AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:38 #41 Del Skrevet lørdag kl 15:38 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Alt dette er veldig lett tilgjengelig kunnskap, man trenger på ingen måte snakke med ernæringsfysiolog for å få vite dette... Anonymkode: b6c5f...ce9 Hadde det vært så lett for alle så hadde det ikke eksistert ernæringsfysiologer. Anonymkode: 65767...e71 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:38 #42 Del Skrevet lørdag kl 18:38 Folk kan ufattelig lite om kost og trening. Det ser man her inne. Det er gjerne kunnskap det skorter på og evnen til å ta gode matvalg. Jeg tror helt ærlig og oppriktig at om overvektige hadde spist 3-4 måltider med skikkelig mat (protein og grønnsaker i hovedsak), trent styrke og inntatt mindre snop/snacks så hadde problemet vært løst på sikt uten sprøyter. sultekurer og anorektiske ernæringsfolk som skal veilede dem. Anonymkode: 3a377...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:48 #43 Del Skrevet lørdag kl 19:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk kan ufattelig lite om kost og trening. Det ser man her inne. Det er gjerne kunnskap det skorter på og evnen til å ta gode matvalg. Jeg tror helt ærlig og oppriktig at om overvektige hadde spist 3-4 måltider med skikkelig mat (protein og grønnsaker i hovedsak), trent styrke og inntatt mindre snop/snacks så hadde problemet vært løst på sikt uten sprøyter. sultekurer og anorektiske ernæringsfolk som skal veilede dem. Anonymkode: 3a377...414 Du kan åpenbart ufattelig lite om overvekt og mekanismene bak. Foreslår du lister deg ut av tråden, farvel. Anonymkode: 870e0...b2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:12 #44 Del Skrevet lørdag kl 21:12 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Helsevesenet er ikke forjævlig dårlig fordi du ikke klarer å kontrollere matinntaket, alvorlig talt. Det har ikke jeg sagt heller. Jeg sliter med maten, og når de ikke har noe annet å tilby meg enn en sprøyte, så er det jo naturlig at jeg vil spørre om det. Hadde man for eksempel kunne fått et opphold på et sted hvor man jobber med rutiner og det å endre spisvaner og samtidig få hjelp til psykiske vansker rundt mat og spising generelt, så hadde jeg glatt tatt imot det. Men det finnes ikke. Finnes noen private klinikker med veldig lang ventetid, usikker på om man må betale selv. Tips til deg, jobb med leseforståelsen din! Ellers takk til dere andre for gode svar, jeg snakker med legen om dette. Anonymkode: 3c7bd...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:14 #45 Del Skrevet lørdag kl 21:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk kan ufattelig lite om kost og trening. Det ser man her inne. Det er gjerne kunnskap det skorter på og evnen til å ta gode matvalg. Jeg tror helt ærlig og oppriktig at om overvektige hadde spist 3-4 måltider med skikkelig mat (protein og grønnsaker i hovedsak), trent styrke og inntatt mindre snop/snacks så hadde problemet vært løst på sikt uten sprøyter. sultekurer og anorektiske ernæringsfolk som skal veilede dem. Anonymkode: 3a377...414 Jeg har lest bøker om ultraprosessert mat, boka til Marit Kolby og er ganske oppdatert på kosthold og ernæring. Står ikke på kunnskapen med meg, men det faktum at jeg virkelig sliter med maten, har psykiske problemer og trolig en spiseforstyrrelse ala overspising/emosjonell spising. Men jeg gidder ikke skrive en hel novelle til noen som har bestemt seg for at de vet best allerede, så det ble med det avsnittet, du kan nå tro hva du vil... Det betyr ikke noe heldigvis. Anonymkode: 3c7bd...f50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:17 #46 Del Skrevet lørdag kl 21:17 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har lest bøker om ultraprosessert mat, boka til Marit Kolby og er ganske oppdatert på kosthold og ernæring. Står ikke på kunnskapen med meg, men det faktum at jeg virkelig sliter med maten, har psykiske problemer og trolig en spiseforstyrrelse ala overspising/emosjonell spising. Men jeg gidder ikke skrive en hel novelle til noen som har bestemt seg for at de vet best allerede, så det ble med det avsnittet, du kan nå tro hva du vil... Det betyr ikke noe heldigvis. Anonymkode: 3c7bd...f50 Får du hjelp for de psykiske problemene da? Anonymkode: 65767...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:21 #47 Del Skrevet lørdag kl 21:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får du hjelp for de psykiske problemene da? Anonymkode: 65767...e71 Nei. Anonymkode: 3c7bd...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:22 #48 Del Skrevet lørdag kl 21:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Anonymkode: 3c7bd...f50 Hvorfor ikke? Anonymkode: 65767...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:24 #49 Del Skrevet lørdag kl 21:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har ikke jeg sagt heller. Jeg sliter med maten, og når de ikke har noe annet å tilby meg enn en sprøyte, så er det jo naturlig at jeg vil spørre om det. Hadde man for eksempel kunne fått et opphold på et sted hvor man jobber med rutiner og det å endre spisvaner og samtidig få hjelp til psykiske vansker rundt mat og spising generelt, så hadde jeg glatt tatt imot det. Men det finnes ikke. Finnes noen private klinikker med veldig lang ventetid, usikker på om man må betale selv. Tips til deg, jobb med leseforståelsen din! Ellers takk til dere andre for gode svar, jeg snakker med legen om dette. Anonymkode: 3c7bd...f50 Jammen du kan få annen hjelp enn sprøyter. Be legen henvise deg til overvektsklinikken, der kan du gå på et livsstilsendringskurs over 10 ganger. Når det er ferdig så velger du veien videre, noen velger operasjon, andre velger overvektsklinikk og andre igjen velger å fortsette med livsstilsendring. Jeg var på Evjeklinikken, å det er lang ventetid, men du kan ringe dit når du er henvist og si at du gjerne tar plass med kort frist, så da kan du være heldig å få plass tidligere. Jeg har også gått på Mysimba, men hadde så mange uønskede bivirkninger på den, så jeg prøvde Saxenda, å den hadde ingen effekt. Hadde da et opphold før jeg igjen tok opp vekten min med legen, å jeg kunne få resept på sprøyte igjen, men siden den er så dyr så har jeg ikke råd til den. Ba derfor å bli henvist til operasjon, for nå har jeg vært igjennom så mye over så mange år, å på de årene så har jeg gått opp mer i vekt. Har begynt på et opplegg for slankeoperasjon å regner med å bli operert rett etter sommeren. Har fått inntrykk av at når man fikk både piller og sprøyter så var det en nedgang i operasjoner, men når man ikke får sprøyter på blå resept, så er det flere som ber om operasjon. Anonymkode: dd723...30d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:27 #50 Del Skrevet lørdag kl 21:27 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: 65767...e71 Har ikke tenkt å utdype det. Anonymkode: 3c7bd...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:29 #51 Del Skrevet lørdag kl 21:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke tenkt å utdype det. Anonymkode: 3c7bd...f50 Ok, men hvis du overspiser fordi du sliter så kommer du ikke til å bli bedre, spisingen er bare et symptom, ønsker du å få det bedre så må du ta tak i selve årsaken så kommer resten av seg selv. Du burde også forberede deg på at du brått kan få det verre når du ikke lenger har mulighet til å spise følelsene dine hvis du begynner på sprøyten. Anonymkode: 65767...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:33 #52 Del Skrevet lørdag kl 21:33 Wegovy er fantastisk "sofaslankemiddel" men har sin pris. Anonymkode: d5094...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:49 #53 Del Skrevet mandag kl 14:49 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 17.38): Hadde det vært så lett for alle så hadde det ikke eksistert ernæringsfysiologer. Anonymkode: 65767...e71 Selvfølgelig hadde det det, ernæringsfysiologer sitt hovedvirke er ikke å veilede overvektige. Jeg har flere ganger snakket mer ernæringsfysiologer, men aldri om overvekt eller noe relatert til det - de har ganske mye annet å holde på med. Anonymkode: b6c5f...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå