AnonymBruker Skrevet 20. april #21 Del Skrevet 20. april Et familiemedlem fant ut det ble vått i senga, å på den måten ble taklekkasje oppdaget, taket ble tettet men det som var begynt å råtne ble ikke skiftet og vil fortsette å råtne, huset vil sakte men sikkert forfalle pga manglende vedlikehold, etterslep på vedlikehold er mye dyrere enn å ta å skifte/vedlikeholde etter hvert Anonymkode: e7268...01c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #22 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du bør ta kledningen. Det nytter ikke selge et hus uten mose på plenen, om huset råtner på rot… Anonymkode: b0687...975 Å ha en kledning man ser burde vært byttet ut i nærmeste fremtid, betyr ikke at det må gjøres asap, ellers råtner huset. Jeg har selv en kledning jeg tenker er utgått på dato, den er sprukket enkelte steder, og har tatt til seg fuktighet nederst ved muren. Alle jeg har snakket med, inkludert snekkere har bedt meg for alt i verden å la det være. De sier at kledningen har mange år igjen før den må byttes, og man bytter ikke kledning før den må byttes. At flekkende maling må skrapes og males på nytt er jeg enig i. Utover det, så syns jeg dere angriper ts ganske brutalt her. Og antyder at hele huset går dukken fordi hun ikke har råd til å bytte kledningen akkurat i år. Anonymkode: 8ff62...8f5 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #23 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bytting av kledning og nye vinduer kan du søke om enova støtte til Anonymkode: 8ff62...8f5 Tusen takk for mange gode råd Er du sikker på at man kan søke enova støtte? Jeg spurte dem nemlig og de sa nei, de støttet bare vesentlige oppgraderinger av hele bygningskroppen når det var mange tiltak på en gang (hele huset samtidig). AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å ha en kledning man ser burde vært byttet ut i nærmeste fremtid, betyr ikke at det må gjøres asap, ellers råtner huset. Jeg har selv en kledning jeg tenker er utgått på dato, den er sprukket enkelte steder, og har tatt til seg fuktighet nederst ved muren. Alle jeg har snakket med, inkludert snekkere har bedt meg for alt i verden å la det være. De sier at kledningen har mange år igjen før den må byttes, og man bytter ikke kledning før den må byttes. At flekkende maling må skrapes og males på nytt er jeg enig i. Utover det, så syns jeg dere angriper ts ganske brutalt her. Og antyder at hele huset går dukken fordi hun ikke har råd til å bytte kledningen akkurat i år. Anonymkode: 8ff62...8f5 Takk for at du påpeker det. Det har vel særlig vært to stykker som er veldig på angrepssiden. Jeg synes det er merkelig oppførsel Anonymkode: 6d5fd...c05 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #24 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva legger du i begrepet «slitent hus» og hva kan man gjøre for å unngå det, spesielt når man har dårlig råd og ikke er helt frisk? Føler huset mitt er i den kategorien nå og synes det er litt flaut. Maling som flasser, kledning som burde vært skiftet, platting som har sett bedre dager, masse mose på plenen og gamle ute krukker med blomster i. Hva bør jeg prioritere for å få opp inntrykket? Anonymkode: 6d5fd...c05 Problemet er jo ikke «inntrykket». Problemet er at hus behøver jevnlig vedlikehold. Vedlikehodler du ikke takrenner, vinduer, dører, kledning, innvendige flater, tak, områder rundt dreneringen etc så vil huset få skader som påregnelig kan koste flere hundretusener å utbedre. Og dersom du ikke tar dem løpende så vil behovet for å bruke penger (altså hundretusener av dem) stige, samtidig som verdien på boligen vil synke. I verste fall risikerer du ha mer lån på eiendommen enn det som er verdien på huset. Og du risikerer at verdien på huset (som kan gi deg lån til å fikse skadene) er så lav at huset er mindre verdt enn skadene koster å fikse. Jeg har sett folk sitte fast i slike hus. Huset råtner rundt dem, bokstavelig talt. Og de kommer seg ikke vekk - fordi huset ikke har salgsverdi. Så om du ikke kan holde huset? Selg det så raskt tenkelig mulig. Flytt inn i en leilighet av nyere dato med vaktmestertjeneste. Tenker du at du ikke har råd? Det er - helt garantert - billigere enn å eie et hus. For et hus er dyrt i vedlikehold. Og enda dyrere i manglende vedlikehold. Anonymkode: fd757...db0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 20. april #25 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva legger du i begrepet «slitent hus» og hva kan man gjøre for å unngå det, spesielt når man har dårlig råd og ikke er helt frisk? Føler huset mitt er i den kategorien nå og synes det er litt flaut. Maling som flasser, kledning som burde vært skiftet, platting som har sett bedre dager, masse mose på plenen og gamle ute krukker med blomster i. Hva bør jeg prioritere for å få opp inntrykket? Anonymkode: 6d5fd...c05 Begynn med det som ikke koster så mye penger. Litt skraping og maling er ikke så dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #26 Del Skrevet 20. april TS beskriver et hus med maling som flasser av, kledning som bør skiftes, en falleferdig platting og masse mose i hagen. Det er ingenting som tilsier at hun har helse eller økonomi til å tviholde på en enebolig. For all del hun må gjerne gjøre det, men det høres ut som et massivt tapsprosjekt og noe hun aldri vil klare å vedlikeholde. Anonymkode: 45502...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #27 Del Skrevet 20. april Hus må vaskes årlig, da holder kledningen lengre. Man må skrape av maling som flasser og male. Naboens hus så skikkelig fælt ut frem til de skrapte, vasket og malte. Nå er det helt nydelig og kledningen holder noen år til. Anonymkode: 39068...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #28 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS beskriver et hus med maling som flasser av, kledning som bør skiftes, en falleferdig platting og masse mose i hagen. Det er ingenting som tilsier at hun har helse eller økonomi til å tviholde på en enebolig. For all del hun må gjerne gjøre det, men det høres ut som et massivt tapsprosjekt og noe hun aldri vil klare å vedlikeholde. Anonymkode: 45502...ed4 Hallo, her overdriver du ganske kraftig 😅 Anonymkode: 6d5fd...c05 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 20. april #29 Del Skrevet 20. april Når jeg hører "slitent hus" så tenker jeg full renovering med ny drenering (om det er nødvendig finner du ut ved å undersøke kjeller. Kjellerlukt og mye plaget med "rare" insekter er en god indikasjon), ny kledning og nye vinduer. Et slitent hus har gjerne også gamle rør og gammelt elektrisk anlegg. Det minste problemet med slitne hus (som jeg tenker det) er et utdatert kjøkken og bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #30 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hus må vaskes årlig, da holder kledningen lengre. Man må skrape av maling som flasser og male. Naboens hus så skikkelig fælt ut frem til de skrapte, vasket og malte. Nå er det helt nydelig og kledningen holder noen år til. Anonymkode: 39068...4d0 Det var dette jeg tenkte å skrive også. En god vask, skraping, og maling gjør underverker på en sliten og tørr kledning. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis du har dårlig råd og dårlig helse så er det veldig ufornuftig å sitte på en enebolig. Blir som en gammel pensjonist som okkuperer et stadig mer råttent hus mens barnefamilier kramper seg sammen i små leiligheter. Selg huset og skaffe deg en liten, lettstelt leilighet. Anonymkode: 45502...ed4 Jeg er ikke TS, men har du noengang tenkt på at det er ikke bare å selge? Vi har for eksempel ikke økonomi til å selge. Huset vårt er også slitent, og hvis vi skal selge vil vi kanskje få 3,5-4 millioner for det. En lettstelt leilighet som dekker vårt behov vil koste 5-6 millioner, og det får vi ikke lån til. Så derfor gjør vi det beste ut av det. Vi gjør litt om gangen, og blir ferdige tilslutt. Anonymkode: d3735...2f8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #31 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var dette jeg tenkte å skrive også. En god vask, skraping, og maling gjør underverker på en sliten og tørr kledning. Jeg er ikke TS, men har du noengang tenkt på at det er ikke bare å selge? Vi har for eksempel ikke økonomi til å selge. Huset vårt er også slitent, og hvis vi skal selge vil vi kanskje få 3,5-4 millioner for det. En lettstelt leilighet som dekker vårt behov vil koste 5-6 millioner, og det får vi ikke lån til. Så derfor gjør vi det beste ut av det. Vi gjør litt om gangen, og blir ferdige tilslutt. Anonymkode: d3735...2f8 Jeg er ts, og jeg synes det høres veldig fornuftig ut å ta litt og litt. Veldig mange må gjøre det slik. Personen du siterer som snakker om salg osv - det er veldig mange grunner til å bo der man bor og velge de løsningene man gjør. At det er dyrt å selge er en ting, mangel på boliger, helse (for noen er det mer helse i å bo litt lenger fra folk), dyr, nærhet til familie eller hjelpetjenester er andre. Pluss mange flere. Jeg synes alltid det er rart med de som kommer knallhardt inn fra sidelinja og snakker i store bokstaver med enten/eller løsninger, men de har vel sine grunner. Det betyr imidlertid ikke at jeg trenger å forholde meg til dem Anonymkode: 6d5fd...c05 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #32 Del Skrevet 21. april Enova-støtte kan du bare glemme, den er ikke verdt papiret den er skrevet på for oss som er nødt til å ta litt og litt. Skrap og mal kledningen, mal vinduskarmer osv. Da ser du om enkelte bord er råtne og må byttes. Er de ikke det, så maler du bare og huset vil med en gang se fresht ut! Gammel kledning er av MYE bedre kvalitet enn den du får kjøpt i dag. Jeg gjorde det samme for 4 år siden, samtidig som jeg byttet vinder, og noe kledning på en side av huset. Trodde jeg måtte bytte mer av kledningen, men snekkerne sa det ikke var nødvendig. De byttet bare kledning der vi endret str på vinduene, ikke ellers. Dette huset er straks 60år og kledningen likeså. Alle naboene trodde jeg byttet kledning på hele huset etter det ble beiset på nytt 😂 deilig å ha snekkere på laget som ser den økonomiske prioriteten som må til når man eier hus alene! Anonymkode: ec3e1...32c 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #33 Del Skrevet 21. april Ja ja, her prøver man å hjelpe men blir kalt en angriper. Svarte på spørsmålene til TS uten å sy puter under armene… Lykke til! Anonymkode: b0687...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #34 Del Skrevet 21. april Ts, når du har skrapt kledningen kan du bytte enkeltbord eller deler av plank. Vi bor i verneområde og det er svindyrt å bytte kledning her så mange bytter bare den delen som er skadet frem til de har råd til å bytte alt. Anonymkode: 39068...4d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 21. april #35 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): TS beskriver et hus med maling som flasser av, kledning som bør skiftes, en falleferdig platting og masse mose i hagen. Det er ingenting som tilsier at hun har helse eller økonomi til å tviholde på en enebolig. For all del hun må gjerne gjøre det, men det høres ut som et massivt tapsprosjekt og noe hun aldri vil klare å vedlikeholde. Anonymkode: 45502...ed4 Det er vel ingenting i teksten som tilsier at TS ikke har helse eller økonomi til å ta vare på huset. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #36 Del Skrevet 21. april Tvist skrev (4 minutter siden): Det er vel ingenting i teksten som tilsier at TS ikke har helse eller økonomi til å ta vare på huset. Nei, jeg har jo det, men det blir bare vanskelig å ta alt på en gang Anonymkode: 6d5fd...c05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #37 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja ja, her prøver man å hjelpe men blir kalt en angriper. Svarte på spørsmålene til TS uten å sy puter under armene… Lykke til! Anonymkode: b0687...975 Problemet var jo ikke at du svarte på spørsmålet, men at du fortsatte å skrive innlegg på innlegg etterpå som faktisk ikke svarte på noe jeg/ts lurte på i det hele tatt, på en ganske så konfronterende og aggressiv måte Anonymkode: 6d5fd...c05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. april #38 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 13.12): Dere må nesten få la meg ta akkurat den vurderingen selv og respektere at jeg ikke ønsker å utlevere personlig informasjon Anonymkode: 6d5fd...c05 Jo, men da så. Jeg har all forståelse for sykdom og manglende økonomi til å ivareta enebolig. Men man ødelegger jo boligen over tid, og blir jo nabolagets «styggeste bolig». Som blir vanskelig å selge bår man må. Men ditt valg 🤷♀️ Du har neppe råd til å bytte kledning, tak, drenering, fikse mur osv. Drt hjelper dessverre lite å ha noen plantekrukker og klippe litt plen ettersom huset stadig forfaller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. april #39 Del Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var dette jeg tenkte å skrive også. En god vask, skraping, og maling gjør underverker på en sliten og tørr kledning. Jeg er ikke TS, men har du noengang tenkt på at det er ikke bare å selge? Vi har for eksempel ikke økonomi til å selge. Huset vårt er også slitent, og hvis vi skal selge vil vi kanskje få 3,5-4 millioner for det. En lettstelt leilighet som dekker vårt behov vil koste 5-6 millioner, og det får vi ikke lån til. Så derfor gjør vi det beste ut av det. Vi gjør litt om gangen, og blir ferdige tilslutt. Anonymkode: d3735...2f8 Absolutt, men TS sier hun ikke har helse eller penger til vedlikeholdet. Da kommer man jo ingen vei? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #40 Del Skrevet 21. april AprilLudgate skrev (1 time siden): Du har neppe råd til å bytte kledning, tak, drenering, fikse mur osv. Drt hjelper dessverre lite å ha noen plantekrukker og klippe litt plen ettersom huset stadig forfaller. Interessant at «slitent hus» kan bety så ulikt for forskjellige mennesker. Jeg tenker mer på det som estetisk. Drenering, mur og tak er i helt fin stand. Vet ikke helt hvordan det kom inn i diskusjonen AprilLudgate skrev (1 time siden): Absolutt, men TS sier hun ikke har helse eller penger til vedlikeholdet. Da kommer man jo ingen vei? Det jeg har sagt er at jeg ikke har mulighet til å gjøre alt på en gang Anonymkode: 6d5fd...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå