AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Skrevet 19. april Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Det kan være langt å gå på en flyplass, spesielt hvis du skal bytte fly, mange eldre og de som ikke kan gå så fort kan benytt seg av dette, ikke noe rart i det. Anonymkode: f4d7a...6c9 36 9
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Det er mange som bruker rullestol og krykker til avlasting uten å være lam. Ikke rart i det hele tatt. Hva trodde du, at de jukser? Anonymkode: db422...d2e 26 1 8
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april Gående rullestolbruker her. Alt andre skal bry seg med... Anonymkode: 463c5...9ae 21 6 9
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gående rullestolbruker her. Alt andre skal bry seg med... Anonymkode: 463c5...9ae Men ts spør hvorfor de bruker rullestol FØR de går på flyet, men ikke når de skal av? Fordi da er det ingen køer de kan snike i? Anonymkode: 5b558...fc9 11 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men ts spør hvorfor de bruker rullestol FØR de går på flyet, men ikke når de skal av? Fordi da er det ingen køer de kan snike i? Anonymkode: 5b558...fc9 Eller kan det være fordi det å pakke, komme seg til flyplassen og gå gjennom sikkerhetskontrollen osv, tærer på? Og kan det være at de føler seg BEDRE etter å ha sittet og hvilt på flyet i noen timer? Latterlig ting av ts å lure på. Anonymkode: b0f6b...1c0 30 2 9
AnonymBruker Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eller kan det være fordi det å pakke, komme seg til flyplassen og gå gjennom sikkerhetskontrollen osv, tærer på? Og kan det være at de føler seg BEDRE etter å ha sittet og hvilt på flyet i noen timer? Latterlig ting av ts å lure på. Anonymkode: b0f6b...1c0 Aldri hørt om noen som føler seg mer sprek i kroppen etter en lang flytur. Det kan likevel ha noe med tilbudet på flyplassen i utlandet. Ikke sikkert de er like god på å tilby rullestolbrukere som har lavgradig funksjonsnedsettelse den bistanden Anonymkode: a62e1...3f1 10 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri hørt om noen som føler seg mer sprek i kroppen etter en lang flytur. Det kan likevel ha noe med tilbudet på flyplassen i utlandet. Ikke sikkert de er like god på å tilby rullestolbrukere som har lavgradig funksjonsnedsettelse den bistanden Anonymkode: a62e1...3f1 Aldri hørt om noen som etter en lang flytur ønsker og sette seg ned. Alle er så ivrige på å røre på seg at de hopper opp det øyeblikket lyset for setebeltet slukkes med et herlig ding. Deretter følges en vill og noen ganger konkurranse-drevet gallopp mot bagasjebåndet, hvor alle velger å stå og vente istedenfor og slenge seg ned på de nærmeste benkene. Sitteplassene i venteområdene utenfor gaten er derimot alltid fullt såfremt flyet er fullt. Folk slenger seg ned på gulvet om det ikke er ledig sitteplass. Sprek er altså ikke riktig ord. Motivert er mer korrekt. Kroppen har behov for å få rørt litt på seg etter å ha vært pakket sammen i en blikkboks med potensielt illeluktende mennesker og dårlig beinplass. Folk som periodvis bruker rullestol, kjenner sikkert på det samme i større og mindre grad. Også er det sikkert en god del motivasjon i å ikke måtte sitte der til alle har gått av og håpe at besetningen ikke har glemt de, men vil komme med en rullestol i god tid til at de får seg til bagasjebåndet før bagasjen deres forsvinner med en klåfingra fremmed. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Så til Ts. Du skriver "... så tvilen kommer alltid dem til gode", som slår meg som merkelig fordi hvorfor skal man la tvilen komme de til noe som helst? Om du rusler forbi meg en juni morgen kledd i en utvaska joggebukse fra h&m med den nyeste, dyreste MacBook air i handleposen, så ser jeg ikke på deg og tenker at du har snylta på skatten men at jeg lar tvilen komme deg til gode. Jeg vil tenke "heldig", og vurdere om jeg også skal spare til den nyeste utgaven. Blir noen rulla inn på flyet, så går jeg ut i fra (om jeg i det hele tatt tenker/legger merke til det) at de har behov for det. Og om de forlater flyet på to bein, så går jeg ut i fra at de har noe nedsatt funksjon men fortsatt kan bruke beina, som er flott og fint. Det er ikke noe behov der for å la en tvil komme noen til gode, for tvilen eksisterer ikke. Om jeg hadde nedsatt funksjon, så hadde jeg også ønsket å bli trillet inn i flyet før alle andre istedenfor å få hælene tråkket på mens jeg snegler meg ned midtgangen og febrilsk dukker for å unngå albuer i trynet som er for opptatt med å finne plass til håndbagasjen til å se risikoen de potensielt kan påføre en uskyldig panne. Det er ikke en ideell situasjon for mennesker med nedsatt fysisk funksjon. Om du ofte opplever at du blir veldig fokusert på tilfeldige, fremmede mennesker som gjør helt vanlige, normale ting, og kjenner mistenksomhet spire og gro, så er det noe du bør jobbe litt med- ikke for andre sin del, men for deg selv. Det kan umulig være godt for din mentale helse å føle slik mistenksomhet mot folk som ikke engang er til styr og bry for deg eller noen andre. Anonymkode: b0f6b...1c0 18 3 8
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aldri hørt om noen som etter en lang flytur ønsker og sette seg ned. Alle er så ivrige på å røre på seg at de hopper opp det øyeblikket lyset for setebeltet slukkes med et herlig ding. Deretter følges en vill og noen ganger konkurranse-drevet gallopp mot bagasjebåndet, hvor alle velger å stå og vente istedenfor og slenge seg ned på de nærmeste benkene. Sitteplassene i venteområdene utenfor gaten er derimot alltid fullt såfremt flyet er fullt. Folk slenger seg ned på gulvet om det ikke er ledig sitteplass. Sprek er altså ikke riktig ord. Motivert er mer korrekt. Kroppen har behov for å få rørt litt på seg etter å ha vært pakket sammen i en blikkboks med potensielt illeluktende mennesker og dårlig beinplass. Folk som periodvis bruker rullestol, kjenner sikkert på det samme i større og mindre grad. Også er det sikkert en god del motivasjon i å ikke måtte sitte der til alle har gått av og håpe at besetningen ikke har glemt de, men vil komme med en rullestol i god tid til at de får seg til bagasjebåndet før bagasjen deres forsvinner med en klåfingra fremmed. Så til Ts. Du skriver "... så tvilen kommer alltid dem til gode", som slår meg som merkelig fordi hvorfor skal man la tvilen komme de til noe som helst? Om du rusler forbi meg en juni morgen kledd i en utvaska joggebukse fra h&m med den nyeste, dyreste MacBook air i handleposen, så ser jeg ikke på deg og tenker at du har snylta på skatten men at jeg lar tvilen komme deg til gode. Jeg vil tenke "heldig", og vurdere om jeg også skal spare til den nyeste utgaven. Blir noen rulla inn på flyet, så går jeg ut i fra (om jeg i det hele tatt tenker/legger merke til det) at de har behov for det. Og om de forlater flyet på to bein, så går jeg ut i fra at de har noe nedsatt funksjon men fortsatt kan bruke beina, som er flott og fint. Det er ikke noe behov der for å la en tvil komme noen til gode, for tvilen eksisterer ikke. Om jeg hadde nedsatt funksjon, så hadde jeg også ønsket å bli trillet inn i flyet før alle andre istedenfor å få hælene tråkket på mens jeg snegler meg ned midtgangen og febrilsk dukker for å unngå albuer i trynet som er for opptatt med å finne plass til håndbagasjen til å se risikoen de potensielt kan påføre en uskyldig panne. Det er ikke en ideell situasjon for mennesker med nedsatt fysisk funksjon. Om du ofte opplever at du blir veldig fokusert på tilfeldige, fremmede mennesker som gjør helt vanlige, normale ting, og kjenner mistenksomhet spire og gro, så er det noe du bør jobbe litt med- ikke for andre sin del, men for deg selv. Det kan umulig være godt for din mentale helse å føle slik mistenksomhet mot folk som ikke engang er til styr og bry for deg eller noen andre. Anonymkode: b0f6b...1c0 Dette er kun dårlige bortforklaringer for noen som bruker sitt handikapp når det passer. Anonymkode: eb546...946 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ts spør hvorfor de bruker rullestol FØR de går på flyet, men ikke når de skal av? Fordi da er det ingen køer de kan snike i? Anonymkode: 5b558...fc9 Det er blitt forklart over her, men vi tar det en gang til: Det kan være langt å gå på en flyplass. Eldre og folk som er dårlige til bens kan ha problemer med å forflytte seg over så store avstander. Ved adkomst er avstandene ofte mindre og det er kanskje ikke samme tidspress dersom man har nådd hoveddestinasjonen. Anonymkode: ff69d...4f4 15 1 5
Aureka Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april Og alle kommer fram samtidig. Uansett. Forresten så kanskje de orker å gå når de kommer fram fordi de ikke behøvde å gå så langt før avgang? Bare en taaaanke.. 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #12 Skrevet 19. april Hva er så vanskelig å fatte med dette? Et rimelig og logisk svar står også skrevet i tråden, det er gjerne mer krevende å pakke, reise til flyplass, stå i køer for å sjekke inn bagasje, køer for å komme gjennom sikkerhetskontroll, kanskje gå langt til gate og kø for å komme seg på flyet. Vs. komme seg til bag drop og ut etter å ha få sittet stille i en periode. Vi som er heldige å slippe slike plager bør tenke oss to ganger om før vi bruker energi på å dømme andre. Det spiller faktisk ikke inn på ditt liv om noen benytter seg av rullestoltilbud eller ei. Du er kanskje en av de som også plages av at tilsynelatende friske mennesker parkerer på handicap eller bruker hc-toalett. Anonymkode: 0bd80...8d0 8 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april Jeg har erfaring med eldre slektninger. En slik dag handler om samlet