Gå til innhold

Hvor mange påskeegg får deres barn fra "påskeharen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett. Det er kun barna mine og jeg som er gjenlevende i min familie.

Anonymkode: c0339...80d

Ps: Min yngste på 9 år tror fortsatt på påskeharen :) Jeg selv vokste opp i en streng religiøs sammenheng (typ sekt: mormoner, Smiths venner, pinsemenighet), hvor vi helt fra tidlig alder fikk høre at julenissen, tannfeen, påskeharen og lignende var "okkult" og bare tull. Det var aldri rom for den typen magi og fantasi i min barndom. Derfor har det vært viktig for meg at mine egne barn skal få kjenne på akkurat det; magien, fantasien og gleden rundt disse fine tradisjonene. Hos oss finnes både tannfeen, påskeharen, julenissen og rampenissen, og både barna og jeg elsker det! Eldste på 14 år er ofte med på å lage streker for rampenissen.

Anonymkode: c0339...80d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

4 stykker.

Fra mor, mormor, farmor, stemor (meg) og far.

Inneholder alt fra godteri til hobbyting. 

De spiser aldri opp godteriet sitt så i påsken kan de spise godteri fra påskeaften til 2 påskedag uten stopp. Ender med at de er lei allerede samme dagen. Så vi voksne spiser det opp når de har glemt godteri etter noen uker.

Ungene får bare godteri på lørdager som regel så de er langt i fra bortskjemte.

Men når de får friflyt er ikke godteri så interessant allikevel ☀️

Anonymkode: 695ec...89d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett egg, og det får de av oss foreldre. Det er alt godteriet de spiser i påska. Å gi flere, eller å fylle på, høres helt merkelig ut for meg… men har vokst opp med det ene egget selv, så 🤷‍♀️

Anonymkode: 199bd...551

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et vanlig størrelse på egget. Og det er jeg som fikser. Og jeg har ikke mye annet godt. Kjøper litt sånn at man har på lørdag. 

Anonymkode: 80d6c...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett egg, og det får de av oss foreldre. Det er alt godteriet de spiser i påska. Å gi flere, eller å fylle på, høres helt merkelig ut for meg… men har vokst opp med det ene egget selv, så 🤷‍♀️

Anonymkode: 199bd...551

Jeg å. Aldri hørt om at man fyller på det. Da er hele vitsen borte da tenker jeg. Dem lærer seg at det ikke blir tomt. 

Anonymkode: 80d6c...efb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I år har de fått 2. Vi skal til svigerforeldre i morgen og det er sannsynlig at det dukker opp en forsinka påskehare der👀

Vi lar dem spise der og da en passende mengde og så tar vi vare på resten og gir til dem senere ved passende anledning. 

Anonymkode: a9180...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får et lite egg med litt godteri hver dag i påskeuken og et litt større som er helt fylt i dag påskeaften. De vet at det kommer fra meg og ikke påskeharen.

Besteforeldre er bekymret for at det ikke blir nok snop så de setter frem masse ekstra sjokolade og snacks.

Anonymkode: dbba2...4f1

Sinnsykt..

Anonymkode: f5ac3...47c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ett egg og gleden ved det er liksom litt borte for det er så mye snop hele tida! 

Anonymkode: d473c...68d

Ikke mindre glede nå, enn det var for meg på 80-tallet :)

Men verken den gang eller nå var det snakk om å bare gi ett egg med godteri, for det fikk man jo til lørdags-TV uansett. Det er jakten, spenningen, og historiefortellingen rundt det, som gir glede. 

Anonymkode: e0249...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og er "påskeharen" foreldrene eller alle familiemedlemmer som vil gi påskeegg?

Anonymkode: 27b10...000

Har en fireåring som har endt opp med å få fire påskeegg- eller poser i år. Alle fire besteforeldrene har kommet med noe. Heldigvis bare vanlig godteri fra to - selv om de tok av. De andre gav aktiviteter og sunnere snacks. 

Anonymkode: 614fb...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har en fireåring som har endt opp med å få fire påskeegg- eller poser i år. Alle fire besteforeldrene har kommet med noe. Heldigvis bare vanlig godteri fra to - selv om de tok av. De andre gav aktiviteter og sunnere snacks. 

Anonymkode: 614fb...43b

Sier de/dere at det er fra påskeharen, eller er det fra besteforeldrene?

Hos svigers er det flere som vil gi, men alle de ivrige giverne (og spesielt svigermor) insisterer på at det skal være fra påskeharen, ikke fra giveren/giverne. Så påskeharen er ikke bare hos oss og legger ut påskeegg som barnet skal lete etter. Neida, den er hos bestemor hvert år(med mindre bestemor ønsker at vi skal gjemme egget hos oss, men det er fortsatt "fra påskeharen"), hos tante hvis vi er på besøk der, på hytta til onkel hvis han er i området i påsken ... Ja, dere skjønner kanskje tegninga? Dette er visst helt vanlig i den familien, for svigermor spurte barnet i dag om hvor mange egg hun hadde fått av påskeharen i år ...

Jeg for min del blir både matt og trist. Dels fordi det bygger jo opp forventningene til barnet(særlig nå som hun nærmer seg 10 år og skjønner ett og annet), og for egen del føler jeg at vi som foreldre blir fratatt den gleden. I alle fall for meg som er vokst opp med ett egg, og at det fikk vi hjemme. Fikk vi flere av noen andre, så var det fra giverne og ble gitt direkte til oss(eventuelt via foreldrene våre), det var ikke "påskeharen" som "hadde blitt observert" hos diverse slektninger. Nå ser jeg nesten ikke poenget med å lage noe egg til henne lenger, for hun får jo fra bestemor, nei jeg mener selvsagt FRA PÅSKEHAREN, uansett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra mor, mormor, farmor, stemor (meg) og far.

Får barna vite hvem det er fra, eller blir de fortalt at eggene er "fra påskeharen"? (At egget fra mor, og fra deg og far blir gitt som fra påskeharen kan jeg forstå. Det er liksom når "alle andre" også skal ha rollen som påskeharen, at jeg blir matt av hele greia.)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 - men da har de godteri minst til sommeren. Vi har besøk av påskeharen og minste tror like hardt på det som julenissen. Storesøsken er påskehare og gjemmer eggene ute.

De spiser lite godteri og er flinke til å spare det. Alle har fortsatt godteri igjen fra Halloween og jul. 

Anonymkode: 95c8b...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De får et egg fra påskeharen på påskeaften. Da finner de ledetråder og må lete for å finne fram til eggene ute. Ledetråder som er dikt på rim. Det er det jeg har vokst opp med. Våre er i alderen 4-11 år. De to yngste tror på påskeharen, eldste er vel heller tvilende, men blir med på moroa. 

Anonymkode: a4884...b06

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barna får ett påskeegg hver - fra påskeharen (mor 😄). 

Flere påskeegg eller påfyll? Nei takk! Bortskjemte barn som får i seg altfor mye søtt. Fokus på overflod er ikke bra. 

Anonymkode: a6db9...da8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt et lite egg hver dag i påsken. Disse har vært fylt med druer, blåbær og bringebær. Også fikk hun et stort med to lekebiler i dag 

Hun ble mest fornøyd med frukten :laugh:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De får ingen av påskeharen, men de får ett av meg. 

Anonymkode: 02608...95f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett. Gir besteforeldre eller farmor å dropper vi å gi. Det holder mer enn nok med det ene syns vi.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig bare ett.

Anonymkode: 7be32...ffa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 lite et hver

Anonymkode: eea30...e8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.43):

Og er "påskeharen" foreldrene eller alle familiemedlemmer som vil gi påskeegg?

Påskeharen dukker ikke opp, så de får ikke egg fra haren. Eggenes innhold velger de nå selv. 

Anonymkode: d08a2...2ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...