Gå til innhold

Hvordan vet du at du er klar for å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er straks 23 år og samboer 26, vi har vært sammen i snart 2 år og bodd sammen i noen mnd nå. Han har fast jobb og jeg jobber som vikar (men jobber alltid 100% likevel) og gjort dette i 2 år nå. Jeg droppa ut av vgs og begynte helt på nytt da jeg var 18. Har alltid tenkt at jeg vil studere men bare ikke kommet så langt enda, hvis det går an å si. Har pga dette alltid følt at jeg er litt sent ute i forhold til andre på min alder, og derfor selvfølgelig tenkt at barn er langt i fremtiden for oss. Har liksom tenkt at jeg skal studere, kanskje ta en bachelor også jobbe litt, og etter DET kan vi begynne å tenke på å få barn. 

Men i det siste har jeg begynt å bli usikker på dette, da det er så lenge til! Kjæresten min har veldig lyst på barn og sier alltid at han er klar når jeg er. Han er helt med på å vente så mange år det tar til jeg føler at tiden er inne, men at hvis jeg hadde kommet imorgen og sagt at jeg vil ha barn så er han helt med. Har begynt å kjenne på det at jeg gleder meg så utrolig mye til å se han som far og til vi blir en familie. Jeg elsker bare livet vårt sammen og alt jeg vil er egentlig å starte familien vår sammen. 

Jeg føler meg egentlig så klar til å starte familie, men jeg vet jo at jeg er ung, og har ikke fått ting «på stell» enda. Alt det logiske i meg sier jo at vi burde vente, samtidig sier hjertet mitt at vi er klare.
Det jeg lurer på er egentlig bare hvordan vet man at man er klar? Hvordan skal jeg vite om vi skal følge hodet og være logiske eller følge hjertet? 

Endret av anonym5514
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid når jeg var 23. vi bare hoppet i det. Men jeg hadde allerede en bachelor og vet at det ikke er noe stress for meg å få studieplass igjen med barn. Vi er også gift og har eiendom i begges navn så jeg er sikret ved evt brudd. Det er for såvidt lettere å studere å ha barn for da får du mer tid med barna enn om man jobber 8-16 og barna må gå lenge i bhg. Jeg tenker for din del at hvis du klarer å se for deg å være aleneforsørger for et barn mens du studerer eller jobber så kjør på. Men hvis du er avhengig av samboers økonomi er du litt fucked hvis det skjærer seg mellom dere. Å studere med barn gir bare snaue 13000 i måneden som alene forsørger. Pluss barnetrygd 1700 da, men det er ganske lite i forhold til høye leiepriser og matpriser. Samt at en unge koster en del selv om man kjøper brukt og får mye gratis.

Anonymkode: 3663d...fca

AnonymBruker
Skrevet

For min egen del: 1. Ferdig med studier, hadde reist verden rundt og rast fra meg. 2. Gift og vært i forhold i 4+ år så jeg følte meg trygg på hans evner som far og på at vårt forhold ville vare. 3. Begge i 100% fast stilling som vi hadde hatt i noen år før vi startet. 4. Bolig som vi eide og som egnet seg for barn.

Nå fikk ikke jeg første før jeg var 32 år da, men opplevde alt for mange venninner gå på smell etter smell da de fikk barn tidlig så jeg visste alltid at det å få barn var noe jeg ville vente med til jeg hadde vært ego i 20-årene 😅 Men viktigst var vel at jeg ikke møtte mannen i mitt liv før jeg var 27. Kunne godt fått barn ved 30 og 32 istedenfor 32 og 34, men alt i alt fornøyd med avgjørelsen og det har gått veldig fint🥰❤️

Anonymkode: 654e7...c07

Skrevet

Helsestasjonen ville nok tenkt at du er veldig ung og uetablert. Så spiller det jo også en rolle om hvor mye familie dere har til stede. Eventuelt andre venner med barn.
det som er kjipt med å få barn så ungt er hvis man ikke har så mange venner med barn, da må man oppsøke åpen barnehage alene og bruke mye tid på å skaffe nye venner, noen syns det er gøy og andre syns det er tungt med en liten baby som trenger mye. Ofte mister man de vennene man hadde eller ser de mye sjeldnere etter man får barn. Jeg tenker du må stille deg selv spørsmålet om du er villig til å være mye ensom, er du klar for at kroppen din endrer seg og aldri vil se helt ut som den gjorde før. Hvis du får en baby med kolikk, har du familie til å avlaste deg? Det er også viktig å tenke over om du har råd til å forsørge deg selv og barnet alene hvis det skulle bli brudd mellom deg og barnefar. Hvis du svarer ja på alt det er du klar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...