Gå til innhold

Kaster du bort kalorier på kjip kake eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så heldig at noen hadde fikset sjokoladekake til meg. Veldig snilt gjort, og den så veldig god ut, men var knusktørr. Spurte Chat GPT om estimerte kalorier, og det var altfor mye for noe så kjipt. Glasuren var god, så den spiste jeg. Den var dessverre bare et tynt lag, og jeg prøvde litt på selve stykket, men jeg droppet det. Jeg spiser normalt opp maten min, men jeg ville ikke spise noe tilsvarende mer enn en middag i kalorier for noe som ikke var verdt det. 

Hva gjør andre? Både i forhold til kake, men også annet. Jeg spiser generelt mindre om maten er mindre god. Jeg er ikke veldig kresen, men tar ikke en ekstra skive med tørt brød, da står jeg over. Jeg tar en kjapp vurdering om en sjokolade, pålegg, middagsmat, saus, osv er verdt det kalorimessig. Legger ikke mye tid i det i hverdagen, men litt mer utfordrende når jeg får maten servert, for da føler jeg meg utakknemlig og frekk. Jeg er nå innlagt på sykehus, og synes det meste av maten er god, men det ble med glasuren på denne kaken. All mat trenger ikke å være «det beste jeg noen gang har spist», men jeg vil ikke kaste bort kalorier på mindre god mat heller som kokken uansett ikke får vite at jeg ikke synes var noen høydare.. Jeg kan godt spise ting med høyere kaloriinnhold, men da fordi jeg liker det (eller er høflig). 

Anonymkode: c3939...40c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for info. 

Anonymkode: c5dc9...adb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var innlagt på sykehus hadde jeg nok gjort det samme som deg. Formen er kanskje ikke helt topp og man blir gjerne mer kresen enn ellers.

i besøk hadde jeg spist opp kaken, uavhengig av antall kalorier og smak.

Anonymkode: bc4f8...8f0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke halvkjipe søtsaker eller snacks, nei. Tenker ikke nødvendigvis på mengden kalorier, men gidder jo ikke trykke i meg noe som hverken føles tilfredstillende for smaksløkene ELLER gir god næring for kroppen. Unyttige og fetende matvarer må som et minimum smake deilig!

Anonymkode: f74e2...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om jeg var innlagt på sykehus hadde jeg nok gjort det samme som deg. Formen er kanskje ikke helt topp og man blir gjerne mer kresen enn ellers.

i besøk hadde jeg spist opp kaken, uavhengig av antall kalorier og smak.

Anonymkode: bc4f8...8f0

Ja i besøk er det annerledes, eller om noen kommer med noen til meg. Godt mulig jeg er mer kresen nå, selv om jeg helt klart spiser mye tørrere brød her enn jeg hadde gjort hjemme 🤪😬🤣 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var så heldig at noen hadde fikset sjokoladekake til meg. Veldig snilt gjort, og den så veldig god ut, men var knusktørr. Spurte Chat GPT om estimerte kalorier, og det var altfor mye for noe så kjipt. Glasuren var god, så den spiste jeg. Den var dessverre bare et tynt lag, og jeg prøvde litt på selve stykket, men jeg droppet det. Jeg spiser normalt opp maten min, men jeg ville ikke spise noe tilsvarende mer enn en middag i kalorier for noe som ikke var verdt det. 

Hva gjør andre? Både i forhold til kake, men også annet. Jeg spiser generelt mindre om maten er mindre god. Jeg er ikke veldig kresen, men tar ikke en ekstra skive med tørt brød, da står jeg over. Jeg tar en kjapp vurdering om en sjokolade, pålegg, middagsmat, saus, osv er verdt det kalorimessig. Legger ikke mye tid i det i hverdagen, men litt mer utfordrende når jeg får maten servert, for da føler jeg meg utakknemlig og frekk. Jeg er nå innlagt på sykehus, og synes det meste av maten er god, men det ble med glasuren på denne kaken. All mat trenger ikke å være «det beste jeg noen gang har spist», men jeg vil ikke kaste bort kalorier på mindre god mat heller som kokken uansett ikke får vite at jeg ikke synes var noen høydare.. Jeg kan godt spise ting med høyere kaloriinnhold, men da fordi jeg liker det (eller er høflig). 

Livet er for kort til at jeg gidder å spise tørre kaker 😂

Spiser kun av høflighet om jeg må når jeg er på besøk, ellers lar jeg vær....

Anonymkode: 1f834...53e

AnonymBruker
Skrevet

Den er fin på besøk 🤣 Også gjemme litt under en serviett 🤣🤫 Men er nok mer høflig der enn i sykesengen, og har ikke sagt noe her om at den var tørr, bare smilt og takket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg spiser absolutt alt jeg kommer over. 🙄 

Du har et seriøst usunt forhold til mat og kalorier. Normale folk spiser det de liker, og spiser ikke det de ikke liker. Går ikke rundt å tenker kalorier på den måten. 
Får man mat servert som man ikke liker så tar man noen tygg og serverer en hvit løgn om at man er mett av høflighet. 

Anonymkode: f61b9...fff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser ikke halvkjipe søtsaker eller snacks, nei. Tenker ikke nødvendigvis på mengden kalorier, men gidder jo ikke trykke i meg noe som hverken føles tilfredstillende for smaksløkene ELLER gir god næring for kroppen. Unyttige og fetende matvarer må som et minimum smake deilig!

Anonymkode: f74e2...f77

Veldig sant! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livet er for kort til at jeg gidder å spise tørre kaker 😂

Spiser kun av høflighet om jeg må når jeg er på besøk, ellers lar jeg vær....

Anonymkode: 1f834...53e

Da gjør vi veldig likt. 😉

AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli litt mye ja 😅 Kake blir ikke så spesielt heller når det er så ofte, og mange er ikke så gode på å bake heller. Så fin måte å lure seg litt unna 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lyst å trykke i meg noe jeg ikke liker, enten det er sunt eller usunt. Så er det noe jeg ikke vet om jeg liker forsøker jeg alltid å ta en liten prøvebit så jeg slipper å enten spise noe jeg må drøvtygge, eller sette det igjen på tallerken.

Kan jeg ikke det velger jeg å la det stå igjen hvis jeg spiser ute. Får jeg det servert av noen spiser jeg det ikke hvis det er vondt. Men gjør nok det hvis det bare er «litt kjipt ift alle kaloriene», for å være høflig.

Anonymkode: d3d23...01a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei jeg spiser absolutt alt jeg kommer over. 🙄 

Du har et seriøst usunt forhold til mat og kalorier. Normale folk spiser det de liker, og spiser ikke det de ikke liker. Går ikke rundt å tenker kalorier på den måten. 
Får man mat servert som man ikke liker så tar man noen tygg og serverer en hvit løgn om at man er mett av høflighet. 

Anonymkode: f61b9...fff

Jeg velger å ha et bevisst forhold til både kalorier og næring i maten jeg spiser, samt kost-nytte av den, og det gjelder ikke bare kalorier. Kan godt bevisst velge noe med høyere kalorier fordi det har noe nyttig i seg (og smaker godt også). Er bare bevisst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lyst å trykke i meg noe jeg ikke liker, enten det er sunt eller usunt. Så er det noe jeg ikke vet om jeg liker forsøker jeg alltid å ta en liten prøvebit så jeg slipper å enten spise noe jeg må drøvtygge, eller sette det igjen på tallerken.

Kan jeg ikke det velger jeg å la det stå igjen hvis jeg spiser ute. Får jeg det servert av noen spiser jeg det ikke hvis det er vondt. Men gjør nok det hvis det bare er «litt kjipt ift alle kaloriene», for å være høflig.

Anonymkode: d3d23...01a

Her fikk jeg stykket i egen boks fra hovedkjøkkenet, så kunne ikke ta så mye jeg ville selv. Begynner normalt smått ellers, også kan en normalt alltid ta mer i selskaper. Er normalt høflig, og har spist min porsjon med tørre kaker, men spiser det ikke bare fordi jeg blir tilbudt det. Jeg liker ikke å kaste mat, så vil helst ta selv, og heller ta mer, men ikke alltid mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kom deg på skolen eller i jobb, så slipper du å konstruere slike trivielle problemstillinger.

Anonymkode: f890a...f21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kom deg på skolen eller i jobb, så slipper du å konstruere slike trivielle problemstillinger.

Anonymkode: f890a...f21

Jeg har ikke konstruert noe, men jeg ligger på sykehus og det er mye som surrer rundt i hodet. Ser jeg ikke er alene om disse vurderingene da, og det var litt fint. 
Ha en fortsatt fin kveld 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...