Huttetutt Skrevet 27. april #81 Skrevet 27. april Hvorfor må han med Kaja nevne at han har adhd ørtogførti ganger? Bruker han det som unnskyldning for å ikke trene hunden sin? Jeg har også adhd, men klarer bedre enn å løpe etter hunden min å brøle «vær så snill»! 15 4
17.11 Skrevet 27. april #82 Skrevet 27. april Jeg ler meg ihjel av eieren til Kaja når de er i bilen, han høres ut som han er i ferd med å begynne å gråtte på et tidspunkt. «Kaja kan du slutte, KAN DU SLUTTE, KAJA, SLUTT, Kaja være så snill, Kaja, Kaja, vær så snill» haha han går helt opp i fistel stakkar. Kaja er fin da, hvis han klarer å være konsekvent så tror jeg hun kan bli mye lettere å ha med å gjøre. 9
Maia70 Skrevet 27. april #83 Skrevet 27. april Sukkertøy skrev (5 timer siden): Dette programmet er så useriøst. Deltakerne burde få klare, tydelige beskjeder på hva de skal og ikke skal gjøre. Maren fremstår uten kunnskap når hun bare står og ser på galskapen, og hun sier flere ganger at hun ikke vet hvordan hun skal håndtere ting. Vel, en måte ville vært å være tydelig på at ingen av hundene skal hilse. Og ha god avstand mellom ekvipasjene når de er samlet. Vekk med dårlig utstyr som halsbånd, grime (som er enda verre enn halsbånd!), vogn og tøysete klær. Sjekk alle hundene hos veterinær for smerter etc. og gi en innføring i hundens språk, og hvordan bruke belønningsbasert trening og hvorfor det er hensiktsmessig. Flere av disse eierne hadde hatt godt av å lære om motbetinging og desensitivisering. Jeg synes Maren flere ganger snakker om aggresivitet når hundene er usikre. Hundene bruker språket sitt for å vise dette. De bjeffer, trekker mot den andre hunden/menneskene de vil ha vekk. Maren burde vite hvordan man kan hjelpe disse hundene og ikke bli så usikker selv. Og så ler hun bak ryggen dems til kamera etterpå. Jeg skjønner at de ønsker å lage god tv, men det er uetisk å la det gå på bekostning av dyrene. Programmet hadde blitt enda bedre synes jeg om det var en god grunnlinje som ville være til hjelp for hundene, og ikke noe som gjør det ekstra vanskelig for dem. Hør, hør, fornuftens stemme. Har du sett de andre sesongene også? Jeg orker ikke, det er så vondt å se på misforståtte hunder.
Gjest Catmom Skrevet 27. april #84 Skrevet 27. april miamusen skrev (På 25.4.2025 den 10.56): Noen mennesker burde ikke ha lov til å ha hund!! Bare trist å se hvordan noen mennesker greier å ødelegge i utgangspunktet friske og fine dyr 😢
Linazer Skrevet 27. april #85 Skrevet 27. april (endret) Lunabelle skrev (På 27.4.2025 den 13.03): Det skorter egentlig ikke på kunnskap hos Maren, så jeg lurer litt på om hun har fått veldig klare føringer for hva og hvordan. At det skal lages et gøyalt familieprogram, som familiene skal se på mens de koser seg med fredagstacoen. Veldig synd at nrk velger å ikke bruke Maren for det hun er verdt og kan, men heller som en godmodig, leende underholdningsfigur. Helt enig. Maren (og særlig Fredrik) er gode hundetrenere. Men i løpet av to episoder sitter jeg igjen og tenker at alt vi har fått se er "morsomme"/teite scener av hunder og eiere. Dacschundeieren bør bli fortalt at han skal kassere barnevogna. Og den som brukte snellebånd det samme, (var det kanskje han samme?). De bør ha større avstand inne i hallen for lettere å kunne få kontakt med hunden sin. Og i neste episode skal de gå fellestur tror jeg. Hva er poenget med det så tidlig? Bare for at vi skal få mer å le av? En ting er sikkert, man lærer ingenting om å oppdra hund av å se dette programmet lengre. Dessverre tror jeg ikke det er Martes feil. Det er produksjonen som har lagt føringene. Endret 28. april av Linazer Feilskriving av navn 1 1
Duff Skrevet 27. april #86 Skrevet 27. april Enig med deg over, det er produksjonen som styrer litt for mye her. Hyggelig å bli litt kjent med hundeeiere men jeg ønsker meg mere trening. Dog tenker jeg at de som sitter hjemme og ønsker seg hund uten å ha erfaring kanskje tenker seg litt om vedr trening, kunnskaper og hunderaser før de anskaffer seg hund. 3 2
Kålrota Skrevet 28. april #87 Skrevet 28. april Hun heter Maren. Dette er et underholdningsprogram, tipper hun får ganske tydelige føringer på hva det skal legges vekt på. 5 1
