knippsen Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april (endret) Kom over denne saken: https://www.forbrukernorge.no/550-000-nordmenn-eier-kryptovaluta/ Ifølge en undersøkelse fra Norges Bank eier nå over 550 000 nordmenn kryptovaluta. Det er sjokkerende i seg selv. Men det virkelig oppsiktsvekkende? Bare 54 000 har innrapportert krypto i skattemeldingen! Hva skjedde med prinsippet om å bidra til fellesskapet? Eller er det rett og slett slik at majoriteten av kryptoeiere er selvutnevnte liberalister som mener de ikke trenger å betale skatt? Personlig hadde jeg ikke klart å sove godt om natta hvis jeg satt med uoppgitt krypto i skjul. Uansett om man er enig i skattenivået eller ikke, så gjelder reglene for alle. Hva tenker folk her? Endret 19. april av knippsen 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april Det er nok mange som har småbeløp (det står også i saken) og som ikke oppgir det pga det. Kanskje har de ikke engang tilgang på pengene. Jeg er en av dem som oppgir kryptoen, selvsagt. Det er jo ganske lett for Skatteetaten å sjekke, bare dumt å forsøke å snyte på skatten. Anonymkode: 5e166...d76 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Jeg kan legge til at en kombinasjon av småbeløp og at det er vanskelig å rapportere inn er en viktig årsak. Anonymkode: 5e166...d76 1
bare innom en tur Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april Det er ingenting som heter skattesnylter. Det heter skattesnyter. Man snyter på skatten, man snylter ikke på den. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april Jeg har ikke sendt inn skattemeldingen min enda, men kommer til å skrive inn kryptovalutaen min også, selvfølgelig. Men det er ikke mye å skryte av akkurat. Anonymkode: 90754...916 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april Kanskje ikke alle er skattesnyltere. De er derimot alle idioter. Buttet nylig bank. Mange av de spurte om vi hadde investeringer i Krypto. Jeg spurte hvorfor. De innrømmer at det drar ned på den totale vurderingen. Jeg er enig. Anonymkode: 851de...97d
newman01 Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april Skatteetaten kunne nok gjort litt bedre jobb for å gjøre det lettere å faktisk rapportere inn tallene. Slik det er nå må man omregne NOK til dollar på kjøpstidspunktet, greit nok. Men for å rapportere formue må man sette opp et plagsomt regnestykke for antall valutaer og regne om verdi i dollar på nyttårsaften hvert år. Kunne nok vært gjort lettere 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april Alle jeg kjenner som åpent har og snakker om kryptovaluta har rapportert det inn. Sier de da 😄 Anonymkode: 56d28...4a9
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april Jeg har på hoveddelen av min kryptobeholdning brukt norske firi til kjøp og salg. Det er litt dyrere, men mye enklere i forhold til skattemelding. Har ikke levert inn ennå i år, men jeg har tidligere oppgitt krypto. Ville sett merkelig ut om jeg plutselig ikke gjorde det. Anonymkode: 8aa48...71e
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle jeg kjenner som åpent har og snakker om kryptovaluta har rapportert det inn. Sier de da 😄 Anonymkode: 56d28...4a9 Det er det jeg hører fra folk jeg også. Jeg tror ikke på dem. Anonymkode: db1ca...c29 1
Bombasi Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april Jeg er en av de 54 000 som har rapportert inn. Det er såre enkelt å rapportere krypto, og det er ingen god grunn til å la være. Er en ganske drøy risiko å ta å ikke rapportere inn. 2 1
Hololo Skrevet 19. april #12 Skrevet 19. april jeg tror rett og slett at mange glemmer det/ikke vet at de skal legge det inn i skattemeldingen
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april Kan bli en gullgruve for skatteetaten hvis de klarer å få ilagt alle disse straffeskatt da. Anonymkode: c3996...10e
newman01 Skrevet 20. april #14 Skrevet 20. april Man må huske å skille mellom de som bare eier krypto og ikke har endret beholdningen siste året. Da er det bare formue det er snakk om, og man betaler ingen skatt før det er snakk om formuesskatt.
AnonymBruker Skrevet 20. april #15 Skrevet 20. april Hololo skrev (7 timer siden): jeg tror rett og slett at mange glemmer det/ikke vet at de skal legge det inn i skattemeldingen Det er veldig tydelig beskrevet hvor dette skal føres inn i skattemeldingen. Ikke vanskelig å se. Skattemeldingen har ikke vært enklere enn nå. Jeg rapporterer selvfølgelig inn alt til skatteetaten. Jeg gjør meg ikke til tyv for noe så tåpelig. Betaler min skatt med glede. Jeg har fått igjen mer for skattepengene, enn det jeg har betalt inn. Dette gjelder vel 99% av alle nordmenn. Anonymkode: 7c247...84d 1 1
newman01 Skrevet 20. april #16 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har fått igjen mer for skattepengene, enn det jeg har betalt inn. Dette gjelder vel 99% av alle nordmenn. Matematisk sett og økonomisk sett er det da snakk om tid før hele velferdsstaten kollapser under sin egen tyngde. Hvordan kan alle få mer ut av et spleiselag enn man betaler inn? Har du prøvd å opprette en Vippsgruppe hvor alle får tilbake mer enn de legger ut for? 1
frivis Skrevet 20. april #17 Skrevet 20. april Trenger Musk til å renske opp i unndragelsen av skatt.
Trolltunge Skrevet 21. april #18 Skrevet 21. april Jeg må vedkjenne at jeg ikke rapporterte i fjor, fordi jeg valgte Firi på grunn av at jeg oppfattet at det da gikk automatisk, og så glemte jeg det ærlig talt. Var ingen stor sum, og ikke har jeg tatt ut noe gevinst, så tror ikke det var så ille å glemme den mindre summen. I år skal jeg rapportere inn. Nå er jeg bevisst på at det ikke gikk så automatisk som jeg trodde, men det ser veldig enkelt ut.
AnonymBruker Skrevet 21. april #19 Skrevet 21. april Kjøpte BTC for 5000 kr ved 6.66$ i 2012. I dag er det rundt 85000 $ per BTC. Jeg trodde aldri det skulle bli så mye penger og skjønner ikke en gang hva jeg skal rapportere hvordan. Anonymkode: ae368...8c3
AnonymBruker Skrevet 21. april #20 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøpte BTC for 5000 kr ved 6.66$ i 2012. I dag er det rundt 85000 $ per BTC. Jeg trodde aldri det skulle bli så mye penger og skjønner ikke en gang hva jeg skal rapportere hvordan. Anonymkode: ae368...8c3 Det er da bare å føre inn. Anonymkode: 07f10...223
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå