Gå til innhold

Skandinavisk/britisk krim

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er på jakt etter noen gode krimserier, helst skandinaviske eller britiske, og med alle sesonger tilgjengelig på diverse streamingtjenester. Nettopp sett Kastanjemannen som jeg syns var bra (om ikke litt for makaber) og Glasskuppelen som var helt ok, om ikke litt for forutsigbar. Så Mordene i Åre, som jeg syns var dårligst av de tre jeg har nevnt. 

Jeg har tilgang til Viaplay, Netflix, Tv2Play og Max. 

Anonymkode: 9a2bb...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NRK har jo lassevis med britisk kvalitetskrim. Jeg ville begynt der. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ta en kikk på Britbox på Tv2play. Der ligger det masse bra britisk krim. Så en her om dagen som het fearless som ikke var så dum.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Broen, Wisting, Annika, The Bay, Happy Valley, Den som dreper

Den tynne blå linjen og Blue Lights er ikke krim per se men bra serier som handler om politibetjenter i Sverige og Dublin.

Anonymkode: cc0de...e20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den tynne blå linjen og Blue Lights er ikke krim per se men bra serier som handler om politibetjenter i Sverige og Dublin.

Jeg klarer ikke å finne Broen noe sted, men har veldig lyst til å se den. 

AnonymBruker
Skrevet

Line of duty, Shetland, sherwood

Anonymkode: 0797e...6e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

le buerau nrk (vet ikke om det fortsatt ligger der da..)  -  og en som er basert på førstnevnte; The Agency. -  Sky show time. Der finner du også gull som Sjakalen.

Anonymkode: f212c...155

• Liker 1
Skrevet

Broadchurch, nedgravde hemmeligheter, the fall (?) Det finnes utallige fine britiske krimserier/filmer. Mange gode danske og, som jeg ikke husker navnet på, men det kan nok googles

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at den danske, prisbelønte serien Forbrytelsen er en fantastisk serie for de som elsker nordisk noir, men jeg klarer ikke å finne ut av hvor jeg streamer den. 

Du ville ha elsket Broen, TS. Mener at jeg så den på NRK tv, men sjekket nå og tror ikke at den er der lenger. 

Følger tråden i håp om at noen vet hvor du kan få sett Broen, og hvor vi begge kan få sett Forbrytelsen 😅

Jeg likte Glasskuppelen veldig godt  men jeg er veldig nostalgisk hva angår enkelt bygdeliv da 😅

En helt strålende serie innen sjangeren nordisk noir er Borgen. Det er ikke krim, men du burde virkelig gi den en fair sjanse! Den kan du se på Netflix. Husk å starte med sesong 1, jeg dummet meg ut og startet på sesong 4 da de har to ulike treff 😅

Anonymkode: 9c8d7...cd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjennombruddet, svensk serie på Netflix.

Anonymkode: cd07e...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg så den siste sesongen av Wisting nå i påskeferien. Det er virkelig elendige skuespillerprestasjoner i fht mye annen nordisk noir. Spesielt advokaten til Daniel var en oppsiktsvekkende dårlig skuespiller , men også flere andre fremsto flate og tvungne. Manglet egentlig bare manuset i hånda 😳 Men så likevel alle episodene 😅

Jeg ser nå Den som Dræber; et massivt taktskifte opp i action og rushede storylines etter å ha sett Glasskuppelen 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 19.02):

Jeg så den siste sesongen av Wisting nå i påskeferien. Det er virkelig elendige skuespillerprestasjoner i fht mye annen nordisk noir. Spesielt advokaten til Daniel var en oppsiktsvekkende dårlig skuespiller , men også flere andre fremsto flate og tvungne. Manglet egentlig bare manuset i hånda 😳 Men så likevel alle episodene 😅

Jeg ser nå Den som Dræber; et massivt taktskifte opp i action og rushede storylines etter å ha sett Glasskuppelen 😅

Er enig i alt du sier 😄 Men synes Wisting var grei norsk krim da, men likte de første par sesongene best. Jeg går ofte inn i norsk krim med litt lave forventinger da og synes generelt at man er litt mer var på dårlige skuespillere på norsk så forsøker å ikke tenke på det😄

TS jeg kom på C.B. Strike. Likte den serien godt, anbefaler å se fra første sesong pga de personlige historiene. Jeg har lest bøkene den er basert på da så vet ikke hvordan den står på egne ben uten at man har lest historien før.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De beste nå på nrk er Vitne, Shetland, Bedraget, The one who got away og Blackshore. 

på tv2 play ligger alt av Shetland, nedgravde hemmeligheter bl.a. men stemmer det at britbox forsvinner snart? 
Departure er forresten også veldig bra- 3 sesonger. Og the Fall. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Zenhouse skrev (12 timer siden):

De beste nå på nrk er Vitne, Shetland, Bedraget, The one who got away og Blackshore. 

på tv2 play ligger alt av Shetland, nedgravde hemmeligheter bl.a. men stemmer det at britbox forsvinner snart? 
Departure er forresten også veldig bra- 3 sesonger. Og the Fall. 

Ja, Britbox forsvinner fra den 27 april. Tv2 mener de skal fortsatt ha god britisk krim, men de skal velge de 'manuelt'.

Man kan abonnere på Britbox for 89 kr i måneden selv da.

Britbox avtale sagt opp

https://www.britbox.com/no/?gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&utm_medium=paid-search&utm_campaign=17066717226-138921607111&utm_content=595327388543&utm_term=g&gad_source=1&gad_campaignid=17066717226&gbraid=0AAAAAocxQHmTXNMvKijq-ryyeupWzGsuj&gclid=EAIaIQobChMI5Jeb7qX0jAMVP1qRBR2xUC3jEAAYASAAEgIKWPD_BwE

Anonymkode: 9b172...44f

• Liker 1
Skrevet

"Wallander" den orginale svenske versjonen i tre sesonger med Krister Henriksson ikke den britiske med Kenneth Branagh.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 16.27):

Jeg klarer ikke å finne Broen noe sted, men har veldig lyst til å se den. 

Den kan leies eller kjøpes på SF Anytime

Anonymkode: e3c2f...9e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...