Tabris Skrevet 28. april #88 Skrevet 28. april Maren er rådyktig når det kommer til lydighetstrening. Det hadde vært veldig interessant hvis de laget en programserie hvor hun skulle følge folk som drev med konkurranselydighet fra klasse 1 og oppover. Der hadde Maren virkelig kunne skinne og dele av den omfattende kunnskapen hun har. Men alle er ikke eksperter på alt. Marens hovedfelt er konkurranselydighet. Og selv om hun kan mye annet også, så er ikke problematferd hennes sterkeste side. I tillegg, som andre har nevnt, så er dette først og fremst et underholdningsprogram. Det viktigste for produksjonen er å underholde. Og i program som dette er det hundene det går utover til sist. Fordi god hundetrening når det kommer til problematferd er kjedelig å se på og slett ikke særlig underholdende, dermed fokuserer man heller på å legge opp programmet og klippe det slik at man får scener som er morsomme og/eller dramatiske. Hundetreningen kommer i andre rekke. Og det synes jeg er veldig trist. 7 2
Wolfmoon Skrevet 28. april #89 Skrevet 28. april Jeg tror den jevne hundeeier har null interesse av å følge noen gjennom en lydighetsreise, dessverre, for det er et program jeg veldig gjerne skulle sett! Og så er jo god atferdstrening ganske kjedelig, og i denne serien får man derfor bare glimt av den, men hva er det folk ville gjort veldig annerledes om de fikk muligheten? Jeg ser jo virkemidler som er ganske vanlige, som motbetinging. Gi hunden oppgaver den kan gjøre i stedet for den atferden som ikke er ønskelig. Jobbe med motivasjon og det å være konsekvent. Og så syns jeg igjen, selv om det er trist å si det, at castingen har plukket opp relativt vanlig problemstillinger hos mange hundeeiere. Jeg ser iallfall mange som dras rundt på tur, hunder som blir menneskeliggjort, hunder som utagerer på andre hunder og mennesker, folk som ikke eier innkalling på hunden sin, og folk som ikke klarer å si "bra" før de tar opp godbiten. Rett og slett en hel rekke problemstillinger som folk flest kan kjenne seg godt igjen i. Og så ser jeg en del som sier - bare sett skapet på plass og fortell eierne hvor dust de er og at de må slutte. Er det én ting jeg har lært gjennom interaksjon med mennesker, er det at kjeftelinja ikke funker. Man må skape relasjon, tillitt og kommunisere over tid for skape endring hos noen. Selv om jeg også gnisser tenner av enkelte av deltakerne, så skjønner jeg at det å slå dem i hodet med noe hardt ikke vil funke ... 7 1 1
Malonis Skrevet 28. april #90 Skrevet 28. april VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 26.4.2025 den 13.23): Forståelig at han ønsker det, men dessverre går hans egoisme på bekostning av hundens velferd. Slett ikke greit! Du mener Adrian som sitter i rullestol er egoistisk som søker hjelp for å kunne håndtere Lucy, slik at han kan bidra. Pluss at Lucy lærer seg å takle forbipasserende på en ordentlig måte. Husk at det var ikke han som skaffet seg hund, men møtte Ana, når Lucy var 9 mnd. Det du kommer med er nett-troll kommentar. 13
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 28. april #93 Skrevet 28. april (endret) Malonis skrev (18 minutter siden): Du mener Adrian som sitter i rullestol er egoistisk som søker hjelp for å kunne håndtere Lucy, slik at han kan bidra. Pluss at Lucy lærer seg å takle forbipasserende på en ordentlig måte. Husk at det var ikke han som skaffet seg hund, men møtte Ana, når Lucy var 9 mnd. Det du kommer med er nett-troll kommentar. Det er absolutt ikke greit å ty til aversiver for å klare å håndtere en hund, rullestol eller ei. På samme måte som det ikke er greit å ty til hersketeknikk, personangrep o.l. når man mangler faktiske argumenter. Endret 28. april av VisningsnavnPÅKREVD skriveleif 1
Maia70 Skrevet 28. april #94 Skrevet 28. april Walterwhite skrev (6 minutter siden): Greit å huske på Men ingen her kan jo vite hva som foregår utenom programmet, så da blir man nødt til å kommentere programmet. 3 2
