Gå til innhold

Bryr barnevernet seg med at barn bor i rot og skit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som har to barn annenhver uke, og de lever i et over middels skittent og rotete bolig.

Har skrevet om henne tidligere her inne, men nå synes jeg det begynner å bli ille, men vet ikke om barnevernet prioriterer slikt så lenge barna får mat, har klær på kroppen og blir fulgt opp med skolen.

Hadde barna vært små hadde jeg forstått at det kan flyte over med leker og klær og at det ikke blir vasket så ofte, men både mor og barn er friske og barna er store og fint klares å gjøre husarbeid alene ellersammen med moren.

Tenker også at når man er tenåring er det jo veldig viktig å ikke skille seg ut, og jeg er bekymret for at barna synes at det er veldig skittent og rotete hjemme sammenlignet med hjemmene til sine venner, og at det er grunnen til at de er mest hos vennene sine.

- Det lukter innrøkt i leiligheten

- Gulvet har nok ikke vært vasket/ støvsuget siden i fjor, og det er sand og hybelkaniner som ligger på gulvet, i hjørnene og langs gulvlisten. Gulvene er seige.

- Kjøleskapet er overfylt med mat der halvparten har gått ut på dato, og det lukter stramt og surt når man åpner det.

- Kjøkkenskapene og skuffene er overfylt med masse halvåpne poser og esker med gammelt godteri som har gått ut på dato, gamle aviser, ledningsstumper, skrujern, solbriller, tomme yoghurt beger ol, så man må grave godt for å finne et glass eller en gaffel.

- Kjøkkenbenken er overfylt med gammel oppvask blandet med rene tallerkener og matrester.

-Jeg tror ikke det har vært vasket i skapet under kjøkkenvasken siden hun flyttet inn, for det er så skittent og grisete der inne med gamle søppelrester og det stinker surt når man åpner døren.

- I gangen ligger det utstyr til vinter fritidsaktiviteter midt på gulvet sammen med gammelt søppel, gamle møbler som skal kastes, sko og klær ligger i en haug på gulvet fordi hun har ikke fått hengt opp knaggrekke enda(etter 7 år) og man må virkelig passe på å ikke snuble over for å komme seg frem.

- Grønt belegg i dusjen

- Rommene til barna og soverommet til min venninne er så overfylt med alt mulig rusk og rask, at det nesten ikke er plass til å sove der inne.

- Vinduene er grå av eksos og skit og har ikke vært vasket på syv år, fortalte hun meg.

Jeg vet at min venninne har høy terskel for rot og skit da jeg har kjent henne siden studiedagene, men jeg synes ikke at barn skal måtte bo slik og tro at dette er normalt.

Jeg er på besøk innimellom og klarer da ikke å ikke begynne å rydde på kjøkkenet, og min venninne tillater det og beklager hele tiden at det er så rotete, men gjør ikke noe med det.

Hva mener dere jeg skal gjøre?

Anonymkode: 2b577...c05

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det hender absolutt at meldinger om den slags boforhold fører til en undersøkelse. 

Typisk skal det ekstremt mye til for at dette skulle medføre tvangstiltak av noe slag. At det blir tilbudt frivillige hjelpetiltak i form av veiledning er ikke usannsynlig. 

Anonymkode: 2bf5b...680

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det skulle stå om litt støv og rot. Jeg er virkelig ingen supervasker. Men dette høres uhygenisk ut, tomme matbeholdere, gammel mat, ikke plass for å sove/leke, gammel søppel.

Ring bv og hør med de. :) 

Anonymkode: 24405...135

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje barnevernet kan inn med hjelpetiltak? Jeg ville ringt dem.

Anonymkode: d862c...73d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tar en sjekk og henlegger 

kan du ikke tilby deg å hjelpe henne?

Anonymkode: 19958...a60

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et hjem som er som du beskriver kan veldig gjerne bety at det er mye annet som ikke er på stell. Jeg ville ringt og drøftet anonymt. 

Anonymkode: 596d7...dce

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du er en god venninne så hjelper du henne og tar i et tak. Kanskje foreslå å lage en plan for hvordan å holde det høvelig rent. At hun lar det slippe inn i det du beskriver tyder på at hun stoler på deg: da er det litt drit at du vurderer å melde henne til barnevernet. Vær heller en god venninne og hjelp venninna di. Eventuelt hjelp henne til å søke hjelp fra barnevernet eller annet, dersom hun er så utslitt at hun ikke klarer å få til å holde det rent. Kanskje hun ved litt avlastning eller noe kan få tid og overskudd til å vaske: kanskje du kan tilby å ha ungene noen timer i uka så hun får vasket huset. 

Anonymkode: 5d610...20e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva med å snakke med din "venninne" om hva du mener?

Anonymkode: aa46e...413

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er en god venninne så hjelper du henne og tar i et tak. Kanskje foreslå å lage en plan for hvordan å holde det høvelig rent. At hun lar det slippe inn i det du beskriver tyder på at hun stoler på deg: da er det litt drit at du vurderer å melde henne til barnevernet. Vær heller en god venninne og hjelp venninna di. Eventuelt hjelp henne til å søke hjelp fra barnevernet eller annet, dersom hun er så utslitt at hun ikke klarer å få til å holde det rent. Kanskje hun ved litt avlastning eller noe kan få tid og overskudd til å vaske: kanskje du kan tilby å ha ungene noen timer i uka så hun får vasket huset. 

Anonymkode: 5d610...20e

Ungene er så store at de styrer seg selv, så hun trenger ikke barnevakt. Hun har vært en liten rotgris helt siden vi var studenter, og jeg husker at jeg reagerte på hvordan hun bodde i kollektivet og vet at de hun bodde sammen med klaget på henne da,  men det er 25 år siden.

Hun vet hva som må til når det gjelder rydding og vasking, men det blir bare ikke med henne fordi hun egentlig ikke synes at det er så viktig.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å snakke med din "venninne" om hva du mener?

Jeg snakker ikke med min venninne om at jeg lurer på om jeg skal drøfte dette med barnevernet, og jeg har ikke sagt rett ut til henne at hun bor i en svinesti, men når det første jeg gjør er å vaske og rydde når jeg kommer på besøk, skjønner hun hva jeg mener.

Hun unnskylder hei hele tiden, men gjør ikke noe med det.

Hun har blitt det som kalles hjemmeblind.

Det minste hun kunne gjort var å gå ut på verandaen når hun skal røyke, i stedet for å sitte inne i stuen med lukkede vinduer og dampe.

Da hun tente sigarett åpnet jeg flere vinduer, men hun sa at barna var vant til det og at det gikk greit.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker ikke med min venninne om at jeg lurer på om jeg skal drøfte dette med barnevernet

Ts

Men skjerp deg da. Klart du snakker med din "venninne" om at det er uakseptabelt at hun blant annet røyker inne.

Eller gå til barnevernet etter påsken så slipper du å ta praten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men skjerp deg da. Klart du snakker med din "venninne" om at det er uakseptabelt at hun blant annet røyker inne.

Eller gå til barnevernet etter påsken så slipper du å ta praten.

Jeg har sagt flere ganger at hun ikke skal røyke inne, og da sier hun at hun vet at hun bør gå ut, men at hun skal slutte å røyke.

Hun kommer nok ikke til å forstå hvorfor jeg vil kontakte barnevernet, da hun ikke synes at det er rotete og skittent nok i hjemmet hennes.

Hadde hun forstått det hadde hun ryddet/ vasket, for det er det hun sier hun skal gjøre hele tiden.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du faktisk er en venninne må du faktisk snakke med henne og deretter hjelpe henne, og ikke skrive om det her og tenke barnevern. Ta med søppelposer og vaskemidler. Skjerpings! Å være venn med noen krever noe av deg. 

Anonymkode: a529b...cf6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du faktisk er en venninne må du faktisk snakke med henne og deretter hjelpe henne, og ikke skrive om det her og tenke barnevern. Ta med søppelposer og vaskemidler. Skjerpings! Å være venn med noen krever noe av deg. 

Hvis du har lest det jeg har skrevet her inne så vasker og rydder jeg hver gang jeg er der og bærer ut søppel!

Jeg henger opp klesvask for henne, slik at klesvasken ikke skal ligge å surne i maskinen flere dager, og sier til henne gang på gang at hun må få sine store barn til å hjelpe til å gjøre husarbeid.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har en venninne som har to barn annenhver uke, og de lever i et over middels skittent og rotete bolig.

Har skrevet om henne tidligere her inne, men nå synes jeg det begynner å bli ille, men vet ikke om barnevernet prioriterer slikt så lenge barna får mat, har klær på kroppen og blir fulgt opp med skolen.

Hadde barna vært små hadde jeg forstått at det kan flyte over med leker og klær og at det ikke blir vasket så ofte, men både mor og barn er friske og barna er store og fint klares å gjøre husarbeid alene ellersammen med moren.

Tenker også at når man er tenåring er det jo veldig viktig å ikke skille seg ut, og jeg er bekymret for at barna synes at det er veldig skittent og rotete hjemme sammenlignet med hjemmene til sine venner, og at det er grunnen til at de er mest hos vennene sine.

- Det lukter innrøkt i leiligheten

- Gulvet har nok ikke vært vasket/ støvsuget siden i fjor, og det er sand og hybelkaniner som ligger på gulvet, i hjørnene og langs gulvlisten. Gulvene er seige.

- Kjøleskapet er overfylt med mat der halvparten har gått ut på dato, og det lukter stramt og surt når man åpner det.

- Kjøkkenskapene og skuffene er overfylt med masse halvåpne poser og esker med gammelt godteri som har gått ut på dato, gamle aviser, ledningsstumper, skrujern, solbriller, tomme yoghurt beger ol, så man må grave godt for å finne et glass eller en gaffel.

- Kjøkkenbenken er overfylt med gammel oppvask blandet med rene tallerkener og matrester.

-Jeg tror ikke det har vært vasket i skapet under kjøkkenvasken siden hun flyttet inn, for det er så skittent og grisete der inne med gamle søppelrester og det stinker surt når man åpner døren.

- I gangen ligger det utstyr til vinter fritidsaktiviteter midt på gulvet sammen med gammelt søppel, gamle møbler som skal kastes, sko og klær ligger i en haug på gulvet fordi hun har ikke fått hengt opp knaggrekke enda(etter 7 år) og man må virkelig passe på å ikke snuble over for å komme seg frem.

- Grønt belegg i dusjen

- Rommene til barna og soverommet til min venninne er så overfylt med alt mulig rusk og rask, at det nesten ikke er plass til å sove der inne.

- Vinduene er grå av eksos og skit og har ikke vært vasket på syv år, fortalte hun meg.

Jeg vet at min venninne har høy terskel for rot og skit da jeg har kjent henne siden studiedagene, men jeg synes ikke at barn skal måtte bo slik og tro at dette er normalt.

Jeg er på besøk innimellom og klarer da ikke å ikke begynne å rydde på kjøkkenet, og min venninne tillater det og beklager hele tiden at det er så rotete, men gjør ikke noe med det.

Gi beskjed til barnevernet anonymt og deretter tatt farvel med venninnen din og sagt at slikt orker du ikke å forholde deg noe mer til. 

Jeg hadde ikke klart det, hadde ikke orket å gå på besøk en gang i en slik leilighet og hadde mistenkt at også den personlige hygienen var totalt ute å kjøre sammen med redsel for matforgiftning hvis en skulle inntatt noe av næring derfra.

ÆSJ.

Anonymkode: 0d48c...691

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis barna allerede er store er det null vits at du kontakter barnevernet. Når barna nærmer seg 16 kan de flytte ut uansett når de begynner på vgs. Hvis barna syns det er ekkelt å bo sånn så kommer de neppe til å ha det sånn i sine egne leiligheter når de flytter ut. Barna hadde sikkert trengt noe veiledning på husorden men det har de nok allerede funnet ut av når de er på besøk hos venner det vaskes og ryddes hos. 

Personlig vokste jeg selv opp med en mor med et hoarding problem, hun slet med ptsd og klarte ikke å ta fatt i vasking og rydding. vi barna var veldig overlatt til å vaske og rydde. Vi hadde barnevernet inne i bilde ( dette var i 2010), og det eneste de kunne gi av hjelpetiltak var å veilede oss barn til å rydde rommet vårt en gang i uken, og re opp sengen når vi stod opp. Utenom det kunne barnevernet hjelpe med å leie inn vaskehjelp for mor. Det er lite foreldreveiledning barnevernet kan gi hvis moren uansett greier å møte barna på andre måter og barna allerede er store. Du sier selv i innlegget ditt at venninnen din beklager seg for rotet, så hun er jo ikke husblind. Hun høres med deprimert ut og sliten. Hadde ungene vært 3 år og sov i skitne senger tenker jeg du med god grunn kunne kontaktet barnevernet. men dette her som du beskriver hos venninnen din ser jeg på som en fillesak som veldig mange familier i Norge, og familier i hele verden har som problem hjemme hos seg. 

Endret av juve5
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil ikke hjelpe noe som helst at TS kommer for å rydde og vaske. Når det har vart i så mange år, så er det et underliggende problem - og vil se like jævlig ut om et par dager. Da må TS sin venninne ha hjelp utenfor

Anonymkode: a1625...99b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
juve5 skrev (43 minutter siden):

Tenker at hvis barna allerede er store er det null vits at du kontakter barnevernet. Når barna nærmer seg 16 kan de flytte ut uansett når de begynner på vgs. Hvis barna syns det er ekkelt å bo sånn så kommer de neppe til å ha det sånn i sine egne leiligheter når de flytter ut. Barna hadde sikkert trengt noe veiledning på husorden men det har de nok allerede funnet ut av når de er på besøk hos venner det vaskes og ryddes hos. 

Personlig vokste jeg selv opp med en mor med et hoarding problem, hun slet med ptsd og klarte ikke å ta fatt i vasking og rydding. vi barna var veldig overlatt til å vaske og rydde. Vi hadde barnevernet inne i bilde ( dette var i 2010), og det eneste de kunne gi av hjelpetiltak var å veilede oss barn til å rydde rommet vårt en gang i uken, og re opp sengen når vi stod opp. Utenom det kunne barnevernet hjelpe med å leie inn vaskehjelp for mor. Det er lite foreldreveiledning barnevernet kan gi hvis moren uansett greier å møte barna på andre måter og barna allerede er store. Du sier selv i innlegget ditt at venninnen din beklager seg for rotet, så hun er jo ikke husblind. Hun høres med deprimert ut og sliten. Hadde ungene vært 3 år og sov i skitne senger tenker jeg du med god grunn kunne kontaktet barnevernet. men dette her som du beskriver hos venninnen din ser jeg på som en fillesak som veldig mange familier i Norge, og familier i hele verden har som problem hjemme hos seg. 

Hun er ikke deprimert eller sliten (har spurt henne) og hun har vært en rotgris i de 25 årene jeg har kjent henne.

Jeg vet ikke om barna sover i to måneder gammelt sengetøy eller om det blir regelmessig skiftet, og det er ikke en fillesak å bo slik med barn synes jeg (nå har ikke du vært der og sett hvordan det er ), men i det store bildet hvis man sammenligner det med elendige oppvekstvilkår i slummen i andre land, er det en fillesak.

Min venninne er høyt utdannet og i full jobb, og har økonomi til både vaskehjelp og robotstøvsuger, men tror ikke hun ser behovet for vasking/rydding faktisk.

Det verste er at det er skittent og lukter dårlig i kjøleskapet.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...