Gå til innhold

Betale for overnatting på familiehytte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Sært å ta penger fra familie, kunne ikke falt meg inn å gjøre det heller ikke av gode venner

Anonymkode: e2148...0ee

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette året leier vi ut hytta til det ene barnet vårt for 8000 kr måneden. Dette for at ungdommen skal ha et sted og bo, under utdanning.  Vi kunne leid ut for 1500-2000 kr natta. Kan ikke se at det er dritsært og gjerrig. Ungdommen får en rimelig bolig med høy standart, vi får dekket driftskostnader. 

Anonymkode: 3c714...0fc

Leier ut til barnet deres faktisk, det høres fryktelig feil ut i mine ører.

Anonymkode: bd459...419

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må dere betale leie for å låne hytter i familien? Og hva betaler dere? Eier dere noe av hytta? 

Svigers har arvet en familiehytte på fjellet. De har de siste årene pusset den opp, med strøm, vann, fine møber etc. De har i tillegg lagt inn Internett (pga hjemmekontor/barnebarn) og de har bygget et anneks for å få flere soveplasser. Denne hytta ligger en time fra de og søsken av mannen min. Vi bor 5t unna. Vi er så å si aldri på hytta pga reisevei, små barn etc. Vi er i tillegg dårligere økonomisk stelt enn de andre søsknene. Mannen min er ufør pga arbeidsulykke og jeg er nyutdannet. Vi har kanskje vært der en helg i året. Nå fikk vi beskjed av svigers at vi må betale en døgnleie på 300kr for vedlikehold og strøm. Dette er likt for alle søsken/øvrig familie.  

Jeg skjønner jo hvorfor, men det er og litt rart. Vi har spurt om vi kan låne den en uke i sommer for vi har ingen planer med barna og da får de en ferie. På budsjett. Men nå blir det jo litt mer penger ut av det. Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel. Setter alltid igjen en flaske vin som takk etter å ha lånt den en helg feks. 

Anonymkode: 73c74...4cc

Jeg tenker at å kunne disponere en hytte med alt utstyr inklusiv strøm og  bortsett fra mat til 300 kr pr døgn er helt greit .

Det blir ca 2000 for en uke.

Dere bør heller se hvor heldige dere er som har den muligheten.

Vi har ikke det og måtte campe til 800 kr døgnet.

Elendige hytter uten do/dusj.

Kaldt. 

Jeg vil  gladelig tatt imot tilbudet 

Anonymkode: ca095...467

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er fornuftig. Skulle ungdommen ha leid noe annet, hadde det kommet på 3-4000 kr mer i måneden. Det er ikke flust av boliger tilgjengelig Her stiller vi hytta til disposisjon. Strengt tatt betaler ikke ungdommen nevneverdig, da statens lånekasse for utdanning dekker det meste i stipend. Det er jo ikke uvanlig at voksne barn, dekker sine egne utgifter. Vi tjener ingen ting på det. For oss er det et økonomisk tap. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sært og rart å betale leie for å låne hytter i familien. Det ville bare vært nok et insentiv til å ikke bruke dem (to av hyttene er ikke spesielt attraktive å reise til og bruke, å skulle betale for disse i tillegg - vi er aldri der alene, ville rett og slett ført til at vi ikke brukte dem). Og svigerforeldrene mine presser veldig på at vi skal bruke hyttene. 

Jeg forstår deg ts, jeg synes det helt ærlig er rart. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ikke noe fast. Men er med på gjør vedlikehold, kjøper ting som trengst osv.

Er fast felles utgifter svigers betaler til vellforeninge  i hytte grenda 4500kr pr år pga brøyting osv, så kommer skatt og kommunale avgifter.

Her er det ikke vann, så det henter vi på vann post, vi oppgraderte solcelle utstyret for 2 år siden , kan si pengene fløy fort da. Nå til sommeren ska vi beise de  utvendig.

Så det å betale 300kr er ikke mye, hvis dere ikke ska være med å koste utgifter ellers som vedlikehold osv 

Anonymkode: c9a61...560

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke ril noen som gjør det sånn, men syns det høres helt greit ut med en sånn symbolsk sum. Svigerforeldrene dine har jo nettopp brukt mye penger på å pusse opp, bygge anneks osv. Og greit at det er likt for alle. De fleste jeg kjenner hjelper til med vedlikehold på familiehytter. Det får kanskje ikke dere gjort?

Man bruker jo strøm, lager slitasje, bruker kanskje noe forbruksartikler som står der. Plutselig har man tatt litt toalettpapir, tørkerull, såpe, vaskemidler, grillkull, krydder osv.

Anonymkode: 70264...f35

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må dere betale leie for å låne hytter i familien? Og hva betaler dere? Eier dere noe av hytta? 

Svigers har arvet en familiehytte på fjellet. De har de siste årene pusset den opp, med strøm, vann, fine møber etc. De har i tillegg lagt inn Internett (pga hjemmekontor/barnebarn) og de har bygget et anneks for å få flere soveplasser. Denne hytta ligger en time fra de og søsken av mannen min. Vi bor 5t unna. Vi er så å si aldri på hytta pga reisevei, små barn etc. Vi er i tillegg dårligere økonomisk stelt enn de andre søsknene. Mannen min er ufør pga arbeidsulykke og jeg er nyutdannet. Vi har kanskje vært der en helg i året. Nå fikk vi beskjed av svigers at vi må betale en døgnleie på 300kr for vedlikehold og strøm. Dette er likt for alle søsken/øvrig familie.  

Jeg skjønner jo hvorfor, men det er og litt rart. Vi har spurt om vi kan låne den en uke i sommer for vi har ingen planer med barna og da får de en ferie. På budsjett. Men nå blir det jo litt mer penger ut av det. Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel. Setter alltid igjen en flaske vin som takk etter å ha lånt den en helg feks. 

Anonymkode: 73c74...4cc

Det er veldig spesielt og veldig gnient av svigers! Aldri hørt om lignende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner ikke ril noen som gjør det sånn, men syns det høres helt greit ut med en sånn symbolsk sum. Svigerforeldrene dine har jo nettopp brukt mye penger på å pusse opp, bygge anneks osv. Og greit at det er likt for alle. De fleste jeg kjenner hjelper til med vedlikehold på familiehytter. Det får kanskje ikke dere gjort?

Man bruker jo strøm, lager slitasje, bruker kanskje noe forbruksartikler som står der. Plutselig har man tatt litt toalettpapir, tørkerull, såpe, vaskemidler, grillkull, krydder osv.

Dette. Vi har overtatt en familiehytte som familien (barn, nevøer/nieser og alle vennene deres) står i kø for å låne. 

Hytta er dårlig isolert, så det går masse strøm og ved, som vi har brukt mange timer på å hugge, kløyve og stable. Gjester fyller opp dobøttene i snurredassen med ekskrementer, de bruker dopapir, grillkull, vaskemidler, servietter, telys og tørrvarer, samt det kan hende ting blir ødelagt. For ikke å snakke om alle tingene og rotet de glemmer igjen etter seg.

Selvfølgelig skal de betale for seg. Klager de på dårlig råd kan de bli hjemme helt gratis.

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser begge sider her. Tenker at man burde kunne låne ut gratis til barn og barnebarn, men samtidig kan det jo ta litt av. Spesielt om deres venner etc skal låne også. Og når de bruker strøm og ved helt ukritisk blir det jo en kjempe utgift samtidig som at man ikke får bruke hytta selv og at man kanskje må bruke ekstra tid på rengjøring etc også. 

Anonymkode: 90a70...38f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig å betale for lån av hytte i min familie. Vi er alle flinke til å hjelpe med vedlikehold og slikt da. 

Vi har alle normal boevne i familien, så det er ingen som trenger å være redd for at toalettet blir tett, eller at vi forlater hytta rotete og skitten. 

Alle er med på å kjøpe inn det som trengs.

Anonymkode: cb9e2...478

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser begge sider her. Tenker at man burde kunne låne ut gratis til barn og barnebarn, men samtidig kan det jo ta litt av. Spesielt om deres venner etc skal låne også. Og når de bruker strøm og ved helt ukritisk blir det jo en kjempe utgift samtidig som at man ikke får bruke hytta selv og at man kanskje må bruke ekstra tid på rengjøring etc også. 

Anonymkode: 90a70...38f

Tipper noen barn er sånn at de ikke fyller opp lagrene etter bruk. På en uke går det fort en del ved, grillkull, tennvæske, toalettpapir, tørkerull, krydder, kaffe, te, stearinlys, såpe til husvask, handvask, kroppsvask osv. Bortsett fra strøm og ved, som er dyrt, så kan man si at dette er småpenger, men om noen låner ut hytta si mange ganger i året, så blir det fort litt.

Det er kjipt å komme til hytta si sent en fredagskveld og oppdage at det er tomt for slike ting.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På familiehytta vår legger hver ut for båtbensin eller vippser så den som kommer etter kan kjøpe ny bensin. Det er opp til hver om de bruker båt mens de er på hytta. Det er båtmarina nær hytta så der betaler man med kort. Man kan også velge å kun bruke robåt.

Vi tar ikke betalt per hode/overnatting for strøm/bruk. Vi har ganske lave utgifter til strøm pga varmepumpe og peis med gratis ved fra egen tomt. Vi har også gratis vann fra egen brønn, og eget kloakksystem. De faste hytteutgiftene (strøm, forsikring, avgifter, veiavgift på privat veisameie ol) samt investeringer (bygge vedskjul ol) betales av de fire eiere, og de øvrige brukerne av hytta er eiernes barn, så vi tenker det går opp i opp. Vi har normalt dugnader for å løse store oppgaver på hytta (olje trebåt, felle trær ol), og ulike oppgaver som folk løser hver for seg. Tantes nye kjæreste har meldt seg til dugnad selv om han ikke trenger det, han er handy. Vi låner ikke ut til folk utenom familien, men alle kan fritt ta med seg de gjestene de vil.

Jeg blir antageligvis en femte eier neste år, og da er det viktigere for meg at flere bruker hytta (som mine besteforeldre bygde) enn at vi skal ta inn noe ekstra. Alle har sine regler, men jeg synes det er viktigst at flest mulig bruker hytta. 

Anonymkode: a63fb...701

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er fullt lovlig

Det er lovlig å bruke hytta som helårsbolig om man søker kommunen om å få regulere den om.

Og hvis man leier den ut til andre som en helårsbolig, vil boligen telle som sekundærbolig og beskattes som det osv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldrene til mannen din, det er sønnen deres, som i tillegg er ufør. Jeg syns de er griske og grådige og har aldri hørt på maken. Er de fattige siden de krever inn 2000 for at deres eget barn og barnebarn skal få ha hytteferie en uke på sommeren? Hva slags generasjon er dette?? Jeg er født på slutten av 60-tallet og dette har jeg aldri vært borte i hverken hos mine besteforeldre, foreldre eller hva jeg selv kunne tenkt på å gjøre mot mine egen barn. Jo, for resten, har hørt om et tilfelle der en godt voksen sønn nektet sin gamle mor å låne en ferieleilighet en helg i den byen hun hadde vokst opp i. Leiligheten ble total vannskadd noen måneder senere og de hadde ikke god nok forsikring. Karma.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke rart det er mange unge som er bortskjemte. Hvorfor skulle ikke en ung voksen betale for bolig?

Vi har kjøpt en liten leilighet i sentrum som vi tenker ungene kan bo i når de skal studere. Planen er at de skal betale leie, og hvis de er fornuftige så vil vi anse innbetalingene som at de kjøper seg inn i boligen. 

TS, hytte er dyrt og man går som regel i minus. En symbolsk sum for leie er helt innafor. En uke ferie for 2000kr får du neppe noen andre steder. 

Anonymkode: 90b93...6b0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Vi har aldri overført penger i nære relasjoner. Her disponerer vi fritidseiendommer fritt på begge sider. Da vi var unge var det jo ganske skjevt, da vi ikke eide noe selv, men da var jo også foreldrene i en helt annen økonomisk situasjon enn oss. Så jeg synes det er temmelig sært, ja. 

Anonymkode: 3b96f...139

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke rart det er mange unge som er bortskjemte. Hvorfor skulle ikke en ung voksen betale for bolig?

Vi har kjøpt en liten leilighet i sentrum som vi tenker ungene kan bo i når de skal studere. Planen er at de skal betale leie, og hvis de er fornuftige så vil vi anse innbetalingene som at de kjøper seg inn i boligen. 

TS, hytte er dyrt og man går som regel i minus. En symbolsk sum for leie er helt innafor. En uke ferie for 2000kr får du neppe noen andre steder. 

Anonymkode: 90b93...6b0

Det er jo idioti. Da må dere skatte av leieinntekt. I stedet for at barnet selv sparer pengene og får mye mer ut av det. 

Anonymkode: 3b96f...139

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekumseh79 skrev (8 timer siden):

Da hadde jeg leid hytte av noen jeg ikke var i familie med, dessverre.

Ja, hvorfor ikke. Gange leia med fire og halvere standarden. Fritt valg. 

Anonymkode: 049a0...1e4

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor ikke. Gange leia med fire og halvere standarden. Fritt valg. 

Anonymkode: 049a0...1e4

Hvis man pusser opp hytta til å ha høy standard, er det greit å dytte kostnadene for det på resten av familien? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...