Julebrunost Skrevet 29. april #41 Del Skrevet 29. april Duraton skrev (11 minutter siden): Dem ønsker vel å bruke alternativ definisjon på folkemord. https://fn.no/tema/konflikt-og-fred/folkemord#:~:text=Folkemord i Norge-,Hva er et folkemord%3F,eller religiøs gruppe som sådan. Og sådan kan jeg være enig, Israel bedriver folkemord på medlemmer av khamas. Og store deler av verden bedrev folkemord på isis, alquida osv. Man kan også si at alle kriger er da folkemord, da man søker å bekjempe en spesiell gruppe, nemlig hæren. Hvis man bruker makt mot kartellene i mexico, så er det også folkemord, siden kartellene da er en gruppe. Så ved å klistre den alternative definisjonen på Israel, så blir mye om til folkemord her i verden. Så sant! Det blir bare litt vanskelig når man vil være litt Hamas-terrorist, litt sivil småbarnsfar og litt journalist, alt etter tid på dagen. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 29. april #42 Del Skrevet 29. april Julebrunost skrev (56 minutter siden): Det oppfyller ikke kriteriene for folkemord. Man bør heller lure på hvorfor folk er så opptatt av å få kalle det et folkemord at de ønsker å endre på kriterier for folkemord. Meget spesielt det der. Det er liten tvil om at Israel har som mål å utslette palestinerne. De bomber sykehus, angriper sivile målrettet, og lar med ondskap barn og spedbarn dø. Amnesty og HRW anser at Israel bedriver folkemord i Gaza. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 29. april #43 Del Skrevet 29. april (endret) Sjokoladepenge skrev (11 minutter siden): Det er liten tvil om at Israel har som mål å utslette palestinerne. De bomber sykehus, angriper sivile målrettet, og lar med ondskap barn og spedbarn dø. Amnesty og HRW anser at Israel bedriver folkemord i Gaza. Selv om du vil føle det ene og det andre så må du også forholde deg til fakta. Myndighetene i Gaza har ansvar for å beskytte sine egne sivile. At barn er i en posisjon der de utsettes for bomber all den tid de burde være i bomberom/tunneler er Hamas’ ansvar. Israel advarer før de angriper, så at Hamas tvinger barn inn i martyrdom for å høste sympati fra Vesten er ondskap i sin reneste form. Hamasledere har selv sagt at de ikke tar ansvar for egne barn, det er i følge dem FN’s ansvar. De lager sine egne regler, og det samme gjøres med dette folkemord-tullet. Om Israel ville begått folkemord hadde de klart det lett. Endret 29. april av Julebrunost 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 29. april #44 Del Skrevet 29. april Sjokoladepenge skrev (50 minutter siden): Det er liten tvil om at Israel har som mål å utslette palestinerne. De bomber sykehus, angriper sivile målrettet, og lar med ondskap barn og spedbarn dø. Amnesty og HRW anser at Israel bedriver folkemord i Gaza. Tøv, Israel har aldri ønsket noe folkemord på palestinerne. Det er derimot de muslimske palestinske hamas-terroristene som ønsker folkemord, på Israel som de sier rett ut at de vil fjerne fra kartet, men det virker ikke venstreradikalerne å bry seg noe om. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #45 Del Skrevet 30. april Julebrunost skrev (14 timer siden): Selv om du vil føle det ene og det andre så må du også forholde deg til fakta. Myndighetene i Gaza har ansvar for å beskytte sine egne sivile. At barn er i en posisjon der de utsettes for bomber all den tid de burde være i bomberom/tunneler er Hamas’ ansvar. Israel advarer før de angriper, så at Hamas tvinger barn inn i martyrdom for å høste sympati fra Vesten er ondskap i sin reneste form. Hamasledere har selv sagt at de ikke tar ansvar for egne barn, det er i følge dem FN’s ansvar. De lager sine egne regler, og det samme gjøres med dette folkemord-tullet. Om Israel ville begått folkemord hadde de klart det lett. Det er rystende å se hvordan barnas lidelser i Gaza bortforklares som "Hamas sitt ansvar". Det finnes ingen rettferdiggjørelse for å bombe sykehus, skoler og flyktningleirer – selv ikke under påskudd av å advare først. Gaza er en åpen fangeleir, og sivilbefolkningen har