MalloryK Skrevet 2. mai Forfatter #121 Skrevet 2. mai Kan du si litt mer om Basse, ble han omplassert? Evt gi oss IG konto
Walterwhite Skrevet 2. mai #122 Skrevet 2. mai Basse_the_poodle Aner ikke om han bor med de i programmet eller ikke, men er postet ting der som tilsier at han lever, f.eks at han ble klippet i januar. Rart å legge ut "skal klippes i morgen" også "her er han klipt" hvis han er avlivet. De spilte inn i september var det vel. 😊 1
Gliffy Skrevet 3. mai #124 Skrevet 3. mai MalloryK skrev (På 2.5.2025 den 11.08): Så fin episode idag! Men skummelt det de viste på slutten, om neste ukes episode om Basse, noen som vet om Basse fortsatt er hos de eierne? Eller om han ble avlivet? Håper virkelig ikke han blir avlivet. Det kan hende han er en hund som ikke burde bo med barn, men jeg har ikke sett noe så langt som tilsier at hunden bør avlives. Han kan nok fungere i et roligere hjem med voksne mennesker selv om han blir stressa av livet i en barnefamilie. 2
Huttetutt Skrevet 4. mai #125 Skrevet 4. mai Synes episode 3 var bra, der fikk vi se litt hvordan man kan jobbe med et konkret problem, og ikke bare fjas med en som bruker hundene som babydukker og en som løper etter hunden og roper «vær så snill»! Men de lydene til Nayla er jo underholdende nok, da😅😂🐷 Maren er jo egentlig flink og kunnskapsrik, så synd om NRK legger opp til et program som hundeeiere ikke kan lære noe av, men bare et fjasprogram for underholdningens skyld! 2
TulleTall Skrevet 9. mai #127 Skrevet 9. mai (endret) MalloryK skrev (1 time siden): Kjedelig med alt det pratet om poengene Synd det er interessant, også fordi vi får en begrunnelse i hva poengene gjenspeiler. Om hva som er blitt mye bedre, hva som ikke er bra nok (enda). Tror også hunde-eierne trenger denne motivasjonen. I tidligere programmer kunne man lure på hvorfor enkelte meldte seg på; Hundeeierne som knapt prøvde å endre seg selv/bli en bedre hundetrener (-eier). Håper svensken blir med på flere av disse programmene 👍 Endret 9. mai av TulleTall 8 1
Gliffy Skrevet 9. mai #128 Skrevet 9. mai (endret) Jeg synes det er rart at Basse blir omtalt som uforutsigbar. Han hadde nettopp kommet hjem fra camp og var sannsynligvis dødssliten. På det klippet vi fikk se så vi en håndtering som tydelig gjorde hunden stressa. At han glefser når han er kjempesliten og en person kommer og klemmer rundt hodet hans på den måten der er ikke uforutsigbart. Etterpå når de har en figurant som kommer på besøk så går jo det fint, helt til figuranten bøyer seg over hunden, og det er jo ikke uvanlig i det hele tatt at usikre hunder reagerer på. Maren ser jo disse tingene godt så de får gode råd syns jeg. Helt enig i at han er en stressa hund og at dette må trenes mye på for at han skal bli trygg å ha rundt folk. Men jeg syns ikke han virker uforutsigbar. Endret 9. mai av Gliffy 3
Hengebuksvinet Skrevet 9. mai #129 Skrevet 9. mai Gliffy skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er rart at Basse blir omtalt som uforutsigbar. Han hadde nettopp kommet hjem fra camp og var sannsynligvis dødssliten. På det klippet vi fikk se så vi en håndtering som tydelig gjorde hunden stressa. At han glefser når han er kjempesliten og en person kommer og klemmer rundt hodet hans på den måten der er ikke uforutsigbart. Etterpå når de har en figurant som kommer på besøk så går jo det fint, helt til figuranten bøyer seg over hunden, og det er jo ikke uvanlig i det hele tatt at usikre hunder reagerer på. Maren ser jo disse tingene godt så de får gode råd syns jeg. Helt enig i at han er en stressa hund og at dette må trenes mye på for at han skal bli trygg å ha rundt folk. Men jeg syns ikke han virker uforutsigbar. Nja. Jeg hadde vært usikker på å ha en sånn hund i en barnefamilie. Det er ikke greit om barn begrenses sosialt, fordi hunden gjør det utrygt å komme på besøk. Livet er mye enklere med en hund som har et stabilt lynne. Og som går godt overens med alle typer mennesker. Det største problemet med hunden min er at den er for sosial, vil egentlig hilse på alle. Og derfor må vi øve mye på å gå forbi. 4
17.11 Skrevet 9. mai #130 Skrevet 9. mai (endret) Jeg syns det er rart at de ikke avbrøt «forsøket» med en gang Basse satte seg mellom eieren og besøket. Jeg fikk skikkelig puls når det skjedde, og mener det var ganske åpenbart at de burde avledet han umiddelbart. Fått han ut på gulvet eller tilbake på plass. Endret 9. mai av 17.11 18
Gliffy Skrevet 9. mai #131 Skrevet 9. mai Hengebuksvinet skrev (5 minutter siden): Nja. Jeg hadde vært usikker på å ha en sånn hund i en barnefamilie. Det er ikke greit om barn begrenses sosialt, fordi hunden gjør det utrygt å komme på besøk. Livet er mye enklere med en hund som har et stabilt lynne. Og som går godt overens med alle typer mennesker. Det største problemet med hunden min er at den er for sosial, vil egentlig hilse på alle. Og derfor må vi øve mye på å gå forbi. Det er jeg ikke uenig i, han hadde nok hatt det best et rolig sted med forutsigbare rutiner. Jeg mener heller ikke å bagatellisere og si at dette ikke er et problem, for det er det helt åpenbart. Men jeg er bare uenig i at han er uforutsigbar, og det er jo ganske vesentlig. 1
Caelyn Skrevet 9. mai #132 Skrevet 9. mai Stakkars den lille dachsen som bæsjet på gulvet! Anders har virkelig ikke peiling på hund. Trodde hunden ville ha MAGEKOS når hun rullet seg over på ryggen med halen mellom beina da han kjeftet på henne 13 2
Gliffy Skrevet 9. mai #133 Skrevet 9. mai Caelyn skrev (15 minutter siden): Stakkars den lille dachsen som bæsjet på gulvet! Anders har virkelig ikke peiling på hund. Trodde hunden ville ha MAGEKOS når hun rullet seg over på ryggen med halen mellom beina da han kjeftet på henne ja, huff det var rett og slett vondt å se på. Forhåpentligvis har Maren forklart han så han vet bedre nå 4 2
hubbabubba00 Skrevet 10. mai #135 Skrevet 10. mai Gliffy skrev (21 timer siden): Jeg synes det er rart at Basse blir omtalt som uforutsigbar. Han hadde nettopp kommet hjem fra camp og var sannsynligvis dødssliten. På det klippet vi fikk se så vi en håndtering som tydelig gjorde hunden stressa. At han glefser når han er kjempesliten og en person kommer og klemmer rundt hodet hans på den måten der er ikke uforutsigbart. Etterpå når de har en figurant som kommer på besøk så går jo det fint, helt til figuranten bøyer seg over hunden, og det er jo ikke uvanlig i det hele tatt at usikre hunder reagerer på. Maren ser jo disse tingene godt så de får gode råd syns jeg. Helt enig i at han er en stressa hund og at dette må trenes mye på for at han skal bli trygg å ha rundt folk. Men jeg syns ikke han virker uforutsigbar. Det var flere uker mellom camp og det besøket. Jeg opplever hunden som tydelig usikker og stresset rundt ukjente. Jeg hadde aldri klart å stole på han uansett hvor mye man trente. Jeg har hatt en slik hund og det endte tilslutt med avlivning. 5 1
Gliffy Skrevet 10. mai #136 Skrevet 10. mai hubbabubba00 skrev (3 minutter siden): Det var flere uker mellom camp og det besøket. Jeg opplever hunden som tydelig usikker og stresset rundt ukjente. Jeg hadde aldri klart å stole på han uansett hvor mye man trente. Jeg har hatt en slik hund og det endte tilslutt med avlivning. Jeg siktet til hendelsen med at basse hadde glefset etter datteren i huset, det skjedde samme kveld som de kom hjem. At eier ikke klarer å få tillit igjen etter slike episoder er forståelig. Men det er ikke det samme som at hunden er uforutsigbar. Jeg har også erfaring med lignende, og etter nøye observasjon kunne vi plukke ut triggere: øyekontakt, hender som strekkes frem og folk som bøyer seg over. Hvis man ikke har gjort en grundig analyse og kjønt at det er dette som trigger kan det virke som hunden "plutselig" uten forvarsel skifter fra glad til sint, men den gjør jo ikke det. Og slik er det jo med Basse også. Vi kunne se at det gikk fint så lenge figurant sto oppreist og ikke bøyde seg frem. I tillegg blir jo alle mer irritable når man er sliten, ikke har sovet eller spist nok. Dette gjelder også for hunder. 4
Hengebuksvinet Skrevet 11. mai #137 Skrevet 11. mai Gliffy skrev (20 timer siden): Jeg siktet til hendelsen med at basse hadde glefset etter datteren i huset, det skjedde samme kveld som de kom hjem. At eier ikke klarer å få tillit igjen etter slike episoder er forståelig. Men det er ikke det samme som at hunden er uforutsigbar. Jeg har også erfaring med lignende, og etter nøye observasjon kunne vi plukke ut triggere: øyekontakt, hender som strekkes frem og folk som bøyer seg over. Hvis man ikke har gjort en grundig analyse og kjønt at det er dette som trigger kan det virke som hunden "plutselig" uten forvarsel skifter fra glad til sint, men den gjør jo ikke det. Og slik er det jo med Basse også. Vi kunne se at det gikk fint så lenge figurant sto oppreist og ikke bøyde seg frem. I tillegg blir jo alle mer irritable når man er sliten, ikke har sovet eller spist nok. Dette gjelder også for hunder. Slitsomt å passe på at alle som kommet innom holder seg unna triggere, når triggerne blir så mange. Spesielt i en barnefamilie. Vi har en engstelig hund i utvidet familie, og den blir skjermet eller velger faktisk å skjerme seg selv. Ingen mening i å sette en hund i situasjoner han ikke kan mestre. 4 1
Duff Skrevet 11. mai #138 Skrevet 11. mai Hengebuksvinet skrev (29 minutter siden): Slitsomt å passe på at alle som kommet innom holder seg unna triggere, når triggerne blir så mange. Spesielt i en barnefamilie. Vi har en engstelig hund i utvidet familie, og den blir skjermet eller velger faktisk å skjerme seg selv. Ingen mening i å sette en hund i situasjoner han ikke kan mestre. Ikke bare det men man møter jo mennesker ute på tur som ikke kjenner til hunden og mange er overraskende dårlige på å ta imot beskjeden "den vil ikke hilse". 1 1
Gnå Skrevet 11. mai #139 Skrevet 11. mai Kanskje litt OT, men Maren var rådgiver på "Lørdagsrådet" på P3 i går (kan høres i nettradioen). Kan anbefale å høre 1 1
Gliffy Skrevet 11. mai #140 Skrevet 11. mai Hengebuksvinet skrev (3 timer siden): Slitsomt å passe på at alle som kommet innom holder seg unna triggere, når triggerne blir så mange. Spesielt i en barnefamilie. Vi har en engstelig hund i utvidet familie, og den blir skjermet eller velger faktisk å skjerme seg selv. Ingen mening i å sette en hund i situasjoner han ikke kan mestre. Ja, selvsagt er det slitsomt. Men det endrer ikke på min påstand om at hunden ikke er uforutsigbar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå