AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #1 Skrevet 19. april 2025 Jeg er under 40, men har tatt noen prøver i forbindelse med IVF som kunne tyde på overgangsalder, men de var ikke helt nøyaktige pga amming den ene gangen. To kvinner i familien har fått den tidlig. Jeg har fått de barna jeg skal ha heldigvis. Legen min mente at jeg hadde helt sikkert ikke kommet i overgangsalderen og sendte meg ut igjen. Nå ett og et halvt år etter fødsel opplever jeg at jeg våkner om natta og er ubehagelig varm. Må åpne vindu og rive av meg dyne og evt pysj. Noen ganger svetter jeg veldig mye også. Menstruasjon er litt ustabil, men jeg har det med 30-40 dagers mellomrom. Jeg er også opp og ned i humøret. Jeg ammer fremdeles så kan vel ikke gå til legen og be om nye prøver. Høres dette ut som overgangsalder symptomer? Anonymkode: 8cb7d...21a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #2 Skrevet 19. april 2025 Jeg har gått fra å ha mye sexlyst, mer enn mannen til å ha svært lite. Dette kan jo også være pga full jobb , små barn, lite søvn og alt det der. Men det er ulikt meg. Anonymkode: 8cb7d...21a
Pinkee Skrevet 19. april 2025 #3 Skrevet 19. april 2025 Høres veldig ut som overgangsalderen ja. Har du mulighet til å gå til en privat gyn, som tar innvendig ul? Da får du vite hvor mange egg du har igjen før du er ferdig. Og, når du er ferdig med amming, få deg noen hormonpiller, ikke lid unødvendig
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #4 Skrevet 19. april 2025 Jeg har hatt typisk symptomer på overgangsalder (nattesvette/klamhet, uregelmessig mens, humørsvigninger mm), men prøver vært ok. Er i slutten av 40 årene. Ha senere tatt noen kosttilskudd og gjort noen endringer i diett, og alle plager er borte. Så slike ting kan visst gi hormonelle symptomer også. Anonymkode: 7089b...c8d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #5 Skrevet 19. april 2025 Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer på det samme. Nattsvette, vaginal tørrhet/lukt/kløe, humørsvigninger, etc.. Hvilke prøver er det man kan ta, og hvem er det som kan ta dem? Når jeg nevnte det for legen kastet han bare et blikk på meg og sa at jeg er for ung (var vel 40 på det tidspunktet, og plagene har bare blitt verre). Er det bedre å spørre en gynekolog? Anonymkode: 4aaec...c6c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #6 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det bedre å spørre en gynekolog? Anonymkode: 4aaec...c6c Ja. Anonymkode: ca9ea...c87 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #7 Skrevet 19. april 2025 Man kan få plager og symptomer lenge før det vises på prøver. Heldigvis har man i dag begynt ta kvinnehelse på alvor, og behandler på bakgrunn av symptomer nå, ikke bare prøvesvar. Jeg fikk ett nytt liv når jeg kom til en gynekolog som hørte på hva jeg opplevde, og tok plagene mine seriøst, istedetfor å avfeie det med at jeg var for ung eller at blodprøver var fine... Anonymkode: f5ed3...3c6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå