Gå til innhold

Frekk 5 åring - får lyst til å klikke på foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan du utdype dette eller var dette de beste argumentene du klarte å hoste opp?  Har du blitt dumpa, er du fyllesyk eller hva er greia? Du høres jo ut som 5-åringen på lekeplassen 🤡

Anonymkode: 4c5b4...469

Innlegget fra anonym 165 bør bare glatt ignoreres. Å begynne å gå på personangrep og råde meg om å ikke få flere barn er å synke lavt. Hilsen ts.

Anonymkode: 750c7...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg opplevde noe lignende på et lekerom. Det var en gutt på ca 7 år som hadde tatt absolutt ALLE lekene og laget en slags borg. Hadde sikkert hatt lekerommet for seg selv en stund, så skjønner at gutten hadde hatt det moro. Men så kommer altså mine barn på 3 og 5 inn og spør om de kan få leke med noen av ballene. Gutten sier da bestemt NEI.

Barna mine blir usikre og kommer bort til meg. Jeg tar de med bort til gutten igjen og sier at vi må dele på lekene. Da reagerer gutten med å begynne å kaste ting på meg. Jeg blir mildt sagt sjokkert. Jeg går utenfor lekerommet og spør flere voksne om det er noen som har et barn inne på dette lekerommet. Finner foreldrene til slutt og sier at de bør se etter gutten sin da han driver å kaster leker på meg og nekter barna mine å leke. Foreldrene svarer med "jamen han har en diagnose". Og da svarer jeg bare "da burde han kanskje ha en voksen sammen med seg på lekerommet da!!" De henter gutten og tar han med seg mens de ser olmt på meg. 

Barna mine snakker fortsatt om det et år etterpå. Jeg er ikke redd for å stå opp for ting som er urettferdig. Jeg syns synd på denne gutten som ikke har foreldre som orker å være til stede og veilede. Syns du gjorde det bra ts da du grep inn i situasjonen. Det er det man skal :) 

Anonymkode: 3a572...983

Takk. Jeg mener selv at jeg handlet riktig, angrer kanskje på at jeg ikke turte å si fra til foreldrene også. Alltid skummelt da man aldri vet om forsvarsmekanismen deres kicker inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi kan konkludere denne tråden med at det ikke er så rart at det finnes forskjellige typer barn med forskjellige personligheter etc, mtp hvor mange forskjellige foreldrestiler som kommer frem her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innlegget fra anonym 165 bør bare glatt ignoreres. Å begynne å gå på personangrep og råde meg om å ikke få flere barn er å synke lavt. Hilsen ts.

Hvor har jeg bedt deg om å ikke få flere barn???

Anonymkode: fddfb...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er helt fair at hun ikke gav den bort. Helt enig i at hun hadde den først. Hadde ignorert det faktum at hun ikke ville gi den bort «med vilje» også glatt om ikke det var for at hun fulgte meg 2 åring og prøvde bevisst å late som om sparkesykkelen var ledig ved å gå av den og gå sånn 3 meter bort… og det skjedde seriøst sykt  mange ganger. Det var tydelig lek for henne å erte min 2 åring.

Helt enig.

Jeg synes det er overdrevent å snakke om psykopati, slik det er blitt nevnt i tråden, men jeg mener at enkelte mennesker helt klart er født snillere og mer empatiske enn andre. Denne 5-åringen er nok blant dem som ikke fikk så mye naturlig empati. Og da hjelper det ikke med foreldre som ikke følger opp.

Anonymkode: 15b31...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er en viktig diskusjon dette her. Ja, noen barn har diagnoser, som eksempelvis autisme, og da kan det være vanskelig å forstå andres perspektiver, regulere seg selv eller takle endringer i leken. Men nettopp derfor er det så viktig at de barna har støtte og veiledning fra voksne – ikke at man bare sier "han har en diagnose" og lar det være med det.

Samtidig tenker jeg at vi voksne også må være bevisste på hva slags holdninger vi gir videre til barna våre. Jeg opplever stadig foreldre som syr puter under armene og mener deres barn alltid skal få det akkurat som de vil, med én gang. Noen ganger er leker faktisk opptatt. Noen ganger må man vente litt, spørre pent om å få være med, eller finne noe annet å gjøre en stund. Og så håper jeg at du også snakket med barna dine om dette med diagnoser og at barn er forskjellige ❤️

Anonymkode: da521...7bb

Ja, vi har snakket om det. Og det er ikke noe problem at noen leker er opptatt. Da sier jeg helt enkelt at de må vente på tur eller finne noe annet. Men et barn kan ikke ha ALLE lekene og samtidig kaste leker på voksne og barn for å få viljen sin. Det var det jeg reagerte på. Foreldrene burde absolutt vært til stede :) 

og jeg tenker at i situasjonen til ts så var det ikke at sparkesykkelen var opptatt som var problemet, men at barnet erter hennes lille barn og ser ut til å kose seg med det uten å få veiledning fra voksne. Det hadde ikke min 5-åring fått lov til. Jeg hadde gått bort til henne og sagt at hun må enten gi det lille barnet få sparkesykkelen eller leke ferdig med den uten å drive å lure barnet til at den er ledig uten at den er det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker ikke særlig oppegående selv ts.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, vi har snakket om det. Og det er ikke noe problem at noen leker er opptatt. Da sier jeg helt enkelt at de må vente på tur eller finne noe annet. Men et barn kan ikke ha ALLE lekene og samtidig kaste leker på voksne og barn for å få viljen sin. Det var det jeg reagerte på. Foreldrene burde absolutt vært til stede :) 

og jeg tenker at i situasjonen til ts så var det ikke at sparkesykkelen var opptatt som var problemet, men at barnet erter hennes lille barn og ser ut til å kose seg med det uten å få veiledning fra voksne. Det hadde ikke min 5-åring fått lov til. Jeg hadde gått bort til henne og sagt at hun må enten gi det lille barnet få sparkesykkelen eller leke ferdig med den uten å drive å lure barnet til at den er ledig uten at den er det. 

Takk. Det er godt å lese at det er flere her som får med seg hovedpoenget: «og jeg tenker at i situasjonen til ts så var det ikke at sparkesykkelen var opptatt som var problemet, men at barnet erter hennes lillebarn og ser ut til å kose seg med det uten å få veiledning fra voksne.» 👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å noen foreldre er så enkle i tankegangen sin at det er skremmende ..

Anonymkode: fddfb...165

Hvem er det du snakker om her? Meg? Jeg har sett sånt skje med mine i veldig tidlig alder og da er det blitt tatt tak i. Får høre i foreldremøtene utelukkende positivt, de er omsorgsfulle og respekterer de andre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ugrei oppførsel av foreldrene, så sant de så hva som foregikk. Men er det normalt å blir så sint at man koker over en femåring som er litt drittunge?

Anonymkode: 4381b...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk. Det er godt å lese at det er flere her som får med seg hovedpoenget: «og jeg tenker at i situasjonen til ts så var det ikke at sparkesykkelen var opptatt som var problemet, men at barnet erter hennes lillebarn og ser ut til å kose seg med det uten å få veiledning fra voksne.» 👍🏽

Ja, men jeg skjønner fortsatt ikke at du satt å så på «21 runder» med erting av ditt eget barn for at det skulle bli robust, før du gjorde noe som helst. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men jeg skjønner fortsatt ikke at du satt å så på «21 runder» med erting av ditt eget barn for at det skulle bli robust, før du gjorde noe som helst. 

Du tenker jeg satt og bokstavelig talt telte rundene? 😹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en sparkesykkel til henne da vel 🙄

Anonymkode: 8ec1c...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp en sparkesykkel til henne da vel 🙄

Anonymkode: 8ec1c...d2e

Dette handlet ikke om sparkesykkelen halloooo? Har du lest innlegget? Det handlet heller ikke om å dele eller vente på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det var helt rett av deg å gjøre det! Min 5 åring kan også være ufyselig til tider men da må man faktisk som forelder veilede. Jeg hadde aldri syns det var greit om mitt barn kom å sa dette, og jeg hadde sagt at vi må faktisk bytte fordi hun som er mindre har lyst til å leke med denne og den er for mindre barn. Syns det blir litt det samme som med de som lar sine store barn ta helt over småbarnsområdet på lekeland. Jeg syns det er viktig å lære barna å ta hensyn til andre mennesker. Synd i barnet som ikke blir veiledet i hvordan man samhandler med andre barn. 

Anonymkode: 2fae5...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...