Gå til innhold

Betale for overnatting på familiehytte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

visp skrev (4 minutter siden):

Jo, men sine egne barn med familie bør vel helst være noe annet enn venner og mer perifer familie.

Forventer du at man forevig skal sponse ferien til barna, også når de har blitt voksne og selv får barn? Hvor mange skal oldemor betale for?

Det er jo lett å surfe på andres hyttekjøp om alle må ha åpne dører og eier skal betale gildet hver eneste sommer, påske, jul og høstferie? 

Anonymkode: 3969b...10c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er 42 år, så Vil tro jeg er i samme generasjon som TS.

Dere betaler mange tusen i strøm for gjestene deres? Wow, det er raust.

Anonymkode: ab875...5d0

Vi tar aldri betalt for strøm nei, vi LÅNER bort hytta gratis 

Anonymkode: e2148...0ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forventer du at man forevig skal sponse ferien til barna, også når de har blitt voksne og selv får barn? Hvor mange skal oldemor betale for?

Det er jo lett å surfe på andres hyttekjøp om alle må ha åpne dører og eier skal betale gildet hver eneste sommer, påske, jul og høstferie? 

Anonymkode: 3969b...10c

Neida, jeg sier bare hva jeg hadde gjort. Jeg har aldri hatt noe familiehytte å dra til, men tror uansett de fleste ikke ville ta betalt av barna.

Jeg hadde aldri forventet å bruke hytta til andre gratis selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi tar aldri betalt for strøm nei, vi LÅNER bort hytta gratis 

Det er veldig raust å spandere så mange tusen på venner, det må jeg si. 

(Men om man kanskje har mindre hytte uten gulvvarme, jacuzzie og badstue så sparer man jo noen tusen i oppvarming per uke).

Tror nesten jeg hadde spandert en helg på hotell på dem i stedet jeg, da kommer man jo ut med samme pris, men sparer på vedlikeholdet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (1 time siden):

De fleste som svarer er i samme generasjon som TS, og heller ikke i en situasjon der de kan si at "Jeg er bestefar/bestemor" med en hytte som har blitt oppgradert for noen hundre tusen de siste årene, "og jeg låner ut hytta gratis til alle i slekta".  Det er lett å si når du ikke er i den situasjonen.  300,- er en symbolsk sum.

Dette er ikke «alle i slekta», det er egen sønn og egne barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enkel fjellhytte, uten strøm og vann. Denne har vi i alle år lånt bort til familie og venner uten og ta betalt. Dette er det slutt på fordi: tørrvarer dopapir stearinlys og vedbod tømmes. Ved må vi ha, så det og alltid måtte kjøpe og frakte dette for at andre skal ha et gratis opphold er uaktuelt. 

Våre voksne barn bidrar til vedlikehold, og det er nok. 

Til sammenligning eier vi en leilighet i Tyrkia, om barna, venner eller bekjente låner denne, er det under forutsettning at utgiftene for oppholdet, strøm vann og vask betales av dem

Anonymkode: 44cfb...e7b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi har enkel fjellhytte, uten strøm og vann. Denne har vi i alle år lånt bort til familie og venner uten og ta betalt. Dette er det slutt på fordi: tørrvarer dopapir stearinlys og vedbod tømmes. Ved må vi ha, så det og alltid måtte kjøpe og frakte dette for at andre skal ha et gratis opphold er uaktuelt. 

Våre voksne barn bidrar til vedlikehold, og det er nok. 

Til sammenligning eier vi en leilighet i Tyrkia, om barna, venner eller bekjente låner denne, er det under forutsettning at utgiftene for oppholdet, strøm vann og vask betales av dem

Anonymkode: 44cfb...e7b

Dette har vi opplevd også, i tillegg til tårn med klesvask som de etterlater seg som jeg må betale andre for å rydde opp i før neste utleie. I tillegg har de gjerne fyrt opp all veden og brukt opp bensinen uten å i det hele tatt gi beskjed om det. 

Det er jo litt rart at flere syns det er greit å ta penger for leilighet i utlandet, men å låne hytta på høyfjellet med skibakken rett utenfor døra, Jacuzzi og badstue skal være gratis for venner og familie. 

Anonymkode: 3c714...0fc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hytte, men hadde aldri tatt betalt for å la venner eller familie låne huset. Grenser for hvor smålig man skal være.

Anonymkode: 7a3a7...ee2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg ikke hytte, men hadde aldri tatt betalt for å la venner eller familie låne huset.

Kjøp hytte med dagens rentenivå og kom tilbake til tråden for å oppdatere oss om hvor ofte du låner ut hytta gratis 😂 Det er lett å gi bort penger man ikke har!

Anonymkode: b60aa...e4d

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg ikke hytte, men hadde aldri tatt betalt for å la venner eller familie låne huset. Grenser for hvor smålig man skal være.

Anonymkode: 7a3a7...ee2

Spanderer du en hotellhelg på venner og familie støtt og stadig? Uten at du selv er med? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi låner ut hytten til voksne barn gratis. Synes det er godt at de bruker den. Vi ønsker at barnebarna skal trives der. Søsken får også låne gratis, men de legger likevel alltid igjen varer (dopapir, tørrvarer, vin osv), og de legger gjerne igjen en sum for å dekke strøm. Det viktigste er at alle forlater hytten ren og klar til nestemann. Har leid ut på forespørsel fra perifert kjente til døgnpris på 600. Hytten er forholdsvis ny, har mange sengeplasser og strøm, vann, oppvaskmaskin ect.

Anonymkode: 1b6ed...fef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøp hytte med dagens rentenivå og kom tilbake til tråden for å oppdatere oss om hvor ofte du låner ut hytta gratis 😂 Det er lett å gi bort penger man ikke har!

Anonymkode: b60aa...e4d

Nemlig. Folk er så gode på å fortelle ting de ville gjort vist atte dersom... Pisspreik.

Anonymkode: eab20...d07

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis hos oss er at hver familie (innenfor storfamilien) betaler et fast beløp i året for kommunale avgifter og så legger man i 150-200 når man låner hytta ellers. Dette går til felleskassen.  Da har man litt til vedlikehold som maling, gassflaske osv. Er en familiestøl i fjellheimen dette og så langt fra luksus som man kan komme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tekumseh79 skrev (14 timer siden):

Da hadde jeg leid hytte av noen jeg ikke var i familie med, dessverre.

Det ville vel sannsynligvis kostet mye mer?

Anonymkode: 5ee31...e90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det svigers som har hytte, og de vil ikke høre snakk om at vi skal betale noe når vi bruker den. Vi vippser dem litt for strømmen da, og vi fyller på litt basisvarer.

Anonymkode: 7a18e...ec1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (4 minutter siden):

Praksis hos oss er at hver familie (innenfor storfamilien) betaler et fast beløp i året for kommunale avgifter og så legger man i 150-200 når man låner hytta ellers. Dette går til felleskassen.  Da har man litt til vedlikehold som maling, gassflaske osv. Er en familiestøl i fjellheimen dette og så langt fra luksus som man kan komme. 

En fin måte å gjøre det på. Når mamma hadde hytte ved sjøen betalte jeg og mine søsken 5000 kr hver oss for bruksretten til hytta. Dette for å drifte hytta. Hun ville ikke klart å sitte med den ellers og det var et fint sted vi kunne samles. 

Anonymkode: 3c714...0fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det svigers som har hytte, og de vil ikke høre snakk om at vi skal betale noe når vi bruker den. Vi vippser dem litt for strømmen da, og vi fyller på litt basisvarer.

Anonymkode: 7a18e...ec1

Det er dette som er normal folkeskikk, selv om eierne sier de ikke vil ha betalt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi låner hytta til mine besteforeldre i to uker hver sommer, gratis. De har mye penger og ønsker ikke betalt. Men min mann hjelper dem tilbake ved å gjøre vedlikehold og oppussing på hytta når det trengs, da han er tømrer. Så det er vinn- vinn for alle parter. Jeg vasker hytta strøken etter vi har vært der, sånn at vi etterlater den finere enn når vi kom. 

Jeg synes man skal være raus med hverandre når det er nær familie. 

Anonymkode: 4d0f9...518

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekumseh79 skrev (15 timer siden):

Da hadde jeg leid hytte av noen jeg ikke var i familie med, dessverre.

Hehe, koster ikke 300 kr per natt å leie hytte med "ok standard". Hilsen hytteeier.

Anonymkode: c2a90...a2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sært å ta penger fra familie, kunne ikke falt meg inn å gjøre det heller ikke av gode venner

Har du hytte? 

Anonymkode: c2a90...a2a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...