Gå til innhold

Bil med handicaplapp og spreke mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor har de et sånt bevis hvis de kan gå og bevege seg normalt da? Er ikke sånne bevis for de som sliter med forflytning? 

Anonymkode: a0595...2ef

Hun har usynlig handikap som hun har hatt siden hun gikk på ungdomsskolen og fikk kyssesyken. Ikke at tilfeldig forbipasserende fulle av fordommer har noen rett til å vite det,  en det virker som om folk som deg tror dere nærmest har krav om å få se pasientjournaler til de med handikapbevis. Prøv å ha litt tillit til systemet, og vær takknemlig for at du er frisk.

Anonymkode: 5176f...df1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis man klarer å gå tur opp til Prekestolen, så har man vel ikke behov for et handicapbevis?

Jeg klarer ikke å gå skog eller fjelltur i det hele tatt pga utmattelse, men jeg får alltid avslag på søknad om handicapbevis, og grunnen er at jeg bor midt i sentrum med busser tett på.

Det å ta buss sliter meg helt ut på grunn av lyd og masse sanse inntrykk, men det tar ikke de som godkjenner handikapbevis hensyn til.

Anonymkode: 27c92...50d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv handikappet og må bruke 2 krykker, har gjort det i mange år. 

Det er en kronisk sykdom som er årsaken.

Fikk HC lapp 2 ganger med 3 års mellomrom ( må fornyes hvert 3 år).

Har etter det fått avslag hver gang det er blitt søkt, både fastlege og nevrolog har søkt for meg, men avslag på avslag. 

Hørte om en som hadde amputert foten også som fikk avslag, etter å ha fått HC lapp 2 ganger. Han skrev tilbake og spurte om de trodde foten ville gro ut igjen! Så NEI, det er IKKE enkelt å få HC lapp selv om man sårt trenger det. 

Her er jeg helt avhengig av bil, eller så må jeg ta taxi! 

Anonymkode: 555f1...979

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ett barn med usynlig handicap. Han kan  til tider se frisk ut, og handicapkortet gjør at han har bedre dager... Det er ikke enkelt å se på han at han egentlig er syk og funksjonshemmet.

Jeg som funksjonsfrisk føler meg av og til som en juks når jeg går ut av bilen, ser jo at folk ser på oss. De ser jo bare en frisk dame med ett barn som spretter av gårde som barn ofte gjør. De ser jo ikke alltid de dårlige dagene. De ser heller ikke at det å bare gå den korte avstanden kan gjøre at han får nok energi til å sprette avgårde senere. 

Anonymkode: 79607...34f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke alltid bevegelseshemming som er greia akkurat, jeg jobber med en som ikke har en eneste bevegelseshemming, men alikevel har veldig god grunn til å ha en slik lapp. Ærlig talt, pass på deg selv. 

Anonymkode: 5b3f3...b31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg observerer stadig mennesker med blå lapp i bilen, som parketer på oppmerket plasser, og som tilsynelatende er spreke og raske når de stiger ut av bilen, for nærmest løpe inn på kjøpesenteret. Er det så lett å få slike parkeringslapper nå?

Anonymkode: 43491...f31

Fikk du en ide etter tråden om de som sitter i rullestol på flyplassene nå? 

Det du og eventuelt den andre ts her gjør er diskriminering og stigmatisering av en gruppe mennesker med nedsatt funksjonsevne. 
Har du hørt om skjulte feil og mangler i en menneskekropp?  

Jeg har en slik tillatelse, og ingen ser på meg at jeg er livstruende syk. Ingen ser på meg at jeg koster samfunnet flere millioner i medisiner og medisinsk utstyr i løpet av et kalenderår. For å leve er jeg avhengig av disse medisinene. For å spare kroppen for å ha behov for enda mer av disse medisinene så skal jeg ikke anstrenge meg, ikke bær tungt og gå mer enn strengt nødvendig. Vi kan godt bytte, du får da både kroppen min, sykdommen min, bilen min og handikaplappen til å ha i vinduet slik at du kan parkere på reserverte plasser. Du må og være forberedt på at forskjellen mellom at du kan gå inn på butikken og at du må kjøres i blålys til akutten den kan skje på øyeblikket. 
Betingelsen er at jeg får en frisk kropp, som kan brukes til alt, men hodet ditt og tankene dine de kan du få beholde, jeg fortrekker nemlig mitt eget hodet, min egen kunnskap og erfaring, fremfor andres fordømmende dumskap. 

Anonymkode: d0ca2...03e

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg observerer stadig mennesker med blå lapp i bilen, som parketer på oppmerket plasser, og som tilsynelatende er spreke og raske når de stiger ut av bilen, for nærmest løpe inn på kjøpesenteret. Er det så lett å få slike parkeringslapper nå?

Jeg løper så fort jeg kan inn på kjøpesenteret og ut igjen mens mitt barn med elektrisk rullestol sitter i bilen. Løper aldri fortere enn da, for å si det sånn.

Anonymkode: ace59...f84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En del diagnoser innebærer svimmelhet, dårlig respirasjon, lavt energibudsjett, slitasje, smerter osv som gjør at du ikke ser synlig syk ut. Men personen har det likevel ikke så bra. Man må ikke halte selv om man har vondt. Og ved en del diagnoser teller hver eneste meter du slipper å gå. Du kan for den saks skyld småjogge, men må holde deg innenfor det totale «budsjettet» den dagen. Overskrider du budsjettet kan de neste dagene eller mer være ødelagt.

Noen ganger er det ikke den handikappede du ser. Vedkommende kan sitte i bilen bak sotede ruter. Eller være inne i bygget og en partner/assistent løper for å hente.

Don’t be an ass, don’t assume.

Anonymkode: 68dea...13a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idiotisk at det er hanicap-parkering på parkeringen til "Prekestolen"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilgang til café, toaletter og utsiktspunkt. Ønske om å se et kjent område, uten å gå på toppen. Reise med andre som går turen. Det finnes noen kortere rundturer. 

Anonymkode: acfa3...bcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor det? Vi finnes vi som kan gå i skog og natur til tross for at vi har funksjonshemninger og blått kort i frontruten, så hvorfor skal det ikke være tilrettelagte parkeringsplasser ved et sånt sted?

Anonymkode: c38af...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har et sånt bevis, og det er ikke rent sjelden jeg parkerer nærmest mulig (HC-plasser ligger ofte nær utganger fra f.eks. kjøpesentre) når jeg skal hente henne. Jeg må åpenbart også kunne parkere bilen nærmest mulig henne når hun er den som skal kjøre bilen neste gang. Mange barn med handikap har også HC-bevis som foreldrene bruker når de f.eks. skal hente barnet. I tillegg til at ikke alle handikap som gjør det nødvendig med slikt bevis er umiddelbart synlige, selvfølgelig. 

Tro meg, ingen irriterer seg mer over tyveri og misbruk av HC-bevis enn de med handikap og deres nærstående. Det er likevel helt hjelpeløst korttenkt å anta at det er misbruk fordi den du ser gå inn eller ut av bilen ser frisk ut de sekundene du ser vedkommende. 

Anonymkode: 29283...bc7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 8.51):

Det følger den som er i bilen. Det er forbudt å bruke om personen ikke er med. 

Men når jeg bistod til lege, butikk, med mer, så brukte vi jo handikapparkering. Fikk kjeft noen ganger, ja. Før jeg pekte på passasjersetet. Eller ble beskyldt for løgn når jeg sa at personen var inne på senteret. 

Kjempehyggelig, når du egentlig bør få en klapp på skulderen. 

Fatter ikke at folk bare kan passe sine egne saker 

Dette er for ordens skyld ikke helt riktig.

Helt enig i budskapet forøvrig, men regelen er (etter forskriften) at det skal brukes «i samband med transport av den som har fått tillatelsen». Det kan høres ut som flisespikkeri, men forskjellen er at det også gir rett til å parkere bilen f.eks. på nærmeste HC-plass når man skal hente den som innehar tillatelsen eller den med tillatelsen skal kjøre hjem selv. Det skjer i forbindelse med transport av den som har rett på parkeringen. Så har du, ganske riktig, ikke lov til å bruke beviset hvis du som frisk partner skal en tur på kjøpesenteret og tilbake uten at innehaveren av beviset er involvert overhodet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er for ordens skyld ikke helt riktig.

Helt enig i budskapet forøvrig, men regelen er (etter forskriften) at det skal brukes «i samband med transport av den som har fått tillatelsen». Det kan høres ut som flisespikkeri, men forskjellen er at det også gir rett til å parkere bilen f.eks. på nærmeste HC-plass når man skal hente den som innehar tillatelsen eller den med tillatelsen skal kjøre hjem selv. Det skjer i forbindelse med transport av den som har rett på parkeringen. Så har du, ganske riktig, ikke lov til å bruke beviset hvis du som frisk partner skal en tur på kjøpesenteret og tilbake uten at innehaveren av beviset er involvert overhodet. 

Pirk, ja 😅 Var det jeg mente, trodde det var ganske opplagt at det er ok bruk. 

Om jeg kjørte til legen så parkerer jeg jo på handicap, følger inn. Men kjører så gjerne andre ærend (bruker da ikke handicapplass). Kjører tilbake - parkerer på handicap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pirk, ja 😅 Var det jeg mente, trodde det var ganske opplagt at det er ok bruk. 

Om jeg kjørte til legen så parkerer jeg jo på handicap, følger inn. Men kjører så gjerne andre ærend (bruker da ikke handicapplass). Kjører tilbake - parkerer på handicap. 

Når man leser denne tråden skjønner man at det ikke er opplagt, og den presiseringen var faktisk på sin plass. 

Anonymkode: d686e...00f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Vi finnes vi som kan gå i skog og natur til tross for at vi har funksjonshemninger og blått kort i frontruten, så hvorfor skal det ikke være tilrettelagte parkeringsplasser ved et sånt sted?

Anonymkode: c38af...238

Og i mitt svar over ditt så glemte jeg et viktig poeng; Handicaplassene er større. De har plass til at du kan åpne døren helt opp, og hjelpemidler som krykker og rullestol. 

Mange tror det kun handler om kortest mulig avstand. Selv en eldre person med rullator kan rusle en liten tur. Men i det vi parkerer trengte h*n at jeg gikk rundt bilen, holdt døra helt oppe, bar rundt rullator, og støttet ut. Det er ikke mulig på mange parkeringsplasser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man leser denne tråden skjønner man at det ikke er opplagt, og den presiseringen var faktisk på sin plass. 

Hva skjer med Karens her inne i dag, da 😂

Du matcher jo disse som kjeftet på parkeringsplasser, og verstingene i denne tråden. 

Smil, det er fortsatt ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skjer med Karens her inne i dag, da 😂

Du matcher jo disse som kjeftet på parkeringsplasser, og verstingene i denne tråden. 

Smil, det er fortsatt ferie :)

Hæ? 😂 tror du må blande meg med en av de andre AB-ene. trådstarter, feks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...