Gå til innhold

Velferdspermisjon ved dødsfall, hvor lenge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min forelder ligger på det siste, og jeg har begynt å tenke praktisk (kynisk kanskje, men alt er enklere hvis man er forberedt synes jeg).

Regner med man kan få noe velferdspermisjon fra jobb til møter med begravelsesbyrå, rydding av sykehjemsrom osv og sånne ting? Selvfølgelig også til begravelsesdagen.... Men hvor mye velferdspermisjon kan man få i en sånn forbindelse?

Jobber kommunalt.

Anonymkode: e2b20...71f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg jobber (statlig) så får man inntil 12 betalte velferdsdager om man trenger det. 
Lege kan også sykemelde deg (tror det er inntil tre uker) med kode for dødsfall nærstående, om du ikke får betalt fri fra jobb. 

Anonymkode: 60f45...020

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står normalt i personalhåndboka. Her var det vel to-tre dager maks, privat.

Anonymkode: 74edf...5e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Der jeg jobber (statlig) så får man inntil 12 betalte velferdsdager om man trenger det. 
Lege kan også sykemelde deg (tror det er inntil tre uker) med kode for dødsfall nærstående, om du ikke får betalt fri fra jobb. 

Jeg hadde håpet å unngå sykemelding (nettopp friskmeldt etter sykemelding etter en operasjon), men det går vel bare på min følelse av å måtte bry fastlegen med dette, tror jeg. Får sjekke med arbeidsgiver... Vet ikke om min forelder fortsatt lever på tirsdag, første arbeidsdag etter påsken, dette kom ganske akutt....

Men har en fin fastlege, så mulig det blir alternativet. Jobber på barneskole og har ikke noe å gi til elevene sånn som jeg har det nå.

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Står normalt i personalhåndboka. Her var det vel to-tre dager maks, privat.

Anonymkode: 74edf...5e3

Finner ikke personalhåndboka på nett her... Og jeg må innrømme at jeg ikke har pugget den tidligere, har ikke trengt det. Men regner med at det er mer enn 2-3 dager kommunalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil variere litt, men 2-3 dager og evnt avspasering eller ferie utover det. Kondolerer. 

Anonymkode: 1609e...c7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det IA-bedrift så er det noen dager når foreldre er i terminal fase, jeg har ikke mer info om det i hodet men kan sikkert googles eller spørre personalavd. 

Jeg jobber kommunalt og fikk mange dager velferdspermisjon, var ikke på jobb mellom dødsfall og begravelse. I tillegg tok jeg et par dagar avspasering . Syns ikke det hadde gjort noe å ta fri uten lønn et par dager heller, for der og da teller ikke penger. 

Og det er nok å ordne og å gå på jobb og slite med sorg det hadde jeg aldri greid. 

Anonymkode: 4c433...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en dag (dagen etter dødsfallet) og begravelsesdagen. Hadde ikke behov for mer heller, egentlig, jeg ryddet ut av bolig i helger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det IA-bedrift så er det noen dager når foreldre er i terminal fase, jeg har ikke mer info om det i hodet men kan sikkert googles eller spørre personalavd. 

Jeg jobber kommunalt og fikk mange dager velferdspermisjon, var ikke på jobb mellom dødsfall og begravelse. I tillegg tok jeg et par dagar avspasering . Syns ikke det hadde gjort noe å ta fri uten lønn et par dager heller, for der og da teller ikke penger. 

Og det er nok å ordne og å gå på jobb og slite med sorg det hadde jeg aldri greid. 

ser nå at det gjelder bare når de bor hjemme, ikke på institusjon. Og så er det uten lønn. Anbefaler å snakke med din leder, for det er avgjørelser de kan ta som leder og det varierer hvordan de praktiserer det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min forelder ligger på det siste, og jeg har begynt å tenke praktisk (kynisk kanskje, men alt er enklere hvis man er forberedt synes jeg).

Regner med man kan få noe velferdspermisjon fra jobb til møter med begravelsesbyrå, rydding av sykehjemsrom osv og sånne ting? Selvfølgelig også til begravelsesdagen.... Men hvor mye velferdspermisjon kan man få i en sånn forbindelse?

Jobber kommunalt.

Du finner det i reglementet. Utover det kan du avspasere eller ta ut ferie.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja. Men om arbeidsgiver ikke ønsker å dekke lønna så er ikke verken «dødsfall» eller «sorg» noe som gir rett på sykepenger
En sykemelding gir rett på fri. Men den gir ikke automatisk rett på betalt fri. Leger sykemelder jevnlig for årsaker som ikke etter norsk lov gir rett på betaling. Noe du som pasient forventes vite om. (Fordi du forventes ha lest norsk lov.) Når arbeidsgiver velger dekke det likevel er det mer fordi de er hyggelige. Noe færre og færre av dem velger være. Særlig i en kommune - KS er veldig opptatt på at kommuner er meget lite hyggelige mot sine ansatte. Og kommunene lytter. I flere enn ett nylig tilfelle utenfor lovverket.

Anonymkode: 286bd...f65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre ❤️Jeg mistet nettopp faren min og jobber også på barneskole, jeg brukte 4 dager, men man har krav på 5 dager velferdspermisjon ved dødsfall i nær familie. 

Anonymkode: b9a44...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du finner det i reglementet. Utover det kan du avspasere eller ta ut ferie.

Ja. Men om arbeidsgiver ikke ønsker å dekke lønna så er ikke verken «dødsfall» eller «sorg» noe som gir rett på sykepenger
En sykemelding gir rett på fri. Men den gir ikke automatisk rett på betalt fri. Leger sykemelder jevnlig for årsaker som ikke etter norsk lov gir rett på betaling. Noe du som pasient forventes vite om. (Fordi du forventes ha lest norsk lov.) Når arbeidsgiver velger dekke det likevel er det mer fordi de er hyggelige. Noe færre og færre av dem velger være. Særlig i en kommune - KS er veldig opptatt på at kommuner er meget lite hyggelige mot sine ansatte. Og kommunene lytter. I flere enn ett nylig tilfelle utenfor lovverket.

Anonymkode: 286bd...f65

I sorg opplever man vel velvilje på alle fronter både hos lege og normale arbeidsgivere. Jeg har hvertfall aldri opplevd at det var noe problem og få den fri man trengte. 

Og så er det symptomer/ lidelser som sorg gis som det sykemeldes for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var sykmeldt i flere uker før moren min døde. Jeg hadde ikke klart å jobbe da. Etter dødsfallet hadde jeg fri til og med begravelsesdagen. Lederen var overrasket over at jeg ville tilbake på jobb allerede dagen etter begravelse, men da hadde jeg gått i en boble med død og elendighet i seks uker, så da ville jeg ha hverdag igjen. 

Anonymkode: f917b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 20.48):

Fordi du forventes ha lest norsk lov

Uhm, nei det forventes ikke at man har lest norsk lov…

Anonymkode: d06ae...443

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 20.02):

Jobber kommunalt.

Hos oss får man en dag med lønn. Til begravelsen. Ikke noe utenom.

Anonymkode: 86eb6...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over, det lovfestede er 10 dager i året til nødvendig omsorg til nære voksne familiemedlemmer, 60 hvis de er i hjemmet. Men ingenting er med lovnad om lønn. Dog kan du få pleiepenger av NAV, hvertfall på de 60 dagene, usikker med de 10.

Så sjekk først det lokale regelverket/personalhåndboka hva du har rett på der. De har ikke lov å være strengere enn loven, men det kan være de er rausere. Både flere dager eller sier noe om hva man kan få lønnet av det.

Neste steg er å snakke med sjefen. Oftest er man som leder gitt en viss myndighet til å utøve skjønn. Så du kan få mer enn det lovfestede og lokalt regulerte hvis samtaler med sjefen gjør at hen ønsker å etterkomme behovet ditt.

Anonymkode: d588c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som nevnt over, det lovfestede er 10 dager i året til nødvendig omsorg til nære voksne familiemedlemmer, 60 hvis de er i hjemmet. Men ingenting er med lovnad om lønn. Dog kan du få pleiepenger av NAV, hvertfall på de 60 dagene, usikker med de 10.

Så sjekk først det lokale regelverket/personalhåndboka hva du har rett på der. De har ikke lov å være strengere enn loven, men det kan være de er rausere. Både flere dager eller sier noe om hva man kan få lønnet av det.

Neste steg er å snakke med sjefen. Oftest er man som leder gitt en viss myndighet til å utøve skjønn. Så du kan få mer enn det lovfestede og lokalt regulerte hvis samtaler med sjefen gjør at hen ønsker å etterkomme behovet ditt.

Og du lurte sikkert på hva folk hadde konkret også, for å sammenligne… 😅

Hos oss er det definert i hovedtariffavtalen:

- 12 dager lønnet velferdsperm som sjefen rår over. Men brukes til annet (flyttedag, tilvenningsdag osv), får ikke mer hvis det er brukt.

- 60 dager lønnet pleie i livets avsluttende fase HVIS den syke er hjemme.

- 10 dager lønnet pleie gjelder kun syke barn, ikke voksne. Så hos oss er voksne trolig tenkt dekket av velferdspermisjon. Har man ikke har nok dager igjen der, har man fortsatt retten på 10 dager ulønnet.

Så gjenstår dialog med sjef. Aldri hatt behov selv, men vet noen har fått innvilget utover det over, i særlige sårbare tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...