Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hengebuksvinet skrev (3 timer siden):

Slitsomt å passe på at alle som kommet innom holder seg unna triggere, når triggerne blir så mange. Spesielt i en barnefamilie. Vi har en engstelig hund i utvidet familie, og den blir skjermet eller velger faktisk å skjerme seg selv. Ingen mening i å sette en hund i situasjoner han ikke kan mestre.

Samme her. Vi har en engstelig hund, som vi i nærmeste familie klarer å lese klare tegn på. Det er veldig sjeldent det er noe nå,  nettopp fordi vi vet hva vi «kan» og «ikke kan» gjøre. Hun er mye roligere og tryggere i dag en for 3 år siden for eksempel.

Når andre kommer på besøk får de beskjed om å ignorere henne, og hun er fysisk avstengt på eget rom. Da er hun nysgjerrig på hvem som kommer,men det tar to sekund så legger hun seg for å sove. Hvorfor skal det være sånn at man må være sosial og kosete, bare fordi det er en hund? 

Skjønner ikke hvorfor de må presse på at Basse skal hilse. Kunne de ikke bare latt han ligge på plassen sin eller gå et annet sted? De kunne stoppet etter del 1 hvor de ha han godbiter når de kom. Den sofa seansen skjønte man ganske raskt ble for mye!! 
Jeg hadde aldri latt vår gjøre det. Hun kan hilse når folk står oppreist og har kontroll, også hadde jeg tatt henne vekk til hennes space. Da har man «hilst» og er ferdig! 

Så er selvføgelig den casen med datteren veldig alvorlig, og barn klarer ikke se tegnene like klart som voksne. Vi har jo ikke fått hele storyen her heller, så jeg håper jo at den er løsbar! Samtidig er det vanskelig å stole helt på at det ikke skal skje igjen når det er i en barnefamilie! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke poenget er at Basse skal hilse, men heller bli såpass trygg at folk kan komme uanmeldt på besøk uten at man risikerer liv og helse. Og i en familie med barn og ungdom så kommer det jo gjerne uanmeldte folk innom hele tiden. I denne episoden så det ut som for meg at Basse selv tok initiativ til å komme nærme og hilse, går opp i sofaen etc. Da skjønner jeg at det kan være vanskelig å lese hunden når den først selv tar initiativ til kontakt, men så ombestemmer seg. 

Ellers er det jo litt morsomt med "kaja, vær så snill", men det har jo pågått i 9 år så jeg er spent på om de to klarer å trene seg til nye vaner altså. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
17.11 skrev (På 9.5.2025 den 20.14):

Jeg syns det er rart at de ikke avbrøt «forsøket» med en gang Basse satte seg mellom eieren og besøket. Jeg fikk skikkelig puls når det skjedde, og mener det var ganske åpenbart at de burde avledet han umiddelbart. Fått han ut på gulvet eller tilbake på plass. 

Der steg pulsen min også, burde fått hunden ut av sofaen igjen eller bedt gjesten reise seg og gi hunden litt space.

Skrevet
Tulla25j skrev (21 timer siden):

Så er selvføgelig den casen med datteren veldig alvorlig, og barn klarer ikke se tegnene like klart som voksne. Vi har jo ikke fått hele storyen her heller, så jeg håper jo at den er løsbar! Samtidig er det vanskelig å stole helt på at det ikke skal skje igjen når det er i en barnefamilie! 

Jeg fikk også inntrykk av at Basse glefset mot barnet, og at det var derfor Maren måtte komme full fart for å hjelpe til. Men hun som trener basse (husker ikke navnet) sa vitterlig at hunden glefset mot Lykke. Og Lykke er jo den andre hunden hennes... Ikke datteren. 🤔

• Liker 1
Skrevet

Så, lever Basse idag? Eierne kan jo ikke si noe ifølge IG. Men noen her må da vite noe?

Skrevet
TulleTall skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk også inntrykk av at Basse glefset mot barnet, og at det var derfor Maren måtte komme full fart for å hjelpe til. Men hun som trener basse (husker ikke navnet) sa vitterlig at hunden glefset mot Lykke. Og Lykke er jo den andre hunden hennes... Ikke datteren. 🤔

Skjermbilde2025-05-12155247.png.d8f54132ec57c56178bca6e03496dd4a.png

Jeg ble også litt forvirret, men datteren heter Lykke og hunden Jippi.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Nutz skrev (2 timer siden):

Der steg pulsen min også, burde fått hunden ut av sofaen igjen eller bedt gjesten reise seg og gi hunden litt space.

Tror faktisk det hadde gått greit om ikke gjesten hadde tatt opp armene og begynt å ta på han. Så det på nytt i går, og så da at Basse kom opp i sofaen til denne gjesten to ganger. Den ene gangen holdt gjesten godbiten stille i hånden slik at Basse kunne ta den, mens hun så i en annen retning. Da gikk det helt fint. Neste gang Basse kom opp i sofaen ga gjesten en godbit mens hun så på Basse og så begynte hun å klappe på han. Det var da han glefsa. 

Men uansett, ja dette var å dra strikken alt for langt. Det er veldig synd når de hadde så fine treninger fram til dette. 

• Liker 2
Gjest Ærlige Ærna
Skrevet

Huff, sånne hunder som Basse synes jeg er skummelt folk har. Da får jeg ikke lyst å sende barna mine på besøk dit. Ei heller hyggelig å treffe på slike på tur.

Synes ikke noe om at alle hunder skal reddes for enhver pris. 

Skrevet
TulleTall skrev (På 12.5.2025 den 15.24):

Neida, Jippi er den andre hunden.

• Liker 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet

Dette med Basse illustrerer igjen hvor dårlig dette programmet er, og at Maren faktisk er feil person til å "trene" slike hunder- hunder presses inn i situasjoner de ikke er klare for, med risiko for mennesker og hundene, alt i underholdningsøyemed. Åpne øynene! 

Gjest Yvonne
Skrevet
Tabris skrev (På 28.4.2025 den 13.31):

Maren er rådyktig når det kommer til lydighetstrening. Det hadde vært veldig interessant hvis de laget en programserie hvor hun skulle følge folk som drev med konkurranselydighet fra klasse 1 og oppover. Der hadde Maren virkelig kunne skinne og dele av den omfattende kunnskapen hun har.

Men alle er ikke eksperter på alt. Marens hovedfelt er konkurranselydighet. Og selv om hun kan mye annet også, så er ikke problematferd hennes sterkeste side. 

I tillegg, som andre har nevnt, så er dette først og fremst et underholdningsprogram. Det viktigste for produksjonen er å underholde. Og i program som dette er det hundene det går utover til sist. Fordi god hundetrening når det kommer til problematferd er kjedelig å se på og slett ikke særlig underholdende, dermed fokuserer man heller på å legge opp programmet og klippe det slik at man får scener som er morsomme og/eller dramatiske. Hundetreningen kommer i andre rekke. Og det synes jeg er veldig trist.

Enig. Maren er veldig flink. Hun hadde ett foredrag for hundeklubben jeg trente i for noen år siden og jeg synes det var veldig bra og lærerikt.

Og enig i at serien er underholding.

Skrevet

Kaia og eieren 🥰

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Og bakgrunnsmusikken de bruker for hver hund er alltid fantastisk! Kaia med sin dramatiske opera, herregud 🤣. Husker Anton on Zlatan og hadde sine egne sanger. Genialt

• Liker 1
Skrevet

Den masingen hos flere deltakere da! 🤪

"Sitt, sitt, kom, nei, sitt, sitt, navn, her, kom her, kom, sitt, navn, sitt!!!"

• Liker 5
Skrevet
Caelyn skrev (Akkurat nå):

Den masingen hos flere deltakere da! 🤪

"Sitt, sitt, kom, nei, sitt, sitt, navn, her, kom her, kom, sitt, navn, sitt!!!"

Også gir de ros og godbit for "sitt" når hunden endelig sitter etter de har sagt det 7-8 ganger 🫣

• Liker 1
Skrevet
Saft og vann skrev (På 23.4.2025 den 7.57):

Jeg er enig i dette og når de først har det med, burde de lagt vekt å at de ikke trenger å sammenligne seg med de andre, men ha som mål å forbedre sin egen poengsum. 

Ja, enig og de stiller jo med ulikt utgangspunkt.

Skrevet
MalloryK skrev (På 16.5.2025 den 11.38):

Kaia og eieren 🥰

Godt å se hvor mye lenger de har kommet nå enn i starten, hvor Marius ble dratt rundt av hunden sin og nytteløst ropte «Vær så snill, Kaja!» 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Gjest Ærlige Ærna skrev (På 12.5.2025 den 18.23):

Huff, sånne hunder som Basse synes jeg er skummelt folk har. Da får jeg ikke lyst å sende barna mine på besøk dit. Ei heller hyggelig å treffe på slike på tur.

Synes ikke noe om at alle hunder skal reddes for enhver pris. 

Det har de jo vært åpne på med han at kan måtte avlives, hvis de ikke får kontroll på han.

• Liker 4
Skrevet (endret)
onyx skrev (På 11.5.2025 den 20.20):

Jeg tror ikke poenget er at Basse skal hilse, men heller bli såpass trygg at folk kan komme uanmeldt på besøk uten at man risikerer liv og helse. Og i en familie med barn og ungdom så kommer det jo gjerne uanmeldte folk innom hele tiden. I denne episoden så det ut som for meg at Basse selv tok initiativ til å komme nærme og hilse, går opp i sofaen etc. Da skjønner jeg at det kan være vanskelig å lese hunden når den først selv tar initiativ til kontakt, men så ombestemmer seg. 

Ellers er det jo litt morsomt med "kaja, vær så snill", men det har jo pågått i 9 år så jeg er spent på om de to klarer å trene seg til nye vaner altså. 

Ja, helt utrolig at alle eierne her har hatt hundene i flere år og fortsatt er de helt på nybegynnerstadiet. 9 år er lenge, og Kaja er allerede en middelaldrende halvgammel hund.  

Endret av Grüner
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble veldig glad av å se sist episode. At Maren avdramatiserte ang Basse var helt supert! Han er jo både forutsigbar og trenbar, så da er det bare å brette opp ermene og sette i gang :)

Syns også han eieren til Kaja hadde en kjempe-fremgang. Et par av de klippene vi så på slutten var jo rett og slett perfekt trening, så han virker som han har skjønt det godt. Det kommer til å gå bra for de to, det er jeg helt sikker på. 

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...