belastning. Presser de seg for mye kan de første dagene av turen være et smertehelvete. Rullestoltjenesten ved Gardermoen er veldig god og effektiv. Man sparer beina helt fra man ankommer flyplassen til man sitter i setet. Ofte er det mye ståing i sikkerhetskontroll, ved gate og ved boarding. En "tur" du selv som funksjonsfrisk kan bli litt trøtt i beina av om køene er lange. Når man kommer frem kan man imidlertid gå direkte ut av fly, gjennom flyplass, og sette seg i en taxi. Rullestoltjenestene er ofte variable, og med eldre er det også språkproblemer og utrygghet. Og det er også anbefalt å bevege seg litt, for å forebygge blodpropp og slikt. Anonymkode: bce51...f9a 12 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Jeg har flere ganger bestilt assistanse, og da velger DE å assistere med rullestol selv om personen klarer å gå selv. Det er fordi de beregner tid til å komme frem, og stoler ikke på at Olga på 95 "klarer helt fint å gå selv!" Og så er det snakk om 3 skritt i minuttet med stokk. Anonymkode: f7952...678 17 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har flere ganger bestilt assistanse, og da velger DE å assistere med rullestol selv om personen klarer å gå selv. Det er fordi de beregner tid til å komme frem, og stoler ikke på at Olga på 95 "klarer helt fint å gå selv!" Og så er det snakk om 3 skritt i minuttet med stokk. Anonymkode: f7952...678 Det er også sant. Kjenner til en som nekter assistanse på grunn av dette. Personen hadde hatt mye nytte av å få hjelp med bagasje, sluppet køer, bli vist frem til gate. Men i og med at man må sitte i rullestolen så nektes det. Anonymkode: bce51...f9a 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også sant. Kjenner til en som nekter assistanse på grunn av dette. Personen hadde hatt mye nytte av å få hjelp med bagasje, sluppet køer, bli vist frem til gate. Men i og med at man må sitte i rullestolen så nektes det. Anonymkode: bce51...f9a Ja ikke sant, samme her. Anonymkode: f7952...678 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi som er heldige å slippe slike plager bør tenke oss to ganger om før vi bruker energi på å dømme andre. Det spiller faktisk ikke inn på ditt liv om noen benytter seg av rullestoltilbud eller ei. Du er kanskje en av de som også plages av at tilsynelatende friske mennesker parkerer på handicap eller bruker hc-toalett. Anonymkode: 0bd80...8d0 Ikke sant. Jeg blir ganske irritert når jeg leser enkelte svar i denne typen tråder. De aner ikke hva enkelte må leve med hver dag. Og hvor lett de selv har det. Har en gang opplevd skade i en fot. Og det å hver dag må velge hva du bruker beina til. Og ofte bli hardt straffet dagen etterpå om du presser for mye. Er faktisk veldig krevende. Om jeg hadde måttet på en fly denne perioden hadde jeg faktisk valgt assistanse, for å ha flere krefter å disponere når jeg kom frem. Anonymkode: bce51...f9a 10 5
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er blitt forklart over her, men vi tar det en gang til: Det kan være langt å gå på en flyplass. Eldre og folk som er dårlige til bens kan ha problemer med å forflytte seg over så store avstander. Ved adkomst er avstandene ofte mindre og det er kanskje ikke samme tidspress dersom man har nådd hoveddestinasjonen. Anonymkode: ff69d...4f4 Dette. Som ambulerende (altså gående) rullestolbruker kan jeg bekrefte at det ofte er mindre krevende å gå ut av flyplassen, enn ruta en må gjennom for å komme på flyet. For meg er det å stå stille noe av det verste. Så alle køene ved innsjekk, sikkerhetskontroll, boarding, evt kiosk/kafé er i beste fall et mareritt. Som oftest umulig. Jeg svimer av. Å gå fra gate til bagasjehenting er som oftest kortere, uten tidspress og uten køer. Da kan jeg oftere klare meg selv. Ved båndet kan jeg enten sitte og vente til de fleste andre har fått sin koffert, jeg har reisefølge eller noen som henter meg og kan hjelpe. Anonymkode: 85831...d13 12 9
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har sett dette ved flere anledninger i utlandet. Folk som ankommer flyplassen, får tak i en rullestol og en flyplassansatt som triller dem rundt. Alltid først i alt av køer, trenger ikke vente noe sted. Men når flyet lander, så viser det seg at kan gå helt fint. Andre som har lagt merke til dette? Ja, det kan være at de har handikapp som er vanskelig å se, så tvilen kommer alltid dem til gode. Så jeg sikter bare til de helt åpenbare tilfellene. Anonymkode: 4f45f...7b9 Mange gjør det for å spare energi av ulike grunner kan være etterskader fra cellegift eller me feks, ofte mindre styr og mindre energi belasting å gå av flyet ved ankomst. Man må desutten bestille rullestol og følge for å komme på flyet slik Norge har gode rutiner der, det kan være ymse ved ankomst utlandet Anonymkode: 0ce75...74e 6 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå