Gå til innhold

Bedside crib - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg venter mitt tredje barn til sommeren, og vurderer en slik bedside crib (eksempel: https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/bedside-crib/tissi-maxi-bedside-crib-90x50-hvit) som man kan ha helt inntil foreldresengen, og den ene siden kan skyves ned, slik at at er lett å "få tak i" babyen når man selv ligger i senga, noe som potensielt kan gjøre det enklere med tanke på oppvåkninger om natta. Mine to første barn våkna ofte om nettene for å bli ammet, og det endte ofte med at jeg sovna under amming med babyen i foreldresenga, noe jeg egentlig ønska å unngå, både pga. egen søvnkvalitet og pga. faren for krybbedød.

Jeg lurer på om noen her vil dele erfaringer med bruk av en slik seng? Får man noe bruk for det? Jeg lurer også om om det er noen fare for at babyen kan falle ned i sprekken mellom babysenga og foreldresenga? Selv om man kan justere høyden på babysenga til å bli lik med foreldresenga, er det så vidt jeg kan se ingen mekanisme for å binde de to sengene sammen, slik at de potensielt kan skli litt fra hverandre, og det dermed er risiko for at babyen faller ned i en sprekk?

Anonymkode: 3c432...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde bedside og var kjempe fornøyd. Du binner den fast i sengen så den ikke beveger på seg:) våre hadde med stropper 

Vi fikk veldig brukt for den...da ved amming og at hun hadde stille refluks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er på barn nummer to, den er fortsatt nesten ubrukt 😅 Endte opp med at jeg måtte ligge med overkroppen i bedsiden og underkroppen i dobbeltsenga, babyen våknet bare hvis jeg prøvde å lure meg over. Da var liksom litt av poenget borte, så babyen ble bare med i dobbeltsenga. 

Anonymkode: 70e70...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For oss funket det kjempebra i hvert fall.  Som en over her skriver så skal det være mulig å feste bed side crib til senga sånn at den ikke sklir. Hvis det ikke er det på denne modellen så ville jeg valgt en annen.

Anonymkode: b3619...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble et bomkjøp for vår del. Barnet nekter å sove andre steder enn inntil mamma. Solgte den videre når baby var 3-4 måneder gammel og den fortsatt var ubrukt.

Anonymkode: 61fb8...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte ikke til førstemann og angret på det. Hadde med be 2 og det var helt fantastisk. Fikk mye mer søvn siden jeg slapp å overføre mini fra meg til sprinkelseng og at hen våknet nesten HVER gang 

Anonymkode: b6c1a...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min anbefaling er å vente å se om det blir behov. Kjøpte til første, da ble den ikke brukt i det hele tatt. Andre var derimot brukt sin hver natt i et halvt år. 

Anonymkode: 5dc0d...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi arvet en, men har brukt den veldig lite til begge barna. De trengte å ligge helt inntil meg med puppen i munnen da de var helt små, og det funker ikke med bed side crib. Da de ble rundt 3-4 måneder gamle kunne de legges over i bed side criben, men da kunne vi like gjerne bruke sprinkelseng. Så vi hadde klart oss helt fint uten, selv om ideen er god. Til mange babyer funker det sikkert helt supert, men man vet jo ikke hva slags baby man har før den er der.

Anonymkode: 7af61...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har brukt den mye til vårt andre barn. Hadde ikke overlevd uten 😂

Anonymkode: 395d0...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt overrasket over at du som skal bli trebarnsmor vurderer en slik kjøpehysteri-jippo som stort sett kun lurer førstegangsforeldre. Bare ta av den ene langsiden på en vanlig ikea sprinkelseng og stripse den fast inntil dobbelsenga. Husker vi kjøpte en brukt gulliver-seng på finn til 300 kr, bare kjøpte ny madrass. Da har du jo seng til ungen de neste 4 åra.

Anonymkode: f4580...0a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt overrasket over at du som skal bli trebarnsmor vurderer en slik kjøpehysteri-jippo som stort sett kun lurer førstegangsforeldre. Bare ta av den ene langsiden på en vanlig ikea sprinkelseng og stripse den fast inntil dobbelsenga. Husker vi kjøpte en brukt gulliver-seng på finn til 300 kr, bare kjøpte ny madrass. Da har du jo seng til ungen de neste 4 åra.

Litt overrasket over at ikke skjønner folk er forskjellige og babyer 

Anonymkode: 4ef80...abf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt overrasket over at folk ikke skjønner at man har forskjellige behov og ønsker..

Anonymkode: e43bc...db2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk har ulike behov. Vi hadde feks ikke plass til en stor sprinkelseng ved siden av egen seng på soverommet, så da ble bedside crib en ypperlig løsning. Ikke noe kjøpehysteri her, vi kjøpte kun det vi trengte brukt på finn. 

Anonymkode: 2d30d...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for mange svar!

Det er noen år siden de to andre barna mine var babyer, dette blir en attpåklatt. Jeg vurderer bedside crib fordi jeg husker at de andre barna gjerne ville sove i foreldresenga, men det gjorde at min søvn ble veldig dårlig. Men jeg var ofte så trøtt at jeg ikke orket å holde meg våken for å legge dem over i sprinkelsenga.

Om jeg kjøper det, blir det en brukt en, altså, jeg gidder ikke bruke 2-3000 på en slik :P Den jeg linka til var bare for at folk skulle skjønne hva jeg mente. Har allerede en vanlig sprinkelseng etter de andre ungene. Men det går ikke an å bruke den som bed side crib, som noen foreslo, fordi den jo bare har to mulige høyder, og ingen av dem er den samme som dobbeltsenga. 

Jeg er litt usikker på hvordan en bedside crib kan lenkes fast i dobbeltsenga - har ikke lagt merke til noen slik funksjon på noen av de modellene jeg har sett på. Mange av de som selges på Finn (som blir der jeg kommer til å kjøpe hvis jeg bestemmer meg for det) er av merkene Troll eller Chicco, ser jeg. Får undersøke hvordan disse fungerer i praksis.

Hører gjerne om flere erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den var redningen for oss. 

Anonymkode: adca6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spesielt at du tror at alle har plass til sprinkelseng på soverommet. Vi har ikke det. Men vi har en bedside crib som passer perfekt, og som begge ungene har sovet i til de ble rundt 6 mnd, da ble det sprinkelseng på eget rom. 

Anonymkode: 44fd8...caa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Koster et par hundrelapper på finn.

Lå ungen din i sprinkelseng til 4 år?? Vi gikk rett fra bedside crib til junior seng med sengehest. 

Anonymkode: adca6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar!

Det er noen år siden de to andre barna mine var babyer, dette blir en attpåklatt. Jeg vurderer bedside crib fordi jeg husker at de andre barna gjerne ville sove i foreldresenga, men det gjorde at min søvn ble veldig dårlig. Men jeg var ofte så trøtt at jeg ikke orket å holde meg våken for å legge dem over i sprinkelsenga.

Om jeg kjøper det, blir det en brukt en, altså, jeg gidder ikke bruke 2-3000 på en slik :P Den jeg linka til var bare for at folk skulle skjønne hva jeg mente. Har allerede en vanlig sprinkelseng etter de andre ungene. Men det går ikke an å bruke den som bed side crib, som noen foreslo, fordi den jo bare har to mulige høyder, og ingen av dem er den samme som dobbeltsenga. 

Jeg er litt usikker på hvordan en bedside crib kan lenkes fast i dobbeltsenga - har ikke lagt merke til noen slik funksjon på noen av de modellene jeg har sett på. Mange av de som selges på Finn (som blir der jeg kommer til å kjøpe hvis jeg bestemmer meg for det) er av merkene Troll eller Chicco, ser jeg. Får undersøke hvordan disse fungerer i praksis.

Hører gjerne om flere erfaringer!

Vår er fra Joie (roomie tror jeg modellen heter). Kunne låse alle hjulene samt at det var en slags stropp for å feste til senga, men husker ikke helt hvordan det var. 

Anonymkode: b3619...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har ulike behov. Vi hadde feks ikke plass til en stor sprinkelseng ved siden av egen seng på soverommet, så da ble bedside crib en ypperlig løsning. Ikke noe kjøpehysteri her, vi kjøpte kun det vi trengte brukt på finn. 

Anonymkode: 2d30d...4b5

Vi satte bare dobbeltsenga inntil veggen og sprinkelsenga ved siden av der, men klart hvis man har vegg på begge sider av dobbeltsenga på soverommet så går ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi brukte vår hele tiden til babyen var for stor. Satt den helt inntil og la et dynetrekk under min overmadrass og madrassen til baby som en ekstra sikring/komfort dersom det skulle bli en liten glippe der. 

Anonymkode: 0fdbc...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...