AnonymBruker Skrevet 23. april #61 Del Skrevet 23. april Eg er gåande rullestolbruker. For min del så kunne eg gjerne vært sist inn i flyet for når eg kjem med rullestolen så spiller det ingen rolle om eg sitt og ventar ved gate eller i flyet; men for andre reisende så hadde det gjerne blitt irriterende om eg kom midt inn i køa eller sist og alt stoppa opp inne på flyet fordi eg bruker litt tid når eg skal gå fra døra og inn til setet og flypersonelet må hjelpe til med å legge krykker i hattehylla. I tillegg reiser eg med eigen manuell rullestol - noko som gjer at bakkemannskapet vil at eg skal inn i flyet slik at dei får bært rullestolen ned og lagt den med bagasjen. Ut av flyet ser du meg ikkje; for eg går ut av sist. Og du vil gjerne bli irritert fordi du såg meg ikkje etter gaten - så du trur kanskje at eg blei bært ombord, du såg ikkje at eg gjekk fra døra. Og så vil det irritere deg fordi du ser eg går ut av flyet sjølv. Men det du ikkje ser er at eg står og ventar på utsida til dei kjem opp med rullestolen. Av og til har eg såpass med spasmer etter flyturen at eg velger å gå eit stykke ved sidan av rullestolen for å roe beina. Vi er mange som treng bruke rullestol av ulike grunner. Og eg tenker at innerst inne så ville eg vært glad for å slippe om eg var deg. For heilt ærlig; så er det ganske flaut ☺️ Anonymkode: 39581...cc9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #62 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 4.28): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Gjør den virkelig det? Hører hele tiden og folk som kjefter og smeller på folk for sånt. Anonymkode: 6b9c0...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #63 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 5.10): Men ts spør hvorfor de bruker rullestol FØR de går på flyet, men ikke når de skal av? Fordi da er det ingen køer de kan snike i? Anonymkode: 5b558...fc9 For mange kan det være avlastende som bare rakkern. For eksempel for kreftpasienter med varierende form. Anonymkode: 8241b...293 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #64 Del Skrevet 23. april Jeg jobber på en liten flyplass og pga korte avstander er det mange som ikke trenger rullestol hos oss, men f.eks på gardermoen hvor det er lengre avstander. Anonymkode: cdec7...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #65 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 4.28): å tvilen kommer alltid dem til gode. Anonymkode: 4f45f...7b9 og dette har du et problem med kanskje? hvorfor lagde du tråden? Anonymkode: f964c...6d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #66 Del Skrevet 23. april Jeg kjenner jeg ble litt lei meg av å lese denne tråden. Selv har jeg ikke reist med fly på flere år, delvis fordi jeg dårlig kapasitet og blir merkbart dårligere av belastninger. Derfor vil jeg ikke ha mye glede av en reise hvor jeg blir mer eller mindre sengeliggende uansett. Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på at assistanse på en flyplass er en mulighet. Balansen min er påvirket av en nevrologisk tilstand, og for meg er det å stå verre enn å gå. Begge deler kan være vanskelig. Jeg legger opp livet etter dagsformen, og de som ikke kjenner meg vil sjelden se jeg sliter om jeg står i en liten kø i butikken - selv om de kanskje vil lure på hvorfor jeg ofte finner noe jeg kan holde i som en balansehjelp. Jeg klarer på gode dager å gå et par kilometer, men da "virker" jeg sjelden dagen(e) etterpå. Er en kø for lang for meg i butikken, begynner jeg å skjelve i ben, armer og hender. Jeg besvimer heldigvis ikke som andre har beskrevet her i tråden. Det er et sted jeg har lyst å reise en gang, men da må jeg reise via Gardermoen. Innser etter å ha lest tråden at jeg både ville synes det er belastende å bli fraktet rundt i rullestol og at jeg risikerer at andre tenker sitt om de ser meg gå av flyet på egenhånd. Anonymkode: 7cd93...884 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #67 Del Skrevet 23. april Jeg har MS og har handikapbevis . Bruker tidvis gåstokk og rullestol( rullestol i fornøyelsesparker og store flyplasser) Har også bevis at jeg kan" snike i køen" på toalettet . Ingenting av dette synes på meg. Klarer å gå kortere avstander på en god dag. Hvor " kult" er det å ha måtte ha assistanse egentlig ? Anonymkode: 5dc98...bb3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #68 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner jeg ble litt lei meg av å lese denne tråden. Selv har jeg ikke reist med fly på flere år, delvis fordi jeg dårlig kapasitet og blir merkbart dårligere av belastninger. Derfor vil jeg ikke ha mye glede av en reise hvor jeg blir mer eller mindre sengeliggende uansett. Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på at assistanse på en flyplass er en mulighet. Balansen min er påvirket av en nevrologisk tilstand, og for meg er det å stå verre enn å gå. Begge deler kan være vanskelig. Jeg legger opp livet etter dagsformen, og de som ikke kjenner meg vil sjelden se jeg sliter om jeg står i en liten kø i butikken - selv om de kanskje vil lure på hvorfor jeg ofte finner noe jeg kan holde i som en balansehjelp. Jeg klarer på gode dager å gå et par kilometer, men da "virker" jeg sjelden dagen(e) etterpå. Er en kø for lang for meg i butikken, begynner jeg å skjelve i ben, armer og hender. Jeg besvimer heldigvis ikke som andre har beskrevet her i tråden. Det er et sted jeg har lyst å reise en gang, men da må jeg reise via Gardermoen. Innser etter å ha lest tråden at jeg både ville synes det er belastende å bli fraktet rundt i rullestol og at jeg risikerer at andre tenker sitt om de ser meg gå av flyet på egenhånd. Anonymkode: 7cd93...884 Ikke la fremmede idioter på internett stoppe deg og drømmene dine! Jeg støtter deg! Jeg ser deg! Jeg er med deg! Bestill reisen du vil på, be om assistanse - ta plassen du fortjener å ta her i verden! ❤️❤️❤️❤️ du trenger ikke be om tillatelse til å eksistere på dine premisser! Anonymkode: 3b6cd...d7e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #69 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kjenner jeg ble litt lei meg av å lese denne tråden. Selv har jeg ikke reist med fly på flere år, delvis fordi jeg dårlig kapasitet og blir merkbart dårligere av belastninger. Derfor vil jeg ikke ha mye glede av en reise hvor jeg blir mer eller mindre sengeliggende uansett. Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på at assistanse på en flyplass er en mulighet. Balansen min er påvirket av en nevrologisk tilstand, og for meg er det å stå verre enn å gå. Begge deler kan være vanskelig. Jeg legger opp livet etter dagsformen, og de som ikke kjenner meg vil sjelden se jeg sliter om jeg står i en liten kø i butikken - selv om de kanskje vil lure på hvorfor jeg ofte finner noe jeg kan holde i som en balansehjelp. Jeg klarer på gode dager å gå et par kilometer, men da "virker" jeg sjelden dagen(e) etterpå. Er en kø for lang for meg i butikken, begynner jeg å skjelve i ben, armer og hender. Jeg besvimer heldigvis ikke som andre har beskrevet her i tråden. Det er et sted jeg har lyst å reise en gang, men da må jeg reise via Gardermoen. Innser etter å ha lest tråden at jeg både ville synes det er belastende å bli fraktet rundt i rullestol og at jeg risikerer at andre tenker sitt om de ser meg gå av flyet på egenhånd. Anonymkode: 7cd93...884 Det er bare folk som er svært lite bereiste som tenker sånn, hev deg over det og dra på tur ❤️ Anonymkode: f4d7a...6c9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaulAngelsk Skrevet 23. april #70 Del Skrevet 23. april Har ingen her hørt om "Healing airlines" ? Grunnen er at det tar mye lengre tid å komme seg på et fly, enn av et fly. Folk har forskjellige funksjonshemninger, det er ikke enten lam, eller ikke lam. Det kan være forskjellige former for muskelsvekkelse, kroniske smerter i rygg, knær, føtter og en hel rekke med andre ting som gjør at det å komme seg raskere og enklere ombord i et fly, gjør turen enklere og overkommelig/mer overkommelig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #71 Del Skrevet 23. april Rullestol stigmatiserer, misbruk mistenkes av uvitende folk. Ingen synes å kritisere at når det bestilles assistanse, enten av passasjeren selv, eller av pasientreiser så er det reserverte seter fremme i flyet for pasienter som reiser med assistanse. Stopper missunnelsen der, eller mangler de misunnelige kunnskap om også denne fordelen? Anonymkode: 590d7...777 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #72 Del Skrevet 23. april Nei, det har jeg aldri lagt merke til. Når min mor skal fly (85 år gammel, går sakte med rullator), har hun rullestoltjeneste på gardermoen, og ikke i Alta (der hun ankommer). Hun har ikke med seg rullatoren, hun har en som står klar hjemme hos familien der hun skal. Hun går i trapper fint (men sakte). Så når hun ankommer, går hun av flyet og bort til ankomsthallen sakte men helt fint. Hun er alltid på plass tre timer før avgang, det er ikke tidsbesparende. Anonymkode: 01106...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #73 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 4.28): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Jeg kan gå, men har en lungesykdom som gjør at det er veldig tungt og energikrevende å forflytte meg over lengre avstander som f.eks en flyplass. Det samme gjelder å stå i kø med håndbagasje for sikkerhetskontroll, innsjekk av bagasje etc. Jeg ser helt frisk ut. Noen ganger er ikke assistanse klar på flyplassen når flyet ankommer, da må jeg bare gjøre det beste utav det. På små flyplasser, som min lokale, klarer jeg meg også uten hjelp. Til informasjon er det ikke spesielt morsomt å trenge rullestolassistanse. Du føler deg liten. Folk henvender seg gjerne til den som kjører stolen istedet for deg selv. Vær glad hvis du slipper å oppleve det. Anonymkode: dd841...5b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:09 #74 Del Skrevet torsdag kl 00:09 For å være motpol til de fleste svarene her inne. Det er mange eldre som har funnet ut at assistanse er en god måte å få hjelp både inn og ut av flyet, selv om de i utgangspunktet klarer seg selv og kan gå på egen hånd. Jeg har hatt behov for rullestol på flere reiser, og havner da sammen med disse, og blir passe irritert når Olga reiser seg opp og går helt fint, mens jeg har måttet vente på assistanse fordi hun fikk hjelp. En gang måtte jeg vente i en time ved gate på Gardermoen før assistansen kom. Da hadde de hatt 20 stk fra et charterfly som hadde bestilt assistanse og landet samtidig med oss. Jeg klarer ikke tro at så mange har et reelt behov, men det er klart det er mer behagelig å bli kjørt rundt. Anonymkode: c3777...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:20 #75 Del Skrevet torsdag kl 00:20 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For å være motpol til de fleste svarene her inne. Det er mange eldre som har funnet ut at assistanse er en god måte å få hjelp både inn og ut av flyet, selv om de i utgangspunktet klarer seg selv og kan gå på egen hånd. Jeg har hatt behov for rullestol på flere reiser, og havner da sammen med disse, og blir passe irritert når Olga reiser seg opp og går helt fint, mens jeg har måttet vente på assistanse fordi hun fikk hjelp. En gang måtte jeg vente i en time ved gate på Gardermoen før assistansen kom. Da hadde de hatt 20 stk fra et charterfly som hadde bestilt assistanse og landet samtidig med oss. Jeg klarer ikke tro at så mange har et reelt behov, men det er klart det er mer behagelig å bli kjørt rundt. Anonymkode: c3777...8d4 Charterfly med 20 gamlinger i rullestol? Ja gud forby om helsereiser eksisterer… Helt utrolig at du faktisk lirer av deg det du gjør. Anonymkode: 3b6cd...d7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:36 #76 Del Skrevet torsdag kl 00:36 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): For å være motpol til de fleste svarene her inne. Det er mange eldre som har funnet ut at assistanse er en god måte å få hjelp både inn og ut av flyet, selv om de i utgangspunktet klarer seg selv og kan gå på egen hånd. Jeg har hatt behov for rullestol på flere reiser, og havner da sammen med disse, og blir passe irritert når Olga reiser seg opp og går helt fint, mens jeg har måttet vente på assistanse fordi hun fikk hjelp. En gang måtte jeg vente i en time ved gate på Gardermoen før assistansen kom. Da hadde de hatt 20 stk fra et charterfly som hadde bestilt assistanse og landet samtidig med oss. Jeg klarer ikke tro at så mange har et reelt behov, men det er klart det er mer behagelig å bli kjørt rundt. Anonymkode: c3777...8d4 Irriterende at du kom på samme fly som de og du måtte vente, og ikke du. Er jo du som er reell rullestolbruker og ikke de. Anonymkode: 463c5...