Gå til innhold

Bil med handicaplapp og spreke mennesker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg observerer stadig mennesker med blå lapp i bilen, som parketer på oppmerket plasser, og som tilsynelatende er spreke og raske når de stiger ut av bilen, for nærmest løpe inn på kjøpesenteret. Er det så lett å få slike parkeringslapper nå?

Anonymkode: 43491...f31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg observerer stadig mennesker med blå lapp i bilen, som parketer på oppmerket plasser, og som tilsynelatende er spreke og raske når de stiger ut av bilen, for nærmest løpe inn på kjøpesenteret. Er det så lett å få slike parkeringslapper nå?

Det er ikke all forflytningshemming som er synlig. 

det er ikke lett å få de bevisene. 

pass dine egne saker!

Anonymkode: d686e...00f

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vanskelig å få parkeringsbevis. Du vet ingenting om menneskene du ser.

Anonymkode: 590b8...2a0

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de har en ektefelle eller partner som eier bilen og som er sterkt bevegelseshemmet? Det er vel sånn at parkeringsbeviset for handikappede følger bilen og ikke personen? Så om den friske ektefellen kjører en tur til kjøpesenteret, så benytter naturligvis han/hun den fordelen fremdeles, selv om det ikke gjelder dem, kan jeg tenke meg.

Anonymkode: a2c37...bb2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje de har en ektefelle eller partner som eier bilen og som er sterkt bevegelseshemmet? Det er vel sånn at parkeringsbeviset for handikappede følger bilen og ikke personen? Så om den friske ektefellen kjører en tur til kjøpesenteret, så benytter naturligvis han/hun den fordelen fremdeles, selv om det ikke gjelder dem, kan jeg tenke meg.

Det følger selvfølgelig ikke bilen, men personen 😂 skulle tatt seg ut om det fulgte bilen! 

Anonymkode: d686e...00f

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger parkert på hc-plass og småløpt inn på sykehus og kjøpesenter (røntgen og legesenter i toppetasjen) for å hente samboer.

HC bevis er personlig, og kjører jeg alene for å gå på cafe eller handle, så parkerer jeg på ordinær plass -selv om HC beviset ligger synlig i frontruta.

Anonymkode: 04cae...f90

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kom ann, TS, om det er så enkelt å skaffe seg et sånt bevis, så skaff deg et sånt bevis. :)

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min og hennes partner har flere ganger fått kjeft fordi de parkerer på hc-plass med bevis, da begge ser helt friske ut og kan gå og bevege seg normalt. Folk kan være skikkelig jævlige mot dem.

Anonymkode: 5176f...df1

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svigerinnen min og hennes partner har flere ganger fått kjeft fordi de parkerer på hc-plass med bevis, da begge ser helt friske ut og kan gå og bevege seg normalt. Folk kan være skikkelig jævlige mot dem.

Anonymkode: 5176f...df1

Hvorfor har de et sånt bevis hvis de kan gå og bevege seg normalt da? Er ikke sånne bevis for de som sliter med forflytning? 

Anonymkode: a0595...2ef

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har de et sånt bevis hvis de kan gå og bevege seg normalt da? Er ikke sånne bevis for de som sliter med forflytning? 

Ikke meg du siterer. Men en venninne av meg har hc parkeringsbevis, hun ser og helt frisk ut når hun går. Hun har problemer med trykk i hodet som gjør det vanskelig for henne å gå lange avstander. Det er umulig å se på henne. Det finnes mange skjulte handikap.

Anonymkode: 590b8...2a0

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (21 minutter siden):

Kom ann, TS, om det er så enkelt å skaffe seg et sånt bevis, så skaff deg et sånt bevis. :)

Min venninne har et slikt, vi var nylig på Prekestolen.

Anonymkode: d8621...5fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du et poeng? 

Anonymkode: c5241...0db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er pga slike som deg jeg gruer meg til å bruke lappen min. Jeg ser helt frisk og rask ut, samtidig kan jeg bare løfte en veldig liten mengde over tid, eller dytte en handlevogn kort hvis bilen står omtrent ved døren. Osv. 

Det er faktisk VELDIG vanskelig å få sånn lapp skal jeg si deg. 

Anonymkode: de5ad...834

• Liker 5
  • Hjerte 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men kan din venninne løfte handleposer eller pakker opp dit? 

Anonymkode: de5ad...834

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hc bevis og kan parkere på hc plass. Barnet på 12 eier bilen,  og er rullestolbruker.  Vi har sotete vinduer så det er vanskelig å se inn.  Noen ganger må jeg som er sprek, løpe inn og hente barnet eller det tar tid fra jeg har gått ut av bilen til barnet og assistent er klare for å komme ut. Rullestolen skal løses fra gulvstropper, kanskje skal barnet justeres i stolen, gis medisin osv. 

For andre, slik som min mor som har hc bevis, kan skinnet bedra. Hun kommer gående på to bein. Men hun har såpass alvorlig kols og astma at hun klarer kun gå et kort stykke og den slakkeste oppoverbakke tar nesten rotta på henne.

Atter andre kan ha andre diagnoser som gjør at de hurtig trenger tilgang til toalett, at de har proteser, er svaksynte osv. Og ikke alltid den som er sjåfør som har behov, men partner/ barn.

Anonymkode: a5268...3aa

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har en sjelden muskel-sykdom. Den medfører sterk utmattelse og problemer med å gå lange avstander. Parkeringsbeviset gir henne mulighet til å kunne dra å handle sammen med sin BPA uten at hun må ligge på sofaen i 3 dager etterpå, siden hun slipper å gå 50 meter med 5 fulle poser før hun når bilen. Parkeringsbeviset medfører at hun oftere orker å dra ut «blant folk» slik som du og jeg, de priveligerte i samfunnet, bare tar for gitt at vi kan gjøre når vi vil og når det passer oss og lommeboka, uten å tenke på helsa først. Det du ser i øyeblikket er bare et lite utdrag av en hel sannhet. Du ser et menneske uten krykke parkere og gå ut av bilen. Du ser ikke resten av døgnets 23 timer og 50 minutter, der personen kanskje ikke orker å lage middag eller dusje, langt mindre komme seg ut av huset.. Privelegier kalles det. Håper for din del at du aldri havner i en slik situasjon der du selv får behov for hjelpemidler eller assistanse. Etter min mening skulle det vært pensum på ungdomsskolen å bevege seg i byen en dag lenket i en rullestol, så kanskje flere hadde fått opp øynene for hvor utrolig heldige vi er når vi har to friske bein og armer og ingen skade eller lyte som hindrer fri ferdsel i samfunnet. 

Anonymkode: 621b1...70f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk bryr seg med om folk som står på handicap kan gå eller ikke, har aldri i mitt liv sett handicap plasser der det er fullt opp med biler, de fleste plassene er alltid ledige, så det er tydeligvis laget for mange av dem.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle handicap som er synlig!

Men det er jo ikke alle som har evne til å forstå at ikke alle fungerer helt på samme måte som en selv. Som sagt, ikke alle handicap er synlig.

Anonymkode: 4741f...151

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tilsynelatende ja, men virkeligheten er noe helt annet!

jeg har hc-bevis men du ser ikke på meg at jeg er syk! en dag kan jeg gå helt normalt og da vil du kanskje møte på meg på kjøpesenteret eller i skogen eller til og med på en fjelltopp, en annen dag må jeg bruke rullestol fordi jeg ikke makter å gå mer enn noen skritt, så husk at ikke alt er slik du tror!

Anonymkode: c38af...238

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det følger den som er i bilen. Det er forbudt å bruke om personen ikke er med. 

Men når jeg bistod til lege, butikk, med mer, så brukte vi jo handikapparkering. Fikk kjeft noen ganger, ja. Før jeg pekte på passasjersetet. Eller ble beskyldt for løgn når jeg sa at personen var inne på senteret. 

Kjempehyggelig, når du egentlig bør få en klapp på skulderen. 

Fatter ikke at folk bare kan passe sine egne saker 

Anonymkode: acfa3...bcd

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...