Gå til innhold

Øyedråper mot allergi, apoteket utsolgt for riktig type. Kan jeg bruke den likevel? Kontaktlinser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bruker kontaktlinser. Pleier å bruke øyedråper mot allergi, men apoteket var utsolgt og ga meg en flaske i stedet for de vanlige, miniflaskene. Jeg trodde ikke man skulle bruke det når man har kontaktlinser. Er det noen her som har erfaring? 

Anonymkode: 81235...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags type er det? Mine kan jeg bruke med linser, men må vente 15 min etter drypping før jeg tar på linsene.

Anonymkode: 3105c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bruker kontaktlinser. Pleier å bruke øyedråper mot allergi, men apoteket var utsolgt og ga meg en flaske i stedet for de vanlige, miniflaskene. Jeg trodde ikke man skulle bruke det når man har kontaktlinser. Er det noen her som har erfaring? 

om det er samme merke og de kan brukes med linser er det jo det samme om det er én stor eller mange små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zidji skrev (13 minutter siden):

Spurte du ikke de på apoteket om det? 

Jeg skjønte ikke hva hun sa🙈 Jeg spurte flere ganger men jeg tror hun kanskje misforsto og svarte om noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (35 minutter siden):

om det er samme merke og de kan brukes med linser er det jo det samme om det er én stor eller mange små...

Men må det ikke være uten konserveringsmiddel? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva står det i pakningsvedlegget? Hvor leser du ikke der? Hvorfor skriver du ikke navnet på øyedråpene? 
Håper du å få svar fra noen som er synske, da vil jeg trå du er på feil medium. 

Anonymkode: 0bcdb...be9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet skal man ikke bruke linser om man får øyebesvær av pollen allergi, samme om man har infeksjon i kroppen. Det tryggeste vil imidlertid å vente 15-20 minutter etter drypping med å ta på linsene 

Anonymkode: 93e4b...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De små engangsdosene er uten konserveringsmidler, og passer best for oss linsebrukere. Øyedråper på flaske inneholder konserveringsmidler, og da må du vente 15-20 min fra du tar dråpene til du tar på linsene. 

Anonymkode: 5d216...65e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva står det i pakningsvedlegget? Hvor leser du ikke der? Hvorfor skriver du ikke navnet på øyedråpene? 
Håper du å få svar fra noen som er synske, da vil jeg trå du er på feil medium. 

Jeg la de igjen hjemme og husker ikke hva hun ga meg annet enn at det var en flaske og ikke de minigreiene uten konserveringsmiddel. Jeg lurer på om det er mulig å bruke øyedråper med konserveringsmiddel når man bruker kontaktlinser, for jeg trodde ikke det var mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes store flasker uten konserveringsmidler også, de har ofte en pumpe. Feks Hylo gel. 

Anonymkode: f8783...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg la de igjen hjemme og husker ikke hva hun ga meg annet enn at det var en flaske og ikke de minigreiene uten konserveringsmiddel. Jeg lurer på om det er mulig å bruke øyedråper med konserveringsmiddel når man bruker kontaktlinser, for jeg trodde ikke det var mulig. 

Det kommer an på type. Du må lese pakningsvedlegget eller si hvilke dråper det er for å få gode svar.

Anonymkode: e925f...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Toredin heter de jeg fikk. Har fått beskjed fra en sykepleier-venninne om å ikke bruke de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra pakningsvedlegget:

"Toredin inneholder benzalkoniumklorid

Dette legemidlet inneholder 0,5 mg benzalkoniumklorid i hver 5 ml. Dette tilsvarer 0,1 mg/ml.
Benzalkoniumklorid kan absorberes av myke kontaktlinser og kan føre til at fargen på kontaktlinsene endres. Du bør derfor fjerne kontaktlinsene før du bruker dette legemidlet og vente i 15 minutter før linsene settes inn igjen."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Toredin heter de jeg fikk. Har fått beskjed fra en sykepleier-venninne om å ikke bruke de.  

Lær deg å søke legemidler opp i Felleskatalogen. Der finner du både pakningsvedlegget og eller mye info det er nyttig å lese før du bruker legemidler, både de du kjøper med og uten resept.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-toredin-2care4-generics-717454 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...