Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

heisann ;)

vi har nå prøvd å få en liten en i ett år, tenkte å bestille time hos legen men vet ikke helt hvordan dette foregår.

skal vi dra til legen sammen, eller skal jeg dra alene og ta med sambo til besøk nummer 2?

hva siert dere til legen/helsesekretæren når dere ringer?

altså hvordan legger dere fram problemet..

det ble mange spørsmål, men jeg er så usikker på dette...

:klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er aller første besøk hos din vanlige lege, er det vel neppe vanlig at mannen er med. Samtidig synes jeg personlig at mannen skal være med på alt. Fx kan dere kanskje allerede da få en rekvisisjon til sædtest. Det kan også være masse spørsmål og svar og det er alltid greit å være to til å huske og tenke sammen.

Skrevet

I dag har jeg vært på første legebesøk for å begynne utredning av min tilstand. Jeg var også usikker om jeg skulle gå alene, eller ta samboer med, men jeg endte med å gå alene. Det var herlig å ha det overstått, må innrømme at jeg gruet meg litt. Men, nå er blodprøve tatt, og papirer sendt til poliklinisk avdeling (tror jeg det var) på sykehuset, så nå er det bare å vente på svar. (Huff, håper det ikke tar alt for lang tid.) Samboer har et barn fra før, så vi tror at det er jeg som eventuelt er "problemet". Men lege sa at dersom mine tester var ok, så måtte samboer inn på sjekk.

Når jeg bestilte time, sa jeg ikke at det var for noe spesielt, bare at jeg skulle ha en legetime.

Skrevet (endret)

Er i samme situasjon selv. Hvordan tok du dette opp med legen når du først var der?

Jeg tenker å si noe alla at vi har prøvd i et år uten å bli gravide, kan du hjelpe meg med å finne ut hva som er galt?

Gruer meg fælt jeg også...

Endret av Night Owl
Skrevet

Dette skjedde med meg:

Jeg dro til fastlegen alene og fikk henvisning til gynekolog. I tillegg skulle jeg komme innom på dag 20 og 22 i syklusen for å påvise eller avvise eggløsning (dette mens jeg ventet på gynekologtime). Mine prøver viste at jeg var helt i grenseland, men de konkluderte med manglende EL.

Hos gynekologen (jeg dro alene) ble det snakk om vår situasjon, alder, prøveperiode, sykdom osv. Deretter ble det tatt innvendig ultralyd og prøver i skjeden. Alt så veldig bra ut men han han kunne se at det ikke var egg som forlat eggposen hvor de ligger.

Dermed ble jeg satt på pergotime og skulle ta det fra dag 5 til ni i neste syklus. Dersom dette ikke gikk i løpet av noen prøvepeioder skulle mannen min ta sædprøve. Fikk med meg rekvisisjon på Riksen på dette.

På dag 20 (tror jeg) kom jeg inn og tok blodprøve på gynekologens kontor og det ble påvist EL. Neste prøveperiode var det full klaff og mannen slapp å sjekke seg :Nikke:.

LYKKE TIL!

Skrevet

Paa aller foerste timen hos fastlegen er det vel kanskje ikke noedvendig aa ha med mannen. Jeg har gaatt gjennom fastlegen for aa faa bekreftet/avkreftet el, og naar det var gjort (hadde ikke el :tristbla: ) ble vi henvist videre. Vi valgte aa gaa privat saa vi slapp ventetid paa opptil seks maaneder. Da vi hadde time hos spesialisten hadde jeg med min mann, og det var veldig greit. Han tok hver vaare medisinske historie og informerte oss om hva som kom til aa skje videre. Saann sett var det veldig fint aa ha med mannen, selv om problemet ligger hos meg (hans svoemmere skal testes for sikkerhets skyld) - han vet like mye som meg hva som foregaar og er like mye med paa dette som meg.

Gjest Marililja_ikke innlogget
Skrevet
Er i samme situasjon selv. Hvordan tok du dette opp med legen når du først var der?

Jeg tenker å si noe alla at vi har prøvd i et år uten å bli gravide, kan du hjelpe meg med å finne ut hva som er galt?

Gruer meg fælt jeg også...

Skjønner godt at du gruer deg, det verste for meg var å finne ut hva jeg skulle si. Men etter å ha vært der kan jeg si at for meg ble det ikke som planlagt! Samtalen gikk lett. Jeg begynte rett og slett med å spørre hva vi kunne gjøre for å finne ut om jeg kunne bli gravid (det var ikke det som var "planen". Skulle ta det mer ordentlig). Da tok legen initiativ til alle spørsmål, og det endte opp med blodprøve, og skriv som skulle sendes til sykehus i lag med blodprøven.

Nå er det bare å krysse fingrene!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...