Gå til innhold

Nokasranerne.

Ruspus

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, spekulasjoner, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble slettet for spekulasjoner/ryktespredninger den 21.04.25 kl. 16:19.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sommermor skrev (9 timer siden):

De dømte i Usa har vel ingen som helst mulighet til å få permisjoner under soning. Det er det jeg kunne tenkt meg i Norge.

Fram mot en prøveløslatelse må det jo gis permisjoner. Men her er det vel risikovurderingen som har sviktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har studert kriminologi i Leeds, her ble Norge og Sverige ofte fremhevet som et feilslått rettsvesen, hvor samfunnets krav på beskyttelse blir lite vektlagt. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (33 minutter siden):

Jeg kjenner noen som har studert kriminologi i Leeds, her ble Norge og Sverige ofte fremhevet som et feilslått rettsvesen, hvor samfunnets krav på beskyttelse blir lite vektlagt. 

I hvilken sammenheng? Blir nysgjerrig på hvordan de forklarer at Norge er kjent som et av verdens tryggeste land.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carbos skrev (44 minutter siden):

I hvilken sammenheng? Blir nysgjerrig på hvordan de forklarer at Norge er kjent som et av verdens tryggeste land.

Skal spørre henne neste gang, men mener du Norge er et trygt land fordi vi har slappe straffer?  Om vi fjernet nesten all straff, blir vi mer eller mindre trygge?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (2 minutter siden):

Skal spørre henne neste gang, men mener du Norge er et trygt land fordi vi har slappe straffer?  Om vi fjernet nesten all straff, blir vi mer eller mindre trygge?

Jeg spør fordi jeg ble nysgjerrig på hva noen legger i en veldig vag påstand. Relativt lave kriminalitetsrater og aktivt politiarbeid med reguleringer gjør Norge til et trygt land. Noen lovbrudd har lavere strafferammer enn mange ønsker mens andre har høyere, det har avvergende effekt.

Tar du for eksempel strafferammene for narkotikalovbrudd seriøst er det en stor sjanse for at du ikke begynner å selge narkotika. Gjengmiljøer får mindre ressurser (penger) når det ikke er tilgang på narkotika å selge og strenge våpenreguleringer gjør det usannsynlig at de fleste av oss risikerer å bli skutt på åpen gate. Mye av det handler om forebygging. Det er noe av hensikten med lovene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det jeg har forstått blir faren en person utgjør vektlagt på en helt annen måte. I England så var det en litt spesiell sak hvor en politimann under korona perioden arresterte en kvinne, tok henne med seg, voldtok, drepte henne og kremerte henne. Han kommer aldri noensinne ut igjen, dommeren mente at så lenge han levde ville ingen kvinne noensinne føle seg trygg, sorgen han påførte familien og folks sjokk over handlingen ble også sterkt vektlagt. Noe slik ville neppe skjedd i Norge. Blir du tatt får samme forbrytelse flere ganger er du virkelig ute å kjører England, men dette kjelder ikke bare England, men de fleste land. Også trygge land slik som Norge ( Kanada, Japan etc) For å ta et konkret eksempel for noen år siden ble en kvinne voldtatt av en eldre mann som truet henne med kniv, han hadde nylig sluppet ut av soning. Det viste seg at han hadde domfellelser for voldtekt helt tilbake på 60-tallet. Jeg er ikke helt sikker på antallet med lurer på om det var snakk om 12-13 tilfeller, hver gang var straffen på mellom 2-3år, noen ganger ble straffen slått sammen. I en slik situasjon hadde man nok i mange land etter 3 eller 4 gangen satt ned foten og gitt han 20-30år. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (1 time siden):

Selv om det visst ble gjort store feil ang Millehaugen, så er ikke strenge straffer forenelig med mer trygghet I alle tilfeller. 

At Norge er såpass trygt handler selvfølgelig ikke kun om straff, men også velferd etc. Likevel vil strengere straffer i mange tilfeller ha katastrofale konsekvenser. Eks større fare for at overgripere, personer som utøver vold/partner vold etc dreper ofrene sine. Lovbrudd kan potensielt bli mer brutale, da straffen uansett er lang/livet ut, mm. 

I Norge fokuseres det mer på rehabilitering. At selv om man har begått lovbrudd, så blir man behandlet som et menneske. Det har en positiv effekt i svært mange tilfeller. I motsetning til mange andre land der kriminelle, etter endt straff, blir satt ut på gata uten noen ting hvor den eneste måten å overleve på er å begå nye kriminelle handlinger, eller de gir opp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 21.4.2025 den 22.12):

Etter det jeg har forstått blir faren en person utgjør vektlagt på en helt annen måte. I England så var det en litt spesiell sak hvor en politimann under korona perioden arresterte en kvinne, tok henne med seg, voldtok, drepte henne og kremerte henne. Han kommer aldri noensinne ut igjen, dommeren mente at så lenge han levde ville ingen kvinne noensinne føle seg trygg, sorgen han påførte familien og folks sjokk over handlingen ble også sterkt vektlagt. Noe slik ville neppe skjedd i Norge. Blir du tatt får samme forbrytelse flere ganger er du virkelig ute å kjører England, men dette kjelder ikke bare England, men de fleste land. Også trygge land slik som Norge ( Kanada, Japan etc) For å ta et konkret eksempel for noen år siden ble en kvinne voldtatt av en eldre mann som truet henne med kniv, han hadde nylig sluppet ut av soning. Det viste seg at han hadde domfellelser for voldtekt helt tilbake på 60-tallet. Jeg er ikke helt sikker på antallet med lurer på om det var snakk om 12-13 tilfeller, hver gang var straffen på mellom 2-3år, noen ganger ble straffen slått sammen. I en slik situasjon hadde man nok i mange land etter 3 eller 4 gangen satt ned foten og gitt han 20-30år. 

Hvis det i England hadde skjedd her, kunne det godt ha hendt at han ikke hadde sluppet ut her heller. Forvaring er en greie. Du sammenligner drap og voldtekt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal avvente mine synspunkter ang Millehagen til han er dømt (igjen). Syns det er rart at en som tydeligvis sliter med å sitte inne, begår et mord så han blir sittende enda lengre inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 21.4.2025 den 20.58):

Fordi drapsrate og sjanse for f.eks. overfallsvoldtekter ligger nærmest på bunn i verdenssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (5 timer siden):

Jeg skal avvente mine synspunkter ang Millehagen til han er dømt (igjen). Syns det er rart at en som tydeligvis sliter med å sitte inne, begår et mord så han blir sittende enda lengre inne.

Han har sittet inne mer eller mindre sammenhengende siden 1989, bokstavelig talt siden Berlinmuren falt. Så spørsmålet er om han kanskje kjenner på at han sliter mer på utsiden, og derfor "vil" fortsette å sitte inne 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (2 timer siden):

Han har sittet inne mer eller mindre sammenhengende siden 1989, bokstavelig talt siden Berlinmuren falt. Så spørsmålet er om han kanskje kjenner på at han sliter mer på utsiden, og derfor "vil" fortsette å sitte inne 🤔

Det kan absolutt være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterjenta skrev (9 timer siden):

Her ser det jo ut som du forskutterer at han er skyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 timer siden):

Her ser det jo ut som du forskutterer at han er skyldig. 

Ja jeg ser det nå. Beklager, litt klønete skrevet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...