mommyaka Skrevet søndag kl 13:48 #21 Del Skrevet søndag kl 13:48 Husk at når du trener får du muskler..så en på tik tok don trente 3 ganger i uka..i løpet av 1 år hadde hun ikke gått ned i vekt..men hun passet ikke noen av sine klær etc...for hun fått ny kropp..men muskler 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:49 #22 Del Skrevet søndag kl 13:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Du gir opp før du engang har veid maten for å vite hvor mye du faktisk får i deg, du gidder ikke legge inn litt innsats engang? Anonymkode: 18df3...908 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:51 #23 Del Skrevet søndag kl 13:51 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. 45 minutter på 3 km? Da går du. Sakte. Det forbrenner ikke mange kaloriene. Anonymkode: d7020...7dd 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:00 #24 Del Skrevet søndag kl 14:00 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Du går ikke ned i vekt fordi du spiser for mange kalorier. Tipper du ligger på godt over 2000 kalorier om dagen med det du skisserer - og den "løpingen" din er ikke løping. Jeg løper 4 ganger i uka 8km på 45 min - til sammenligning 😉 Anonymkode: 85289...6d3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:13 #25 Del Skrevet søndag kl 14:13 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Du sier ikke noe om mengden mat du spiser. Selv om du spiser sunn mat betyr det ikke at det er kalorifattig. Avokado, nøtter og laks har mye fett så det kan bli veldig mye kalorier i forhold til volum. Du spiser nok minst 1500 kcal, om ikke over 2000. Du må veie og loggføre alt du spiser for å finne ut av det faktiske kaloriinntaket ditt. Mannen din er en mann, de har høyere andel muskelmasse og vil forbrenne mer selv om de er like høy og tung. Med din vekt kan du kanskje forbrenne opp mot 300 kcal på å gå/jogge 3 km. Anonymkode: b7993...f55 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet søndag kl 14:17 #26 Del Skrevet søndag kl 14:17 Du skisserer veldig sunn mat, men en del av det har en del kalorier. Du spiser en del nøtter, og der er det veldig fort gjort å spise nøtter tilsvarende en god middag bare som snacks. Anbefaler deg å veie maten en periode for å se, men om ikke du orker å veie alt, lag deg dagsrasjoner med nøtter, så du vet hvor mye du får i deg av det. Nøtter er som annet du nevner, kjempesunt, men det er mye kalorier, og det er det i flere av de andre tingene du nevner også. Her spiser du nok mer enn du tror, og det er veldig vanlig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:29 #27 Del Skrevet søndag kl 14:29 Amy71 skrev (20 timer siden): Har du sjekka stoffskiftet? Hvis du trener masse bør du nok spise rundt 1500 kalorier per dag. Vei maten og tell kalorier. Grete Roede har en fin app som gjør dette. Du kan scanne varer der også. Koster 99 kr/mnd. Da kan man like gjerne laste ned Lifesum eller MyFitnessPal. Sistnevnte koster knappe 500 kr i året om man ønsker premium-versjonen (som jo blir billigere enn Roede), men man kan også ha gratisversjonen. Eneste forskjellen er at gratisversjonen ikke "husker" så mange matvarer, så man får ikke en lang liste med de vanligste matvarene man spiser. Man må legge dem inn på nytt for hver gang. Med den høyden og vekta TS har, vil jeg tro at hun nok får i seg flere kalorier enn hun tror og forbrenner færre kalorier enn hun tror. Begge deler er lett å feilberegne. 1000 kcal er forøvrig veldig lite, og dekker knapt to normale, sunne måltider. Stoffskiftet gir ikke så stort utslag i vekt, så om hun har lavt stoffskifte så kan det kun forklare noen ytterst få av kiloene, og kanskje være delaktig i at hun sliter med å gå ned i vekt. Lavt stoffskifte vil dessuten gi andre symptomer i tillegg, blant annet utpreget trøtthet og slapphet, noe som fungerer dårlig sammen med å trene masse hver dag. TS, begynn med å registrere kalorier og treningsøkter i en app, og vær kjempenøye når du veier maten. Fokuser på kaloriene du tar inn, og mindre på kaloriene du forbruker. Man forbrenner gjerne mye mindre ved trening enn man tror, og spesielt om man ikke trener riktig. Kaloriappene er dessuten ganske rause med å beregne forbrente kalorier, så de må tas med ei stor klype salt. Og sist, men ikke minst: hvis du vet at du spiser lite nok kalorier og trener i tillegg, og vekta ikke rikker seg, så gå til lege. Det kan være mange grunner