Gå til innhold

Betale for overnatting på familiehytte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kjøp hytte med dagens rentenivå og kom tilbake til tråden for å oppdatere oss om hvor ofte du låner ut hytta gratis 😂 Det er lett å gi bort penger man ikke har!

Anonymkode: b60aa...e4d

Har hytte og låner bort gratis , er ikke sånn at bare fordi man mener noe annet en. Deg så har an ikke hytte 

Anonymkode: e2148...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du hytte? 

Anonymkode: c2a90...a2a

Ja!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kr for dette som er sikkert en større hytte er da overkommelig, en liten campinghytte er fort 1200-1500 kr i lavsesongen 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre foreslo noe tilsvarende, men det var hvis vi søsknene ville ha faste uker i året vi hadde hytta. Den er nesten ny og i et super populært område rett ved stranden og kan leies ut for mye penger. Foreldrene mine har blitt pensjonister og dette er eneste muligheten at de skal klare å beholde hytta, med mindre må de leie den ut de ukene de ikke bruker den selv.

Jeg synes absolutt det er ok, det er jo en mye lavere sum vi må betale enn om de skulle leid den ok, og det skulle jo egentlig bare mangle. Den er til glede for mange :) 

Anonymkode: 2a094...dd6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn og barnebarn må selvfølgelig ikke betale leie for å låne hytta. Det kunne aldri falt meg inn. Litt av poenget med hytta er jo at vi som familie og slekt skal ha et samlingssted. Mat og drikke deler vi på når vi er samlet, men å ta betalt for at familien bruker hytta... Jeg får vondt i hjertet. Forstår at dette føles sårt for dere. Kanskje var svigers en av de mange som lånte langt over evne rett før renta steg, og det svir nok kraftig nå.

Er svigers klar over hvor krevende dere har det økonomisk, at ferier og opplevelser er noe dere ikke har råd til? Folk som har god råd selv forstår ikke at 300 (2100 for uke) kan være det som velter lasset. 

Anonymkode: 4ffbd...ec9

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi leier ut hytta vår om sommeren til 25.000 i uka. At noen da tenker at de skal få låne den gratis da er jo å påføre oss store utgifter. Ingenting er ‘gratis’. 

Anonymkode: 76f63...56b

Det er ikke "noen", men hytteeiernes egen sønn! Som for øvrig er ufør, har svært dårlig råd og en hel familie med seg. Barnebarn. Helt forkastelig å kreve penger av dem, men hver sin smak. 

Det er vel boomer-generasjonen dette også, som har seilt gjennom livet på en økonomisk medvind, og som nå trekker stigen opp etter seg.

Kreve penger av fattig og syk sønn med familie, som ønsker å låne hytta for å gi barna sine (hytteeierens barnebarn!) en fin opplevelse. Jeg spyr. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må dere betale leie for å låne hytter i familien? Og hva betaler dere? Eier dere noe av hytta? 

Svigers har arvet en familiehytte på fjellet. De har de siste årene pusset den opp, med strøm, vann, fine møber etc. De har i tillegg lagt inn Internett (pga hjemmekontor/barnebarn) og de har bygget et anneks for å få flere soveplasser. Denne hytta ligger en time fra de og søsken av mannen min. Vi bor 5t unna. Vi er så å si aldri på hytta pga reisevei, små barn etc. Vi er i tillegg dårligere økonomisk stelt enn de andre søsknene. Mannen min er ufør pga arbeidsulykke og jeg er nyutdannet. Vi har kanskje vært der en helg i året. Nå fikk vi beskjed av svigers at vi må betale en døgnleie på 300kr for vedlikehold og strøm. Dette er likt for alle søsken/øvrig familie.  

Jeg skjønner jo hvorfor, men det er og litt rart. Vi har spurt om vi kan låne den en uke i sommer for vi har ingen planer med barna og da får de en ferie. På budsjett. Men nå blir det jo litt mer penger ut av det. Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel. Setter alltid igjen en flaske vin som takk etter å ha lånt den en helg feks. 

Anonymkode: 73c74...4cc

Har de stram økonomi selv? Hvis ikke synes jeg det er merkelig å ta penger for at barn og barnebarn skal bruke den. Ligger det noe annet bak? Er det sånn at folk renner ned dørene der sånn at de ser seg nødt til å begrense det? 

Vi bor i leilighet i Oslo.  Har ikke veldig god økonomi, men vi har lånt ut leiligheten vår gratis til alle våre tre søsken (med barn) på sommeren når vi har vært på ferie. Det koster oss sikkert litt mtp strøm og evt vedlikehold og at de bruker litt basisvarer, men det får bare være. De setter som regel igjen en flaske vin og litt sjokolade. Hadde følt meg smålig om vi ba dem om penger og hadde de tilbydd seg å betale hadde vi sagt nei takk.

Anonymkode: 79a27...6ed

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke "noen", men hytteeiernes egen sønn! Som for øvrig er ufør, har svært dårlig råd og en hel familie med seg. Barnebarn. Helt forkastelig å kreve penger av dem, men hver sin smak. 

Det er vel boomer-generasjonen dette også, som har seilt gjennom livet på en økonomisk medvind, og som nå trekker stigen opp etter seg.

Kreve penger av fattig og syk sønn med familie, som ønsker å låne hytta for å gi barna sine (hytteeierens barnebarn!) en fin opplevelse. Jeg spyr. 

Det står ingen steder at de "har svært dårlig råd", eller at de har en "fattig syk sønn".  Det står bare at de er dårligere økonomisk stilt enn de andre søskenene.  300,- er fremdeles en symbolsk sum som burde være overkommelig, og som på ingen måte fører til berikelse av TS' svigerforeldre.  

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det er på sin plass å ta penger for å låne ut hytta. Og hvis ikke hytteeierne krever det, så synes jeg uansett at de som låner hytta tilbyr å betale en sum for å låne den

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mine barn og barnebarn må selvfølgelig ikke betale leie for å låne hytta. Det kunne aldri falt meg inn. Litt av poenget med hytta er jo at vi som familie og slekt skal ha et samlingssted. Mat og drikke deler vi på når vi er samlet, men å ta betalt for at familien bruker hytta... Jeg får vondt i hjertet. Forstår at dette føles sårt for dere. Kanskje var svigers en av de mange som lånte langt over evne rett før renta steg, og det svir nok kraftig nå.

Er svigers klar over hvor krevende dere har det økonomisk, at ferier og opplevelser er noe dere ikke har råd til? Folk som har god råd selv forstår ikke at 300 (2100 for uke) kan være det som velter lasset. 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når vi har besøk hjemme, tar vi selvsagt ikke betalt da vi uansett bruker strøm.

Når folk låner hytta vår når vi ikke er der bruker vi mye for å varme hytte, badstue, jacuzzie etc som ikke hadde vært i bruk om hytten ikke hadde vært utlånt. 

Om det hadde vært en hytte uten strøm, så hadde vi ikke tenkt at folk skulle betalt noe for å låne hytta, for da hadde det ikke kostet oss noe å låne den bort. Men når det påfører oss store utgifter om vi er snille å låner bort hytta så er jo ikke det riktig.

Anonymkode: ab875...5d0

Hva om sønn med familie kommer på besøk på hytta mens dere er der selv? Tar dere betalt da eller kun hvis de er der alene? Hva om barnebarna kommer uten foreldre? Ta betalt av de også?! Høres sært ut

Anonymkode: ab63e...809

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig, men kanskje svigers sliter med økonomien?

Jeg er selv ung voksen, og har vært på en del hytteturer med venner hvor de låner foreldres hytter ( ikke mine, men det er snakk om flere forskjellige foreldre). Aldri har det vært snakk om å betale leie, noe vi selvsagt hadde gjort. Vasker selvfølge godt ut, kjøper inn ekstra dopapir og tørrvarer og tar godt vare på hyttene. Så jeg vet i hvert fall om del som ikke gjør det. Og jeg ville tenkt at terskelen for å kreve leie når barn skal ha med seg 12 venner hvor alle har begynt å jobbe er lavere, enn for å gi barnebarn en feire når foreldrene har dårlig økonomi. 

Jeg syns forøvrig det er innafor å kreve noe fra annen familie og venner.

Anonymkode: 44248...d54

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men kan man forvente ferier spandert av mamma og pappa når man er voksen og har barn? Kan hende det er mye spørsmål på svigerforeldrene om å låne ut hytta og at han tidligere ikke har etterlatt hytta i god stand ? Eller om de har tatt timeslange dusjer der tidligere når strømprisen var 10 kr/kwh? Vi vet ikke hvor god råd hytteeierne har heller eller om det utleie av hytta er en viktig inntektskilde.

Jeg tenker uansett at alle har godt av å sette tæring etter næring. TS er student og kan fint jobbe bved siden av studiene når samboeren er ufør og barnet er i bhg på dagtid. Vi vet jo ikke om han er ufør med vondt i vilja eller om han sitter i rullestol liksom, men han kan tydeligvis både ha familie og dra på hyttetur. TS er student - det er heller ikke en permanent situasjon. 

Anonymkode: 3969b...10c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 42 år, så Vil tro jeg er i samme generasjon som TS.

Dere betaler mange tusen i strøm for gjestene deres? Wow, det er raust.

Er ikke alle hytter som er så sinnsyke dyre å varme opp. 

Anonymkode: a63fb...701

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte for å låne min tantes hytte/leilighet på Hafjell, de leier den ut mellom at de selv bruker den så jeg tenker det er veldig innafor.

Mine foreldre har en hytte uten innlagt vann, og med solcellestrøm og forbrenningstoalett. Vi er der ikke ofte pga avstand, men har aldri blitt bedt om å betale blir for å bruke den heller.

Anonymkode: e41b3...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig å kreve penger av egne barn, men ellers så absolutt. Og 300 er jo bare en symbolsk sum.
Men jeg hadde syntes foreldrene mine hadde vært vel gjerrige om de krevde at vi, som skal arve den og har vokst opp med den, skulle betale for oss. Litt som å betale for å komme hjem til dem.

Anonymkode: 9c297...789

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er merkelig å kreve penger av egne barn, men ellers så absolutt. Og 300 er jo bare en symbolsk sum.
Men jeg hadde syntes foreldrene mine hadde vært vel gjerrige om de krevde at vi, som skal arve den og har vokst opp med den, skulle betale for oss. Litt som å betale for å komme hjem til dem.

Fordi de ikke vil betale for strømmen dere bruker på ferie? Til 10 kr kWh? Det er mange tusen kr i uka det! 

Anonymkode: 3969b...10c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ville vel sannsynligvis kostet mye mer?

Anonymkode: 5ee31...e90

Jeg driver ikke business med familie, bedre å kjøpe/leie fra ukjente i så fall.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dette som er normal folkeskikk, selv om eierne sier de ikke vil ha betalt. 

100 % uenig. Jeg vippser heller ikke mamma for middag om jeg har vært der og spist, og hadde blitt helt satt ut om hun betalte meg for strøm, mat og slitasje på sengetøy om hun er på besøk her 😵‍💫

Whistler skrev (54 minutter siden):

Det står ingen steder at de "har svært dårlig råd", eller at de har en "fattig syk sønn".  Det står bare at de er dårligere økonomisk stilt enn de andre søskenene.  300,- er fremdeles en symbolsk sum som burde være overkommelig, og som på ingen måte fører til berikelse av TS' svigerforeldre.  

Nettopp derfor er det helt ekstremt smålig. Sånne mennesker hadde jeg vært fristet til å sende vippskrav på parkering og kaffe om de kommer ubedt på besøk. (men hadde selvsagt ikke sunket så lavt).

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

100 % enig.

Men skal de være så griske og kjipe kan jeg lett finne andre mennesker å henge med i ferien. Synd om de egentlig ønsket kontakt med barnebarna, men da får de vippse meg litt for leie av barna i så fall.

Anonymkode: d89fc...1c2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva om sønn med familie kommer på besøk på hytta mens dere er der selv? Tar dere betalt da eller kun hvis de er der alene? Hva om barnebarna kommer uten foreldre? Ta betalt av de også?! Høres sært ut

Anonymkode: ab63e...809

Jeg er 42 år. Jeg har ikke voksne barn eller barnebarn. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke alle hytter som er så sinnsyke dyre å varme opp. 

Anonymkode: a63fb...701

De fleste hytter er dyre å varme med strømprisene som er høst/vinter/vår.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke business med familie, bedre å kjøpe/leie fra ukjente i så fall.

100 % uenig. Jeg vippser heller ikke mamma for middag om jeg har vært der og spist, og hadde blitt helt satt ut om hun betalte meg for strøm, mat og slitasje på sengetøy om hun er på besøk her 😵‍💫

Nettopp derfor er det helt ekstremt smålig. Sånne mennesker hadde jeg vært fristet til å sende vippskrav på parkering og kaffe om de kommer ubedt på besøk. (men hadde selvsagt ikke sunket så lavt).

100 % enig.

Men skal de være så griske og kjipe kan jeg lett finne andre mennesker å henge med i ferien. Synd om de egentlig ønsket kontakt med barnebarna, men da får de vippse meg litt for leie av barna i så fall.

Anonymkode: d89fc...1c2

Når man må varme opp en hel hytte, jacuzzie, badstue etc når en i utgangspunktet ikke hadde trengt det (fordi man ikke er der selv), så koster det flere tusen for en uke. 

Som jeg skriver, så har vi aldri tatt betalt av noen. Men vi låner heller ikke ut lenger da våre venner lånte den sist i vinterferien og strømregningen kom på ca 3500kr. Det er 3500kr vi kunne ha brukt på en opplevelse med barna, men som vi måtte  bruke på strøm våre venner har brukt. 

Du spanderer en helg på hotell i ny og ne på dine venner og familie? Uten at du er med selv? For det blir akkurat det samme 

Selvsagt tar man ikke betalt om man får besøk hjemme og lager middag, eller om vi har med gjester opp på hytta. Da hadde vi jo uansett måtte bruke de pengene på den strømmen. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...