Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er enda 30 år til jeg er 80 år gammel men jeg bor alene og bekymrer meg for alderdommen. Det blir ikke nok folk eller sykehjem som kan ta seg av oss og vi som er midtveis i livet bør bekymre oss. 

De forsker på roboter som kan levere matvarer på døra og lage mat. Vi har roboter for støvsuging og mopping og de forsker på at disse skal kunne tørke støv og gjøre annet husarbeid. På 30 år skjer nok en rivende utvikling forhåpentligvis. 

Det vi trenger for levering av to eller tre fulle handleposer på døra er roboter som har bein og som går godt i ujevnt terreng og som navigerer godt og samtidig kan bære mye. Foreløpig har de bare roboter som kan levere små pakker. 

Disse robotene for mat levering får et problem i leiligheter med stengte dører og heiser og ringeklokker. Dette problemet kan løses med at teknologi for smarte hjem også installeres i fellesarealer i leilighetsbygg i borettslag og sameier slik at vi får smarte dører og smarte heiser og smarte ringeklokker. Selvsagt med streng ÍÐ-merking, autorisasjon av robotene og at det blir svært vanskelig å hacke. Nødetater som politi, ambulanse og brannvesen vil også kunne nyte godt av denne teknologien i akutte situasjoner. 

Vi trenger i hjemmet også en relativt billig robot som kan sette på plass matvarer, gjøre rent, lage mat og hjelpe den eldre med mobilitet som å komme seg opp av stolen og på do, hjelpe opp av senga og hjelpe til med påkledning. Jeg tror at dusjing og klesvask nå nok mennesker fremdeles ta seg av men hvem vet i framtiden? 

Anonymkode: 938c1...032

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi aner ikke hvor langt det kan nå i velferdsteknologi, som er ordet som dekker omsorg ved hjelp av roboter og maskiner. Vi er kanskje skeptiske nå men når vi ser hvor godt det funker så er det nok en god ting som MÅ til . For vi har ikke nok hender til å hjelpe alle med hjelpebehov. 

Anonymkode: 67bd2...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi aner ikke hvor langt det kan nå i velferdsteknologi, som er ordet som dekker omsorg ved hjelp av roboter og maskiner. Vi er kanskje skeptiske nå men når vi ser hvor godt det funker så er det nok en god ting som MÅ til . For vi har ikke nok hender til å hjelpe alle med hjelpebehov. 

Anonymkode: 67bd2...73a

Ja, jeg har store forhåpninger til teknologi i framtiden og at den vil kunne hjelpe oss i alderdommen der vi må bo hjemme. Den kunne også overvåke puls og blodtrykk og varsle ambulanse eller hjemmesykepleie om noe er galt. En robot vil også kunne varsle om den eldre blir liggende med lårhalsbrudd. Den vil kunne avlaste hjemmesykepleien slik at eldre kan få dusjing oftere enn bare en gang i uka. Den kunne varsle legen og kommunen ved tegn til demens slik at disse eldre får komme på sykehjem. Og de kan jo hjelpe unge funksjonshemmete med lav mobilitet. 

Smarte hjem og roboter bør blir til en overkommelig pris og man bør kunne søke NAV og kommunen om å få det om man selv ikke har råd. De vil jo i andre bedrifter også kunne øke produktiviteten og den økonomiske veksten i samfunnet og kanskje kunne hjelpe oss med vanskelige løsninger for å berge mest mulig av klimaet og kloden. Vi får se…

Anonymkode: 938c1...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...