Gå til innhold

Ungdom som har kuttet ut sukker… blitt mer opphengt i sunn mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en datter på snart 15 år. Slank/tynn og har alltid vært en skikkelig godtemons. 
Spist så mye godt/kake i perioder at vi foreldre har vært bekymret og bedt henne prøve å spise 1 gang i uken (uten hell). 
Jeg startet året med å prøve å kutte ut sukker, men sprakk etter noen uker. Min datter ville så prøve og har greid dette i 5 uker. Ila denne perioden har hun valgt sukkerfritt godteri,  men har gått litt bort fra det. Hun ville holde dette sukkerstopper til påsken, men vil ikke begynne med å spise det igjen pga hun er redd hun da spiser mengder samt at hun føler hun har fått bedre/mer energi.

i utgangspunktet er dette fint, men hun har i samme periode begynt å tenke mer på mat:

spise når hun er sulten (3 måltider om dagen)

spise ting uten sukker (f.eks. heller velge YT yoghurt)

spise mer hjemmelaget mat

spise mer fisk

likevel så er jeg bekymret. Hun har nok gått ned noen kg, og er tynn (ikke sykelig),  men hun spiser ikke veldig mye (ikke gjort det før heller, dvs store porsjoner), men er bekymret for at dette tar overhånd. Opptatt av at det skal gå 4 timer mellom hver hoved måltid. 
Hun føler jo til en viss grad kostholdsrådene jeg ser på f.eks. ung.no.

Men i påsken har vi vært i bursdag og hun nekter å spise f.eks. kake.

Huff er bare å redd dette tar overhånd. Gode råd?

Anonymkode: 77331...c89

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

så lenge hun ikke er undervektig så er dette flott.

Anonymkode: e2d68...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

så lenge hun ikke er undervektig så er dette flott.

Anonymkode: e2d68...344

Det er overhodet ikke flott.

Det er som å lese om meg selv på akkurat samme alder, ordrett. Sukkerfritt, oppheng i antall måltider, fire timer mellom.. Jeg var aldri per def undervektig, men det var bare fordi jeg selv klarte å snu det. Og selv om bmi var innafor var mensen likevel borte i over et år. Jeg hadde det IKKE bra.

Anonymkode: 6d6d6...726

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er overhodet ikke flott.

Det er som å lese om meg selv på akkurat samme alder, ordrett. Sukkerfritt, oppheng i antall måltider, fire timer mellom.. Jeg var aldri per def undervektig, men det var bare fordi jeg selv klarte å snu det. Og selv om bmi var innafor var mensen likevel borte i over et år. Jeg hadde det IKKE bra.

Anonymkode: 6d6d6...726

Ta her.

Hvordan  greide du å snu dette? Jeg er bekymret for at dette handler om kontroll og vil kontakte noen profesjonelle…

Endret av Mamma31
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

i utgangspunktet er dette fint, men hun har i samme periode begynt å tenke mer på mat:

spise mer fisk

For normalt oppegående menneske, så er det lett å se du bare troller. Men godt forsøk, tipper du får litt fisk 

Anonymkode: 001f5...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For normalt oppegående menneske, så er det lett å se du bare troller. Men godt forsøk, tipper du får litt fisk 

Ts her

er ikke troll, jeg er en mor som er bekymret for min datter. Jeg er redd dette skal utvikle seg til noe mer og skremmende. Søker derfor råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så bra! "Mat" som kake skulle vært ulovlig, det er absolutt ingen fordeler med å spise sånn søppel.

Anonymkode: 8862a...2af

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et generelt råd er å ikke være åpen om egen slanking mens barna hører/ser. Hvorfor driver du å deler med din tenåringsdatter at du kutter ut sukker helt? Personlig er jeg nøye på kaloriene, men passer jo på at ikke barna vet det. De har aldri sett meg veie en eneste matvare, og jeg prater aldri om det. 

Anonymkode: b2bef...d54

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun faktisk nektet spise kake, eller har hun bare takket pent nei?

Jeg mener det er bra å være oppmerksom på det, men samtidig mener jeg det er feil at man alltid skal sykeliggjøres dersom man ønsker ha regelmessige måltider og sier nei til usunn mat.

Anonymkode: 78869...193

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her

er ikke troll, jeg er en mor som er bekymret for min datter. Jeg er redd dette skal utvikle seg til noe mer og skremmende. Søker derfor råd.

Du er bekymret for at din datter velger å spise ren og sunn mat? Du er bekymret fordi hun kun spiser mat når kroppen hennes er sulten?

Skulle du ønske at hun trøste/kosespiste litt mer avhengighetsskapende matvarer?

Anonymkode: 8fc5c...3ca

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra! "Mat" som kake skulle vært ulovlig, det er absolutt ingen fordeler med å spise sånn søppel.

Helt enig. Det skulle vært ulovlig å gi til barn, slik som alkohol og nikotin.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mamma31 skrev (10 timer siden):

Ta her.

Hvordan  greide du å snu dette? Jeg er bekymret for at dette handler om kontroll og vil kontakte noen profesjonelle…

For min del snudde det av skikkelig trening. Ikke jogging, men styrketrening. På treningen jeg drev med var rådene slik at jeg skulle spise meg mett flere enn 3 ganger om dagen. Huske å få i meg fett for å forbrenne fett. En person sa at med mitt aktivitetsnivå skulle jeg kunne spise hva jeg ville. Ei annen sa at hun hadde en dag i uka der hun spiste akkurat det hun ville for å så prioritere proteiner ellers.

Jeg la på meg 10 kg i muskler, fikk finere former av det. Fikk noe synlige muskler uten at det ble for mye. Nå er dette rundt 16 år siden og jeg lever etter de rådene ennå.

De fleste i min familie er sterkt overvektig og jeg er som for 10 år siden, selv etter å ha fått flere barn. 

Du får begynne med noe lignende siden hun tar etter deg. 

Anonymkode: 11569...86c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du er bekymret for at din datter velger å spise ren og sunn mat? Du er bekymret fordi hun kun spiser mat når kroppen hennes er sulten?

Skulle du ønske at hun trøste/kosespiste litt mer avhengighetsskapende matvarer?

Ren og sunn mat er veldig bra. Og man kan spise kaker og godteri, uten at det verken er avhengighetsskapende eller trøstespising. 

Men samtidig så er tenåringer mer lettpåvirkelig av sosiale medier, og det kan tippe over til ett usunt fokus. Og det kan gå begge veier. Ett sunt kosthold handler like mye om tanken rundt mat. Ett veldig rigid kosthold kan være svært usunt, spesielt for en tenåring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts virker mer oppegående enn deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ren og sunn mat er veldig bra. Og man kan spise kaker og godteri, uten at det verken er avhengighetsskapende eller trøstespising. 

Men samtidig så er tenåringer mer lettpåvirkelig av sosiale medier, og det kan tippe over til ett usunt fokus. Og det kan gå begge veier. Ett sunt kosthold handler like mye om tanken rundt mat. Ett veldig rigid kosthold kan være svært usunt, spesielt for en tenåring.

Men hvorfor spise godteri og kaker når man ikke har lyst på? Får kroppen det den trenger av sunn mat, så hvorfor presse i seg mer? Det er unødvendig.

Folk er jo helt hysteriske etter denne "kosematen". Kroppen trenger det ikke. Det er ikke bra for psyken heller. Egentlig kun et par minutter med lykkerus, som heroin 🤷‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned fra 79 til 57 kg på ca. 4 år. Er 172 høy dame. Har aldri klart å kutte ut sukker. Spiser sukkerholdig 3 ganger i uka. Men jeg har en fysisk jobb der jeg er aktiv flere timer av gangen og rekker ikke alltid et måltid på jobb. 

Ser ingen grunn til bekymring, bare at det å kutte sukker helt kan gi depresjon på lang sikt. 

Anonymkode: 100cd...286

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Har en datter på snart 15 år. Slank/tynn og har alltid vært en skikkelig godtemons. 
Spist så mye godt/kake i perioder at vi foreldre har vært bekymret og bedt henne prøve å spise 1 gang i uken (uten hell). 
Jeg startet året med å prøve å kutte ut sukker, men sprakk etter noen uker. Min datter ville så prøve og har greid dette i 5 uker. Ila denne perioden har hun valgt sukkerfritt godteri,  men har gått litt bort fra det. Hun ville holde dette sukkerstopper til påsken, men vil ikke begynne med å spise det igjen pga hun er redd hun da spiser mengder samt at hun føler hun har fått bedre/mer energi.

spise mer fisk

likevel så er jeg bekymret. Hun har nok gått ned noen kg, og er tynn (ikke sykelig),  men hun spiser ikke veldig mye (ikke gjort det før heller, dvs store porsjoner), men er bekymret for at dette tar overhånd. Opptatt av at det skal gå 4 timer mellom hver hoved måltid. 
Hun føler jo til en viss grad kostholdsrådene jeg ser på f.eks. ung.no.

Huff er bare å redd dette tar overhånd. Gode råd?

Gratulerer med å ha overført egne vanskeligheter/usikkerhet med mat/sukker til din datter.

Nå må du høste det du sådde.

Anonymkode: dd41e...4bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres bra ut, jeg. Var på samme alder da jeg begynte å interessere meg for/lære om mat og kosthold. Viktig lærdom som man tar med seg videre i livet. Bedre at hun er sunn enn at hun er en sånn ungdom som spiser noe dritt hver dag. Utrolig mange ungdommer som trør i seg en skolebolle, en sjokolade, en baguette (fin), en sukkerholdig energidrikk osv nesten daglig. Fordi de ikke bryr seg om å lære hva enkelte matvarer gjør med kroppen.

Anonymkode: eb972...a10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på ha et bevisst forhold til mat og et anstrengt forhold til mat. Slik jeg leser HI, så er mor bekymret for at denne bevisstgjøringen rundt mat skal bikke over. Og det skjønner jeg, for som ts skriver, så er datteren opptatt av å spise når kroppen er sulten, men det må også gå min 4 timer mellom måltidene. Hun vil ikke spise sukker i sosiale lag og har gått ned i vekt. For meg som også har hatt en datter som kom farlig nær en spiseforstyrrelse, så høres det veldig kjent ut. Dette er med mange regler rundt mat, bestemte klokkeslett det skulle spises på, ingen sukker o.l

For oss ble løsningen privat psykolog som hun fremdeles går 1 gang i uken til. Vi har også hatt samtaler med psykologen og fått råd om hvordan vi skal forholde oss til mat. Ikke snakke om ja og nei mat- mat er bare mat, ikke mase, legge til rette for hyggelige måltider, sørge for å ha favoritt maten hennes tilgjengelige o.l

Anonymkode: 408d7...080

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...