Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ett "tantebarn" har tre barn og ett har ett barn. Jeg har bare blitt invitert til dåpen til den midterste og gir bare gave til dåpsbarn der jeg er invitert i dåpen. 

De bor på en annen kant av landet og jeg er ikke nevneverdig deltakende i deres liv. 

Er det underlig at jeg resonerer slik? Jeg klinte jo til med kvalitetsgave (ca 2000kr) der jeg var bedy, ellers ikke noe. Alle fikk noe ved fødsel.

Anonymkode: b29c1...17d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ett "tantebarn" har tre barn og ett har ett barn. Jeg har bare blitt invitert til dåpen til den midterste og gir bare gave til dåpsbarn der jeg er invitert i dåpen. 

De bor på en annen kant av landet og jeg er ikke nevneverdig deltakende i deres liv. 

Er det underlig at jeg resonerer slik? Jeg klinte jo til med kvalitetsgave (ca 2000kr) der jeg var bedy, ellers ikke noe. Alle fikk noe ved fødsel.

Jeg syns ikke det. Jeg forventet ingenting fra dem som ikke ble invitert da jenta vår ble døpt. Jeg ble til og med overrasket over hvor mange som gav noe da hun ble født, jeg.

Anonymkode: 6e606...a59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte kjøpe dåpsgave til en niese som ikke ble døpt. Ellers ble det urettferdig sa foreldrene.

Anonymkode: e0950...772

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 15.21):

Jeg måtte kjøpe dåpsgave til en niese som ikke ble døpt. Ellers ble det urettferdig sa foreldrene.

Anonymkode: e0950...772

Hæææ? Ble ikke de andre niesene/nevøene døpt heller, men fikk dåpsgave likevel da? I så fall kan jeg skjønne argumentet til foreldrene. Men hvis de andre ble døpt, men ikke denne niesen, så faller jo argumentet på sin egen urimelighet. Hvis de andre barna ble døpt og (derfor!) fikk dåpsgave, så får de døpe denne niesen da, slik at det blir likt!

Anonymkode: 6e606...a59

AnonymBruker
Skrevet

Gir aldri gaver til dåp jeg ikke er invitert i. Dåp er ofte en mindre sammenkomst.

Jeg gir ikke gaver til barn av mine nieser og nevøer når jeg ikke er invitert. Det får være grenser for hvor langt man skal strekke seg.

Anonymkode: 00d00...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser flere opprette tråder med spørsmål om å gi gaver i begivenheter man ikke har blitt invitert til, har jeg gått glipp av at det er forventet å få gave fra noen man ikke har invitert? Jeg syns i hvert fall det er veldig unaturlig å gi gave til noen som holder en fest jeg ikke er invitert til.

Anonymkode: 5ed53...96c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, da har jeg resonnert i tråd med det som er vanlig. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir gaver til mine nærmeste, uavhengig av invitasjoner, og hvordan ting markeres.

Men jeg gir jo mindre i bryllupsgave til ei venninne som gifter seg uten stort selskap, enn til en som byr på en todagers. 

Så jeg ville gitt en oppmerksomhet, men ikke i samme prisklasse som til den du var invitert til. 

Anonymkode: b2de8...14f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke invitert = ikke i nærmeste krets til barnet = selvfølgelig ikke noen gave!

Anonymkode: 5d2cc...c2d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...