AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april Jeg har katt og er borte fra 4-5 uker til 3 måneder i løpet av året i forbindelse med jobb, og da har jeg noen som bor sammen med katten. Når jeg kommer hjem igjen, så tar det maks 10 minutter før jeg er inne i varmen igjen hos katten, og jeg ser at katten min har hatt det bra. Jeg har tatt valget i å la katten bo hjemme hos seg selv for at den skal ha det mest mulig trygt og ha muligheten til å gå ut hver dag, i stedet for å plassere han hjemme hos andre eller på et kattepensionat der han må være inne i fremmede omgivelser over lang tid. Nå har jeg fått kritikk av venner (som ikke har katt selv) som mener at det ikke er bra for katten at jeg er borte i lengre perioder. Jeg sier da at katter er veldig stedsbundne dyr, og så lenge de får ha sin rutine med mat, kos, stimuli og ikke minst det å kunne gå ut, så er det viktigst for katten og ikke akkurat hvem som bor sammen med katten. Jeg kan ikke akkurat si opp jobben min, for å ha en jobb der jeg alltid er hjemme 365 dager i året heller. Hva mener dere? Anonymkode: 4564c...331
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april Er det ingen som har noen tanker om dette? Ts Anonymkode: 4564c...331
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Katter er ulike, og noen vil oppleve det som svært utrygt at eier blir borte over lengre tid, og at det kommer fremmede innom. Jeg mener at dersom man har en jobb/livsstil der man er borte over lengre tid, så bør man vurdere om det passer ha dyr. Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise så lenge bort fra kattene mine. Ett engangstilfelle med lang reise er en sak, men når det er livsstilen/jobben, så tenker jeg at man har valgt ett liv som ikke er forenlig med dyr. Og det er stor forskjell på det å ha en jobb hvor man er borte i månedsvis, og det å være hjemme 365 dager i året.... Anonymkode: eb30b...5e2 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april Hvis katten ser ut til å trives, spiser, og har det bra, så vil jeg si at det vil gå helt fint. Du har jo en kattepasser som bor sammen med den. Den har sin base og får gå ut. Ikke hør på det vennene dine sier. Er helt enig med deg. Så lenge de får ha sin rutine, får mat og stimuli og er trygg på den personen som passer, så spiller det ingen rolle hvem de bor med. Anonymkode: 0e2d3...0d5 9
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april Jeg har reist mye gjennom 20 år. Aldri så lenge, maks tre uker. Men veldig ofte 1-2 uker. De furter og overser en stund, ofte til neste dag. Men så lenge det er mannen, eller en av de faste, som passer, så går det fint. Er det en fremmed er de litt rar noen dager, så seg selv igjen. Katter er veldig selvstendige, og som du sier ofte mer bundet til sted enn person. Det betyr ikke at de ikke også er bundet til mennesker. At noen i tillegg bor med den gjør at jeg ikke ser noe som helst problem med situasjonen du beskriver. Anonymkode: 1cab4...e30 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har reist mye gjennom 20 år*. Aldri så lenge, maks tre uker. Men veldig ofte 1-2 uker. De furter og overser en stund, ofte til neste dag. Men så lenge det er mannen, eller en av de faste, som passer, så går det fint. Er det en fremmed er de litt rar noen dager, så seg selv igjen. Katter er veldig selvstendige, og som du sier ofte mer bundet til sted enn person. Det betyr ikke at de ikke også er bundet til mennesker. At noen i tillegg bor med den gjør at jeg ikke ser noe som helst problem med situasjonen du beskriver. Anonymkode: 1cab4...e30 Glemte å inkludere; som katteeier, til fire. Anonymkode: 1cab4...e30
AnonymBruker Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april Skjønner ikke hvorfor du har katt Anonymkode: 553b8...50d 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du har katt Anonymkode: 553b8...50d Og jeg skjønner ikke folk som må slenge av seg slikt som dette. Da kan man ikke ha det godt med seg selv. 1) det er mange katter som trenger et hjem. Jeg kan tilby trygge utemuligheter, årlig veterinærbesøk, kvalitetsfôr, leker, kattedør, og mye lek og kos - også når jeg er borte. 2) de gir meg veldig mye glede og selskap. Og når jeg ikke reiser jobber jeg stort sett fra hjemmekontor, så de har nok folk hos seg mer enn mange andre katter har. Anonymkode: 1cab4...e30 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april Det er litt misforstått at katter ikke er like knyttet til eieren sin som hunder. 4-5 uker til 3 måneder borte fra katt, hund, barn, er veldig lenge. Personlig syns jeg ikke det er greit, men katter er jo nederst på rangstigen her i Norge, så jeg er nok i mindretall. Anonymkode: 63010...f25 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt misforstått at katter ikke er like knyttet til eieren sin som hunder. 4-5 uker til 3 måneder borte fra katt, hund, barn, er veldig lenge. Personlig syns jeg ikke det er greit, men katter er jo nederst på rangstigen her i Norge, så jeg er nok i mindretall. Anonymkode: 63010...f25 Jeg tror TS mener gjennom året, flere turer, når jeg leste igjen. Mange har reisejobber, eller turnusordninger. Disse har jo også barn. Her er jo mannen hjemme (men jeg er jo favoritten 😂, så de blir litt fornærmet), men så hender det jo at vi er borte samtidig, og da er det nesten alltid folk de kjenner godt som er her. Anonymkode: 1cab4...e30
AnonymBruker Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror TS mener gjennom året, flere turer, når jeg leste igjen. Mange har reisejobber, eller turnusordninger. Disse har jo også barn. Her er jo mannen hjemme (men jeg er jo favoritten 😂, så de blir litt fornærmet), men så hender det jo at vi er borte samtidig, og da er det nesten alltid folk de kjenner godt som er her. Anonymkode: 1cab4...e30 Hvor mange har reisejobb eller turnusordninger og barn, hvor det ikke er en partner involvert? Det er stor forskjell på at man er to stk i husholdningen og den ene reiser bort, eller når man er alene og overlater dyret til noen andre over så lang tid... Anonymkode: eb30b...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #12 Skrevet 19. april Jeg tror også katter knytter seg til eierne sine. Men jeg tror den har det helt fint selv om du er en del borte. Høres ut som den blir godt tatt vare på. Anonymkode: 1074b...239 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april Håper det er samme personen du har boende hos deg når du er borte, så den i det minste kan føle trygghet på det området. Hadde aldri klart å vært så lenge fra katten min, savner henne bare etter 1 dag! Når jeg snakker i telefonen med de som passer henne blir hun helt urolig og mjauer når hun hører stemmen min (så unngår det) Når jeg kommer hjem merker jeg virkelig at hun har savnet meg. Det lengste jeg har vært borte er 5 dager. Om det er dirkete skadelig tviler jeg på, men man vil jo at katten skal ha det så godt som mulig og det har jo ikke katten din når du er så mye borte fra den. Anonymkode: fbef4...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april Ts her. Jeg er borte gjennom et helt år 3-4 uker i slengen eller en periode på 3 måneder. Har naboen min tvers over gangen som passer han hvis jeg er borte 5 til 7 dager (har gamle foreldre, søsken og barndomsvenner på andre kanten av landet), og to andre faste kattepassere som katten min kjenner som flytter inn i leiligheten min når jeg er borte. Når jeg er hjemme har jeg hjemmekontor, og katten min får bestemme selv hvor mye han vil være med meg, men han velger å alltid være ute hvis det ikke regner eller er kaldt. Bor i en bygård der mange av naboene kjenner hverandre og sitter ute sammen, og alle kjenner hverandres katter og min katt går fra nabo til nabo og får kos og klapp. Hvis man levde i den ideelle verden så hadde vi alle hatt hjemmekontor, hatt familie og venner tvers over gaten og aldri trengte å reise bort eller blitt syk, men slik fungerer det ikke. Ts Anonymkode: 4564c...331 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper det er samme personen du har boende hos deg når du er borte, så den i det minste kan føle trygghet på det området. Hadde aldri klart å vært så lenge fra katten min, savner henne bare etter 1 dag! Når jeg snakker i telefonen med de som passer henne blir hun helt urolig og mjauer når hun hører stemmen min (så unngår det) Når jeg kommer hjem merker jeg virkelig at hun har savnet meg. Det lengste jeg har vært borte er 5 dager. Om det er dirkete skadelig tviler jeg på, men man vil jo at katten skal ha det så godt som mulig og det har jo ikke katten din når du er så mye borte fra den. Anonymkode: fbef4...5f0 Hvordan vet du at katten min ikke har det bra når jeg er borte fra han? Du kjenner ikke katten min og ser ikke hvordan han ppfører seg når jeg er borte eller når jeg er hjemme. Du tenker ut ifra deg selv og hvordan du og katten har det når dere er borte fra hverandre. Når jeg ringer til kattepasseren og spør om jeg kan få snakke til katten, så er han ikke interessert i å verken snuse på telefonen eller mjaue. Han ligger og sover og gidder ikke å stå opp selv om han hører stemmen min, og slik er han når han leker eller ser ut vinduet også. Ts Anonymkode: 4564c...331
AnonymBruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Det går nok stort sett bra .. Har selv vært kattepasser men går det over flere uker blir katten rar. Selv om den har kjent meg hele livet og vi har et fint forhold. Den savner likevel familien hvis det går f.eks. tre uker … Anonymkode: 949db...c80 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april Det vil være forskjellig fra individ til individ - mine katter hadde nok ikke taklet dette. De er svært nervøse av seg og kjempe redd alle andre mennesker enn vi to som er eiere. Det hjelper ikke om det er noen som har vært til oss 100 ganger før eller om det er fremmede, de gjemmer seg og kommer ikke fram før de "utenforstående" har reist. De er svært hengivne og avhengige av oss, men vil ikke treffe andre mennesker. Dersom katten din ser ut til å trives med dette så går det nok fint (vanlig matlyst, normalt energinivå, normal kontaktsøkende). Vil likevel nevne at jeg personlig hadde nok vært litt skeptisk å reise bort så lenge i slengen siden katter er eksperter på å skjule sykdom/vondter og at det er vanskelig å se selv for eiere, men dersom det er faste passere og de vet "hvordan den er" til vanlig så bør det også gå fint. Anonymkode: 8901d...740
AnonymBruker Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan vet du at katten min ikke har det bra når jeg er borte fra han? Du kjenner ikke katten min og ser ikke hvordan han ppfører seg når jeg er borte eller når jeg er hjemme. Du tenker ut ifra deg selv og hvordan du og katten har det når dere er borte fra hverandre. Når jeg ringer til kattepasseren og spør om jeg kan få snakke til katten, så er han ikke interessert i å verken snuse på telefonen eller mjaue. Han ligger og sover og gidder ikke å stå opp selv om han hører stemmen min, og slik er han når han leker eller ser ut vinduet også. Ts Anonymkode: 4564c...331 Rart at du lager et innlegg på kg om dette, da du ikke syns det er et problem og katten din ikke syns det er et problem. Hva er da problemet? Anonymkode: 63010...f25 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april Det at du tenker tanken viser jo at du er veldig egnet eier til katten din! De som sier at det er ikke bra for katta osv har nok ikke gitt det en tanke, som du selv sier så har de ikke dyr. Skjønner egt ikke hvorfor man i det hele tatt skal gi den kommentaren til andre med mindre man er virkelig bekymret for dyrenes velferd. Får katten mat og gå ut så er den good to go, katter er selvstendige dyr som klarer å underholde seg selv veldig godt. Vi har hatt flere katter gjennom oppveksten og de har ofte dratt bort i lengre perioder (1-3 uker) for så å komme tilbake, det viser jo bare hvor mye katter er i stand til å ta vare på seg selv uten oss mennesker. Anonymkode: c54a6...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april Katter er sosiale dyr, så med mindre de har en annen katt som selskap er det utrolig trist å la den være alene i mange dager (7+) med bare daglig tilsyn fra naboen. Ja de overlever, men det er virkelig ikke et optimalt liv om det skjer titt og ofte. Anonymkode: fbef4...5f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå