Gå til innhold

Betale for overnatting på familiehytte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Må dere betale leie for å låne hytter i familien? Og hva betaler dere? Eier dere noe av hytta? 

Svigers har arvet en familiehytte på fjellet. De har de siste årene pusset den opp, med strøm, vann, fine møber etc. De har i tillegg lagt inn Internett (pga hjemmekontor/barnebarn) og de har bygget et anneks for å få flere soveplasser. Denne hytta ligger en time fra de og søsken av mannen min. Vi bor 5t unna. Vi er så å si aldri på hytta pga reisevei, små barn etc. Vi er i tillegg dårligere økonomisk stelt enn de andre søsknene. Mannen min er ufør pga arbeidsulykke og jeg er nyutdannet. Vi har kanskje vært der en helg i året. Nå fikk vi beskjed av svigers at vi må betale en døgnleie på 300kr for vedlikehold og strøm. Dette er likt for alle søsken/øvrig familie.  

Jeg skjønner jo hvorfor, men det er og litt rart. Vi har spurt om vi kan låne den en uke i sommer for vi har ingen planer med barna og da får de en ferie. På budsjett. Men nå blir det jo litt mer penger ut av det. Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel. Setter alltid igjen en flaske vin som takk etter å ha lånt den en helg feks. 

Anonymkode: 73c74...4cc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Vanlig er det ikke, men svigers gjør det samme. Da takket jeg pent nei, jeg har andre ting jeg da heller bruker penger på i ferien. 

Anonymkode: d89fc...1c2

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at dere betaler for strømmen, men en symbolsk vedlikeholdspris syns jeg er gjerrig. 

Anonymkode: 6bc15...e33

• Liker 38
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit så lenge det er likt for alle, det koster å ha hytte. 

Anonymkode: e6127...477

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg låner hytta til min søster, tilbyr jeg å betale 500 for en helg. Men hun vil aldri ha. 

Men forstår poenget, at de ønsker betalt for strøm og slitasje i grunn. Det er fort at de som har hytte blir spurt om lån i hytt og pine. Og da blir det endel til slutt, både i strøm, ved og slitasje. 

Anonymkode: c6112...422

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke anledning til å låne ut vår hytte gratis til familie/venner. Vi leier den ut, når vi ikke bruker den selv. Hytta koster oss 650 kr døgnet å ha. Mulig det er smålig når vi tar vennepris fra familien på 300 kr døgnet, men det dekker driftskostnadene på hytta. 

Skjønner at det er kjipt at du må betale for å bruke familiehytta, men du får ikke annen overnatting for den summen. Det viktigste er at det er likt for alle. Når svigerfar hadde hytte, måtte vi stille med dugnadstimer. Jeg ville heller ha betalt en fast sum, da det aldri passet for de andre når det var dugnad. 

Anonymkode: 3c714...0fc

• Liker 37
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før strømmen ble så dyr lånte jeg ut hytta gratis til alle som ønsket å låne den. Nå spør jeg venner/bekjente om å kjøpe inn noen varer som de kan legge igjen og som er greit er der, dopapir, vin, tørrvarer ol. Men det ville aldri falt meg inn verken å spørre om betaling eller å gå til innkjøp av noe av familiemedlemmer! Og jeg er helt sikker på at jeg tjener minst av alle. 

Jisses, betyr ikke familie noe lenger? TS, jeg syns ikke dere er det minste naive, jeg er heller overrasket over hva familien deres får seg til å gjøre. 

Anonymkode: f458d...09f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta vår koster minst 5-6000,- i mnd om den står tom. 300,- i døgnet er ingenting. Vi leier ut gratis til familie/venner en helg her og der, men de kan betale for vask eller har hytter vi kan låne tilbake. Leier ellers ut hytta når vi ikke bruker for å finansiere den.

Anonymkode: 94995...dea

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stor slekt har tilgang til en familiehytte og betaler 75,- kr pr person pr overnatting. Det blir 300,- for fire pr døgn det. Den hytta er ikke nyoppussa med internett osv. Jeg syns det er billig, og selvfølgelig må det være likt.

Anonymkode: cc8ca...484

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine eier en hytte sammen med sine voksne søsken. Den får vi låne gratis når vi vil så lenge de ikke er der selv. Vi vasker ut etter oss og prøver å hjelpe til iblant med vedlikehold men de gjør klart mest. Det er jo familiehytta, synes det er veldig spesielt å skulle ta betalt av egne barn...

Kan muligens forstå det om det er en hytte som er i et populært område som leies ut jevnlig slik at de vil miste høye leieinntekter de kanskje er avhengig av hvis familie låner.. (Men synes egentlig det er dritsært og gjerrig da og :P) 

Anonymkode: f90fa...973

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 1000 kr døgnet for å låne min søsters hytte, svært god standard på et populært vintersportssted. Men de leier ut ellers også da, så da er det litt tapt fortjeneste for de når vi er der da de tar dobbel pris for folk utenom venner og familie. 

Besøker vi de når de er der selv betaler vi ingenting. 

Anonymkode: 024a6...fcb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi er kanskje litt naive som har forventet å få låne den gratis, men allikevel.

Ja, dere er naive. Jeg jar det på samme måte, og har aldri sett det som et problem. Det er en gave.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulik praksis på slikt, men når min søster overtar familiehytta (avtalt allerede) vil jeg presse på angående at det blir en fast sum for oss andre å låne den. Jeg synes det er det rette og rimelige, og uten dette vil jeg selv føle på stress i forhold til hvor mye vi burde bidra til vedlikehold/annet, og når for at det ikke blir guffen stemning. Å betale en sum pr døgn er mye enklere enn annet. 

300 kr døgnet for en hytte av bra stand er svært billig. Det er omtrent det en teltplass på campingplasser koster. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene mine eier en hytte sammen med sine voksne søsken. Den får vi låne gratis når vi vil så lenge de ikke er der selv. Vi vasker ut etter oss og prøver å hjelpe til iblant med vedlikehold men de gjør klart mest. Det er jo familiehytta, synes det er veldig spesielt å skulle ta betalt av egne barn...

Kan muligens forstå det om det er en hytte som er i et populært område som leies ut jevnlig slik at de vil miste høye leieinntekter de kanskje er avhengig av hvis familie låner.. (Men synes egentlig det er dritsært og gjerrig da og :P) 

Anonymkode: f90fa...973

Dette året leier vi ut hytta til det ene barnet vårt for 8000 kr måneden. Dette for at ungdommen skal ha et sted og bo, under utdanning.  Vi kunne leid ut for 1500-2000 kr natta. Kan ikke se at det er dritsært og gjerrig. Ungdommen får en rimelig bolig med høy standart, vi får dekket driftskostnader. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hytta koster oss 650 kr døgnet å ha.

Dette synes jeg er veldig viktig for alle å huske, hytter koster penger hele året. 
Det er jo rimelig spesielt å forvente at andre skal betale for at en selv skal få en rimelig ferie. Om hytta ts snakker om også koster nesten 240000kr i året å ha så er jo det ganske heftig pris pr bruksdøgn for svigers.
De 300kr pr natt i vedlikehold er veldig symbolske og vil da koste familien til ts 2100kr for en uke, det dekker neppe de faktiske kostnadene eierne har for hytta de dagene.

Anonymkode: b4e63...e60

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Ulik praksis på slikt, men når min søster overtar familiehytta (avtalt allerede) vil jeg presse på angående at det blir en fast sum for oss andre å låne den. Jeg synes det er det rette og rimelige, og uten dette vil jeg selv føle på stress i forhold til hvor mye vi burde bidra til vedlikehold/annet, og når for at det ikke blir guffen stemning. Å betale en sum pr døgn er mye enklere enn annet. 

300 kr døgnet for en hytte av bra stand er svært billig. Det er omtrent det en teltplass på campingplasser koster. 

Veldig enig med deg. Har ikke tall på hvor mange 100-talls timer vi har lagt ned i dugnad på svigerfar sin hytte over 16 år, uten at andre har løftet lillefingeren. Hadde det vært en fast sum for alle, ville vi fremdeles ha bidratt praktisk, men vi kunne ha leid noen av tjenestene. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette året leier vi ut hytta til det ene barnet vårt for 8000 kr måneden. Dette for at ungdommen skal ha et sted og bo, under utdanning.  Vi kunne leid ut for 1500-2000 kr natta. Kan ikke se at det er dritsært og gjerrig. Ungdommen får en rimelig bolig med høy standart, vi får dekket driftskostnader. 

Men lov er det vel ikke...

Anonymkode: 4be3d...8f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men lov er det vel ikke...

Anonymkode: 4be3d...8f7

Det er fullt lovlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...