AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april Hei, så i år føler jeg at det har vært veldig mye fokus på påskeegg og påskegaver. Annenhver video jeg får opp på tiktok er personer som trygler arbeidsgiver eller egne foreldre om å få påskeegg, eller foreldre som kommer med tips til hvordan man kan gjemme påskeeggene for barna sine, og det store temaet på vaktrommet på jobb er også påskeegg og godteri. Dette er jo i for seg koselig det, men jeg kan bare ikke huske at påskeegg eller gaver var så fryktelig vanlig før. Har fått det kanskje en eller to ganger i oppveksten min, men kan huske at det var mye som ble arrangert på barneskolen av påskeaktiviteter og var fornøyd med det. Innen jeg kom til ungdomsskolen følte jeg meg for "kul" til slike barnslige ting som feiringer av høytider uansett. Nå tilbragte jeg jo forsovet alle påskeferier fra alder 11-18 på treningsleirer, og der var det jo naturligvis veldig lite fokus på godteri, men føler heller ikke at det var en veldig stor snakkis blant mine kompiser der heller. Etter jobb i dag dro jeg innom Europris, og mest fordi jeg syntes det er koselig å kunne gi sånne gaver til foreldrene mine, så kjøpte jeg med litt godteri og pynt for å gi til mamma, hun pleier jo å sette pris på det. Men ikke i dag nei, fordi da ble hun helt opprørt fordi hun ikke hadde kjøpt noe til meg, og begynte å nevne alt hun hadde gjort for mine storesøsken under påsken før jeg ble født. Så nå begynner jeg jo å lure på om det er jeg som er merkelig, og at dette egg-hysteriet og aktivitene og hele pakka alltid har vært en greie? Kan liksom ikke huske det sånn selv, men det virker jo som at det er kanskje alltid har vært sånn? Dette er ikke noe at jeg vil ha noe sympati for min påskeeggløse barndom eller noe sånt noe--akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om--men jeg bare sitter å funderer på om jeg har et helt annet syn på påska enn det alle andre har? Trodde det var for kvikklunsj, påskekrim og å tjene ekstra med penger i ferien😅 Uansett, gjerne del hvordan dere er vandt med å feire påsken, og gjerne hvor gamle dere er og om dere har fått/får påskeegg fra foreldre. Er 25 år selv, så er jo ikke så lenge siden jeg var under mine foreldres omsorg. Anonymkode: da56b...f62 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april Jeg er 57 år gammel. Husker påskegg fra min oppvekst på 70- og 80-tallet. Anonymkode: 940e8...f48 4 1
Tekumseh79 Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Vi var alltid på hytta i påska i min barndom. Da fikk jeg og søsken hvert sitt påskeegg første kvelden, så ble det en slags konkurranse om å ha det lengst mulig før det var tomt. Vi hørte aldri om noen påskehare, vi visste hvor innholdet var kjøpt og fikk det direkte i hånda. Eggene var spart fra tidligere påsker, sånt kjøpte man ikke unødvendig. Appelsiner og Kvikk Lunch og sånt fikk man jo i tillegg, så man ble ikke helt uten godteri selv om egget var tomt. Dette var da siste halvdel av 80-tallet, litt utpå 90-tallet. Det hører med til historien at vi alltid kjøpte selv eller fikk en dose godteri på hyttetur også ellers i året, men dette var litt mer, og selvsagt da at det lå i påskeegg. Sosiale medier skaper rare forventninger og de som scroller tror at "alle" gjør sånn, at dette er "noe vi også må være med på." Husk at det er vanlige folk som deg og meg som dominerer på Snap, TikTok, Insta og Youtube - og alle har vi våre helt egne tradisjoner og minner. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april Født på 60-tallet og påskeharen kom med egget 1.påskedag. Ikke noe påskeeggjakt eller annet dilldall. Anonymkode: 81442...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april Har vært vanlig i en god del tiår hvertfall, men til barn. Anonymkode: 3a383...88d 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april Ja, dette var helt vanlig på åttitallet. Har ikke hørt noen be sjefen om godteri 😂 Anonymkode: e3752...1e0 1
skreppamedleppa Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april Jeg er 40. Jeg husker en barndom med påskeegg, min eldre storesøster elsket å lage rebus til meg, dette gjorde hun både ved påskeegg og i pakke kalender til jul. Men påsken før når jeg var liten var ikke noe altoppslukende, jeg malte på egg og det var noen hobbysaker på Nille/lekebutikker som ble kjøpt inn for å aktivere oss ungene. De eldste søskene og foreldre var nok opptatt av påskekrim. Jeg husker at det var litt ekstra gøy på påskemorgen (barne tv). Men det var aldri hytteliv, skiføre og slikt, det var mest hagestell, krabbelysing, fisking og grilling Skikken om påskeegg har nok "alltid" vært der, men det er nok et annet fokus i dag hvor alt legges ut i some osv. Før så en jo ikke hva alle andre fikk på samme måten. Nå legges det ut i some, det diskuteres på kg, og det er som ferier, pakke kalender og alt det andre året rundt at det skapes mer press kanskje fra år til år, "Forestillingen om påskeharen som legger ut egg som barna skal prøve å finne, er først dokumentert i Tyskland på 1600-tallet. Skikken spredte seg raskt i andre halvpart av 1800-tallet, da produsenter av leketøy og søtsaker så de kommersielle mulighetene i å lage og omsette påskeharer og påskeegg." https://snl.no/påskeegg For meg er påsken blitt veldig viktig i voksen alder. Kanskje viktigere enn julen, kan fint jobbe i romjulen men liker å ha fri hele påskeuken, god mat, påskeegg, kvikk Lønsj, dagsturer i fjellet, Solo og full shebang 1
BeepBoop Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april (endret) Jeg er 50+ og faren min har fortsatt påskeegget bestemor fikk da hun var liten. Hun hadde vært 107 år nå. Den største forskjellen på eggene fra da til nå, er at hennes er på størrelse med et vanlig hønseegg. Våre egg er vel nå rundt størrelse t-rex egg. Endret 19. april av BeepBoop 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april Fikk påskeegg som barn på 80-tallet. Og har fått påskeegg fra arbeidsgiver gjennom 20 år nå. Mange gir også til kjæresten. Men jeg og mannen er enige om at det ikke er noe vi ønsker 😅 Anonymkode: a5590...445
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april Husker at vi hadde noen "kyllinger" i plast som ble fylt opp med snop. Beste minnet er en tante som kom på besøk til feriestedet med en påskehare - kjempestor - i sjokolade. Tror ikke det var Lindt.... ... jobben prakker på oss med et stort påskeegg hvert år - bare smågodt. Har antydet at det hadde vært bedre men en påkostet og mer elegant sak, men har ikke fått gehør... Anonymkode: 2466b...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #11 Skrevet 20. april Øh! Påskeegg er jo hele poenget med påsken. Anonymkode: 0b083...de7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, så i år føler jeg at det har vært veldig mye fokus på påskeegg og påskegaver. Annenhver video jeg får opp på tiktok er personer som trygler arbeidsgiver eller egne foreldre om å få påskeegg, eller foreldre som kommer med tips til hvordan man kan gjemme påskeeggene for barna sine, og det store temaet på vaktrommet på jobb er også påskeegg og godteri. Dette er jo i for seg koselig det, men jeg kan bare ikke huske at påskeegg eller gaver var så fryktelig vanlig før. Anonymkode: da56b...f62 I min oppvekst, 70- og 80-tallet, fikk vi påskeegg. Sånne relativt små, litt større enn en håndflate. Ikke de største man ser i dag. Vi hadde heller ingen jakt, fikk bare eggene utdelt i påsken. Så gjaldt det så spise opp før søsken, så man slapp å dele restene 😅 På skolen hadde vi aldri påskeegg. Godteri var strengt forbudt der, bortsett fra på to kosetimer i året. En til jul og en til sommer. På arbeidsplassen har jeg sett det først de aller siste årene. Ett år var det et lite egg til hver, et annet et stort egg på deling til hver avdeling. Men kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt noen "trygle arbeidsgiver" om påskeegg. 😄 Anonymkode: 3190b...2d5
Diskulis Skrevet 20. april #13 Skrevet 20. april Fikk alltid påskeegg i påsken som barn/ungdom, med et par påfyll gjennom påsken 😅 Ikke alltid de gadd gjemme det, kom an på om vi var sammen med noen som gjorde det 🙂 Også fått en del påskeegg av mamma etter jeg flyttet hjemmefra, hvis jeg var der på påskemiddag. Da kan det også være en god sjokolade og flaske vin eller noe oppi, ikke bare fylt av smågodt. Etter jeg fikk barn ble det de som fikk egg, kan ikke huske å ha fått noe etter det…
AnonymBruker Skrevet 20. april #14 Skrevet 20. april Har fortsatt mitt påskeeg jeg fikk til min første påske i 1980. Det ble fylt opp hvert år gjennom hele barndommen Mine barn har og det første påske egget sitt som har blitt fylt opp i påsken. Og de er nå 18 og 20 år Min far født i 1939 sa han husker de fikk fylte egg når de var små til påske, og han vokste opp hos sine besteforeldre Anonymkode: 61b16...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april Hadde samme påskeegg fra jeg fikk det første gang da jeg var 6 eller 7, og til jeg fikk det siste gang da jeg var 13. Så fikk det hvert år gjennom hele barneskolen. Pleide å få ti biter smågodt og en bok ved siden av, og syntes alltid boken var det beste. Fikk uansett kvikk lunsj og appelsin på tur, så var ikke så opptatt av smågodtet. Anonymkode: f5ddd...814 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april Jeg og mine søsken vokste opp på 80-tallet. Da fikk vi påskeegg hvert år, vi får fortsatt påskeegg faktisk 😆 Ingen ny tradisjon hos oss ihvertfall. Anonymkode: b6900...ec2
AnonymBruker Skrevet 23. april #17 Skrevet 23. april Født i 1980 👩🦳 Fikk påskeegg av foreldre som barn og ungdom, men ikke som voksen. Da mine barn var små laget jeg ofte rebuser/skattejakt for å finne påskeeggene. De er nå unge voksne og får fortsatt påskeegg, men uten skattejakt. 😅 Ordner egg til barnas kjærester også. Innholdet er godteri og salt snacks, flaxlodd, drikke (energidrikk, cider, brus eller eplemost) og diverse velværeprodukter i reisestørrelse, da de liker å reise. Anonymkode: ea338...d44
Kniv & gaffel Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april Jeg er født tidlig på 70-tallet. Mine to eldre søsken og jeg fikk påskegg fylt med godteri på påskeaften. Noen påskehare var det aldri snakk om. Det var mamma og pappa som ga oss eggene.
AnonymBruker Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april Mamma er 67 og fikk påskeegg av sin bestemor og får ennå. Jeg er 36 og setter så pris på påskeegget jeg får av mamma hvert år. Mamma får en påskeblomst 🙂 Anonymkode: 7e91a...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå