AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Hei! Jeg er gravid med termin i juni. Babyen ble til ved hjelp av IVF hos St.Olavs i høst. Man skulle jo tro at det var enkelt å anslå termindato basert på når egget (5-dagers) ble satt inn, men lokalsykehuset der jeg skal føde og har hatt alle kontroller har satt en annen termin enn den termindatoen jeg selv har kommet frem til ved å bruke IVF-kalkulator for termin. Lokalsykehuset satt en foreløpig termin på TUL i uke 14-ish basert på fosterets mål/størrelse, og den samme datoen ble bekreftet/opprettholdt på OUL i uke 18. Den viser seg å være 8 dager senere enn terminen jeg selv har kommet frem til. Altså er IVF-terminen 1.juni mens UL-termin er 9.juni. Jeg har prøvd å ta opp dette på alle kontroller og ultralyder på lokalsykehuset, men ingen har villet diskutere det noe mer enda. Nå begynner fødsel å nærme seg, og jeg kjenner jeg bekymrer meg mye for dette. Hva om jeg plutselig går på overtid, og overtiden regnes fra lokalsykehusets termindato? Bør jeg ringe St.Olavs og høre hvilken termindato jeg skal forholde meg til? Det virker ikke som det finnes retningslinjer for dette, men en ultralydjordmor jeg møtte for et par uker siden på kontroll mente jeg skulle forholde meg til termindato regnet fra egginnsett. Det er helt håpløst at jeg aldri får et ordentlig svar, heller ikke fra gynekologene på lokalsykehuset som jeg har jevnlige kontroller hos. Noen som har erfaring med dette? Hilsen bekymret gravid som ligger våken midt på natta og funderer på dette... Anonymkode: 60e26...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Ivf termin gjelder. Hvertfall ved OUS. Anonymkode: ce20f...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Hvordan gikk det med barnet på kontroll da? Sålenge du har et friskt barn som ikke er alt for stort, så gjør det ikke noe å gå på overtid. Finner de en grunn til å igangsette deg før, så gjør de det. Men de igangsetter aldri pga avvik mellom to ul-terminer alene. Anonymkode: 6e417...82a
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan gikk det med barnet på kontroll da? Sålenge du har et friskt barn som ikke er alt for stort, så gjør det ikke noe å gå på overtid. Finner de en grunn til å igangsette deg før, så gjør de det. Men de igangsetter aldri pga avvik mellom to ul-terminer alene. Anonymkode: 6e417...82a Takk for svar! Det er ikke avvik mellom UL-terminer. Det er avvik mellom termin basert på egginnsett og termin basert på UL. Pga en del risikofaktorer blir det sannsynligvis keisersnitt (hadde også ks ved forrige graviditet). Derfor er det ikke ønskelig for min del å gå lenger enn jeg må, da ks ofte settes opp 10-12 dager før termin. Jeg tror nok jeg skal ta en telefon til St.Olavs neste uke for noen er nødt til å si hva som er riktig termin her, synes det er for dårlig av lokalsykehuset å ikke gi meg et ordentlig svar. Anonymkode: 60e26...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april St. Olavs gjør det samme som ditt lokalsykehus. Jeg hadde all oppfølging ved St.Olavs i fjor, og termin ble fastsatt ved UL. Da settes termin etter fosterets størrelse, og da spiller det ingen rolle når du hadde innsett. Hos meg var termin ved innsett 28.1, termin ved TUL 20.1 og til slutt ved OUL landet det på 25.1. Jeg forstår at du er mer bekymret når du potensielt kan gå 9 dager for lenge, så jeg anbefaler uansett å ringe St.Olavs hvis du trenger å føle deg tryggere. 😊 Anonymkode: ce950...653 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): St. Olavs gjør det samme som ditt lokalsykehus. Jeg hadde all oppfølging ved St.Olavs i fjor, og termin ble fastsatt ved UL. Da settes termin etter fosterets størrelse, og da spiller det ingen rolle når du hadde innsett. Hos meg var termin ved innsett 28.1, termin ved TUL 20.1 og til slutt ved OUL landet det på 25.1. Jeg forstår at du er mer bekymret når du potensielt kan gå 9 dager for lenge, så jeg anbefaler uansett å ringe St.Olavs hvis du trenger å føle deg tryggere. 😊 Anonymkode: ce950...653 Takk for svar! Skal ta en telefon til St. Olavs ja! Men fint å se at også St. Olavs går ut fra UL-termin slik som lokalsykehuset, for jeg har følt litt på at det kanskje er ulik praksis. Og jeg husker ikke hva de gjorde ved første graviditet som også var IVF, men der lå barnet helt på kurven størrelsesmessug hele veien, så det var aldri snakk om noen annen termin som jeg kan huske. Anonymkode: 60e26...dd8
AnonymBruker Skrevet 19. april #7 Skrevet 19. april Jeg fikk også annen termin enn IVF-termin, og St.Olavs fulgte ul-terminen. Anonymkode: 65f62...e04 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar! Skal ta en telefon til St. Olavs ja! Men fint å se at også St. Olavs går ut fra UL-termin slik som lokalsykehuset, for jeg har følt litt på at det kanskje er ulik praksis. Og jeg husker ikke hva de gjorde ved første graviditet som også var IVF, men der lå barnet helt på kurven størrelsesmessug hele veien, så det var aldri snakk om noen annen termin som jeg kan huske. Anonymkode: 60e26...dd8 Nå er det noen år siden jeg var gjennom dette. Men det var ultralydtermin som gjaldt. Selv om alt skjedde på samme sykehus. (Haukeland) Mener jeg den gang leste at det var vanlig praksis overalt. Anonymkode: 8c4d9...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar! Det er ikke avvik mellom UL-terminer. Det er avvik mellom termin basert på egginnsett og termin basert på UL. Pga en del risikofaktorer blir det sannsynligvis keisersnitt (hadde også ks ved forrige graviditet). Derfor er det ikke ønskelig for min del å gå lenger enn jeg må, da ks ofte settes opp 10-12 dager før termin. Jeg tror nok jeg skal ta en telefon til St.Olavs neste uke for noen er nødt til å si hva som er riktig termin her, synes det er for dårlig av lokalsykehuset å ikke gi meg et ordentlig svar. Anonymkode: 60e26...dd8 Jeg har ikke tatt ks før, men har blitt igangsatt pga komplikasjoner. Jeg fikk egentlig en dato basert på termin, men så bestemte de seg for å sette meg i gang tidligere. Jeg hadde kontroller en gang i uka. Da brydde de seg ikke noe om termindatoen, men kun hvordan baby hadde det. Så de gjør nok det i ditt tilfelle også. Termindato har ikke noe å si sånn egentlig, kun hvordan baby har det. Har babyen det dårlig så flytter de dato for ks eller igangsettelse. Så jeg tenker at du ikke trenger å bruke mye energi på dette. De har kontroll 😊 På ul setter de termin ut fra mål. Det er bare prosedyre. Anonymkode: 6e417...82a 1
Lisegikkpåskolen Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det noen år siden jeg var gjennom dette. Men det var ultralydtermin som gjaldt. Selv om alt skjedde på samme sykehus. (Haukeland) Mener jeg den gang leste at det var vanlig praksis overalt. Anonymkode: 8c4d9...f3d Det har vært en annen nesten lik tråd om dette med UL termin vs. IVF termin og der var det ganske tydelig at det er forskjellig fra plass til plass. Vi fikk beskjed fra Medicus at det var IVF terminen som gjaldt selv om de satte meg frem på UL termin, men siden de satte terminen tidligere så gjorde jeg ikke noe med det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april Lisegikkpåskolen skrev (32 minutter siden): Det har vært en annen nesten lik tråd om dette med UL termin vs. IVF termin og der var det ganske tydelig at det er forskjellig fra plass til plass. Vi fikk beskjed fra Medicus at det var IVF terminen som gjaldt selv om de satte meg frem på UL termin, men siden de satte terminen tidligere så gjorde jeg ikke noe med det. Takk for svar! Men hvem er det som til slutt bestemmer? St. Olavs eller lokalsykehuset? Anonymkode: 60e26...dd8
Lisegikkpåskolen Skrevet 19. april #12 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar! Men hvem er det som til slutt bestemmer? St. Olavs eller lokalsykehuset? Anonymkode: 60e26...dd8 Ville ha hørt med St. Olavs hvis dette bekymrer deg veldig. Skal vel ikke være så vanskelig å bytte termin når en vet datoen for innsett.
