Gå til innhold

Hvorfor blir så mange med unnvikende personlighetsforstyrrelse uføre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at andelen av mennesker med denne diagnosen (og personlighetsforstyrrelser generelt) ofte blir uføre. 

Hvorfor?

Når det gjelder upf, spesifikt, leser jeg at mange sliter sosialt og er utrygge, men er dette grunn nok til å ikke klare og stå i jobb? Eller er det noe jeg overser? Er jo mange jobber som ikke innebærer særlig sosial omgang.

Spør av genuin nysgjerrighet.

Anonymkode: 56f2a...f74

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en ung fyr som  har det, og han klarer ikke møte opp når han skal og der han skal. Av en eller annen grunn roter han det alltid til, fikser ikke å dra likevel pga uro osv. Han klarer ikke helt å se at det påvirker fremtiden hans. Han har ingen venner. Han hadde støttekontakt en stund. Familie, inkl tanter, onkler og kusiner osv, som han er vokst opp med, sier han er en trivelig gutt og de merker lite til det. Det er når det settes krav og han må prestere at det svikter.

Nå driver han og tar opp fag fra videregående (som han ikke klarte å møte opp nok på første gang), men vi får se om han klarer det og hva han ev skal gjøre videre etter det. Han er i tyveårene nå.

Anonymkode: 72c91...d2b

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke diagnosen i seg selv som gjør noen uføre, det er funksjonsnivået som avgjør. Å google diagnosen og tro at du får et realistisk innblikk i hvordan det faktisk er å leve med tilstanden, blir veldig feil. 

En med eupf har mer utfordringer enn generell sosial angst. Det er en gjennomgripende mindreverdighetsfølelse som fører til sterk angst generelt, som igjen fører til utmattelse, isolering. Sterk følelse av utilstrekkelighet og at alt vil bli kritisert, og angst for dette og å bli "driti ut". Det hørtes bagatellmessig ut, men for en med diagnosen så kan dette være invalidiserende og fører til fullstendig isolasjon.