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:38 #77 Del Skrevet torsdag kl 00:38 Kan være mange grunner. Noen kan gå korte strekk, andre takler dårlig å stå i ro pga balanseproblemer, eller gå mens de samtidig bærer vekt/ bagasje. Noen får assistanse uten å vanligvis trenge rullestol, slik som min venninnes mor som har angina pectoris og lett blir dårlig i stressede situasjoner. Noen får assianse og kjøres i lånt stol inn på flyet, klarer å hå kort etterpå til bagasjeutlevering der de så skal over i egen rullestol som ble sendt. Anonymkode: 1577f...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:39 #78 Del Skrevet torsdag kl 00:39 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Irriterende at du kom på samme fly som de og du måtte vente, og ikke du. Er jo du som er reell rullestolbruker og ikke de. Anonymkode: 463c5...9ae Reell rullestolbruker? Altså… Anonymkode: 3b6cd...d7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:09 #79 Del Skrevet torsdag kl 22:09 AnonymBruker skrev (21 timer siden): For å være motpol til de fleste svarene her inne. Det er mange eldre som har funnet ut at assistanse er en god måte å få hjelp både inn og ut av flyet, selv om de i utgangspunktet klarer seg selv og kan gå på egen hånd. Jeg har hatt behov for rullestol på flere reiser, og havner da sammen med disse, og blir passe irritert når Olga reiser seg opp og går helt fint, mens jeg har måttet vente på assistanse fordi hun fikk hjelp. En gang måtte jeg vente i en time ved gate på Gardermoen før assistansen kom. Da hadde de hatt 20 stk fra et charterfly som hadde bestilt assistanse og landet samtidig med oss. Jeg klarer ikke tro at så mange har et reelt behov, men det er klart det er mer behagelig å bli kjørt rundt. Anonymkode: c3777...8d4 Slike kommentarer har lite for seg, men tankene dine er kanskje litt snevre? Du vet ingenting om hvorfor Olga 87 år trenger assistanse. Like lite som du vet hvorfor Thomas 25 trenger assistanse, så lenge ingen av dem har en synlig funksjonsnedsettelse. Og det er faktisk det denne tråden handler om, skulte «feil og mangler» i kropper som skal ut og fly. Noen eldre er kanskje ikke så reisevant og trenger assistanse av den grunn, for å finne frem. Når noen trenger assistanse, fordi de enten ikke er god på å gå, eller de ikke klarer å løfte kofferten på eller av båndet, så skiller ikke flyplassen mellom de som kan gå og de som trenger annen hjelp. Rullestolen er assistansens hjelpemiddel og følger med der hvor det er bestilt assistanse. Misunnelse fordi noen får hjelp først, uansett situasjon, er en dårlig egenskap, så den bør du jobbe med å endre. Anonymkode: 590d7...777 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:26 #80 Del Skrevet torsdag kl 22:26 AnonymBruker skrev (22 timer siden): For å være motpol til de fleste svarene her inne. Det er mange eldre som har funnet ut at assistanse er en god måte å få hjelp både inn og ut av flyet, selv om de i utgangspunktet klarer seg selv og kan gå på egen hånd. Jeg har hatt behov for rullestol på flere reiser, og havner da sammen med disse, og blir passe irritert når Olga reiser seg opp og går helt fint, mens jeg har måttet vente på assistanse fordi hun fikk hjelp. En gang måtte jeg vente i en time ved gate på Gardermoen før assistansen kom. Da hadde de hatt 20 stk fra et charterfly som hadde bestilt assistanse og landet samtidig med oss. Jeg klarer ikke tro at så mange har et reelt behov, men det er klart det er mer behagelig å bli kjørt rundt. Anonymkode: c3777...8d4 Turene Solgården arrangerer er det mange som trenger rullestol, ja. Så at 20 stykker fra en av de flightene trenger rullestol er ikke uvanlig. Det kan til og med være flere. Anonymkode: 300dc...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå