Gå til innhold

Litt usikker på hva skal gjøre med min voksne søster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som er i slutten av 20 årene, hun har lang utdanning, godt betalt jobb, samboer osv. Hun er det eneste søskenet jeg har, men vi er ikke nære. Det vil si at vi sender hverandre melding innimellom. Ringes så og si aldri. Hvert eneste år, dukker hun opp til julemiddag, påskemiddag, eller andre familiemiddager hos meg. Uten å bidra med noe som helst, hverken hjelp eller bidrag til felles bord. Hun sitter og koser seg, ber gjerne om ekstra vin, mat etc. Har klare meninger om maten, når den skal serveres og hva/når vi skal spise, men bidrar med nada. Hun inviterer ALDRI tilbake. Jeg har enda ikke blitt invitert til henne og samboeren hennes, vet faktisk ikke hvordan leiligheten hennes ser ut, hun bor 20 min med bil unna meg. 

Dette kommer ikke frem over, men hun er hyggelig å prate med, snill og god. Men dette med at hun alltid skal komme til dekket bord og bidrar med ingenting selv har begynt å plage meg litt. I går inviterte jeg mine foreldre på middag, og hun bare «hang seg på». Selvfølgelig uten å si ifra, hun var tilfeldigvis innom dem fikk vite at de var invitert til meg og ble bare med, siden samboeren hennes var bortreist. Det gikk helt fint, men sitter med blandende følelser. Jeg har to barn, og hun kjøper ofte ikke julegaver og bursdagsgaver til dem. Hun pleier å henge seg på gavene fra mine foreldre. 

Jeg har verdens fineste foreldre som er med oss ofte, stiller som barnevakt så mye de kan og de spiser som regel middag her en gang i måneden. Til jul kommer foreldrene mine alltid til dekket bord hos meg, men til gjengjeld kjøper de alltid fine julegaver til ungene. Hjelper til som barnevakter og ellers hvis vi trenger hjelp i huset. Søsteren min har alltid vært familiens baby… Føler det er på tide at hun kommer ut av den bobla nå. Men mine foreldre fortsetter bare å behandle henne som om hun var et barn. 

Så plager det meg at hun ikke har noe interesse   for barna mine, spør aldri hvordan det går med dem. Kjøper ikke julegaver/bursdagsgaver. Det å sitte barnevakt eller tilbringe tid med dem er det ikke snakk om. Da yngste ble født for 6 måneder siden dukket hun opp på barselavdelingen med en blomst hun hadde rasket med seg fra Narvesen. Da ble jeg faktisk imponert, for dette er så ulikt henne. Da eldste ble født dukket hun opp tomhendt.

Er dette greit? Er det jeg som krever for mye? Er dette normalen? Jeg har venninner som prater om tantebarn, som reiser i flere timer for å være med sine søstre. Mange av mine venninner ringer sine søstre nesten daglig. Her kan det gå måneder mellom hver gang jeg møter min søster, selvom vi bor relativt nærme hverandre. 

Anonymkode: 0a17a...e35

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er forskjellige. Om det irriterer deg så mye så si fra neste gang.

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som om søsteren din har blitt litt sittende fast i barnerollen i deres familie, hun er vant til at andre ordner opp for henne.

Bare vent til hun får egne barn da kommer du nok til å bli svært populær som barnevakt.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din har ikke helt blitt voksen. Det er mange som blir en annen utgave av seg selv når de er i kontakt med familien. Jeg ville ikke sagt noe, du får ikke forandret henne som type ved å si fra om dette. Eventuelt kan du lufte det veldig forsiktig til foreldrene dine.

Anonymkode: 91022...544

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du bare irriterer deg fordi hun er lillesøster. Hvor mange år er det mellom dere?

At hun ikke har med seg vertinnegave eller tilbyr seg å bidra med mat til middag hadde jeg også notert meg, men jeg kjenner mange som er slik. Når det er snakk om et par middager i året hadde jeg ikke gjort noe ut av det.

At hun har liten interesse for dine barn og ikke tilbyr seg å sitte barnevakt, er helt normalt når hun selv ikke har barn. Sannsynligvis vil det endre seg noe når/hvis hun får egne barn. Jeg hadde selv liten interesse for andres barn før jeg selv fikk, og har venninner som har liten interesse for mine. Man prøver selvsagt å late som, men det skinner gjerne igjennom. Om hun har kjøpt blomster i blomsterbutikk eller på Narvesen synes jeg virkelig ikke du skal gjøre noe ut av…

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne når hun skal bli voksen og invitere på middag og ikke bare være et snyltedyr.

Du kan ikke forvente engasjement i barna dine, det er ditt valg å få dem. Skuffet kan du selvsagt være, men du kan altså ikke kreve at andre er interessert i barna dine.

Anonymkode: 2b60f...654

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig oppførsel , men hvorfor ikke si noe til henne,

Anonymkode: a083d...cd8

Skrevet (endret)

Det beste er å snakke med henne og fortelle henne hvordan du føler. 

Endret av Meowmere
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å gjøre hun bevist på dette. Uten å være frekk, som noen over her foreslår. Irriterer du deg over henne, eller syntes du det er slitsomt å alltid være vert? Spør om hun også kan dele denne oppgaven med deg, slik at ikke alt står på deg?

Anonymkode: 0e6bd...4e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er alle forskjellige og hvis dette plager deg så veldig, ta det opp med henne.

Selv hadde jeg helt uten problemer vært sammen med søsteren min om hun ellers er hyggelig og snill. 

Sånn er hun og du er ikke sånn. Så får du velge selv, er dette en kamp det er verdt å ta? 

Anonymkode: d2a96...013

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Spør henne når hun skal bli voksen og invitere på middag og ikke bare være et snyltedyr.

Du kan ikke forvente engasjement i barna dine, det er ditt valg å få dem. Skuffet kan du selvsagt være, men du kan altså ikke kreve at andre er interessert i barna dine.

Anonymkode: 2b60f...654

Jeg forventer ikke at hun sitter barnevakt, det er faktisk helt utenkelig for meg å spørre om til og med. Hun kjenner dem ikke, å sitte barnevakt da er uaktuelt. Men jeg er skuffet over at hun ikke spør om dem eller gir dem noe oppmerksomhet når hun faktisk besøker meg hjemme hos meg og barna er tilstede under besøket. Det er så rart…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi er alle forskjellige og hvis dette plager deg så veldig, ta det opp med henne.

Selv hadde jeg helt uten problemer vært sammen med søsteren min om hun ellers er hyggelig og snill. 

Sånn er hun og du er ikke sånn. Så får du velge selv, er dette en kamp det er verdt å ta? 

Anonymkode: d2a96...013

Ja, det er egentlig det jeg også har slått meg til ro med. At det får gå så lenge hun ellers er grei. Det er ikke noe usagt i mellom oss, men kunne ønske vi hadde ett nærere forhold som søstre gjerne har…

• Liker 2
Skrevet

Herregud. Dere er søstre. Snakk med henne om dette, da? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (43 minutter siden):

Jeg tror du bare irriterer deg fordi hun er lillesøster. Hvor mange år er det mellom dere?

At hun ikke har med seg vertinnegave eller tilbyr seg å bidra med mat til middag hadde jeg også notert meg, men jeg kjenner mange som er slik. Når det er snakk om et par middager i året hadde jeg ikke gjort noe ut av det.

At hun har liten interesse for dine barn og ikke tilbyr seg å sitte barnevakt, er helt normalt når hun selv ikke har barn. Sannsynligvis vil det endre seg noe når/hvis hun får egne barn. Jeg hadde selv liten interesse for andres barn før jeg selv fikk, og har venninner som har liten interesse for mine. Man prøver selvsagt å late som, men det skinner gjerne igjennom. Om hun har kjøpt blomster i blomsterbutikk eller på Narvesen synes jeg virkelig ikke du skal gjøre noe ut av…

Det er 5 år i mellom oss. Jeg kan være enig i at vi er på ulike stadier i livet, hun er ung «fri» og barnløs. Jeg er etabler med mann, barn og hus. Sånn sett har vi lite til felles. Men det hadde falt meg naturlig inn å vise litt interesse for mine søsters unger, ikke at jeg ber henne om å sitte barnevakt (helt uaktuelt da hun ikke kjenner barna mine). Men prate litt med dem når hun besøker oss, eller i det minste ta med julegave til dem når hun feirer jul med oss. Vi kjøper julegaver til henne, hun kjøper hverken til oss eller ungene våre.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett henne i arbeid når hun kommer.

Piske krem, dekke bordet etc. 

Når du vet at hun kommer kan du be henne ta med noe dere skal bruke. (Selv om du har det i bakhånd)

Hun er sannsynligvis litt usikker på rollen du ønsker hun skal ta. 

Anonymkode: b9aeb...294

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok kommet med noen kommentarer her og der, så hun kanskje forstod hva som forventes av henne nå som hun er voksen. Spørre om hun kan ta med vin, om hun kan stå for desserten, om hun kan komme tidlig for å hjelpe til med x og y, spørre om ikke det er hennes tur til å invitere til jul/nyttår/påskefeiring til neste år, osv.

Anonymkode: 83ead...745

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville nok kommet med noen kommentarer her og der, så hun kanskje forstod hva som forventes av henne nå som hun er voksen. Spørre om hun kan ta med vin, om hun kan stå for desserten, om hun kan komme tidlig for å hjelpe til med x og y, spørre om ikke det er hennes tur til å invitere til jul/nyttår/påskefeiring til neste år, osv.

Anonymkode: 83ead...745

Siterer denne. Pålegg henne oppgaver på en måte hun ikke helt legget merke til. Og inviter det selv på middag hos henne og samboeren. 

Anonymkode: de1cd...010

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror med familie som også gjerne kommer til dekket bord, uten noe med. Kanskje litt sent til og med.

Jeg har lært å komme med helt konkrete krav til dem. Vil dere ha dessert, ta det med. Ta med 2 flasker rødvin som passer til lam. Ta med pølser til grilling, vi har ikke brus så dere må ta med hvis dere vil ha det.

Men det er fortsatt litt irriterende ja. Særlig at de ikke skjønner logistikken med småbarn og middagstid, og at de kommer for sent 

De er de eneste vi må stille slike krav til..

Anonymkode: e70b0...1e2

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever lignende hele tiden desto eldre jeg blir - i egen familie og andres: altså at yngste søsken har en «barnerolle» langt ut i voksenlivet. Foreldrene behandler de fortsatt som bortskjemte småsøsken. De stiller aldri opp. Menn i 30-årene som gir nada i gaver osv. 

Generelt ser jeg at yngste søsken ofte blir dullet med og blir mindre kompetente mennesker enn eldre søsken. Selvfølgelig generelt. Og ikke så ille om barna er født tett.

Anonymkode: d74ff...720

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min manns søster er også en sånn som alltid har veldig sterke meninger om alt, men skal ikke bidra med noe som helst. Blir kvalm av hele dama fordi det er så mye med henne. 

Anonymkode: c6f56...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...