Nymphadora Skrevet 29. april #95 Skrevet 29. april Maia70 skrev (12 timer siden): Men ingen her kan jo vite hva som foregår utenom programmet, så da blir man nødt til å kommentere programmet. Man bør likevel kunne ha i bakhodet at dette er et opplegg som går over lengre tid, og at det aller meste av treningen ikke vises av de få episodene det er komprimert ned til på tv. Det er nok en svært vanskelig for produksjonen hvordan de skal balansere dette, fordi når alt kommer til alt, så er tv-serien et underholdningsprogram. Blir det for hardt og pedagogisk, mister nok mange interessen. Jeg synes det er et fint program, som tar opp mange av de vanlige utfordringene hundeeiere har. Jeg har tiltro til at både Maren og Fredrik er kompetente i sitt felt, et felt hvor det er mye uenigheter og forskjellige "skoler". Vi har hatt hjelp fra ulike atferdseksperter med en av våre hunder, og de kan gi stikk motsatte beskjeder ang. fremgangsmåte for å løse et og samme problem. Det som for øvrig har gått igjen hos de fleste, er grunnleggende lydighet, og derfor tror jeg dette også fokuseres mye på i programmet. Det er mange som uttaler seg som eksperter her inne. Om de faktisk er det eller ikke, skal jeg ikke gi noen formening om. Det som er sikkert er at det er ingen som sitter på en nøyaktig fasit. Det vi ser, er hvilke strategier Maren og Fredrik, som nrk har valgt for opplegget, mener er riktige. Hadde de hentet inn andre eksperter, hadde vi kanskje sett noe helt annet. 16 1 1
Wolfmoon Skrevet 29. april #96 Skrevet 29. april MalloryK skrev (14 timer siden): Hvilken post svarte hun på der? Jeg så denne inne på Facebook et eller annet sted. Så vidt jeg husker var det noen som kritiserte, etter å ha sett første program, Maren og Fredrik for å ikke plassere skylden klart og tydelig hos eierne.
Huttetutt Skrevet 29. april #97 Skrevet 29. april (endret) Maia70 skrev (15 timer siden): Men ingen her kan jo vite hva som foregår utenom programmet, så da blir man nødt til å kommentere programmet. Enig! i tillegg så lærer man jo ingenting av å se dette programmet, og jeg vil tro det er noe de fleste ønsker. Trenger ikke et hundeverdens svar på Charterfeber eller Ullared, hvis dere skjønner… Endret 29. april av Huttetutt Skrivefeil 2
Duff Skrevet 29. april #98 Skrevet 29. april Huttetutt skrev (2 timer siden): Enig! i tillegg så lærer man jo ingenting av å se dette programmet, og jeg vil tro det er noe de fleste ønsker. Trenger ikke et hundeverdens svar på Charterfeber eller Ullared, hvis dere skjønner… Hva man lærer kommer an på hva man kan fra før. 6
Gliffy Skrevet 29. april #99 Skrevet 29. april Jeg skulle ønske de hadde litt mer fokus på de tingene som ikke er trening. Når man skal løse problemadferd så er jo trening helst det siste man ser på, etter at man har kartlagt alt det andre som kan føre til problemadferd. Aller først må hundene skjekkes skikkelig for smerter, helst både av fysio og ordentlig tannsjekk med røntgen. Dersom de har smerter hjelper det jo ikke med all verdens trening. Deretter er det jo veldig interessant å se på hvordan hverdagen til hunden ser ut. Problemene til Kaja for eksempel er jo slikt man typisk ser når en hund er understimulert og får alt for lite aktivitet både mentalt og fysisk. Og hvis det er problemet så hjelper ikke all verdens trening da heller. Eller, det kan se ut som det virker men et annet problem vil dukke opp rimelig kjapt dersom man trener vekk bjeffingen. Da finner hunden bare noe annet å underholde seg selv med hvis den fortsatt er understimulert. Hva spiser hunden, hviler den nok og får den ro til å sove godt? Alle sånne ting er jo relevant å se på, så jeg syns det er dumt at de går rett på trening og teknikk på trening. De ser jo sikkert på alt dette, men det fortelles jo ikke til publikum, og det syns jeg de burde ha litt mer fokus på, særlig siden hundeeiere ser på dette og henter inspirasjon til hva de skal gjøre med sin hund. 7
17.11 Skrevet 29. april #100 Skrevet 29. april (endret) Mener å huske at de viste at alle hundene ble grundig sjekket hos veterinær i første sesong, så jeg antar de fortsatt gjør dette, bare at det ikke blir vist på tv. Isåfall kunne det nok vært lurt av dem å nevne det i begynnelsen av programmet, det er bare en setning som skal til. Endret 29. april av 17.11 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå