AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:24 #21 Del Skrevet lørdag kl 08:24 Jeg fikk streng beskjed av legen at jeg måtte trene 5 dager i uken når jeg går på den sprøyta siden man mister muskler mår man går ned i vekt Anonymkode: c6078...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:25 #22 Del Skrevet lørdag kl 08:25 Blueberrymuffin skrev (8 timer siden): Helsevesenet har blitt mer strenge på disse legemidlene, da mange har misbrukt medisinene som har ført til mangel for de som faktisk må ha medisinen. Ozempic og Wegovy får du nå kun på blå resept, så det får du ikke med mindre du har diabetes, eller har fedme og utelukket all annen behandling. Det er nok lurt å ta en tur til legen, men da er det for grundig utredning, og du må være villig til å prøve andre behandlingsalternativ. Siden du sier at alle prøver er fine, kan det hodt lege henviser deg videre til ernæringsfysiolog, spørsmålet er om du er villig til å gjøre de nødvendige livsstilsendringene du må, selv om du ikke skulle få ozempic eller wegovy. Fastleger kan faktisk ikke henvise til ernæringsfysiolog. Det er bare sykehusleger som kan henvise pasienter til ernæringsfysiolog og da pasienter med kreft eller andre utfordringer med mat som gjør at de trenger hjelp med å få satt sammen et kosthold som gjør at pasientene får i seg mat tilpasset problemet/utfordringene Pasientene sliter med. Selvfølgelig kan ts forsøke å komme til hos privat ernæringsfysiolog på Volvat el. Men dette går da uten henvisning fra fastlege og der ts må betale dette fult ut selv. Tror både ts og flere av dem som svarer i denne tråden bør oppdatere seg på hvordan systemet fungerer før dere bare slenger ut et råd eller et svar. Å svare for å svare er helt unødvendig, når svarene er langt utpå jordet. Førævrig så har jeg begynt å lure på om dette er en trolletråd, når jeg ser hvor negativ ts er til både leger og svarene i tråden. Anonymkode: b0013...7c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:42 #23 Del Skrevet lørdag kl 08:42 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må be om henvisning til overvektspoliklinikk. Anonymkode: 1a77a...283 Jeg ba om dette for fire år siden fordi jeg ønsket hjelp med vekten min, men jeg ønsket ikke fedmeoperasjon og fikk derfor avslag. Overvektspoliklinikken i Stavanger hjalp kun dem som ville ha operasjon sto det i avslaget. Var ikke mye hjelp å hente der. Anonymkode: 533e8...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:22 #24 Del Skrevet lørdag kl 09:22 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg fikk streng beskjed av legen at jeg måtte trene 5 dager i uken når jeg går på den sprøyta siden man mister muskler mår man går ned i vekt Anonymkode: c6078...91e Også er det midjemål som er viktigst for helsen og gå ned i Anonymkode: c6078...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:33 #25 Del Skrevet lørdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fastleger kan faktisk ikke henvise til ernæringsfysiolog. Det er bare sykehusleger som kan henvise pasienter til ernæringsfysiolog og da pasienter med kreft eller andre utfordringer med mat som gjør at de trenger hjelp med å få satt sammen et kosthold som gjør at pasientene får i seg mat tilpasset problemet/utfordringene Pasientene sliter med. Selvfølgelig kan ts forsøke å komme til hos privat ernæringsfysiolog på Volvat el. Men dette går da uten henvisning fra fastlege og der ts må betale dette fult ut selv. Tror både ts og flere av dem som svarer i denne tråden bør oppdatere seg på hvordan systemet fungerer før dere bare slenger ut et råd eller et svar. Å svare for å svare er helt unødvendig, når svarene er langt utpå jordet. Førævrig så har jeg begynt å lure på om dette er en trolletråd, når jeg ser hvor negativ ts er til både leger og svarene i tråden. Anonymkode: b0013...7c3 Ernæringsfysiolog er ikke til noen hjelp for vektnedgang, de færreste er overvektige fordi de ikke forstår hvilken mat som er kaloririk og ikke... Anonymkode: b6c5f...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:31 #26 Del Skrevet lørdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ernæringsfysiolog er ikke til noen hjelp for vektnedgang, de færreste er overvektige fordi de ikke forstår hvilken mat som er kaloririk og ikke... Anonymkode: b6c5f...ce9 Det er ikke bare hva man spiser men mengden, jeg selv har vært hos ernæringsfysiolog og det var en del info som jeg tenker få tallet er klar over For eks. Pasta og ris skal man kun spise en dl, potet kun en, grønnsaker så mye man vil, frukt i stedene for godteri for eks dadler. Og selvfølgelig magert kjøtt og en dag i uken med vegetar mat Det er heller ikke sånn at overvektige sliter med di samme tingene For meg er det godteri for min samboer var det for store mengder mat, noen kan det være alt for mye junk food, og noen er det kunnskap om mat Bor man sammen noen er det veldig viktig å gjøre dietten sammen ellers funker det ikke Jeg vil uansett anbefale vekt klubben der er det mange bra oppskrifter hvor det står kalorier og man kan spise mye av det man pelide og spise for eks min favoritt er kylling kebab Anonymkode: c6078...91e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:59 #27 Del Skrevet lørdag kl 11:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ernæringsfysiolog er ikke til noen hjelp for vektnedgang, de færreste er overvektige fordi de ikke forstår hvilken mat som er kaloririk og ikke... Anonymkode: b6c5f...ce9 Ånei du, det er mange som får bakoversveis når de innser hvor mye kalorier det er i ting, selv sunne ting, så det at det ikke er til noen hjelp er bare tull. Anonymkode: 65767...e71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 12:37 #28 Del Skrevet lørdag kl 12:37 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Håper på seriøse og gode, utfyllende svar. Legg gjerne ved kilder på eventuelle påstander. Jeg har gjort litt research selv, og ser jo at spesielt Wegovy kommer ikke uten bivirkninger. Lang historie gjort kort så har jeg alltid slitt med maten. Dessverre sliter jeg ikke nok til at dette er noe jeg får hjelp for i helsevesenet. Jeg har de siste månedene fått ekstremt forhøyet matlyst og har gått opp mye i vekt. Det er snakk om 10 kg på under et halvt år. Vekten fortsetter å stige, og jeg sliter. Så utrolig mye. Åpenbart har det ikke fungert å skjerpe seg. Jeg prøver hver jævla dag. Klærne mine passer nesten ikke lenger. Så jeg vurderer da om jeg bør ta en tur til legen neste uke. Jeg er livredd for å legge på meg mer, men tydeligvis ikke redd nok til at jeg klarer å slutte å spise. Jeg har ikke et ønske om å stå på denne typen medisin lenge, men kanskje bare for en liten stund, til jeg har gått ned de kiloene jeg har lagt på meg - kanskje jeg underveis i prosessen klarer å tilegne meg bedre matvaner, og så forhåpentligvis prøve så godt jeg kan å holde fast ved disse når jeg slutter. Har bmi på 34.. Anonymkode: 3c7bd...f50 Har lest i gjennom tråden, og det er enkelte gode svar, og noen som er nesten riktig. For å ta Ozempic vs Wegovy først. Disse to midlene er laget av samme produsent i Danmark og de inneholder det samme virkestoffet, Semaglutid, men i ulike doser/sprøyter. Semaglutid ble utviklet for å være en diabetesmedisin, men viste seg å ha en bivirkning som ga redusert matlyst og dermed vektnedgang. Den ble derfor snart levert både for behandling av overvekt under navnet Wegovy og under navnet Ozempic. Ozempic ble markedsført som en diabetesmedisin, men på grunn av effekten den har på matlysten, begynte også leger å skrive den ut i stor stil til overvektige. Dette førte bl.a. til at det ble mangel på denne medisinen slik at diabetikere slet med å få tak i medisinen de trengte. I tillegg belastet denne overvektbehandlingen Legemiddelverket for milliarder av kroner i året og knuste alle deres budsjetter. For et år siden ble reglene derfor strammet inn kraftig, slik at Ozempic nå kun er tillatt brukt til behandling av diabetes. Fastlegen kan heller ikke skrive denne ut på egenhånd, men det må sendes inn en søknad til Staten for hver enkelt pasient for å få lov til å gi den til diabetespasienter. Da kan diabetikere få denne på såkalt "blå resept", som betyr at Staten betaler størsteparten av medisinen og pasienten slipper med en liten egenandel. Wegovy, som altså er "Ozempic-varianten" som selges som slankemedisin, er ikke tillatt å skrive ut på blå resept(med enkelte unntak for ekstremt overvektige som er under behandling ved overvektsklinikk), men kun på hvit resept. Det betyr at du ikke får tak i den uten at legen skriver den ut, men du må selv betale hele kostnanden, og den er ganske dyr, dessverre. Hvor mye den koster, vil variere med hvilken dose legen mener du trenger, og hvilke sprøytestørrelse legen velger å skrive ut til deg. Angående bivirkninger, så er det mye snakk om det. Og, ja, det er mange potensielle bivirkninger, men de fleste er veldig sjeldne. For de aller fleste fungerer Wegovy utmerket uten veldig plagsomme bivirkninger. Og skulle det bli for mye bivirkninger, er det bare å slutte å ta medisinen, så blir du som før. I fjor høst kom også Mounjaro på markedet i Norge, som er en USA-produsert slankesprøyte som i hovedsak virker på samme måte som Wegovy. Den har i tester vist at den er mer effektiv enn Wegovy, men koster også mer enn Wegovy. Fra før finnes også et par slankepiller, bl.a. Mysimba. Flere nye slankemedisiner er under utvikling, og vi vil nok se at det kommer mange alternativer på markedet i løpet av de neste årene. Forhåpentligvis medfører det mer konkurranse og lavere priser etter hvert, men hvem vet... Du ønsker ikke å stå på en slik medisin lenge, og det er fint. Det er jo ikke noe bra å ta medisiner unødvendig. Dessverre er ikke disse slankemedisinene noe som "reparerer" overvekt. Medisinene virker bare apetittdempende så lenge de tas, og når du slutter med dem, kommer apetitten tilbake. Kanskje har du, innen du slutter, lagt deg til vaner og rutiner som gjør at du ikke faller tilbake i gamle mønstre, men jeg er redd at for de fleste vil det være nødvendig å fortsette med slankemedisiner lenge, og kanskje livet ut, for å unngå å gå opp i vekt igjen. Noen nevner slankeoperasjon som den beste løsningen, men det er jeg usikker på. For det første er det et stort inngrep som er en stor belastning for kroppen, og som vanskelig kan reverseres. For det andre er det også for slankeopererte mange som opplever at effekten av operasjonen avtar etter en tid, og de strever på nytt med å kontrollere vekten, og noen går opp i vekt igjen, tross operasjon. De nye slankesprøytene har vist seg å være tilnærmet like effektive som operasjon, og medisinene har den fordelen at de kan justeres i dose og også sluttes med, noe du ikke kan med en operasjon. Jeg vil absolutt oppfordre deg til å snakke med legen din om din situasjon. Leger har ulike tilnærminger til dette med behandling av overvekt, og hva din lege tenker om det, finner du ut ved å ta praten. Noen leger vil raskt foreslå slankemedisin, mens andre nok vil at du prøver andre ting først. Som sagt, snakk med legen din og ta det derfra. Slik du beskriver din situasjon og din BMI, ville jeg vurdere det til at du kvalifiserer til Wegovy eller tilsvarende, men, igjen, det er legen din som må ta denne vurderingen. Endret lørdag kl 12:46 av aksase 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet lørdag kl 12:59 #29 Del Skrevet lørdag kl 12:59 Jeg ble nektet slankeoperasjon pga diagnosen «schizoaffektiv». Veide 94 kg på bare 160 cm. hos fastlegen fikk jeg skrevet ut saxenda, slankesprøyte først og wegovy etterpå har gått ned til 69 kg og går ned stadig ned er idag glad for at jeg ble nektet slankeoperasjon siden wegovy funker så bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:35 #30 Del Skrevet lørdag kl 13:35 Du trenger ikke medisin. Du trenger nye matvaner. Ikke slankefolkets knekkebrød og mager ost. Men ordentlig mat. Les Marit Kolby sin bok og tren styrke. Eller betal for en coach. Ingen sprøyte kan lære deg å spise bra og trene Anonymkode: 3a377...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:41 #31 Del Skrevet lørdag kl 13:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du trenger ikke medisin. Du trenger nye matvaner. Ikke slankefolkets knekkebrød og mager ost. Men ordentlig mat. Les Marit Kolby sin bok og tren styrke. Eller betal for en coach. Ingen sprøyte kan lære deg å spise bra og trene Anonymkode: 3a377...414 Å der kom endelig eksperten som vet hva sykelige overvektige skal gjøre for å gå ned i vekt. Ikke hør på hva leger og andre kvalifiserte personer i helsevesenet sier. Anonymkode: dd723...30d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:56 #32 Del Skrevet lørdag kl 13:56 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sparer for operasjon nå, er lei av jojo-slanking 20 året på rad! Anonymkode: 4f59a...5f7 Får du ikke operasjon gjennom det norske helsevesenet? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen får henvisning til ernæringsfysiolog dekket av det offentlige fordi de har en bmi på 34, det må man betale selv. Anonymkode: 870e0...b2a Jo, det får man. Det er det legen på fedmepoliklinikken som kan henvise til. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke bra og gå ned så mye på så kort tid for da kan man legge på seg alt man gikk ned Anonymkode: c6078...91e Det stemmer ikke. Det kan faktisk være bra, fordi man får en skikkelig boost. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ba om dette for fire år siden fordi jeg ønsket hjelp med vekten min, men jeg ønsket ikke fedmeoperasjon og fikk derfor avslag. Overvektspoliklinikken i Stavanger hjalp kun dem som ville ha operasjon sto det i avslaget. Var ikke mye hjelp å hente der. Anonymkode: 533e8...f7b Veldig merkelig. Slik er det ikke på fedmepoliklinikken her. De ønsker at færrest mulig tar operasjon. De er også i gang med en studie for å se på resultatene av mange år med slankeoperasjoner. Jeg skal delta, siden jeg er fedmeoperert for over 10 år siden. Anonymkode: 56e75...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:37 #33 Del Skrevet lørdag kl 14:37 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan anbefale mounjaro. Jeg har gått ned 16 kg på 6 uker. Er dyrere, men har vært utrolig effektivt for min del. Anonymkode: 0747d...488 den er kun for folk med diabetes Anonymkode: 0929a...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:47 #34 Del Skrevet lørdag kl 14:47 det skader ikke og snakke med legen det betyr ikke at du må begynne på sprøyta viktig og tenke på 1 pris 2 du må trene 3 du må spise sunt 4 det er ikke en mirakel kur du må forsatt jobbe med og gå ned i vekt mindre salt, mindre sukker, mindre saus\dressing\rømme\fløte mer grønnsaker Anonymkode: 0929a...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:47 #35 Del Skrevet lørdag kl 14:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke bare hva man spiser men mengden, jeg selv har vært hos ernæringsfysiolog og det var en del info som jeg tenker få tallet er klar over For eks. Pasta og ris skal man kun spise en dl, potet kun en, grønnsaker så mye man vil, frukt i stedene for godteri for eks dadler. Og selvfølgelig magert kjøtt og en dag i uken med vegetar mat Det er heller ikke sånn at overvektige sliter med di samme tingene For meg er det godteri for min samboer var det for store mengder mat, noen kan det være alt for mye junk food, og noen er det kunnskap om mat Bor man sammen noen er det veldig viktig å gjøre dietten sammen ellers funker det ikke Jeg vil uansett anbefale vekt klubben der er det mange bra oppskrifter hvor det står kalorier og man kan spise mye av det man pelide og spise for eks min favoritt er kylling kebab Anonymkode: c6078...91e AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ånei du, det er mange som får bakoversveis når de innser hvor mye kalorier det er i ting, selv sunne ting, så det at det ikke er til noen hjelp er bare tull. Anonymkode: 65767...e71 Alt dette er veldig lett tilgjengelig kunnskap, man trenger på ingen måte snakke med ernæringsfysiolog for å få vite dette... Anonymkode: b6c5f...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 14:48 #36 Del Skrevet lørdag kl 14:48 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): den er kun for folk med diabetes Anonymkode: 0929a...e59 Det er feil at Mounjaro er kun for de med diabetes. Den er også for vektkontroll i følge Felleskatalogen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/mounjaro-lilly-754280 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:57 #37 Del Skrevet lørdag kl 14:57 Jeg gikk ikke til fastlegen men brukte en nettlegetjeneste og fikk resept på wegovy. Har gått fra 82 til 72 på 6 mnd, høyde 166 cm. Har forsøkt å gå ned i vekt ved å telle kalorier, fokusere på proteiner etc, men wegovy fjerner matstøy og gjør det lettere å spise mindre. Betaler fortsatt bare 1750,- i mnd på 1 mg sprøyte, trenger ikke å øke om man går ned i vekt på en lavere dose. Mulig jeg øker til 1,7 mg, den koster 2500,- Vel verdt det for min del ☺️ Anonymkode: cfb83...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:15 #38 Del Skrevet lørdag kl 15:15 Her er mine erfaringer: slet med tiltagende overvekt etter en traumatisk hendelse i livet, hvor trøstespising ble den kortsiktige «løsningen» - som jo absolutt ikke ble noen løsning. Fikk resept på Mysimba, som ikke hjalp noe i forhold til vektnedgang, og som ga meg uhyggelig depressivt tankekjør. Glad jeg seponerte i tide. Senere forsøkte jeg Wegovy, som virket bra for vektnedgang, men som samtidig resulterte i at håret mitt ble skikkelig tynt. Etter å ha gått ned nesten til ønsket vekt seponerte jeg derfor Wegovy. Nå har jeg gått opp igjen en del, men ikke til så mye som jeg veide da jeg var på det tyngste. Er blitt litt engstelig for bivirkninger etter dette, og håper jeg klarer å styre matinntaket selv - skulle gjerne blitt kvitt 7-8 kg… Anonymkode: b8eca...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doloressa Skrevet lørdag kl 15:23 #39 Del Skrevet lørdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men de undersøker jo ingenting. Jeg har vært med lege med diverse problemer før, tatt blodprøver, alt er fint.. Har hatt hårtap, ingen energi, trøtt konstant osv. Men blodprøvene er tydeligvis fantastiske. Gir ikke mening, men to leger har sagt det nå. Der er jo ikke noe hjelp å få, annet enn eventuelt sprøyter. Helsevesenet vårt er faktisk helt forjævlig dårlig når jeg tenker meg om.. Jeg tror jeg først får hjelp når jeg veier 150 kg. Og da er det for sent, for da vil jeg ikke mer. Anonymkode: 3c7bd...f50 Det høres ut som du har muligens PCOS da det du nevner mtp. hårtap, økende vekt, trøtthet er typiske tegn ved PCOS. Jeg ville fått undersøkt eggene og sjekket om det finnes noen svulster der som ville bekreftet dette. Selv om jeg hadde aldri vektproblemer men gikk til legen og klaget om hårtap og det viste seg at jeg har PCOS selv om blodprøvene var helt perfekte. Begynte på Metformin rett etterpå og det har hjulpet mye. Tar også masse kosttilskudd i tillegg og trener 3 ganger i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet lørdag kl 15:29 #40 Del Skrevet lørdag kl 15:29 Sprøyta vil hjelpe deg å leggja om, men det er framleis ein stor jobb. Du må gjere alle dei keisame tinga som å gradvis endre vaner, bli meir aktiv, spise mindre kake på bursdag, o.l. Det er så drittjobb at du aner ikkje, men det ER mogleg. Hadde eg vore deg ville eg først og fremst spurt legen om Mysimba er eit alternativ, og samstundes fått henvising til fedmepoliklinikk e.l. (mange ideelle/private aktører med avtale også) for oppfølging der mtp ernæringsfysiolog, innveiing, lære deg å setje smarte mål, osv. Du skal ikkje berre gå ned, men halde deg der. Då må du ha realistiske mål og forventingar til kva vekt du kan halde over tid, også utan medisinsk hjelp. Og du MÅ jobbe grundig medan du står på medisinen. Nok av historier her og ellers på SoMe om folk som tek medisin og at det «går av seg sjølv» heilt til dei av ein eller annan grunn må stoppe og fyk rett opp igjen. Ikkje bli ein del av den statistikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå