Gå til innhold

Barn som prater HELE tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Treåringen min er sånn. Hun skal alltid engasjere oss i et eller annet, spørre oss om noe vi må svare på, invitere oss inn i fantasileken sin. Hun avbryter når vi voksne prater, om vi sier at hun ikke får avbryte, begynner hun å hyle 😅 

Når det er meg og faren, avbryter hun oss av sjalusi; hun vil ikke at mamma og pappa skal gi hverandre oppmerksomhet. Når det bare er meg og henne, funker det å forklare at nå må mammas ører hvile, at voksnes ører blir fortere trøtte en barns. Hun kan finne på å protestere med å skrike og kjefte, da setter jeg faktisk i øreplugger og hører på musikk som gjør meg glad. Ikke så pedagogisk kanskje, men jeg er altså nødt til å ha hjernen min for meg selv i noen minutter og så lenge jeg har advart henne på forhånd, føler jeg at det går greit.

Overstimulert mamma fører aldri til noe bra

Anonymkode: c9d7a...934

Jeg støtter deg i det der!! Du setter grenser for deg selv som ikke avhenger av at andre endrer adferd. Det er bare bra! 👏

Anonymkode: d2e9c...d2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar det helt av her så ber jeg barnet være litt stille. Vi har faktisk lov til det i de tilfellene vi føler oss så overveldet at vi ikke kan imøtekomme dem. Å regulere seg litt kan de gjerne lære seg, man kan ikke alltid si det man tenker. Er jo ofte andre til stede som skal komme til ordet også. 

Anonymkode: 17b31...d24

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær glad du ikke har en sønn som ikke kan gjøre eller si noe som helst. Noen barn ligger der bare og må ha hjelp til alt, du har et helt normalt barn, et nysgjerrig og sunt barn.

Anonymkode: 77f14...8d9

At noen har det verre, betyr ikke det at man ikke har lov til å kjenne på vonde følelser selv. Og det er ingenting som gjør det så ille som å knytte dårlig samvittighet til en allerede vond følelse.

Du innbyr til et usunt tankemønster! 

Anonymkode: daade...2c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to sånne barn, og av og til så kjennes det ut som om hjernen og øregangene går på varmgang😂 forstår ikke hvordan de klarer å tenke en ny tanke innimellom alt snakkingen. Jeg sliter iallefall med å tenke en fullstendig tanke når begge prater om ulike ting til meg i samme rom. Her forteller de lange historier, sier alt de gjør, spør om alt mulig osvosvosv. Ingen av dem forventer noen svar heller, de bare prater og prater og prater. 
det som av og til hjelper hos oss er at de får høre på lydbok på headset. Har prøvd å hatt det høyt på slik at vi hører sammen, men da blir det lydbok+prating😰 headsetet hjelper dem til å roe litt ned på en eller annen måte. Heeeelt til de skal fortelle hva de har hørt. 
gutten min på 6 år prater til alle han møter også. Aldri nysgjerrig på de andre, men vil fortelle om seg selv😅 

vi jobber mye med hvordan ha en samtale: turtaking, være nysgjerrig på andres liv også, tematikk osv. Men jammen ikke lett å få inn andre ting i monologene deres😣

Anonymkode: 9b962...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vær glad du ikke har en sønn som ikke kan gjøre eller si noe som helst. Noen barn ligger der bare og må ha hjelp til alt, du har et helt normalt barn, et nysgjerrig og sunt barn.

Anonymkode: 77f14...8d9

Så alle som ikke har et multihandicappet barn får ikke lov til å være frustrert eller overstimulert?

Det var nytt..

Ts, en utredning er kanskje ikke så dumt. Noen er snakkesalige, andre klarer ikke slutte av andre grunner..

Anonymkode: d8e33...d8b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere aktive nok? Spesielt i høytider kan det være krevende for barn som naturlig trenger masse aktivitet og ikke har skole, idrett og annet, men det faktisk er oss foreldre som må stimulere dem. Jeg har en rastløs sønn, han er ikke pratesyk nødvendigvis, men han kan bli frustrert og utagere (ingen diagnose) om han ikke får utløp for energien. 

Vi er hjemme i påsken, og i dag har vi vært i klatrepark i flere timer med grilling etterpå. To fornøyde, rolige barn på sofaen før kveldsstell som sovnet som stener etterpå. 

Anonymkode: 2600e...2ff

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er dere aktive nok? Spesielt i høytider kan det være krevende for barn som naturlig trenger masse aktivitet og ikke har skole, idrett og annet, men det faktisk er oss foreldre som må stimulere dem. Jeg har en rastløs sønn, han er ikke pratesyk nødvendigvis, men han kan bli frustrert og utagere (ingen diagnose) om han ikke får utløp for energien. 

Vi er hjemme i påsken, og i dag har vi vært i klatrepark i flere timer med grilling etterpå. To fornøyde, rolige barn på sofaen før kveldsstell som sovnet som stener etterpå. 

Anonymkode: 2600e...2ff

Ja, vi kan være ute i 6 -7 timer med mye løping og gåing, 10 min etter vi kommer slitne inn døren kan han si "hva skal vi gjøre nå? Jeg vil ut. Jeg kjeder meg. Kan noen bli med meg ut?"

Anonymkode: 44f0e...03b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyttirakkern, jeg hadde tørna. Leke hvem kan være stille lengst-leken en gang i blant?

Anonymkode: a2fda...666

AnonymBruker
Skrevet

Vær glad for at du har et slikt barn, 

Men det kan og by på utfordringer, et barn som byr mye på seg selv kan møte på andre utfordringer enn stille og flinke barn som sitter pent oppigjennom oppveksten. 

Men jeg ville aldri byttet bort barnet mitt for allt i verden når det nå er voksent. om jeg skal gå igjennom det igjen; nei, alt har sin tid

Anonymkode: eafbf...2db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en sønn som prater hele tiden. Konstant.

Mamma mamma. Hva skal jeg gjøre nå? Mamma, hvorfor det? Mamma. Klatrer oppi meg. Mamma, kan du hjelpe meg? Mamma. Jeg vil ikke ha det! Mamma, se se se se. 

Etter endte dag har han sikkert sagt 100 000 ord, og jeg er fullstendig overstimulert. Jeg rekker så vidt tenke en eneste tanke selv. Alt omhandler å svare eller bli forstyrret av han. Han er 6 år. 

Lillesøster kan være stille. De er som natt og dag.

Andre med krevende barn?

Hahaha 2 av 3 av mine er slik. Fra det sekundet, gjerne kl 05.30, øynene åpnes så går det i ett med firåringen, gjerne samtidig som han sitter på hodet mitt i senga. Mamma mamma mamma jeg er våken mamma mamma mamma 😂 

Det andre barnet er eldre og tenåring, så det er kun slik når det stikker hodet ut av hulen sin. Men da er jeg allerede så overstimulert at det er vanskelig å få med seg alt. Jeg har forsøkt å si til fireåringen at det er lov til å leke litt alene, men nope 🤠 

Anonymkode: ece09...121

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett høyt begavet barn som nå er 12, som har snakket non stop siden hn var 2 😅 Om fysikk og kjemi og teorier og... Jeg er selv høyst normal, så må innrømme at jeg sikkert forstår 30% av hva hn sier. Kan definitivt være utfordrende til tider at det snakkes så sinnsykt mye - men forsøker jo også å sette pris på at hn vil dele.. Men man trenger litt timeout for seg selv innimellom. 

Anonymkode: 34707...bf2

Skrevet

Spesielt det ene barnet mitt er sånn, hun skal gjerne være en meter ifra meg hele tiden og alltid være der det skjer. Hun må jeg si ifra til. "Nå må du leke deg selv.", "Nå vil jeg lese dette i ro og fred.", "Nå er det søsken sin tur til å snakke.", "Jeg hører ikke hva noen av dere sier når alle snakker på én gang.", "Jeg er opptatt med dette." Det gjelder nummer to også, men det er mest mas når andre snakker. Det er spesielt meg de maser på. 

I dag måtte jeg sende nummer 1 og 2 ut av badet fordi de snakka hull i hodet på meg og gikk i veien når jeg skulle stelle nummer 3.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Trist at mor blir overstimulert av sitt eget barn. Noen andre i nærheten som er mer egnet som rollemodell?

Anonymkode: a9ceb...35a

Håper du er like på i trådene hvor folk på alvor mener at man får barn for å ikke være alene i alderdommen, og at du er med på å realitetsorientere de som sier "man angrer aldri på barn😍😍"? Det er en viktigere kamp å ta slike usunne og empatiløse utsagn!

Har også et veldig sosialt barn som helst vil være sammen med noen og prate hele tiden. Det går i hundre hele dagen lang! Ikke noe adhd, bare veldig ekstrovert og glad i selskap. Og blir furten hvis jeg eller faren ikke er med på notene 😬

Anonymkode: 46636...936

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har en sønn som prater hele tiden. Konstant.

Mamma mamma. Hva skal jeg gjøre nå? Mamma, hvorfor det? Mamma. Klatrer oppi meg. Mamma, kan du hjelpe meg? Mamma. Jeg vil ikke ha det! Mamma, se se se se. 

Etter endte dag har han sikkert sagt 100 000 ord, og jeg er fullstendig overstimulert. Jeg rekker så vidt tenke en eneste tanke selv. Alt omhandler å svare eller bli forstyrret av han. Han er 6 år. 

Lillesøster kan være stille. De er som natt og dag.

Andre med krevende barn?

Jepp. Har en 5 åring som lager lyd hele tiden. Snakker masse, forteller alt som skjer. Spør om ting hele tiden, også ting det egentlig vet. Synger en setning av en sang 1000 ganger på rad. Gjentar en frase igjen og igjen. Sier mamma hele tiden uten at det er noe det egentlig vil. Når barnet slipper opp for ting å si så lager det bare tilfeldige lyder eller tøyseord. Hjelper litt å ha på musikk eller lydbok. Virker som om barnets behov for lyd blir møtt da uten at det er barnet som lager lyden. Er tross alt litt mer avslappende for oss voksne å høre på Bjørnis musikk enn å svare på det samme spørsmålet 20 ganger på rad fordi barnet ikke klarer stillhet. 

Anonymkode: 0aca2...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...