Gå til innhold

Datter fikk kneskål ut av ledd ~ noen som har erfaring med dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datter 19 år fikk kneskåla ut av ledd i går, hun var sammen med en venn som fikk den raskt på plass. Har hatt sterke smerter i dag og kneet er hovent. Ringte legevakt som ba henne ta kontakt med fastlege over påske. Noen som har vært borti dette og kan fortelle hvor lang tid det vil ta før det blir bra og eventuelt veien videre. Hun jobber som kokkelærling og det er mye gåing på harde gulv, bør hun regne med sykmelding en tid? 

Anonymkode: c4cfe...0d8

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Datter 19 år fikk kneskåla ut av ledd i går, hun var sammen med en venn som fikk den raskt på plass. Har hatt sterke smerter i dag og kneet er hovent. Ringte legevakt som ba henne ta kontakt med fastlege over påske. Noen som har vært borti dette og kan fortelle hvor lang tid det vil ta før det blir bra og eventuelt veien videre. Hun jobber som kokkelærling og det er mye gåing på harde gulv, bør hun regne med sykmelding en tid? 

Uff, stakkars! 
Er vennen hennes helsepersonell?
For når man får kneskålen ut av ledd kan det å tvinge den tilbake forårsake ytterligere skade på brusk, leddbånd eller ben om man ikke vet hva man gjør. 

Om denne vennen ikke har skikkelig kunnskap om dette, burde hun absolutt dra til legevakten så fort så mulig å få de til å se på det. 

Anonymkode: 01f5c...8e8

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, stakkars! 
Er vennen hennes helsepersonell?
For når man får kneskålen ut av ledd kan det å tvinge den tilbake forårsake ytterligere skade på brusk, leddbånd eller ben om man ikke vet hva man gjør. 

Om denne vennen ikke har skikkelig kunnskap om dette, burde hun absolutt dra til legevakten så fort så mulig å få de til å se på det. 

Nei, det er han ikke, men han har kneet ut av ledd flere ganger selv, snakket med ortoped på legevakta, men han ville ikke ta henne inn, fikk som sagt beskjed om å vente til over påske, reagerte litt på det, det er noen dager til legesenteret åpner igjen..

AnonymBruker

Nei, det er han ikke, men han har kneet ut av ledd flere ganger selv, snakket med ortoped på legevakta, men han ville ikke ta henne inn, fikk som sagt beskjed om å vente til over påske, reagerte litt på det, det er noen dager til legesenteret åpner igjen..

Urolig kjipt, det er en skade som skal tas på alvor og sees rask på. De har sikkert lite ansatte i påsken? Jeg hadde dratt og satt meg der, spesielt siden hun har så vondt stakkars😢

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ringte legevakt som ba henne ta kontakt med fastlege over påske.

dette er jo akutt, er det ikke?! hvem snakket du med på legevakten? Kan du ringe igjen?

Anonymkode: 200bd...170

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ringe legevakta igjen og si at kneet er hovent og at smertene er sterke? Dette går helt sikkert fint altså, men høres jo smart ut med en fysisk legesjekk fremfor å bare snakke per telefon. Da kan hun jo kanskje få smertestillende som hjelper også... Masse god bedring ❤️‍🩹

Anonymkode: 4489d...e5e

• Liker 1
AnonymBruker

dette er jo akutt, er det ikke?! hvem snakket du med på legevakten? Kan du ringe igjen?

Anonymkode: 200bd...170

Snakket først med en sykepleier som satte meg videre til ortoped.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du ringt legevakten igjen når hun nå er verre? Jeg ville prøvd å ringe igjen.

Anonymkode: 6ad93...795

• Liker 1
AnonymBruker
Enda en tulling skrev (Akkurat nå):

Skjedde det helt ut av det blå, eller i forbindelse med en spesiell aktivitet eller et uhell?

Hun falt, snublet i en fortauskant. 

AnonymBruker

Jeg fikk også kneskålen ut av ledd da jeg var rundt 20 år. Fikk også hjelp av en venn (ikke helsepersonell) til å få den raskt på plass, men opplevde også sterk hevelse og smerter. Gikk til lege, og det eneste de kunne hjelpe meg med var smertestillende og beskjed om å holde foten i ro ca en ukes tid. Gikk på krykker en ukes tid etter det, og hadde litt ubehag en kort periode etter det igjen. Men etter noen få måneder var alt bra igjen, og jeg har aldri hatt noen problem med knærne etter det. Og det er over 20 år siden nå. 

Det er sikkert litt individuelt, men det kan i alle fall gå  veldig bra.

God bedring til datteren din 😊

Anonymkode: dd796...dfe

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk også kneskålen ut av ledd da jeg var rundt 20 år. Fikk også hjelp av en venn (ikke helsepersonell) til å få den raskt på plass, men opplevde også sterk hevelse og smerter. Gikk til lege, og det eneste de kunne hjelpe meg med var smertestillende og beskjed om å holde foten i ro ca en ukes tid. Gikk på krykker en ukes tid etter det, og hadde litt ubehag en kort periode etter det igjen. Men etter noen få måneder var alt bra igjen, og jeg har aldri hatt noen problem med knærne etter det. Og det er over 20 år siden nå. 

Det er sikkert litt individuelt, men det kan i alle fall gå  veldig bra.

God bedring til datteren din 😊

Anonymkode: dd796...dfe

Det var godt å høre, da får vi håpe det blir slik for henne også..

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har fått kneskålen ut av ledd flere ganger, og det er veldig smertefult, men så lenge man ikke ryker noe så går det over etter 14 dager. Ville vært forsiktig med belastning, men ut fra min erfaring er det ikke nødvendig med sykemelding. 

Jeg fikk en del år etter påvist hypermoblitet, og det er nok årsaken til at jeg ofte fikk kneskålen ut av ledd, men det kan bedres ved å trene musklene rundt knærne, så jeg vil anbefale det, også generelt. 

Har du ringt legevakten igjen når hun nå er verre? Jeg ville prøvd å ringe igjen.

Anonymkode: 6ad93...795

Ser ikke helt hva det er å stresse med, hva skal de egentlig gjøre, hvis kneskåla allerede er på plass igjen?
Om det skulle være aktuelt med operasjon skal det mye til at de gjør dette før kneet har roet seg og hevelsen gått ned igjen.
Måtte kanskje være for å få smertestillende da, hvis det fortsatt er uutholdelig selv etter reseptfritt som Ibux?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner, da er det vel ikke sannsynlig at kneskåla bare skal gli ut igjen sånn uten videre, så hun burde nok kunne gå rolig. Vektbelastning er jo normalt ikke problemet. Derimot å stresse rundt på et kjøkken der man løper fra side til side er vel kanskje ikke det lureste. Kommer litt an på skadeomfanget da, som det er skadet brusk eller sener som noen nevner over her, og hvor omfattende det er. Tipper på en 14 dagers sykmelding i første omgang, så ser de an bedringen.

Annonse
AnonymBruker

Jeg opplevde dette i tenårene da min bror og jeg herjet/lekesloss, og 20 år senere er fremdeles kneet svekket. Det blir smertefullt ved anstrengelser (mye gåing, løping, alt som har med bøyning av knær). Det har skjedd flere ganger at det har gått ut av ledd på nytt, som om leddet er dårlig. Det lager også knekkelyder, slik som man kan knekke fingrene. Det er jo ikke uvanlig at ledd kan knekke sånn, men det andre kneet knekker aldri, og ingen andre av leddene mine gjør det. Jeg har vært på sykehuset, blitt sjekket opp, og de finner ingenting galt. Jeg bruker støttebandasje mye av tida jeg er aktiv. Svømming er det eneste kneet mitt takler bra. Jeg kunne aldri klart meg som kokk 😔 Jeg håper det ordner seg helt for henne. Hun må komme seg til fastlege så fort som mulig om legevakt ikke vil ha henne inn.

Anonymkode: 28947...0d3

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tilføyelse: Dersom visse bevegelser gjør ekstra vondt, bør de unngås siden det da tyder på at de belaster en del av kneet som er skadet. Fullstendig passivitet er derimot en dårlig ide, så forsiktig bevegelse innenfor tålegrensen anbefales.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ledd som har gått ut av ledd bør stabiliseres og så trenes opp over tid. Ellers går det ikke så bra. Lege over påske er helt riktig - hun behøver en sykemelding. Det er utenkelig at hun er tilbake med det første (tenk måneder, ikke uker). Samtidig begynner dere ringe rundt til fysioterapeuter e.l. og spør om de har greie på temaet. 

Her og nå: hvile og miobilisering (altså bevegelse av leddet uten belastning). 

Skrekkhistorier fra «gamle dager» der dette ikke går bra er helt vanlig - det er ekstremt få år siden man anså det å få noe ut v ledd som så udramatisk at man verken stabiliserte eller trente opp igjen. Ta grep og dette går helt fint, og helt uten senskader. Men, som sagt: hun har en solid tid med opptrening fremfor seg. Jeg, personlig, ville ha overtalt henne til å droppe tanken om gåing på harde gulv de neste 1-3 årene. Ta en ny utdannelse i mellomtiden. Bli … økonom eller ingeniør eller noe som kan gjøres fra en ny kontorstol.

Anonymkode: 1da51...0fd

AnonymBruker

Mye bastante svar fra folk uten piling her. Du har snakke med ortoped som er eksperten på dette, og mener likevel KG skal gi bedre svar? Det gjøres sjelden noe med patellaluksasjoner når det er hoppet på plass, og grunnen til at det er vondt og hovent kan du sammenligne med en kraftig forstuelse av foten med litt blødning og veske i vevet. Legg på støttebandasje, hold kneet hevet og i ro, ta smertestillende, og kontakt fastlege for henvisning til bildediagnostikk og evt sykemelding over helgen. Pleier å gå seg til på 1-2 uker, så ikke sikkert hun kan gå rett i lære igjen på tirsdag nei.

Anonymkode: 4637c...7e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...