AnonymBruker Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Men hvem er det som til slutt bestemmer? St. Olavs eller lokalsykehuset? Anonymkode: 60e26...dd8 Det er sykehuset der du skal føde som bestemmer når du skal ha ks. De er jo klar over at du har to ulike datoer. Oppstår det noe usikkerhet rundt det, så vil de gjøre ekstra kontroller. Skal du dit på ultralyd i nærmeste fremtid? Anonymkode: 6e417...82a
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april St Olavs er vel blant de beste i landet på ultralyd. Ville stolt på terminene de ga Anonymkode: 0fdc7...47d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april St Olavs bruker UL-termin. Med mine to IVF-barn fra St Olavs så regnet de og at jeg var 2+0 den dagen egg ble satt inn, selv om det var blastoer og jeg var 2+5. De mente det var ikke nøye for annet enn testing, for termin ble avgjort på UL uansett. Det er opp til lokalsykehuset, men ta det opp med jordmor/fastlege. Mine UL-terminer har vært satt før IVF-termin, da var det langt enklere å bare følge det. Tror ikke det hjelper noe å ringe st Olavs, de kommer neppe til å kontakte lokalsykehuset ditt og si imot dem.. Anonymkode: e30ea...585 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Jeg går mot strømmen her, basert på uheldig erfaring med ei som fikk satt termindato frem to uker. Lokalt sykehus tviholdt på at deres UL-termin var riktig, til tross for at dette ikke var mulig. Opprinnelig og faktisk termindato kom og gikk. Termindatoen lokalsykehus hadde satt kom også, og da var kvinnen i realiteten to uker på overtid og ba om å bli igangsatt. Men sykehuset mente hun var hysterisk, så de ville vente. Mer enn en uke etter dette oppsøkte hun sykehuset pga. lite fosterbevegelse (ikke rart, da var hun litt over tre uker over termin), men ble sendt hjem igjen. Det gikk dessverre ikke bra for baby. Hos deg, Ts, er det "bare" åtte dager feil, og det er noe bedre. Men hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt det opp med St. Olavs, og hatt fokus på risikofaktoren du har som gjør at du trolig skal ta ks, og at hvis det er meningen at du/baby trenger at ks tas 10-12 dager før faktisk termin, så vil det si at du risikerer at ks ikke blir tatt før du er på termin, hvis lokalsykehuset velger å forholde seg til UL-termin og ikke faktisk termin. Var jeg deg ville jeg ha kontaktet St. Olavs, og jeg ville tatt kontakt med jordmoren som sa du skulle forholde deg til IVF-terminen. Og så ville jeg sørget for at de journalførte - OG at du får utskrift av dette! - hva som er faktisk termindato, og at det er den som må regnes med fremover, samt når ev. ks datosettes. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 496f6...6ef
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar! Men hvem er det som til slutt bestemmer? St. Olavs eller lokalsykehuset? Anonymkode: 60e26...dd8 Det høres ikke ut som St. Olavs har gitt deg noen termindato? Anonymkode: ee3bc...484
AnonymBruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april Lisegikkpåskolen skrev (6 timer siden): Det har vært en annen nesten lik tråd om dette med UL termin vs. IVF termin og der var det ganske tydelig at det er forskjellig fra plass til plass. Vi fikk beskjed fra Medicus at det var IVF terminen som gjaldt selv om de satte meg frem på UL termin, men siden de satte terminen tidligere så gjorde jeg ikke noe med det. AnonymBruker skrev (4 timer siden): St Olavs bruker UL-termin. Med mine to IVF-barn fra St Olavs så regnet de og at jeg var 2+0 den dagen egg ble satt inn, selv om det var blastoer og jeg var 2+5. De mente det var ikke nøye for annet enn testing, for termin ble avgjort på UL uansett. Det er opp til lokalsykehuset, men ta det opp med jordmor/fastlege. Mine UL-terminer har vært satt før IVF-termin, da var det langt enklere å bare følge det. Tror ikke det hjelper noe å ringe st Olavs, de kommer neppe til å kontakte lokalsykehuset ditt og si imot dem.. Anonymkode: e30ea...585 Når fødte dere da? Anonymkode: ebf1d...39a
sommerfugl154 Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april (endret) De var helt fast bestemt på å beholde IVF terminen min på Ullevål i allefall - selv om han målte ganske stor for alderen og ville hatt termin over en uke før hvis de skulle fulgt ultralyden. Ble satt i gang i uke 42+0, og det var da tre uker etter UL-termin. Fødte et stort barn og mistet 2.5L blod, det ble nesten keisersnitt og masse styr. Så for min del kunne de godt ha gått etter størrelse og ikke ivf-alder 😅😅 Endret 20. april av sommerfugl154
Lisegikkpåskolen Skrevet 20. april #20 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når fødte dere da? Anonymkode: ebf1d...39a Jeg fødte en dag før IVF termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå