PhilosopherSe7en Skrevet lørdag kl 22:06 #1 Del Skrevet lørdag kl 22:06 Jeg begynte med små mål. Nok til å kunne kjøpe ny vaskemaskin om den ryker, reperasjon av bilen om det skulle være nødvendig. Så jeg har fortsatt å spare jevnt hver måned over tid, men nå vet jeg rett ikke hva jeg skal spare til eller hvorfor. Har alltid synes det har vært kjekt å spare, se verdien øke fra år til år. Jobbe ekstra for å spare mer osv. Men nå har jeg mistet litt lysten. Uten spesifikke mål så er det vanskeligere å spare. Så jeg lurer på hvilke mål dere andre har for langsiktig sparing? Kanskje jeg får litt inspirasjon og finner gleden i å spare igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet lørdag kl 22:13 #2 Del Skrevet lørdag kl 22:13 Jeg har spart til pensjon siden jeg ble myndig, i tillegg sparer jeg noe i fond. I tillegg sparer vi til reiser/ferier, større prosjekter som vil komme hva huset angår (drenering, oppussing av 2 bad, rørforbedring), sparing til barn og generelt å ha en større buffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet lørdag kl 22:29 Forfatter #3 Del Skrevet lørdag kl 22:29 Spare til pensjon er selvsagt kjempe smart, men det er ikke veldig motiverende ting å spare til dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet lørdag kl 23:15 #4 Del Skrevet lørdag kl 23:15 jeg sparer og spare, men vet egentlig ikke til hva. Høre ofte at det er lurt å spare til pensjon, men tviler på jeg trenger det, bruker generelt lite penger og boligen vil nok vær nedbetalt i god tid før pensjons alderen, så regne med jeg skulle ha greid meg greit uansett. Greit at det står en bunke på sparing da, livet kan gi deg noen overraskende vendinger som fort kan gå ut over økonomien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:16 #5 Del Skrevet lørdag kl 23:16 Målet er å bli økonomisk uavhengig, men målet for hvor mye man må ha flytter seg stadig. Anonymkode: f4fe4...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:43 #6 Del Skrevet søndag kl 05:43 Det har endret seg gjennom livet. Fra å ha buffer i ung alder, så fokus på bolig. Så ekstra nedbetaling bolig for å kunne kjøpe oss opp. Nå sparer jeg opp til ny bil og oppussing (fastrenteinnskudd), samt til pensjon, og en leilighet i varmen (ASK/indeksfond). Anonymkode: c9939...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:38 #7 Del Skrevet søndag kl 08:38 Jeg sparer en fast sum i mnd til pensjon, sparer også til å kunne ha mulighet til å kjøpe bolig i utlandet, for målet er å flytte fra Norge for godt om noen år. Anonymkode: a2f73...901 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:09 #8 Del Skrevet søndag kl 09:09 Jeg sparer for å ha fleksibilitet i fremtiden. Kanskje vil jeg gå av med tidlig pensjon eller ta permisjon fra jobb et år og reise. Jeg vil generelt ha mulighet til å gjøre det jeg vil. Sparer i aks, IPS og litt på høyrentekonto. Anonymkode: c1606...978 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:10 #9 Del Skrevet søndag kl 09:10 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg sparer en fast sum i mnd til pensjon, sparer også til å kunne ha mulighet til å kjøpe bolig i utlandet, for målet er å flytte fra Norge for godt om noen år. Anonymkode: a2f73...901 Ikke mye å få for norske kroner så da håper jeg du sparer i annet enn NOK.. Anonymkode: 7946f...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:12 #10 Del Skrevet søndag kl 09:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sparer for å ha fleksibilitet i fremtiden. Kanskje vil jeg gå av med tidlig pensjon eller ta permisjon fra jobb et år og reise. Jeg vil generelt ha mulighet til å gjøre det jeg vil. Sparer i aks, IPS og litt på høyrentekonto. Anonymkode: c1606...978 Det glemte jeg i mitt svar. Når jeg skriver pensjonssparing mener jeg også fleksibilitet. Pensjonsalderen øker stadig, samtidig som utbetalingene går ned. Norge vil knekke under eldrebølgen. Men jeg vil ha frihet til å jobbe redusert, ta ulønnet perm, gå av tidlig. Gjøre det jeg vil. Kjøpe meg tjenester, som helsetjenester, og pleietjenester. Anonymkode: c9939...36a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:17 #11 Del Skrevet søndag kl 11:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke mye å få for norske kroner så da håper jeg du sparer i annet enn NOK.. Anonymkode: 7946f...d11 Hvis personen sparer langsiktig så er sannsynligheten stor for at kronen er sterkere når hun skal ta i bruk pengene. Anonymkode: c1606...978 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:19 #12 Del Skrevet søndag kl 11:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke mye å få for norske kroner så da håper jeg du sparer i annet enn NOK.. Anonymkode: 7946f...d11 De fleste sparer i indeksfond, eller tilsvarende løsninger. Med vekting i ulike markeder. Da er man ikke så eksponert for valutasvinginger. Anonymkode: c9939...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:28 #13 Del Skrevet søndag kl 11:28 Sparer ved å nedbetale boligen, så målet er å bli gjeldsfri om 5 år og eie huset 100% selv. Var gjeldsfri på forrige leilighet før vi kjøpte hus, så veldig motiverende å bli det igjen. En mer motiverende spareform for pensjon enn bare å sette av litt til aksjefond hver mnd. Nedbetalt «for-alltid» bolig er også en forberedelse til pensjonisttilværelse. Anonymkode: 521d6...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:31 #14 Del Skrevet søndag kl 11:31 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sparer ved å nedbetale boligen, så målet er å bli gjeldsfri om 5 år og eie huset 100% selv. Var gjeldsfri på forrige leilighet før vi kjøpte hus, så veldig motiverende å bli det igjen. En mer motiverende spareform for pensjon enn bare å sette av litt til aksjefond hver mnd. Nedbetalt «for-alltid» bolig er også en forberedelse til pensjonisttilværelse. Anonymkode: 521d6...1ac Satser på både-og. Er gjeldsfri i 50-årene en gang. Aksjemarkedet har kastet så enormt av seg de siste årene, så da sluttet jeg å betale ekstra på bolig for en stund tilbake. Da har man også diversifisert investeringene sine, noe som gir en stor trygghet, da alt fra politisk uro, krig, generell utvikling,boligmarked, kan gjøre at midlene er låst i en bolig man ikke får gjort noe med, og heller ikke klarer bo i på grunn av alderdom. Anonymkode: c9939...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:54 #15 Del Skrevet søndag kl 11:54 Sparer til ansiktsløft. Anonymkode: 5abe0...82e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet mandag kl 05:42 #16 Del Skrevet mandag kl 05:42 Som sagt før i tråden: Målskivene flytter seg. Før var det gøy å spare til ting som CD-spiller og hest, nå går sparingen til oppussing (hus og hytte), nytt kjøretøy og ferier. Ikke like spennende, kanskje, men jeg synes det et gøy å følge med på aksjer og fond. Nå har de akkurat stupt med femsifrede beløp, så det er jo en strek i regningen😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:23 #17 Del Skrevet mandag kl 06:23 Jeg synes sparingen i seg selv er morsom. Jeg elsker å flytte rundt på pengene og se dem vokse. Anonymkode: 49475...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:05 #18 Del Skrevet mandag kl 13:05 Som de andre skriver, sparemålet har endret seg. Først var reiser målet, så EK til bolig, deretter buffer, så sparing til totalrenovering av ny bolig. Så kom arv, som gav både (nesten) gjeldfrihet og en liten hytte i sydlige strøk. Selv uten særlig med lån, så strekker ikke (den lave) lønna til så mye mer enn løpende kostnader - tanken på hvordan livet blir som minstepensjonist gjør meg uvel 😖. Sparer nå til å gå av med pensjon noen år før staten vil at jeg skal ☀️ slik at jeg kan pusle med hus, hage og hobbyer på fulltid mens helsa er god. Anonymkode: 309ee...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:12 #19 Del Skrevet mandag kl 13:12 Sparer til cruise i Middelhavet. I tillegg setter vi av litt penger til garasje og innredning av kjeller, uten å ha regnet nøyaktig på det, tror jeg vi er i mål der. Men trenger litt til hage også, så vi fortsetter inntil videre. Pensjonssparingen rusler og går ved siden av annen sparing. Anonymkode: eb663...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:28 #20 Del Skrevet mandag kl 13:28 Pengene går til fine ferier😄 Anonymkode: 9f83a...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå