Gå til innhold

Betaler kontant ved kjøp via FINN?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men siden noen her begynner å snakke om at man har rett til å bruke cash så er det greit å presisere at NEI det har man ikke.

Hvis kjøpsavtale er inngått uten forbehold om oppgjørsform, og innfor beløpsgrense, kan man ikke nekte å motta kontanter. Dette er enkel jus.

Anonymkode: 7b498...9b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. 

Retten til å bruke kontanter er ikke mellom privatpersoner. Det er veldig klare regler på dette, og selv for næringsdrivende er det en del unntak bl.a ved nettsalg, boder osv. Det skal være lokaler som brukes på fast basis til salsvirksomhet. Og så mye selger jeg altså ikke på Finn 😅

Så det er the other way around. Det er ikke jeg som skal ta forbehold. Det er kjøperen som skal sjekke at jeg vil ta imot cash.

Det er heller ikke lov til å betale kontant over 20.000,- mellom privatpersoner (hvis ikke summen har endret seg nylig). Nettopp for å hindre hvitvasking.

Anonymkode: 0f6e2...360

Kom med lovhjemmel for påstandene dine.

Anonymkode: 68601...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man bestemmer helt og holdent selv som privatperson. Jeg regner med at trådstarter ikke sikter til næringsdrivende som annonserer på Finn, men nettopp til privatpersoner.

Jeg selger sjelden ting på Finn, men når jeg gjør det er jeg absolutt IKKE interessert i å håndtere ekle kontanter. 

Anonymkode: b62a8...777

Hva i all verden er ekkelt med kontanter?

Anonymkode: 57dfb...e58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vil du aldri få😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i all verden er ekkelt med kontanter?

Har man sett nok ekle fingre fikle med kontanter, får man litt avsmak. Og korona-årene satte vel også sine spor.

Det er tatt prøver at dørhåndtak etc på offentlige toaletter, og de er fulle av sperm-rester og avføringsbakterier. Mange mennesker, og dessverre oftest menn, forlater toalettet uten å vaske hendene. Disse fingrene skal man altså ta i mot penger av?

Nei. Jeg vil ha vippset over på konto. Rene penger.

Anonymkode: bbf8e...330

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis kjøpsavtale er inngått uten forbehold om oppgjørsform, og innfor beløpsgrense, kan man ikke nekte å motta kontanter. Dette er enkel jus.

Som gjelder næringsdrivende. Ikke mellom privatpersoner. Jeg kan som privatperson nekte å handle med kontanter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har man sett nok ekle fingre fikle med kontanter, får man litt avsmak. Og korona-årene satte vel også sine spor.

Det er tatt prøver at dørhåndtak etc på offentlige toaletter, og de er fulle av sperm-rester og avføringsbakterier. Mange mennesker, og dessverre oftest menn, forlater toalettet uten å vaske hendene. Disse fingrene skal man altså ta i mot penger av?

Nei. Jeg vil ha vippset over på konto. Rene penger.

Anonymkode: bbf8e...330

Lykke til med å aldri ta i en offentlig dør...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som gjelder næringsdrivende. Ikke mellom privatpersoner. Jeg kan som privatperson nekte å handle med kontanter.

Å du henviser til hvilken hjemmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Påstand? I min verden er påstanden her i tråden at noen tror de kan tvinge meg til å ta imot sedlene dems når jeg skal selge MIN vare som privatperson. Det er min beslutning.

Finansavtaleloven. Det er den som omtaler tvungne betalingsmidler, og den sier både at det ikke er lov å betale over 20.000 cash mellom privatpersoner, og at loven gjelder for næringsdrivende (som man ikke blir av å selge bilen sin eller private ting på finn). Særlig endringen av 2024 som sterker retten til å bruke cash, men fortsatt bare over for næringsdrivende, og med en del unntak.

Men jeg synes Forbrukertilsynet har oppsummert det ganske fint så man slipper å lete etter alle punktene i loven, de er så omstendelig skrevet:

https://www.forbrukertilsynet.no/plikten-til-a-ta-imot-betaling-med-kontanter

Se nederste punkt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vil du aldri få😆

Se #44

"😆"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se #44

"😆"

Som ikke regulerer mellom privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ikke regulerer mellom privatpersoner.

Nettopp. Hvilken annen lov mener du da sier noe om tvungent betalingsmiddel?

Kjøpsloven gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke vært syk en eneste dag siden influensa i 2014 😉

Anonymkode: de319...21e

1997 og jeg er ikke redd for kontanter.

Anonymkode: 49b02...2c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nettopp. Hvilken annen lov mener du da sier noe om tvungent betalingsmiddel?

Kjøpsloven gjør ikke det.

Jeg har hele tiden anført, "når ikke annet er avtalt".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoler ikke på at sedlene er ekte.

Dette gjelder uansett hudfarge btw.

Anonymkode: 11f02...b69

Jeg har aldri noensinne hørt om falske kronesedler. Det har sikkert skjedd, men det er veldig rart å bekymre seg for noe som er så usannynlig. Det er i tillegg veldig lett å sjekke hvilke sedler som er ekte.

Anonymkode: a6f79...fad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Påstand? I min verden er påstanden her i tråden at noen tror de kan tvinge meg til å ta imot sedlene dems når jeg skal selge MIN vare som privatperson. Det er min beslutning.

Hvis du har avtalt at noen kan kjøpe noe fra deg og deretter velger å gå fra avtalen så får den som du nekter å ta i mot kontakter fra kjøpe tilsvarende til høyere pris og kreve deg for mellomlegget da. Du får sikkert lov til å vippse eller overføre beløpet.

Anonymkode: 0115e...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har avtalt at noen kan kjøpe noe fra deg og deretter velger å gå fra avtalen så får den som du nekter å ta i mot kontakter fra kjøpe tilsvarende til høyere pris og kreve deg for mellomlegget da. Du får sikkert lov til å vippse eller overføre beløpet.

Anonymkode: 0115e...939

Hvem sier jeg går fra avtalen? Det gjør jeg så absolutt ikke. Kjøper får gledelig komme tilbake ved rett betaling.

Men nå er dette blåst ut av proposjoner. De fleste sørger for at dette er klart via dialog før oppmøte. Så skikkelig storm i vannglass. Men en del begynner å snakke om tvungne betalingsmidler og juss og at krav ved private kjøp. Og det har man ikke med mindre man har eksplisitt avtale om å betale kontant. Er det ikke avtalt, er det ikke ingen lov som sier at kjøper får definere betalingsmiddel. Da får såfall du linke den hjemmelen, for den har jeg aldri sett. Jeg er åpen for å lære noe nytt jeg altså, men har aldri har hørt om den loven så den må jeg bli henvist til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt å få litt cash som går rett i preppekassa. Vi er vel anbefalt å ha en tusenlapp eller to i kontanter i tilfelle russerne river av internettkablene våre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I en fornuftig kjøpskontrakt for bil avtaler man selvsagt også betalingsform. 

Anonymkode: e4fbd...31d

Det er ikke poenget. 

Anonymkode: 3220e...b04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem sier jeg går fra avtalen? Det gjør jeg så absolutt ikke. Kjøper får gledelig komme tilbake ved rett betaling.

Men nå er dette blåst ut av proposjoner. De fleste sørger for at dette er klart via dialog før oppmøte. Så skikkelig storm i vannglass. Men en del begynner å snakke om tvungne betalingsmidler og juss og at krav ved private kjøp. Og det har man ikke med mindre man har eksplisitt avtale om å betale kontant. Er det ikke avtalt, er det ikke ingen lov som sier at kjøper får definere betalingsmiddel. Da får såfall du linke den hjemmelen, for den har jeg aldri sett. Jeg er åpen for å lære noe nytt jeg altså, men har aldri har hørt om den loven så den må jeg bli henvist til.

Du kan ikke (lovlig) forlange at kjøper skal betale med kontanter, hvis du allerede har godtatt salget og betalingsform ikke har blitt nevnt. Det er poenget til den du diskuterer med.

Anonymkode: a6f79...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...