Gå til innhold

Frekk 5 åring - får lyst til å klikke på foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det ikke da bare å si ifra en god stund før man kjenner at man blir så forbanna at man koker, til denne 5 åringen, eksempelvis «Lille Lotte skjønner ikke helt at du tøyser når du gjør sånn, så hun blir veldig lei seg, men kanskje hun kan få prøve den når du er ferdig?:))» eller noe slikt. Erfaringsmessig så responderer barn gjerne på andre voksne, og gjør dem ikke det - nei vel, tenker jeg. Femåringen hadde sparkesykkelen først, uansett hvor mye vi alle tenker inni oss at barn skal dele. 

Syntes at det veldig spesielt å 1. blokkere en 5 åring og 2. si at den har psykopatiske trekk? 

Anonymkode: da521...7bb

Jeg synes det er helt fair at hun ikke gav den bort. Helt enig i at hun hadde den først. Hadde ignorert det faktum at hun ikke ville gi den bort «med vilje» også glatt om ikke det var for at hun fulgte meg 2 åring og prøvde bevisst å late som om sparkesykkelen var ledig ved å gå av den og gå sånn 3 meter bort… og det skjedde seriøst sykt  mange ganger. Det var tydelig lek for henne å erte min 2 åring.

Anonymkode: 750c7...008

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det ikke da bare å si ifra en god stund før man kjenner at man blir så forbanna at man koker, til denne 5 åringen, eksempelvis «Lille Lotte skjønner ikke helt at du tøyser når du gjør sånn, så hun blir veldig lei seg, men kanskje hun kan få prøve den når du er ferdig?:))» eller noe slikt. Erfaringsmessig så responderer barn gjerne på andre voksne, og gjør dem ikke det - nei vel, tenker jeg. Femåringen hadde sparkesykkelen først, uansett hvor mye vi alle tenker inni oss at barn skal dele. 

Syntes at det veldig spesielt å 1. blokkere en 5 åring og 2. si at den har psykopatiske trekk? 

Må forresten legge til at det var nettopp sånn faren snakket til henne etterpå: typ «åhhh lille susselotte, det går bra, du kan ta og leke mer med den etterpå». Altså, det er faktisk ikke alltid sånn oppdragelse funker, det må vi seriøst innse i 2025. Man kan ikke BARE være emosjonell foredretype. Da kan man få rasshøl av noen barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må forresten legge til at det var nettopp sånn faren snakket til henne etterpå: typ «åhhh lille susselotte, det går bra, du kan ta og leke mer med den etterpå». Altså, det er faktisk ikke alltid sånn oppdragelse funker, det må vi seriøst innse i 2025. Man kan ikke BARE være emosjonell foredretype. Da kan man få rasshøl av noen barn.

Empatisk* foreldretype mener jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kokte inni meg men mener å huske at jeg sa: «Du, jeg ser hva du holder på med. Nå er det noen andre sin tur å leke med den sparkesykkelen.» Hun begynte å grine og løp bort til faren som helt apatisk trøstet henne. 

Den her synes jeg var unødvendig. Vet du at hun var ondsinnet? Skjønte hun selv at det var galt det hun gjorde?

Du ga henne bare er sint, men antakelig helt kryptisk melding som hun ikke lærte noe av. Og foreldrene så en sinna dame korrigere deres barn på en helt unødvendig måte

Anonymkode: dd6da...c3e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Empatisk* foreldretype mener jeg.

Søren, var kanskje emosjonell som var rett hehe. I hvertfall en som baaare skal sette seg inn i barnets følelser og seriøst aldri klare å gi en tydelig beskjed eller sette grenser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må lære datteren din til å stå opp for seg ved å gjøre det for henne i denne alderen. 

Så fremt det ikke var 5-åringens private sykkel ville jeg bare sagt til henne at leker skal deles. 

Det var det selvsagt ikke, var et lekerom på hotell. Men ja, enig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den her synes jeg var unødvendig. Vet du at hun var ondsinnet? Skjønte hun selv at det var galt det hun gjorde?

Du ga henne bare er sint, men antakelig helt kryptisk melding som hun ikke lærte noe av. Og foreldrene så en sinna dame korrigere deres barn på en helt unødvendig måte

Mener du å le av at «man aldri skal gi noe til noen andre» og «late som den er ledig» og le når man tar noe fra noen IKKE er ondsinnet? Hvor gamle er dine barn. Jeg har en på 5 også og hun kunne ALDRI funnet på å oppføre seg sånn 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det høres jo ut som 5-åringen helt oppriktig elsket å plage 2-åringen..

Vil gå så langt som å si det kan være alvorlig faresignal på tidlige psykopatiske trekk hos det lille menneskebarnet når en koser seg sånn ved å se andre bli lei seg. Selv om hun bare er 5 år.

Foreldrene kan gjerne ha skyld i det mht egen adferd og oppdragelse. Men håper de ser adferden til barnet nå og tar tak i det  umiddelbart for å lære barnet grunnleggende kunnskap rundt empati.

Anonymkode: 44973...9ff

Vet du hva?? Du treffer spot on. Jeg skrev det ikke, men det er nøyaktig slik jeg opplevde det barnet. At hun koste seg på bekostning av at andre ble lei seg. Det var ganske sykt å følge med på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppvokst med en eldre søster med omtrent samme aldersforskjell, synes jeg egentlig det høres nokså normalt ut (og nei, min søster har ikke psykopatiske tendenser og vi var og er gode venner)...

Du reagerer på at de andre foreldrene ikke grep inn, samtidig som du satt og så på at 2-åringen din ble utsatt for dette gang på gang. Hvorfor skulle de tenke at det var nødvendig å gripe inn når du tydeligvis ikke syntes det?

Anonymkode: fbd79...f63

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er helt fair at hun ikke gav den bort. Helt enig i at hun hadde den først. Hadde ignorert det faktum at hun ikke ville gi den bort «med vilje» også glatt om ikke det var for at hun fulgte meg 2 åring og prøvde bevisst å late som om sparkesykkelen var ledig ved å gå av den og gå sånn 3 meter bort… og det skjedde seriøst sykt  mange ganger. Det var tydelig lek for henne å erte min 2 åring.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hahaha men er det rart når du blokkerer 5 åringen? 😅 Altså, misforstå meg rett - jeg har tre barn selv og er ikke ukjent med lekeplass-irritasjon. Men før man blokkerer 5 åringer så kan man være litt emosjonell foreldretype 😂❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor lot su femåringen fortsette? Hvorfor stoppet du henne ikke fremfor å observere henne? Hvorfor snakket du ikke til henne?

Anonymkode: b2004...78c

Jeg gjorde det til slutt. Måtte jo først bli trygg på at dette faktisk var en reell situasjon der jeg som fremmed foreldre hadde rett i å bryte inn i. Samtidig vil jeg at mine barn skal bli robuste, det gikk derfor fint i starten at 2 åringen måtte oppleve det. Synes hun reagerte fint også. Gikk bare tilbake til sitt hver gang. Men etter en stund sa det stopp. Synes også dette barnet fortjente å få motstand. Grenser for hvor lenge man skal få lov å kose seg på at andre blir skuffa/lei seg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uoppdragne barn kan være veldig provoserende, spesielt også når hun går etter er barn som er mye mindre enn seg selv. Siden foreldrene hennes ikke brydde seg om hvordan hun oppførte seg så gjorde du riktig valg å sperre henne slik hun mistet sykkelen.

Anonymkode: 0ded3...cfb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du å le av at «man aldri skal gi noe til noen andre» og «late som den er ledig» og le når man tar noe fra noen IKKE er ondsinnet? Hvor gamle er dine barn. Jeg har en på 5 også og hun kunne ALDRI funnet på å oppføre seg sånn 

Men så er barn forskjellige og nei en 5 åring er ikke ondsinnet 

Anonymkode: fddfb...165

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hahaha men er det rart når du blokkerer 5 åringen? 😅 Altså, misforstå meg rett - jeg har tre barn selv og er ikke ukjent med lekeplass-irritasjon. Men før man blokkerer 5 åringer så kan man være litt emosjonell foreldretype 😂❤️

Hva er grunne til at jeg skal være emosjonell her egentlig? I mine øyne var det et barn som helt tydelig manglet grensesetting og tydelige føringer. Jeg ville også vise tydelig for mine barn at sånn oppførsel ikke er ok. Dessuten er det ikke min oppgave å oppdra andres barn. Jeg bryr meg ikke om den jenta. Det å begynne med emosjonell oppdragelse krever mer, og det gjør jeg gjerne med mine egne barn. Men jeg gidder ikke å bruke min tid på å gjøre det samme med andres barn. Sånn enkelt og greit ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uoppdragne barn kan være veldig provoserende, spesielt også når hun går etter er barn som er mye mindre enn seg selv. Siden foreldrene hennes ikke brydde seg om hvordan hun oppførte seg så gjorde du riktig valg å sperre henne slik hun mistet sykkelen.

Anonymkode: 0ded3...cfb

Ja altså hun var jo 3 meter unna den også, så er ikke sånn at jeg dro den vekk fra henne eller tok den fra henne engang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er grunne til at jeg skal være emosjonell her egentlig? I mine øyne var det et barn som helt tydelig manglet grensesetting og tydelige føringer. Jeg ville også vise tydelig for mine barn at sånn oppførsel ikke er ok. Dessuten er det ikke min oppgave å oppdra andres barn. Jeg bryr meg ikke om den jenta. Det å begynne med emosjonell oppdragelse krever mer, og det gjør jeg gjerne med mine egne barn. Men jeg gidder ikke å bruke min tid på å gjøre det samme med andres barn. Sånn enkelt og greit ;)

Det handler jo noe om at det er et barn da, en 5 åring?! Hva tenker du at du lærte ditt eget barn i denne situasjonen da? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oppvokst med en eldre søster med omtrent samme aldersforskjell, synes jeg egentlig det høres nokså normalt ut (og nei, min søster har ikke psykopatiske tendenser og vi var og er gode venner)...

Du reagerer på at de andre foreldrene ikke grep inn, samtidig som du satt og så på at 2-åringen din ble utsatt for dette gang på gang. Hvorfor skulle de tenke at det var nødvendig å gripe inn når du tydeligvis ikke syntes det?

Anonymkode: fbd79...f63

Hvis mitt barn oppfører seg dritt mot et annet barn venter jeg ikke på at andre barns foreldre skal gripe inn…….. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at foreldre ikke bryr seg eller tom liker oppførselen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler jo noe om at det er et barn da, en 5 åring?! Hva tenker du at du lærte ditt eget barn i denne situasjonen da? :) 

Jeg snakket om situasjonen med begge mine barn etterpå. 5 åringen min observerte også det. Mine barn lærte at man ikke skal oppføre seg slikt mot andre barn. Mine barn lærte å vente på tur, å dele, og å aldri erte -for da kommer en sint forelder til unnsetning;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakket om situasjonen med begge mine barn etterpå. 5 åringen min observerte også det. Mine barn lærte at man ikke skal oppføre seg slikt mot andre barn. Mine barn lærte å vente på tur, å dele, og å aldri erte -for da kommer en sint forelder til unnsetning;)

Og så lærte de at mamma elsker dem og aldri kommer til å la noen plage dem, eller det sa jeg til 2 år gamle lille jenta mi hvertfall ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...