til at man ikke klarer å gå ned i vekt, og en lege kan sjekke at alt er i orden i kroppen din og gi deg råd/hjelp etter det. Det er også mulig å bli henvist til overvektsklinikken på sykehuset. Anonymkode: b69c6...14f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:34 #28 Del Skrevet søndag kl 14:34 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Bare en avokado og en laksefilet er fort 600-700 kalorier. Spiser du ca to never nøtter, så ligger det rundt 200 kalorier, litt avhengig av hvilke nøtter. Bruker du ca 2 dl yoghurt naturell er det ca 150 kalorier. Nå sier du ikke hvilke knekkebrød du spiser, men f.eks de lavkarbo frøknekkebrødene er 150 kalorier per stykk. (Min skive grovbrød ligger på ca 80, til sammenlikning). Spiser du to til frokost er det 300 kalorier, før pålegg. Proteinshake har jeg liten erfaring med, men det blir vel fort en 150-200 kalorier, avhengig av størrelse og innhold? Mener ikke å detaljpirke, poenget er at mye sunn mat er overraskende kaloririkt. Du får sannsynligvis i deg mer kalorier enn du tror. Vei maten i ei ukes tid, og før inn i en app som teller kalorier. Da får du bedre oversikt Men utfra det du skriver ligger du fort på minst 1700-2000 kalorier om dagen, litt avhengig av hvilke frukt og grønnsaker i hvilke mengder. Anonymkode: 14922...0e3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:38 #29 Del Skrevet søndag kl 14:38 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Dette sier egentlig ganske lite, da du ikke sier noe om mengden du spiser. F.eks. er det overraskende mange kalorier i avokado, laks og nøtter. Kjempesunne matvarer, men veldig næringstett. Spiser du ganske store mengder av disse får du i deg mange ekstrakalorier som du kanskje ikke tenker over. Det er dessverre ikke sånn at alle sunne matvarer er kalorifattige og kan spises i store mengder. Når du spiste som mannen din, er du da sikker på at dere spiste nøyaktig samme mengden mat? Og hadde du nøyaktig samme aktivitetsnivå som han? Hvis han f.eks. er en rastløs person som går mye og beveger seg mye uten å trene, så svir han jo opp noen ekstra kalorier bare på det. Husk også at menn lettere bygger muskelmasse når de er aktive, og generelt sett har flere muskler selv i en utrent kropp, enn kvinner har. Dette kan bety at mannen din har høyere hvileforbrenning enn deg, både på grunn av mer muskler, og på grunn av ekstra bevegelse dere ikke tenker over. Men ja, gå til legen. Hvis du f.eks. har PCOS og/eller metabolsk syndrom så kan det være at du trenger hjelp til å gå ned i vekt. Anonymkode: b69c6...14f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:53 #30 Del Skrevet søndag kl 14:53 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du går ikke ned i vekt fordi du spiser for mange kalorier. Tipper du ligger på godt over 2000 kalorier om dagen med det du skisserer - og den "løpingen" din er ikke løping. Jeg løper 4 ganger i uka 8km på 45 min - til sammenligning 😉 Anonymkode: 85289...6d3 Nå må du slutte. Å løpe 3 km fem dager i uka er løping. At du løper mer og fortere enn TS er irrelevant. TS trenger hjelp, ikke konkurranse. Anonymkode: b69c6...14f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:54 #31 Del Skrevet søndag kl 14:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå må du slutte. Å løpe 3 km fem dager i uka er løping. At du løper mer og fortere enn TS er irrelevant. TS trenger hjelp, ikke konkurranse. Anonymkode: b69c6...14f 3 km på 45 minutter er på ingen som helst måte løping... Anonymkode: aa3a7...615 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:54 #32 Del Skrevet søndag kl 14:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei igjen. Ser mange lurer på hva jeg spiser om dagen. Til frokost spiser jeg knekkebrød med avokado og spekeskinke, lunsj proteinshake og frukt, middag salat med laks, avokado, grønnsaker og nøtter. Og til kvelds yoghurt med nøtter og frukt. Det er så urettferdig. Mannen min spiser bare usunt, men har tynn som en strek! Når jeg spiste nøyaktig det samme som han så var han like tynn og jeg la på meg en kg i uka nesten. Det skal jo ikke være mulig? Noe galt må det være med forbrenning min. Spiser som sagt bare sunt og unner meg aldri noe usunt. Men vekten rikker seg ikke. Løper også 40-45min 5 dager i uken sån ca 3 km. Jeg gir egentlig opp. Jeg er nok bare en av de som bare ikke går ned i vekt på lite kalorier. Kanskje jeg burde ta en tur til legen å høre der? -ts Anonymkode: 4bec0...fbb Det du beskriver er GARANTERT over 1000kcal. Du må veie og måle. Og husk helgen også. Forventer du virkelig å kunne spise det samme som en voksen mann? Både jeg og mannen min er slanke, men han spiser sikkert 3 ganger så mye som meg. Anonymkode: dd1df...90e 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:54 #33 Del Skrevet søndag kl 14:54 Det eneste som gir lav forbrenning er inaktiviet. Synes du at din forbrenning er lav, så kan du øke den - dvs bevege deg mer. Jeg nekter å tro at du er et menneske som naturens lover ikke gjelder for. Ingen, som i ingen, kom ut av Auschwitz med vom. Et eller annet sted, så er du ikke ærlig med deg selv og oss. Anonymkode: c70ab...5fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:03 #34 Del Skrevet søndag kl 15:03 Slet med det samme som deg - gikk ikke ned i vekt uansett hva jeg gjorde - fikk 1000vis av gode råd - akkurat som du har fått her i tråden. Viste seg at jeg hadde hormonproduserende svulst på binyrene (Chusing syndrom) - be om å få tatt en skikkelig måling av kortisol nivået ditt. Anonymkode: cbdc4...778 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:06 #35 Del Skrevet søndag kl 15:06 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du har nok kjørt forbrenningen din ned av langvarig kaloriunderskudd. Prøv å spise 2000-25000/ daglig et års tid mens du trener styrke. Så kan du gradvis kutte litt for å gå ned i fett. Du kommer nok til å legge på deg litt men vekten stabiliserer seg og forbrenningen øker Anonymkode: 9df67...a5b Dette! Man kan faktisk stagnere/gå opp av å spise for lite, kroppen går i krisemodus og sparer. Ren mat, nok proteiner, i kombo med aktivitet og styrketrening. Kan også anbefale kroppsanalyse for å se på kroppssammensetningen. Fettprosent og muskelmasse har også noe å si. 98 kg kan være så mangt. Anonymkode: 0e495...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:07 #36 Del Skrevet søndag kl 15:07 Regnet fort over menyen din i Lifesum, kom på over 1600 kalorier Anonymkode: fc595...8a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:08 #37 Del Skrevet søndag kl 15:08 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette! Man kan faktisk stagnere/gå opp av å spise for lite, kroppen går i krisemodus og sparer. Ren mat, nok proteiner, i kombo med aktivitet og styrketrening. Kan også anbefale kroppsanalyse for å se på kroppssammensetningen. Fettprosent og muskelmasse har også noe å si. 98 kg kan være så mangt. Anonymkode: 0e495...be5 Tull, det er reduksjon av bruk av kroppen din som gir lavere forbrenning Anonymkode: c70ab...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:12 #38 Del Skrevet søndag kl 15:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull, det er reduksjon av bruk av kroppen din som gir lavere forbrenning Anonymkode: c70ab...5fd Ikke tull nei, snakk med en klinisk ernæringsfysiolog. Vekt er faktisk mer enn kalori inn-kalori ut, selv om folk fortsatt tror det er sånn. Hormoner spiller en stor rolle, inkl ulike stresshormoner. Dette fordi kroppen er innstilt på modus «overlevelse». Anonymkode: 0e495...be5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:15 #39 Del Skrevet søndag kl 15:15 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 3 km på 45 minutter er på ingen som helst måte løping... Anonymkode: aa3a7...615 Hvis TS faktisk kommer seg bare 3 km på 45 min, så er det kanskje ikke løping nei. De fleste klarer å gå mer enn 3 km på 45 min. Men, nå har jo TS tydelig svært liten kontroll på hvor mange kalorier hun spiser og antar at hun spiser ca 1000 kcal, så sjansen er jo stor for at hun ikke aner hvor mange kilometer hun løper heller. Anonymkode: b69c6...14f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:16 #40 Del Skrevet søndag kl 15:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke tull nei, snakk med en klinisk ernæringsfysiolog. Vekt er faktisk mer enn kalori inn-kalori ut, selv om folk fortsatt tror det er sånn. Hormoner spiller en stor rolle, inkl ulike stresshormoner. Dette fordi kroppen er innstilt på modus «overlevelse». Anonymkode: 0e495...be5 Anorektikere dør til slutt om de ikke spiser. Det er ikke slik at de oppnår et vektplatå og lever resten av livet der, eller plutselig begynner å gå opp i vekt på grunn av matmangel. Anonymkode: c70ab...5fd 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg