Gå til innhold

Betale for overnatting på familiehytte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste hytter er dyre å varme med strømprisene som er høst/vinter/vår.

Anonymkode: ab875...5d0

De fleste hytter med jacuzzie, helt sikkert. 

Anonymkode: a63fb...701

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste hytter med jacuzzie, helt sikkert. 

Anonymkode: a63fb...701

Altså, én varmeovn på 2000w bruker 2 kWh i timen. Med en pris på 10 kr per kWh som det var i vinter blir det 20 kr i timen per ovn. Det er jo gjerne mer enn en varmeovn i en hytte, kanskje en på hvert soverom pluss flere i kjøkken/stue. Kanskje er det til og med gulvvarme - det trekker MYE strøm. Selv du klarer vel å forstå at selv de enkleste hyttene med strøm er dyre i drift? Nei, det er ikke refundering av høye strømpriser på hytter, og det er en grunn til at folk klager og ber bruker av hytten ta regningen for strømmen som går med når de får låne den gratis. 

Anonymkode: 3969b...10c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis man har en haug unger og alle bare vil ha og vil ha, synes jeg dette er en genial løsning. Nå må alle bidra likt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er egentlig definisjonen på en familiehytte? Nå har jeg ikke lest alle sidene her, men hvis det er svigerforeldrene som har arvet hytten så er den jo deres og ikke barnas. Min definisjon av familiehytte ville vært at flere familiemedlemmer eier den sammen. 

Anonymkode: c1697...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har flere hytter og 2 av de brukes flittig av andre enn oss (vi har satt opp et system som gjør at de som har tilgang setter seg opp) De fleste bidrar enten med noen kr på sparebøssene som står der eller med vedlikehold e.l 

Om de bidrar med nada eller ikke rydder/vasker etter seg mister de adgang til systemet (vi legger til og fjerner folk fra systemet.

Anonymkode: 99014...3bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man må varme opp en hel hytte, jacuzzie, badstue etc når en i utgangspunktet ikke hadde trengt det (fordi man ikke er der selv), så koster det flere tusen for en uke. 

Som jeg skriver, så har vi aldri tatt betalt av noen. Men vi låner heller ikke ut lenger da våre venner lånte den sist i vinterferien og strømregningen kom på ca 3500kr. Det er 3500kr vi kunne ha brukt på en opplevelse med barna, men som vi måtte  bruke på strøm våre venner har brukt. 

Du spanderer en helg på hotell i ny og ne på dine venner og familie? Uten at du er med selv? For det blir akkurat det samme 

Selvsagt tar man ikke betalt om man får besøk hjemme og lager middag, eller om vi har med gjester opp på hytta. Da hadde vi jo uansett måtte bruke de pengene på den strømmen. 

Jeg har brukt hotell poeng til å betale venner og kjentes opphold, har top tier på 3 av de store kjedene i Norge men bruker sjeldent poengene på oss selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er egentlig definisjonen på en familiehytte? Nå har jeg ikke lest alle sidene her, men hvis det er svigerforeldrene som har arvet hytten så er den jo deres og ikke barnas. Min definisjon av familiehytte ville vært at flere familiemedlemmer eier den sammen. 

En familiehytte er enten en hytte som har gått i arv fra foreldre til deres barn som et sameie, eller en romantisert fremstilling fra barna om foreldrenes hytte.  I dette tilfellet vet vi ikke hvem som faktisk eier hytta.  Det står bare at den er nedarvet til "svigers".  Sannsynligvis ned til bare en av de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel her mye av problemet ligger. Det vi har er ikke en familiehytte, det er vår hytte. Mange i familien later til å tro at det er felleseie og fritt frem, uten at de skal bidra med noe. 

Anonymkode: 3c714...0fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Familiehytte er det nok barna som definerer det som, for da kan de si de skal på hytta si og de kan bruke den kvitt og fritt. Og ikke minst ordner og betaler mamma og pappa alt - det er vel ikke så dyrt med hytte vel? 

Barna føler det er smålig å ikke få dekket hele oppholdet sitt for de skal jo arve hytta og da er den så godt som deres allerede nå.

Med de svarene som er her i tråden tenker jeg det ikke er så rart at man må betale for å bruke andres hytte. Om så bare for å markere eierskapet og at det ikke er så gratis å ha hytte som noen virker til å tro.

Anonymkode: 3969b...10c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja jeg ser begge sider av saken. Familien til samboeren min har en hytte. Jeg og samboer har bidratt utallige timer med vedlikehold, maling, oppussing, innkjøp av møbler, vasking av brygge, snømåking på vinteren osv osv. I tillegg tenker vi nøye over strømbruk osv når vi er der fordi det ikke er strømstøtte på hytta. Vi har også hugget og stablet all veden som blir brukt som oppvarming på vinteren. 

Broren og familien har vel knapt løftet en finger der ute, men krever å få låne den like mye som oss. De gangene de er der skyter strømregningen i været og selv om de blir spurt pent om å gjøre enkelt vedlikehold så blir det ikke gjort for de er tross alt på ferie. En sommer hadde moren til samboeren min brukt masse tid og penger på å plante masse blomster pent i krukker rundt på tomta. De gadd ikke engang å vanne disse så alt døde i løpet av de 14 dagene de var der. Ikke kjøper de inn gass til grillen eller bensin til båten.

Jeg skulle faktisk heller ønske at vi betalte 300 kroner natta hele gjengen enn at arbeidsfordelingen ved å ha hytta er så skjev. Moren og faren til samboeren min er helt vanlige mennesker med en helt vanlig inntekt og hadde ikke vi bidratt med vedlikehold osv så hadde de ikke hatt råd til å ha hytta i den standarden den er i dag. Så kunne man heller leid inn folk for den summen som kom inn til å gjøre noe av vedlikeholdet. 

Bare tanker fra meg.

Anonymkode: ff40c...865

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig merkelig at folk ikke forstår forskjellen på å være invitert på besøk og å låne på egenhånd. Når man er gjest er det ikke vanlig å betale, men som hyttegjest er det jo normalt å ha med seg mat, drikke, noe til hytta om man skal være der en stund. Jeg er voksen uten barn, når jeg er på hytta hos mine foreldre sammen med dem i ferien har jeg med meg godt pålegg, oster, vin/øl, snacks til fellesskapet, og gjerne lys, servietter og en god håndsåpe til badet. I tilegg hjelper jeg med vedlikehold de måtte trenger. Når jeg er der på egen hånd tilbyr jeg meg å betale, det vil de ikke, men da gjør jeg selvfølgelig litt forefallende som plenklipp, luking, måking ect etter sesong, vasker vinduer e.l. som takk. I tillegg bruker jeg ikke strøm mer enn nødvendig og fyrer ikke for kråka. 
Hvis man sammenligner med å låne noen sin bil, så er det jo sånn at man ikke betaler for å sitte på til butikken, men det er normalt å bidra med bensin/bompenger om man skal ett stykke. Låner man bilen leveres den med full tank, ikke normalt å tenke at bileieren skal betale for at du har lånt bilen til storhandel eller helgetur. 

Anonymkode: 9a070...269

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Må dere betale leie for å låne hytter i familien? Og hva betaler dere? Eier dere noe av hytta? 

Svigers har arvet en familiehytte på fjellet. De har de siste årene pusset den opp, med strøm, vann, fine møber etc. De har i tillegg lagt inn Internett (pga hjemmekontor/barnebarn) og de har bygget et anneks for å få flere soveplasser. Denne hytta ligger en time fra de og søsken av mannen min. Vi bor 5t unna. Vi er så å si aldri på hytta pga reisevei, små barn etc. Vi er i tillegg dårligere økonomisk stelt enn de andre søsknene. Mannen min er ufør pga arbeidsulykke og jeg er nyutdannet. Vi har kanskje vært der en helg i året. Nå fikk vi beskjed av svigers at vi må betale en døgnleie på 300kr for vedlikehold og strøm. Dette er likt for alle søsken/øvrig familie.  

Jeg skjønner jo hvorfor, men det er og litt rart. Vi har spurt om vi kan låne den en uke i sommer for vi har ingen planer med barna og da får de en ferie. På budsjett. Men nå blir det jo litt mer penger ut av det. Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel. Setter alltid igjen en flaske vin som takk etter å ha lånt den en helg feks. 

Anonymkode: 73c74...4cc

Vet du hva det var en liten pris egentlig.  Gor hvorfor skal de egentlig  betale for at andre bruker hytta.  Dette har kostet dem dyrt i utgangspunktet  og strøm er heller ikke  billig. 

Er det pr døgn dere må betale,  då er leie på 2100kr for en uke sinnsykt billig

Anonymkode: bd67e...13d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt hotell poeng til å betale venner og kjentes opphold, har top tier på 3 av de store kjedene i Norge men bruker sjeldent poengene på oss selv

Men det er jo ikke det samme i det hele tatt. 
Du skriver det jo selv, du bruker sjeldent de poengene. 

Hadde du brukt penger du har på konto, som du gjerne skulle brukt på andre ting, for å spandere hotellopphold på venner og familie .. da hadde det vært det samme. 

For vi får regning på strøm etter at det har vært gjester på vår hytte. Som da gjør at vi må bruke penger vi kanskje skulle brukt på andre ting, på en strømregning som i utgangspunktet ikke er vår.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tekumseh79 skrev (20 timer siden):

Da hadde jeg leid hytte av noen jeg ikke var i familie med, dessverre.

Av ren nysgjerrighet , hvorfor? Og hborfor tenker du ikke  det er ok å bidra litt i felleskassa til ditt bruk. For meg høres det da veldig snylete og og  trassig ut. Så jeg lurer veldig  på persoektivet

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bygger anneks til hytte, for å få plass til flere. Vi er veldig glade for at barna kommer i påska og bruker tid med oss. Selvsagt tar vi ikke betalt! Like lite som de betaler for å komme hjem for å være der..

Anonymkode: 45f8e...066

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er rart. Med mindre dere har et veldig dårlig forhold.

Anonymkode: ddeb7...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet , hvorfor? Og hborfor tenker du ikke  det er ok å bidra litt i felleskassa til ditt bruk. For meg høres det da veldig snylete og og  trassig ut. Så jeg lurer veldig  på persoektivet

Tar du betalt når du har familie på besøk hjemme hos deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest tråden, men hvis ikke dere utnytter svigers og låner hytta stadig vekk uten at de har invitert dere til å benytte den, så skjønner jeg ikke at de tar betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar du betalt når du har familie på besøk hjemme hos deg?

Det er jo ikke det er snakk om.

Det handler om at når man bruker hytta alene, så betaler man for sine egne kostnader. 

Anonymkode: 3c714...0fc

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Veldig merkelig at folk ikke forstår forskjellen på å være invitert på besøk og å låne på egenhånd. Når man er gjest er det ikke vanlig å betale, men som hyttegjest er det jo normalt å ha med seg mat, drikke, noe til hytta om man skal være der en stund. Jeg er voksen uten barn, når jeg er på hytta hos mine foreldre sammen med dem i ferien har jeg med meg godt pålegg, oster, vin/øl, snacks til fellesskapet, og gjerne lys, servietter og en god håndsåpe til badet. I tilegg hjelper jeg med vedlikehold de måtte trenger. Når jeg er der på egen hånd tilbyr jeg meg å betale, det vil de ikke, men da gjør jeg selvfølgelig litt forefallende som plenklipp, luking, måking ect etter sesong, vasker vinduer e.l. som takk. I tillegg bruker jeg ikke strøm mer enn nødvendig og fyrer ikke for kråka. 
Hvis man sammenligner med å låne noen sin bil, så er det jo sånn at man ikke betaler for å sitte på til butikken, men det er normalt å bidra med bensin/bompenger om man skal ett stykke. Låner man bilen leveres den med full tank, ikke normalt å tenke at bileieren skal betale for at du har lånt bilen til storhandel eller helgetur. 

Anonymkode: 9a070...269

Selvsagt. Man fyller jo godt opp skapene etter seg og sørger for at alt ser plettfritt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...