ingen steder å flykte. Når titusenvis av sivile og mange av dem barn, blir drept av en overlegen militærmakt, så handler det ikke lenger om selvforsvar, men om et mønster av kollektiv avstraffelse. Flere tunge menneskerettighetsorganisasjoner og eksperter mener dette kan være folkemord. Å avfeie det som "tull" er ikke bare historieløst, men det er respektløst overfor ofrene. Dette handler ikke om hva man føler, men om å se realiteten i øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #46 Del Skrevet 30. april Socketlicker skrev (13 timer siden): Tøv, Israel har aldri ønsket noe folkemord på palestinerne. Det er derimot de muslimske palestinske hamas-terroristene som ønsker folkemord, på Israel som de sier rett ut at de vil fjerne fra kartet, men det virker ikke venstreradikalerne å bry seg noe om. Israels handlinger sier noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 30. april #47 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (12 minutter siden): Israels handlinger sier noe helt annet. Hadde de ønsket folkemord ville palestinerne vært fjernet for lenge siden. Israel ønsker fred, det er de muslimske terroristene som ønsker folkemord, men de vil venstreradikalerne aldri kritisere av en eller annen grunn. 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 30. april #48 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (28 minutter siden): Det er rystende å se hvordan barnas lidelser i Gaza bortforklares som "Hamas sitt ansvar". Det finnes ingen rettferdiggjørelse for å bombe sykehus, skoler og flyktningleirer – selv ikke under påskudd av å advare først. Gaza er en åpen fangeleir, og sivilbefolkningen har ingen steder å flykte. Når titusenvis av sivile og mange av dem barn, blir drept av en overlegen militærmakt, så handler det ikke lenger om selvforsvar, men om et mønster av kollektiv avstraffelse. Flere tunge menneskerettighetsorganisasjoner og eksperter mener dette kan være folkemord. Å avfeie det som "tull" er ikke bare historieløst, men det er respektløst overfor ofrene. Dette handler ikke om hva man føler, men om å se realiteten i øynene. Når Hamas skyter raketter fra et sted blir det et legitimt mål. Det er faktisk regler i krig, og dette er en av dem. Jeg ser dere vil frita Hamas alt ansvar, av grunner ukjente for meg, men det kan dere altså ikke. Du snakker om realitet, men dette er i realiteten ikke et folkemord. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #49 Del Skrevet 30. april Socketlicker skrev (17 minutter siden): Hadde de ønsket folkemord ville palestinerne vært fjernet for lenge siden. Israel ønsker fred, det er de muslimske terroristene som ønsker folkemord, men de vil venstreradikalerne aldri kritisere av en eller annen grunn. Uansett hva du skriver, så kommer du aldri til å overbevise meg om at Israel ikke begår et folkemord mot palestinerne i Gaza. Det handler ikke om politisk ståsted, men om menneskeverd og rettferdighet. Du virker veldig opptatt av disse 'venstreradikale', men hvordan kan du egentlig vite hvilken side jeg eller andre tilhører? Å bry seg om barns liv og sivile rettigheter burde ikke være partipolitisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 30. april #50 Del Skrevet 30. april Socketlicker skrev (17 minutter siden): Hadde de ønsket folkemord ville palestinerne vært fjernet for lenge siden. Israel ønsker fred, det er de muslimske terroristene som ønsker folkemord, men de vil venstreradikalerne aldri kritisere av en eller annen grunn. Hamas har til og med sagt at det er det de vil, men av en eller annen grunn vil de ikke høre. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 30. april #51 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (Akkurat nå): Uansett hva du skriver, så kommer du aldri til å overbevise meg om at Israel ikke begår et folkemord mot palestinerne i Gaza. Det handler ikke om politisk ståsted, men om menneskeverd og rettferdighet. Du virker veldig opptatt av disse 'venstreradikale', men hvordan kan du egentlig vite hvilken side jeg eller andre tilhører? Å bry seg om barns liv og sivile rettigheter burde ikke være partipolitisk Den juridiske definisjonen på folkemord er soleklar, og den oppfyller ikke Israel. Så dette er politisk, og handler om Israel-hat fra venstreradikalerne. Menneskeverd og rettferdighet for israelske sivile som kidnappes, drepes og terroriseres av Hamas vil dere aldri kommentere eller protestere imot. Det er kanskje ikke så viktig for dere ettersom de er jøder, eller? 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 30. april #52 Del Skrevet 30. april Proaktiv skrev (På 19.4.2025 den 14.39): Vi ser hvordan Putins krig mot et mindre land indirekte støttes av Trump. Putins ønske om et nytt storrussisk rike kan bli realitet med fortsatt Trump støtte med argumentasjon om at Ukraina består av Nazister. Vi vet alle hvem som er Nazister/Fascister i den kampen. De some er uenig med Putin blir drept. Vi ser også at Netanyahu overgår det aller meste av tidligere statsterrorisme der ubevæpnede på Gaza drepes med argumentasjon om at de er farlige. Vi ser klare likhetstrekk med Nazismen/Fascismen. For Netanyahu vil vise at han kan terrorisere 100 ganger mer en Hamas. De som er uenig med Netanyahu blir sparket. Dette viser hva som kan skje når demokratiet blir borte og autokratiet overtar slik det er forsøk på også i USA nå og slik det er i en del Afrikanske stater og enkelte Asiatiske stater. Om verden ikke står mot det som nå skjer er vi snart tilbake til 17-1800-tallet da en liten kjerne styrer befolkningen med jernhånd. Et system der menneskeverd er et ukjent begrep og ledere gjør seg rike på resten av landets befolkning. Vi har gjennom historien sett hvilke ettermæle slike mennesker får. Skal vi igjen komme i en situasjon der våre etterkommere skal leve under et slikt styre ? Det er fint og flott, men jeg anbefaler deg å lese om de politiske fangene i for eksempel Storbritannia. Folk er ikke "fri" i Vesten heller, med mindre du er enig med mainstream-meninger og godtar alt som blir tredd nedover hodet ditt. Vil du ha krisesentre for bare biologiske kvinner, så er du en TERF som bør bli hatet og utestengt. Mener du noe annet enn majoriteten, så blir du "kansellert" og hengt ut. Hvordan er dette demokrati? 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #53 Del Skrevet 30. april Socketlicker skrev (9 minutter siden): Den juridiske definisjonen på folkemord er soleklar, og den oppfyller ikke Israel. Så dette er politisk, og handler om Israel-hat fra venstreradikalerne. Menneskeverd og rettferdighet for israelske sivile som kidnappes, drepes og terroriseres av Hamas vil dere aldri kommentere eller protestere imot. Det er kanskje ikke så viktig for dere ettersom de er jøder, eller? Selv om det kan være en lang vei juridisk å stemple det Israel gjør som folkemord, er det tungtveiende at mange store menneskerettighetsorganisasjoner som Amnesty, Human Rights Watch og FN-eksperter faktisk kaller det nettopp det. Det burde ikke avfeies som 'Israel-hat'. Og hvem er egentlig 'dere'? Jeg støtter ikke terrorisme, og jeg synes selvsagt det er grusomt at israelske sivile har blitt drept, mishandlet eller holdes som gisler. Men det er ikke i nærheten av den skalaen av vold og ødeleggelse som terroriststaten Israel utøver mot palestinere. Jeg har ingenting imot jøder – kritikken min handler om staten Israel og dem som forsvarer eller legitimerer overgrep og folkemord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #54 Del Skrevet 30. april Julebrunost skrev (22 minutter siden): Når Hamas skyter raketter fra et sted blir det et legitimt mål. Det er faktisk regler i krig, og dette er en av dem. Jeg ser dere vil frita Hamas alt ansvar, av grunner ukjente for meg, men det kan dere altså ikke. Du snakker om realitet, men dette er i realiteten ikke et folkemord. Det er ingen som fratar Hamas ansvar for sine handlinger. Men du kan ikke bruke Hamas som et skjold for å rettferdiggjøre systematisk bombing av sivile mål og massedrap på barn. Det finnes lover i krig, ja, og de sier også at sivile må beskyttes, selv om fienden gjemmer seg blant dem. ‘Legitime mål’ betyr ikke frikort til å ødelegge hele nabolag og drepe tusenvis. At Gaza er ekstremt tett befolket og under blokade gjør at sivile ikke har noe reelt sted å flykte. Når man likevel fortsetter å bombe skoler, sykehus og flyktningleirer, er det vanskelig å se det som noe annet enn kollektiv straff. Og når FN-eksperter, Amnesty og HRW sier at dette kan være folkemord, da bør man kanskje tenke seg om før man så kategorisk avviser det. Det handler ikke om å 'frita' noen, men om å holde alle parter ansvarlige – også verdens mektigste hærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 30. april #55 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (13 minutter siden): Selv om det kan være en lang vei juridisk å stemple det Israel gjør som folkemord, er det tungtveiende at mange store menneskerettighetsorganisasjoner som Amnesty, Human Rights Watch og FN-eksperter faktisk kaller det nettopp det. Det burde ikke avfeies som 'Israel-hat'. Og hvem er egentlig 'dere'? Jeg støtter ikke terrorisme, og jeg synes selvsagt det er grusomt at israelske sivile har blitt drept, mishandlet eller holdes som gisler. Men det er ikke i nærheten av den skalaen av vold og ødeleggelse som terroriststaten Israel utøver mot palestinere. Jeg har ingenting imot jøder – kritikken min handler om staten Israel og dem som forsvarer eller legitimerer overgrep og folkemord Jo, det kan det. Samtlige organisasjoner du nevner har folk som er åpenlyst antisemittiske. Lebanese for eksempel, hun har personlige grunner for å være anti-Israel. Ulike organisasjoner som man skulle trodd var nøytrale har til og med hatt Hamas-krigere ansatt. Så klart vil de prøve å kalle Israels forsvar for folkemord, på den måten tror de at de kan få Israel bort. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #56 Del Skrevet 30. april Julebrunost skrev (4 minutter siden): Jo, det kan det. Samtlige organisasjoner du nevner har folk som er åpenlyst antisemittiske. Lebanese for eksempel, hun har personlige grunner for å være anti-Israel. Ulike organisasjoner som man skulle trodd var nøytrale har til og med hatt Hamas-krigere ansatt. Så klart vil de prøve å kalle Israels forsvar for folkemord, på den måten tror de at de kan få Israel bort. Og der kom antisemitt-kortet. Når man ikke lenger kan forsvare handlingene til staten Israel med fakta, så går man til personangrep og prøver å diskreditere hele organisasjoner. Nå sliter jeg med å ta deg seriøst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 30. april #57 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (34 minutter siden): Selv om det kan være en lang vei juridisk å stemple det Israel gjør som folkemord, er det tungtveiende at mange store menneskerettighetsorganisasjoner som Amnesty, Human Rights Watch og FN-eksperter faktisk kaller det nettopp det. Det burde ikke avfeies som 'Israel-hat'. Når det bygger på følelser og politisk syn, ikke juss bør det avfeies. Sjokoladepenge skrev (35 minutter siden): Og hvem er egentlig 'dere'? Jeg støtter ikke terrorisme, og jeg synes selvsagt det er grusomt at israelske sivile har blitt drept, mishandlet eller holdes som gisler. Men det er ikke i nærheten av den skalaen av vold og ødeleggelse som terroriststaten Israel utøver mot palestinere. Jeg har ingenting imot jøder – kritikken min handler om staten Israel og dem som forsvarer eller legitimerer overgrep og folkemord Hamas-muslimene sine handlinger med kidnappinger, drap og terror er langt verre. De gjør det for å bevisst utslette Israel, mens Israel forsøker å forsvare seg, noe som betyr sivile tap når det er krig. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 30. april #58 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (15 minutter siden): Det er ingen som fratar Hamas ansvar for sine handlinger. Men du kan ikke bruke Hamas som et skjold for å rettferdiggjøre systematisk bombing av sivile mål og massedrap på barn. Det finnes lover i krig, ja, og de sier også at sivile må beskyttes, selv om fienden gjemmer seg blant dem. ‘Legitime mål’ betyr ikke frikort til å ødelegge hele nabolag og drepe tusenvis. At Gaza er ekstremt tett befolket og under blokade gjør at sivile ikke har noe reelt sted å flykte. Når man likevel fortsetter å bombe skoler, sykehus og flyktningleirer, er det vanskelig å se det som noe annet enn kollektiv straff. Og når FN-eksperter, Amnesty og HRW sier at dette kan være folkemord, da bør man kanskje tenke seg om før man så kategorisk avviser det. Det handler ikke om å 'frita' noen, men om å holde alle parter ansvarlige – også verdens mektigste hærer. Du, hvorfor tror du at IDF målbevisst går inn for å drepe barn? Hva vet du egentlig om det israelske samfunnet? Jeg fatter ikke hva slags syn og inntrykk du og dine mange likesinnede har av landet. Det er dette som gjør at en del av oss som har fått med oss sesong 2 av konflikten, og også har sett/hørt resymeet av S1 som foregikk på 30-40-tallet lander på at det handler om antisemittisme. Uten at jeg nå skal kaste den merkelappen på deg, for det tror jeg ikke du er. Men jeg tror du er litt uinformert, det tror jeg. For hvis man tenker at det er Israels intensjon å ramme flest mulig sivile og særlig da barn, da tror man fryktelig dårlig om israelerne. Og det er det nesten bare to forklaringer på, den ene er uvitenhet og den andre er antisemittisme. Det er klart at når man kanskje først begynte å følge med på Midtøsten-konflikten 7/10 2023, ser grusomme bilder av barn i likkleder osv gjør det inntrykk. Det er hjerteskjærende. At Israel har høyreekstreme elementer i regjering er et faktum og virkelig ikke bra. Men jeg tviler på om en regjering styrt av det israelske arbeiderpartiet hadde handlet så mye annerledes. Enn si Støre-regjeringen i en situasjon der en si svensk ekstremismegruppe hadde kidnappet og pint hundre nordmenn og drept flere ganger 22/7. Flere ting kan være sant på en gang. Ja, Bibis regjering er ikke bra Israelerne er i stor grad blitt radikalisert. Det er det som skjer når du må forsvare deg mot terror døgnet og året rundt, og den prosessen skøt fart 7/10. Folk i Israel bryr seg om gislene, først og fremst. Dette er et pågående traume for de (også) Nei, de går ikke målrettet etter sivile. Da hadde de ikke ofret bakkestyrker og heller ikke forsøkt å evakuere folk. Hamas har rigget slagmarken slik at flest mulig skal dø, uavhengig hvem. Og de bruker dødstall kynisk i sin propaganda, for de vet at vi humanistene her i vest kjøper det. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 30. april #59 Del Skrevet 30. april Socketlicker skrev (12 minutter siden): Når det bygger på følelser og politisk syn, ikke juss bør det avfeies. Hamas-muslimene sine handlinger med kidnappinger, drap og terror er langt verre. De gjør det for å bevisst utslette Israel, mens Israel forsøker å forsvare seg, noe som betyr sivile tap når det er krig. At flere tunge eksperter og anerkjente menneskerettighetsorganisasjoner kaller det som skjer et folkemord, handler ikke om følelser - det handler om fakta. Og helt ærlig, du skjønner kanskje ikke selv hvor absurd det høres ut når du hevder at Hamas er i stand til å 'utslette Israel' - et land med en av verdens mest avanserte hærer, atomvåpen og støtte fra stormakter. Det Israel driver med i Gaza nå er ikke selvforsvar, det er kollektiv avstraffelse og massedrap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 30. april #60 Del Skrevet 30. april Sjokoladepenge skrev (Akkurat nå): At flere tunge eksperter og anerkjente menneskerettighetsorganisasjoner kaller det som skjer et folkemord, handler ikke om følelser - det handler om fakta. Og helt ærlig, du skjønner kanskje ikke selv hvor absurd det høres ut når du hevder at Hamas er i stand til å 'utslette Israel' - et land med en av verdens mest avanserte hærer, atomvåpen og støtte fra stormakter. Det Israel driver med i Gaza nå er ikke selvforsvar, det er kollektiv avstraffelse og massedrap Sukk. Hamas er ikke alene om å ville utslette Israel. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå