AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april Tenker på Oslo området. Er det bra arbeidsmiljø? Bare damer som jobber der? Er det hierarki? Hvordan er pasientene? Mange sengeliggende og multimorbide? Tung jobb? Er sykepleier selv. Anonymkode: 12c7a...0df
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april Sitat Er det bra arbeidsmiljø? Kommer an på. Der jeg jobbet var det ganske kjipt med baksnakking og en del innvandrere som holder for seg selv pga kommunikasjonsvansker og kulturforskjeller. Sitat Bare damer som jobber der? Stort sett. Sitat Er det hierarki? Tja. Eldre sykepleiere og helsefag kommanderer respekt fra de andre, selv om det ikke vises tydelig. De har alltid rett til tross for oppdaterte retningslinjer. Man slippes ikke inn i varmen med det samme. Sitat Hvordan er pasientene? Mange sengeliggende og multimorbide? De senere årene har det vært mye mer av dette grunnet aldring i samfunnet og lengre liv generelt, men det avhenger i stor grad av hvilken avdeling man ender opp på. Sitat Tung jobb? Absolutt. I stor grad takket være turnusen. Sykepleiere forventes å utføre samme oppgavene som ufaglærte/helsefag i tillegg til det sykepleiefaglige. Det sistnevnte er unikt for Norge/Skandinavia, og er noe jeg har vansker med å akseptere. Anonymkode: b9475...725 3 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Bare lurer litt, hvorfor er innvandrere i flertall som medarbeidere på sykehjem? Etter det jeg har hørt. Er bare litt nysgjerrig. Anonymkode: 12c7a...0df
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bare lurer litt, hvorfor er innvandrere i flertall som medarbeidere på sykehjem? Etter det jeg har hørt. Er bare litt nysgjerrig. Anonymkode: 12c7a...0df Fordi de har hatt et "program" for å få utenlandske ut i jobb og pushet mange av de inn i egen helsefagarbeiderklasser uten å tenke på personlige kvaliteter, endel har og dårlig språk. Dette fordi helsesektoren skriker etter folk. Og mange ufaglærte utenlandske vikarer(og ungdommer) fordi det er lett å få jobb som ringevikar siden det trengs så sårt. Anonymkode: d4c38...2cf 2 2
Mardina Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april Multimorbide? 😳 For en merkelig måte å omtale andre mennesker på 😳
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april Mardina skrev (4 minutter siden): Multimorbide? 😳 For en merkelig måte å omtale andre mennesker på 😳 Det er ikke en omtale, det er en beskrivelse av en pasient med flere kroniske sykdommer. Hva tenker du er galt med det? Anonymkode: 338b7...91a 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april Mardina skrev (11 minutter siden): Multimorbide? 😳 For en merkelig måte å omtale andre mennesker på 😳 Du er åpenbart ikke helsepersonell. Det er et helt vanlig utrykk som blir brukt innenfor medisin. Anonymkode: 29e53...007 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april Mardina skrev (5 minutter siden): Multimorbide? 😳 For en merkelig måte å omtale andre mennesker på 😳 Det er faglig korrekt ordbruk. Sykehjem vil jeg aldri anbefale til en sykepleier. Selv om geriatri i seg selv er viktig og spennende får du i minimal grad brukt faget. Og det er mye dårlig miljø, hierarki, språkproblemer og av og til de mest idiotiske konflikter. Oslo kommune betaler svært godt, det er ikke noe de gjør for å være snille. Anonymkode: 72fb1...666 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kommer an på. Der jeg jobbet var det ganske kjipt med baksnakking og en del innvandrere som holder for seg selv pga kommunikasjonsvansker og kulturforskjeller. Stort sett. Tja. Eldre sykepleiere og helsefag kommanderer respekt fra de andre, selv om det ikke vises tydelig. De har alltid rett til tross for oppdaterte retningslinjer. Man slippes ikke inn i varmen med det samme. De senere årene har det vært mye mer av dette grunnet aldring i samfunnet og lengre liv generelt, men det avhenger i stor grad av hvilken avdeling man ender opp på. Absolutt. I stor grad takket være turnusen. Sykepleiere forventes å utføre samme oppgavene som ufaglærte/helsefag i tillegg til det sykepleiefaglige. Det sistnevnte er unikt for Norge/Skandinavia, og er noe jeg har vansker med å akseptere. Anonymkode: b9475...725 Veldig god beskrivelse. Litt på siden av det TS spør om, men jeg er ærlig enig med deg i siste avsnitt: "Sykepleiere forventes å utføre samme oppgavene som ufaglærte/helsefag i tillegg til det sykepleiefaglige. Det sistnevnte er unikt for Norge/Skandinavia, og er noe jeg har vansker med å akseptere." Spot on! Anonymkode: 338b7...91a 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april I flg. det jeg har observert på et større sykehjem i Oslo så har det kommet flere tunge brukere de siste 12 mnd. Flere pas. med bruk av seilheis, smittevern, overvekt og diabetes 2 bl.a Anonymkode: f9b18...896 1
Nuttery Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april Jeg har jobbet på to sykehjem i Oslo og synes ikke noe om det. Det var en kombinasjon av mye pleieassistenter i ulik alder, ofte utenlandske - hvorav en del snakket relativt dårlig norsk. I allefall når det kom til å skulle kommunisere med pasienter med f.eks. kognitiv svikt. Var blant annet en del kvinner fra Somalia som jobbet på det ene sykehjemmet jeg jobbet, som bare pratet sammen på somalisk når de ikke kommuniserte med pasientene. Ble veldig utenfor der. På det andre sykehjemmet var det blant annet noen (norske, eller som hadde bodd i Norge lenge) helsefagarbeidere som hadde jobbet på avdelingen lenge, og var veldig… Påståelig/«sånn har vi alltid gjort det»/litt sint på at jeg var sykepleier og gjorde andre ting enn dem. Jevnt over var det preget av underbemanning, lav kompetanse, og svært høyt pleiebehov hos beboerne. Selv har jeg aktivt valgt å ikke fortsette å jobbe på sykehjem i oslo. 3 2
Nuttery Skrevet 19. april #12 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er faglig korrekt ordbruk. Sykehjem vil jeg aldri anbefale til en sykepleier. Selv om geriatri i seg selv er viktig og spennende får du i minimal grad brukt faget. Og det er mye dårlig miljø, hierarki, språkproblemer og av og til de mest idiotiske konflikter. Oslo kommune betaler svært godt, det er ikke noe de gjør for å være snille. Anonymkode: 72fb1...666 Absolutt mye dumme konflikter. Jeg hadde en kollega fra et afrikansk land, hvor der hun kom fra var det vanlig at de eldre fortalte de yngre hva de skulle gjøre. Hun forsøkte å lesse på meg sine arbeidsoppgaver («du gjøre dette»), selv om det var avklart på morgenen hvem som skulle gjøre hva. Hun gikk til sjefen og sa at jeg var en lat norsk jente som var frekk mot henne, da jeg hadde sagt nei til å gjøre en arbeidsoppgave for henne fordi jeg var i gang med noe annet (pasientrelatert) og ikke hadde tid til å hjelpe henne. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er faglig korrekt ordbruk. Sykehjem vil jeg aldri anbefale til en sykepleier. Selv om geriatri i seg selv er viktig og spennende får du i minimal grad brukt faget. Og det er mye dårlig miljø, hierarki, språkproblemer og av og til de mest idiotiske konflikter. Oslo kommune betaler svært godt, det er ikke noe de gjør for å være snille. Anonymkode: 72fb1...666 De betaler ikke for å være snille? Hva mente du egentlig med dette? Anonymkode: 12c7a...0df
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er faglig korrekt ordbruk. Sykehjem vil jeg aldri anbefale til en sykepleier. Selv om geriatri i seg selv er viktig og spennende får du i minimal grad brukt faget. Og det er mye dårlig miljø, hierarki, språkproblemer og av og til de mest idiotiske konflikter. Oslo kommune betaler svært godt, det er ikke noe de gjør for å være snille. Anonymkode: 72fb1...666 De betaler ikke for å være snille? Hva mente du egentlig med dette? Anonymkode: 12c7a...0df
Nuttery Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De betaler ikke for å være snille? Hva mente du egentlig med dette? Anonymkode: 12c7a...0df De betaler ikke godt for å være greie med sine ansatte - de betaler godt fordi folk vil ikke jobbe der. 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Nuttery skrev (Akkurat nå): De betaler ikke godt for å være greie med sine ansatte - de betaler godt fordi folk vil ikke jobbe der. Er dette seriøst? Nesten ingen vil jobbe der? Anonymkode: 12c7a...0df
Nuttery Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dette seriøst? Nesten ingen vil jobbe der? Anonymkode: 12c7a...0df Det er generelt ansett som lite attraktivt å jobbe på sykehjem i Oslo (Oslo kommune), sammenlignet med f.eks. sykehus. Selv om det gjerne er betydelig bedre betalt i kommunen. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april Nuttery skrev (27 minutter siden): Det er generelt ansett som lite attraktivt å jobbe på sykehjem i Oslo (Oslo kommune), sammenlignet med f.eks. sykehus. Selv om det gjerne er betydelig bedre betalt i kommunen. Gjelder dette bare sykehjem eller hjemmesykepleien også? Anonymkode: 12c7a...0df
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april Nuttery skrev (38 minutter siden): Absolutt mye dumme konflikter. Jeg hadde en kollega fra et afrikansk land, hvor der hun kom fra var det vanlig at de eldre fortalte de yngre hva de skulle gjøre. Hun forsøkte å lesse på meg sine arbeidsoppgaver («du gjøre dette»), selv om det var avklart på morgenen hvem som skulle gjøre hva. Hun gikk til sjefen og sa at jeg var en lat norsk jente som var frekk mot henne, da jeg hadde sagt nei til å gjøre en arbeidsoppgave for henne fordi jeg var i gang med noe annet (pasientrelatert) og ikke hadde tid til å hjelpe henne. Virker som at de gamle norske husmødrene og røykdunstende hjelpepleierne som styrte sykehjemmene på 80-tallet har blitt erstattet av afrikanere med samme holdninger: Jeg er eldre enn deg og har jobbet her lengst, så jeg bestemmer. Ikke bra. Noe annet som slår meg med sykehjem er hvor iskalde og likegyldige veldig mange pleiere blir. Både norske og utenlandske. Det kan jo skje på sykehus også, men mye mer på sykehjem. Mye hånlige kommentarer og klaging hvis for eksempel kollegaer eller pårørende på en fin måte tar opp noe eller viser bekymring. For selv om Per er 90 år og sitter i rullestol og har dårlig matlyst og kanskje stryker med på neste lungebetennelse, så er det jo likevel ålreit om han får bli fulgt på do når han ber om det i stedet for beskjed om å bruke bleien. Og når Berit ikke vil ha kveldsmat for tredje kveld på rad? Joda, det kan være at kroppen hennes sier fra at nå vil den ikke mer, men har du i det hele tatt sjekket om det heller kan skyldes at hun ikke liker/tåler det pålegget du bare automatisk smurte på uten å spørre henne fordi her får de jammen spise det som blir servert? Blir litt engasjert her jeg, for det er helt utrolig mye rare holdninger på noen sykehjem. Anonymkode: 72fb1...666 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virker som at de gamle norske husmødrene og røykdunstende hjelpepleierne som styrte sykehjemmene på 80-tallet har blitt erstattet av afrikanere med samme holdninger: Jeg er eldre enn deg og har jobbet her lengst, så jeg bestemmer. Ikke bra. Noe annet som slår meg med sykehjem er hvor iskalde og likegyldige veldig mange pleiere blir. Både norske og utenlandske. Det kan jo skje på sykehus også, men mye mer på sykehjem. Mye hånlige kommentarer og klaging hvis for eksempel kollegaer eller pårørende på en fin måte tar opp noe eller viser bekymring. For selv om Per er 90 år og sitter i rullestol og har dårlig matlyst og kanskje stryker med på neste lungebetennelse, så er det jo likevel ålreit om han får bli fulgt på do når han ber om det i stedet for beskjed om å bruke bleien. Og når Berit ikke vil ha kveldsmat for tredje kveld på rad? Joda, det kan være at kroppen hennes sier fra at nå vil den ikke mer, men har du i det hele tatt sjekket om det heller kan skyldes at hun ikke liker/tåler det pålegget du bare automatisk smurte på uten å spørre henne fordi her får de jammen spise det som blir servert? Blir litt engasjert her jeg, for det er helt utrolig mye rare holdninger på noen sykehjem. Anonymkode: 72fb1...666 Det er rart jeg ikke ble skremt bort fra sykehjem da jeg var i praksis som student. Husker en av hjelpepleierne fra et annet land skjelte meg ut etter noter fordi jeg ikke visste at en gammel mann som hadde kreft hadde dusje-dag. Hun var rasende og slo i bordet. Jeg ble satt ut. Anonymkode: 12c7a...0df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå