Gå til innhold

Riktig å gi beskjed eller besserwissete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg var passasjerer i bilen til en kompis som synes trafikken gikk noget tregt pga veiarbeid. Noe som i og for seg var sant Så kom det en ambulanse og kompisen benyttet anledningen til å kjøre bak den og få opp farten til 100 kmt i 80 sonen.  Mannen min sier: Det kunne vært førerkortbeslag om du ble tatt.

Jeg synes det var flaut at han begynte å påpeke det, samtidig som det kanskje ikke er helt greit å legge seg bak ambulansen heller. 

Anonymkode: 8a1fb...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mannen min og jeg var passasjerer i bilen til en kompis som synes trafikken gikk noget tregt pga veiarbeid. Noe som i og for seg var sant Så kom det en ambulanse og kompisen benyttet anledningen til å kjøre bak den og få opp farten til 100 kmt i 80 sonen.  Mannen min sier: Det kunne vært førerkortbeslag om du ble tatt.

Jeg synes det var flaut at han begynte å påpeke det, samtidig som det kanskje ikke er helt greit å legge seg bak ambulansen heller. 

Det er jo et merkelig fokus å ha. Om føreren mister førerkortet er jo irrelevant for dere som passasjerer, det er ikke deres problem. Det relevante fokuset er at det er kjempefarlig å følge på et kjøretøy under utrykning på denne måten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (7 minutter siden):

Det er jo et merkelig fokus å ha. Om føreren mister førerkortet er jo irrelevant for dere som passasjerer, det er ikke deres problem. Det relevante fokuset er at det er kjempefarlig å følge på et kjøretøy under utrykning på denne måten.

Det er nok det fokuset han hadde, bare hans måte å si det på. At dette er alvorlig nok til å miste lappen. Da sier det seg selv at det er farlig 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Din mann har rett, og om det er flaut ? Du bør gå i deg selv og tåle å høre en sannhet. For det han sier er helt sant. Jeg hadde bedt sjåføren svinge til siden og så gått av, og tatt taxi videre ! En slik idiot hadde jeg aldri kjørt sammen med. 

Endret av TomKrus
  • Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, riktig å gi beskjed. 

Anonymkode: 3fd26...ab2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er nok det fokuset han hadde, bare hans måte å si det på. At dette er alvorlig nok til å miste lappen. Da sier det seg selv at det er farlig 

Men det å miste lappen er jo ikke det relevante; det er farepotensialet som er relevant! 

Du mister lappen om du blir tatt i 152 km/t på E6 ved Gardermoen, selv om det ikke er bil på veien og det er bart. Det er likevel ikke spesielt farlig å kjøre så fort under de omstendighetene. Å følge på en ambulanse under utrykning er kjempefarlig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Riktig å si ifra.

Anonymkode: c09ab...eda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både frekt, respektløst og farlig å følge en ambulanse. For en idiot. Fortjente absolutt å bli satt på plass. Mannen din virker som en grepa type 

Anonymkode: 13215...6b0

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde sagt i fra klart og tydelig at han kjørte som en idiot! Hvis dere har barn håper jeg de er mest som mannen din, jeg kan garantere at mange unge folk som har dødd i trafikken var passasjerer som syntes det var flaut å si ifra. 
Tenk litt på det, endre fokuset ditt og rett deg opp i ryggen!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt (og har også sagt); "Jeg føler meg ikke trygg nå, kan vi holde fartsgrensa?"

Merkelig å å ha fokus på straff. Ikke konsekvens. Veldig umodent av mannen. 

Anonymkode: d8cff...5a7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville sagt (og har også sagt); "Jeg føler meg ikke trygg nå, kan vi holde fartsgrensa?"

Håper du nå sikter til kompisen som kjørte når du sier det var umodent. 

Mannen var den eneste som sa eller gjorde noe fornuftig i denne situasjonen. 

Kona på sin side var mest opptatt av at det var flaut å si fra. Om noe burde hun vært flau over å sitte i en bil som råkjørte bak en ambulanse. 

Det å vise til straff er vel bare å måte i si fra om at det som ble gjort ikke er akseptabelt. 

Anonymkode: 33085...8e4

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er mye verre ting som kunne ha skjedd enn førerkortbeslag.

Du skulle stemt i og sagt at det er uakseptabelt så lenge du er passasjer.

Anonymkode: ef38c...3c4

• Liker 3
Skrevet

Kjempebra at mannen din sa noe. Ser ikke problemet med å si ifra i hele tatt. Personlig ville jeg vært enda kvassere og gitt klar beskjed om å roe ned farten og ikke henge på utrykning. Helt idiotisk adferd i trafikken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mannen umoden? Han var jo den eneste oppegående i denne bilen

Anonymkode: bd82f...0c4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan tok denne kompisen denne kommentaren? Kan vel hende han skjønte idiotien og risikoen selv ved å gjøre dette, i ettertidens tankerekke. Noe mannen din hjalp godt til med. 
Et bevis på dette ville være hvis kompisen holdt kjeft og så rød ut i trynet.

Hadde vært enda tøffere å bedt kompisen kjøre inn til siden med argumentet om at dere er engstelig for hvilket neste trekk han vil gjøre med med sin trafikkfarlige opptreden.. Takk til mannen din som tar tak i mulig risiko for oss andre trafikanter også,

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen din sa fra på en pen måte.

Jeg kunne gjort det samme, kanskje på en enda mer direkte måte . .

Desom du blir flau over mannene din på grunn av dette er det du som er ganske umoden.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mannen din opptrådte korrekt og smart.

Han har beskyttet dere mot denne potensielle faren samtidig som vennen ikke ble direkte kritisert for dårlig kjøring så han unngikk krangling også.

Du kan nok gi han et litt beundrende blikk eller to for dette.

Endret av Flintis
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart riktig å si fra. Mannen din hadde jo rett og sjåføren skulle ha mistet førerkort. Det som verre er, sjåføren utsatte ambulansefolket, dere og trafikken for øvrig for unødvendig fare. Viser også manglende kunnskap ift. norsk lov. At du ender med å gnåle på mannen din - dét er flaut.

Anonymkode: f5a3f...2ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Håper du nå sikter til kompisen som kjørte når du sier det var umodent. 

Mannen var den eneste som sa eller gjorde noe fornuftig i denne situasjonen. 

Kona på sin side var mest opptatt av at det var flaut å si fra. Om noe burde hun vært flau over å sitte i en bil som råkjørte bak en ambulanse. 

Det å vise til straff er vel bare å måte i si fra om at det som ble gjort ikke er akseptabelt. 

Anonymkode: 33085...8e4

Det er umodent å si at man skal være redd for boten/straff. For det man bør være redd for er liv og helse. 

Så her var det tre idioter i bilen. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt rett å si fra, det er livsfarlig p legge seg på hjul bak utrykningskjøretøy som har helt andre tillatelser og ikke minst helt annen erfaring å vurdere trafikken ut fra enn bare å kjøre fort. Jeg kjørte ambulanse for mange år siden der vi opplevde dette, da kontaktet vi politet og informerte samt oppga registreringsnr på bilen som fulgte etter. Politiet stoppet vedkommende, og ha fikk over 20 000 i bot. Han skapte svært farlige trafikksituasjoenr og burde mistet lappen.

Anonymkode: 3aa30...0a2

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...