Thomasine Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april Ser på Wisting…litt trått, likte de forrige sesongene, men nå utmerker flere av skuespillerne seg med teatralske replikker. Til og med sønnen i huset, som er tenåring, kommenterte det. 🙈 Svenske og danske serier er fortsatt bedre, selvom norske filmer har tatt seg opp. Hva er greia med de norske skuespillerne? Og det er like ofte de unge. Synes for øvrig Nordin klarer seg greit. 2 1
Pastpresent Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april De fleste norske skuespillere har teaterbakgrunn. Husker at mange jeg kjenner har reagert på dette i årevis. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Pastpresent skrev (11 timer siden): De fleste norske skuespillere har teaterbakgrunn. Husker at mange jeg kjenner har reagert på dette i årevis. Jeg har hørt den forklaringen før. Men mange av de beste britiske film-skuespillerne har teater-bakgrunn. Jeg tror deler av problemet er at det er en liten klikk skuespillere i Norge som får nesten alle hovedrollene i film og tv-serie-rollene. Det som teller er ikke hvor dyktig du er, det som teller er hvem du kjenner. Anonymkode: e408e...cad 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april Vi måtte slutte å se serien på grunn av det. Anonymkode: 4d537...277 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april Østlandsk slik det tales i dag er jo basert på et skriftspråk, og derfor høres det mer teatralsk ut. Slik er det jo når østlendinger snakker vanligvis også, ikke bare på film. Og jeg har lov til å si det, for jeg er østlending selv. Anonymkode: b018c...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Østlandsk slik det tales i dag er jo basert på et skriftspråk, og derfor høres det mer teatralsk ut. Slik er det jo når østlendinger snakker vanligvis også, ikke bare på film. Og jeg har lov til å si det, for jeg er østlending selv. Anonymkode: b018c...4dd Det er skriftspråket som er basert på dialekt fra Østlandet. Og ja. Oslofolk prater dialekt. Anonymkode: 41cdb...703 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #8 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hørt den forklaringen før. Men mange av de beste britiske film-skuespillerne har teater-bakgrunn. Jeg tror deler av problemet er at det er en liten klikk skuespillere i Norge som får nesten alle hovedrollene i film og tv-serie-rollene. Det som teller er ikke hvor dyktig du er, det som teller er hvem du kjenner. Anonymkode: e408e...cad Dette. Pluss at mange av disse i "klikken" er utdannet fra KHiO (Statens Teaterhøyskole), der kjøres de gjennom samme kverna hele gjengen. Du trenger ikke være dyktig nei for å være skuespiller i Norge, du trenger å kjenne de rette folka eller evt være født inn i den rette (skuespiller)familien. Synes det er så trist, og av den grunn ser jeg lite norske ting, jeg orker ikke se de samme trynene hele tida, eller nepobabyene til de samme trynene. Anonymkode: 70b87...c3d 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #10 Skrevet 20. april Aksel Hennie og hans likesinnede Anonymkode: 22ae7...def 1 1
Thomasine Skrevet 20. april Forfatter #11 Skrevet 20. april Jeg synes flere i akkurat Wisting høres ut som om de leser opp replikkene sine mere enn de sier dem. Unaturlig tonefall. 6
AnonymBruker Skrevet 21. april #12 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er skriftspråket som er basert på dialekt fra Østlandet. Og ja. Oslofolk prater dialekt. Anonymkode: 41cdb...703 Skriftspråkert vårt er basert på dansk skriftspråk, og "dannet" tale springer ut fra det. Vi var en dansk koloni i nesten 500 år, glem det aldri. Anonymkode: b018c...4dd 2
Ariaguitar Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april Husker første gang jeg reagerte på teatralsk skuespill. Det var da jeg var liten og så på De syv søstre på TV2. Jeg syns det var merkelig hvordan han gamle mannen (Espen Skjønberg) snakket... eller talet som han ville sagt det. Det var så unaturlig. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #14 Skrevet 22. april guri, denne må jeg se. Wisting? 🙈 Anonymkode: 88a77...6f8
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 20.46): Aksel Hennie og hans likesinnede Anonymkode: 22ae7...def Axel Hennie fra den kjente skuespillerfamilien🤣 Axel er en av de beste vi har faktisk, og har fått flere roller i bla amerikanske store filmer. Så den må du lenger ut på landet med. Denne diskusjonen har gått i flere tiår og slik vil det fortsette til evig tid. Selvsagt er det gode og dårlige skuespillere, men det kan også være manus eller regi som er dårlig. Den samme diskusjonen har de forøvrig både i Sverige og Danmark. Anonymkode: e6ba8...c9d 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Axel Hennie fra den kjente skuespillerfamilien🤣 Axel er en av de beste vi har faktisk, og har fått flere roller i bla amerikanske store filmer. Så den må du lenger ut på landet med. Anonymkode: e6ba8...c9d Hvilke filmer sikter du til her? I Hercules hadde han ingen replikker og i The Martian hadde han muligens kun 1 setning som replikk. Så han fikk vel neppe de rollene fordi han er så flink med dialogene. Anonymkode: e408e...cad 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april Thomasine skrev (På 20.4.2025 den 21.17): Jeg synes flere i akkurat Wisting høres ut som om de leser opp replikkene sine mere enn de sier dem. Unaturlig tonefall. Problemet i mange nyere produksjoner er at de legger på lyden på nytt i etterkant. Det er studiolyd! Og den blir aldri like bra. Jeg HATER det, og jeg hører det umiddelbart. Det er rett og slett kostnadsbesparelse, og det suger. Anonymkode: 203df...e88
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 19.38): Axel Hennie fra den kjente skuespillerfamilien🤣 Axel er en av de beste vi har faktisk, og har fått flere roller i bla amerikanske store filmer. Så den må du lenger ut på landet med. Denne diskusjonen har gått i flere tiår og slik vil det fortsette til evig tid. Selvsagt er det gode og dårlige skuespillere, men det kan også være manus eller regi som er dårlig. Den samme diskusjonen har de forøvrig både i Sverige og Danmark. Anonymkode: e6ba8...c9d Hva mener du med at han er fra den kjente skuespillerfamilien..? 🤔 Likesinnede betyr folk som han, i denne settingen "skuespillere som han" feks Thorbjørn Harr, Tobias Santelmann, Pia Tjelta m.fl Anonymkode: 22ae7...def
Mandagsunge Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 15.33): Østlandsk slik det tales i dag er jo basert på et skriftspråk, og derfor høres det mer teatralsk ut. Slik er det jo når østlendinger snakker vanligvis også, ikke bare på film. Og jeg har lov til å si det, for jeg er østlending selv. Anonymkode: b018c...4dd Viss oslogryteaustlendingar blir instruert i å lese manus sånn som eg høyrer andre dialektbrukarar gjere det, så ligg nok forklaringa i regien heller enn skodespelarane. "Knutsen og Ludvigsen og den fæle Rasputin" er den einaste filmen eg kan kome på der nordlendingane ALDRI snakka ei setning med unaturleg ordval og setningsoppbygging, og norsken som blir snakka i og rundt Oslo er óg ei dialekt som skil seg frå bokmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå