter han ut så oppjusteres utbetalingen for å reflektere den økte leiekostnaden.

Å sitte igjen med 10.000 etter at leien er betalt er virkelig ikke noe jeg synes synd på. Tvert imot er vedkommende heldig som mottar så mye. Det finnes de som jobber 100% og sitter igjen med mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite penger. Samtidig gjør boligprisene at hva som er mye og lite penger avhenger av livssituasjon. Det kompliserer regnestykket. 

Ta kusinen min på bygda. Hun kunne fint levd et komfortabelt liv som ufør. Hun ville da vært det jeg betegner som eliten. Selv kommer jeg fra et område hvor en liten leilighet kostet 8 millioner. Det gjør at jeg kan tjene en million kroner og fremdeles være fattig. Legger vi inn andre variabler som arv blir det umulig for politikerne å bestemme satser som treffer 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flytter han ut så oppjusteres utbetalingen for å reflektere den økte leiekostnaden.

Å sitte igjen med 10.000 etter at leien er betalt er virkelig ikke noe jeg synes synd på. Tvert imot er vedkommende heldig som mottar så mye. Det finnes de som jobber 100% og sitter igjen med mindre.

Gjør det? Det må du forklare nermere.

Anonymkode: eb30b...269

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er du helt borte, tror du uføretrygden oppjusteres og nedjusteres etter leiekostnaden ? 
skal jeg fortelle deg noe skikkelig kvalmt som du kan gremmes over? Jeg har 30. 000 i måneden i uføretrygd , 23 .500 etter skatt.  Jeg er gjeldsfri nå og betaler bare fellesutgifter på 2.700 kr i måneden. Trygden min har ikke blitt justert, selvsagt . 

Han er ikke heldig som mottar så mye, det er noe ts har misforstått ved at sønnen mottar mindre enn minstetrygd. Det er ikke mulig. Det er heller ikke meningen at han skal bo hos mor resten av livet. Ja, det finnes folk i 100% jobb som sitter igjen med mindre fordi de har høye boutgifter, men det er noe helt annet enn og ikke ha muligheten til og bo. .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (4 timer siden):

Du bestrider linker fra lovdata? Skjerp deg, dette er riktig. Har man ikke full trygdetid så blir det avkorting i uføretrygd. 

På NAVs egne sider står det og:

"Minsteytelsen du kan få, avhenger av om du er enslig eller bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer. Minsteytelsen blir redusert hvis du har redusert trygdetid i Norge."

Dette gjelder selvsagt ikke unge, norske mennesker.Det finnes ingen under 40 år som har den trygdetiden du referer til. Du henviser til en del av loven som IKKE er gjeldene. Det holder ikke å plukle en setning ut av loven, det er mer sammensatt enn som så.

Men hør ikke på meg, for all del. Men les infoskriv fra regjeringen. Den er lettere å forstå når man har lav jussforståelse:

det-norske-trygdesystemet_2024.pdf#page1

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder selvsagt ikke unge, norske mennesker.Det finnes ingen under 40 år som har den trygdetiden du referer til. Du henviser til en del av loven som IKKE er gjeldene. Det holder ikke å plukle en setning ut av loven, det er mer sammensatt enn som så.

Irrelevant, jeg svarte kun på ditt utsagn: "Det er INGEN som får under minstesatsen på ufør, som ufør. "

Jo, noen gjør det.  

Og trygdetid gjelder også frem i tid. Blir noen ufør som 25åring, og de er, som du sier, ung og norsk, så har de 40år trygdetid. 

Du viser her at du har liten forståelse for hvordan dette lovverket fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (25 minutter siden):

Men hør ikke på meg, for all del. Men les infoskriv fra regjeringen. Den er lettere å forstå når man har lav jussforståelse:

Akkurat det samme står der. 

IMG_9962.png

Endret av Abra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (4 minutter siden):

Akkurat det samme står der. 

IMG_9962.png

Du tenker at dette er gyldig for en ung, norsk statsborger. Det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (1 time siden):

Jeg har bare skumlest her, men er litt sjokkert. 

Hvis alle regninger i mnd er betalt og jeg sitter igjen med 10 000 kr føler jeg at dette går veldig fint.

Blir helt sjokkert over at folk har bare 3.000 i boutgifter og regninger. Da hadde jeg sittet igjen med 21.000 etter faste utgifter på uføretrygd og ja det hadde gått kjempe fint. Det er veldig, veldig få,som har så lite utgifter, derfor er minstetrygden ca 19.500 utbetalt, som det er noe feil her, og sønnen til ts skal ikke forventes og klare seg på 13.000 i måneden . Han skal  ha råd til og flytte fra mor, og betale sin egen strømregning og forsikring osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (1 minutt siden):

Du tenker at dette er gyldig for en ung, norsk statsborger. Det er det ikke.

Har du gått i vranglås eller? DU hevdet at INGEN får mindre enn minstesats. Det har har jo jeg bevist for deg nå at er feil. 

Det er ikke bare unge norske statsborgere som får uføretrygd her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 1.36):

Han er ufør. 

TS

Anonymkode: 065a2...723

Så kontakt nav og trygderetten så feilen blir rettet opp og han får masse etterbetalt. 
Om han er ufør og får mindre enn minstetrygd, som ikke skal være mulig, sitter dere på en stor erstatningssak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom TS' sønn er norsk statsborger og får 13k i uføretrygd, er han ikke 100% ufør.

Dersom han er 70% ufør er det ikke meningen at han skal klare seg på uføretrygden, det er meningen at han skal ha 30% ordinært lønnet arbeid og dermed samlet ha nok inntekt til å klare seg.

Det samme gjelder selvsagt andre graderinger av ufør - det er meningen man skal ha lønnet arbeid i tillegg. 

Dersom TS' sønn er gradert ufør og opplever å ikke ha inntektsevne den resterende prosenten, må han søke om å utvide uføregraden opp til 100%. Det vil gi en inntekt via uføretrygd som det er meningen han skal klare seg på.

Anonymkode: fadad...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 6.59):

Betaler han leie og den typen ting? Hvis ikke så tror jeg det at han bor hjemme har mye å si for summen. 

Anonymkode: 2954b...244

Nei, det har ingenting og si. Om en arver et slott og en milliard kroner får man fortsatt ikke mindre enn minstetrygd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er du helt borte, tror du uføretrygden oppjusteres og nedjusteres etter leiekostnaden ?

Vennligst ikke begynn med personangrep.

Ja, jeg trudde det, ja det var nøyaktig det som skjedde med meg personlig da jeg flyttet.

Men om det ikke stemmer nå lenger (dette er 15 år siden) så får jeg bare beklage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hæ? Tenker du alle uføre under 60 er late unnasluntrere? Da kan jaggu alle alderspensjonister også jobbe 4 dager i uka, og de på afp kan jobbe 5, for de er jo faktisk friske og har valgt tilværelsen selv.

Uføre er en gruppe med mye større individuelle forskjeller enn gjennomsnittet. Den viktigste grunnen til at andelen unge uføre øker er fordi flere overlever tilstander som folk døde av tidligere.

Anonymkode: bc5dc...25b

Jeg mener at ingen har godt av å sitte hjemme hele dagen uten en plan å følge.  Kjenner flere som er uføre som sitter å spiller/ser film hele natten, sover halve dagen og ikke gjør noe.  Da hadde det vært bedre om det ble opprettet masse verna bedrifter der alle som er uføre kunne ha gjort et eller annet.   

Anonymkode: 90430...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (11 minutter siden):

Har du gått i vranglås eller? DU hevdet at INGEN får mindre enn minstesats. Det har har jo jeg bevist for deg nå at er feil. 

Tråden gjelder en ung, norsk statsborger.

Den UNNTAKSTEGELEN du stadig henviser til gjelder en smal gruppe mennesker, og innebærer en avkortning av faktisk inntekt ved beregning av pensjon.  Så minstesatsen er absolutt. Du kan lese setningen iver det du selv har markert.

Det vi si at hvis du som voksen har bodd her i fem år og tjent godt vil uførepensjonen være over minste, men ikke så høy som for en annen som feks har vokst opp her. Det er fordi den fremtidige trygdetiden reduseres.

Minstepensjonen ER absolutt.

Abra skrev (11 minutter siden):

Selv om DU ikke forstår noe, så er det ikke feil hos andre.

Det er fsltisk morsomt at du mener du har bevist noe😂

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...