Gå til innhold

Frekk 5 åring - får lyst til å klikke på foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde en situasjon med et barn (ca 5 år gammel jente) som jeg opplevde som helt ufyselig i dag. Hva er egentlig greia med sånn barn?? Min 2 åring spurte om å bytte sparkesykler på et lekerom fordi den hun jenta hadde var i mindre størrelse. Reaksjonen er at jenta løper bort til foreldrene, forteller om det og sier at «den jenta ville låne sparkesykkelen, jeg skal bruke den hele tiden hahahahaa og aldri gi den bort». Greit nok, bare vær sånn du.. Men hva skjer så? Jo hun skal erte min 2 åring. Ca 20 gjentakende ganger kommer hun etter henne, forlater sparkesykkelen og later som den er ledig. Min 2 åring løper glad bort for å ta den, og idet hun nesten får det til kommer hun jenta og river den vekk og ler og sparker videre. Dette gjentar hun mens jeg observerer at min jente bare blir mer og mer lei seg. Er dette seriøst akseptabel og normal oppførsel fra en 5 åring?? Skal man bare finne seg i sånt!???? Jeg ble til slutt forbanna og det koker i meg nå flere timer senere. Gikk bort og blokkerte for henne når hun for 21ste gang skulle gjøre det samme. Sånn at min 2 åring faktisk fikk tak i sparkesykkelen. Sa også ganske tydelig fra om at nå er det noen andre sin tur. Foreldrene hennes gav helt F så det ut som. 

Anonymkode: 750c7...008

• Liker 6
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er lov til å be uegnede foreldre om å oppdra sitt bedriten avkom. 

Anonymkode: fb7d2...c6d

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsøkte du i det hele tatt å få til en dialog med foreldrene?

Anonymkode: 29e79...46f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får trøste deg med at dette er en unge som kommer til å møte mye motstand i livet med den type oppførsel (og som antagelig allerede gjør det). Tenk at det er synd på henne som har foreldre som gir faen i henne og at hun antagelig har lært oppførsel hjemme som andre barn og voksne blir frastøtt av. Det er synd på henne, hun er bare 5 år! 

Anonymkode: 6fea4...ae7

• Liker 20
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må lære datteren din til å stå opp for seg ved å gjøre det for henne i denne alderen. 

Så fremt det ikke var 5-åringens private sykkel ville jeg bare sagt til henne at leker skal deles. 

Anonymkode: dd6da...c3e

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde en situasjon med et barn (ca 5 år gammel jente) som jeg opplevde som helt ufyselig i dag. Hva er egentlig greia med sånn barn?? Min 2 åring spurte om å bytte sparkesykler på et lekerom fordi den hun jenta hadde var i mindre størrelse. Reaksjonen er at jenta løper bort til foreldrene, forteller om det og sier at «den jenta ville låne sparkesykkelen, jeg skal bruke den hele tiden hahahahaa og aldri gi den bort». Greit nok, bare vær sånn du.. Men hva skjer så? Jo hun skal erte min 2 åring. Ca 20 gjentakende ganger kommer hun etter henne, forlater sparkesykkelen og later som den er ledig. Min 2 åring løper glad bort for å ta den, og idet hun nesten får det til kommer hun jenta og river den vekk og ler og sparker videre. Dette gjentar hun mens jeg observerer at min jente bare blir mer og mer lei seg. Er dette seriøst akseptabel og normal oppførsel fra en 5 åring?? Skal man bare finne seg i sånt!???? Jeg ble til slutt forbanna og det koker i meg nå flere timer senere. Gikk bort og blokkerte for henne når hun for 21ste gang skulle gjøre det samme. Sånn at min 2 åring faktisk fikk tak i sparkesykkelen. Sa også ganske tydelig fra om at nå er det noen andre sin tur. Foreldrene hennes gav helt F så det ut som. 

Det høres jo ut som 5-åringen helt oppriktig elsket å plage 2-åringen..

Vil gå så langt som å si det kan være alvorlig faresignal på tidlige psykopatiske trekk hos det lille menneskebarnet når en koser seg sånn ved å se andre bli lei seg. Selv om hun bare er 5 år.

Foreldrene kan gjerne ha skyld i det mht egen adferd og oppdragelse. Men håper de ser adferden til barnet nå og tar tak i det  umiddelbart for å lære barnet grunnleggende kunnskap rundt empati.

Anonymkode: 44973...9ff

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil gå så langt som å si det kan være alvorlig faresignal på tidlige psykopatiske trekk hos det lille menneskebarnet når en koser seg sånn ved å se andre bli lei seg. Selv om hun bare er 5 år.

Sikkert opplært av foreldrene å ikke la seg overkjøre.

Anonymkode: 3df60...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor lot su femåringen fortsette? Hvorfor stoppet du henne ikke fremfor å observere henne? Hvorfor snakket du ikke til henne?

Anonymkode: b2004...78c

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldrene kan gjerne ha skyld i det mht egen adferd og oppdragelse. Men håper de ser adferden til barnet nå og tar tak i det  umiddelbart for å lære barnet grunnleggende kunnskap rundt empati.

Syns det er drøyt å snakke om psykopati ut ifra dette. Det kan like gjerne skyldes at hun har veldig ugreie foreldre, og dermed sparker videre nedover. Hakkekyllingen finner noen andre som er svakere å hakke på. 

Anonymkode: 72244...b11

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov å si ifra til andre barn. Vanlige voksne kan si ifra før den 21 gangen mens man blokkerer en 5 åring at kanskje andre kan prøve også? Innen man blir forbanna så snakker man jo gjerne helt vanlig til så små barn? 😅😂 Det er lov, tenker jeg. Eller så finner man på noe annet med eget barn, går et annet sted i lekeland (?) eller på lekeplassen eller hvor dere var .. 

Anonymkode: da521...7bb

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 5 år. De oppfører seg av og til svært lite empatisk og dette med å dele etc spesielt med yngre barn kan være veldig vanskelig. Oppførselen kan være veldig veldig provoserende og sårende. Jeg skjønner deg godt. Vil allikevel være forsiktig med å si at barnet har psykopatiske trekk. Her burde en voksen satt seg ned på huk med 5 åring og forklart på voksen måte at det ikke er greit å gjøre sånn. Hvis hun ikke vil låne den bort er det helt ok men da må hun heller sette den et annet sted slik at 2 åringen ikke tror hun kan ta den. Ikke kjefte og smelle men bare være myndig og gi 5 åringen budskapet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk unger. Det er gøy å erte/plage når det oppstår reaksjoner. Å bli sint kan også skape reaksjoner. Å være frekk, rampete, spinn fucka galen... Det gir oppmerksomhet. Et barn som ikke blir sett når det gjør gode ting, begynner å gjøre dårlige ting for å få oppmerksomhet. Hva tror du femåringen har lært gjennom sitt korte liv? At å være snill ikke har noe for seg, kanskje. Det gir henne ingen glede, hun har kanskje aldri blitt møtt med glede når hun gjør noe bra. 

Syntes du drøyde vel lenge med å ta den sykkelen. Hva sa du til ungen? 

Anonymkode: e95ec...351

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Forsøkte du i det hele tatt å få til en dialog med foreldrene?

Anonymkode: 29e79...46f

Jeg synes det er vanskelig å ta opp sånt der og da, koker jo inni meg. Og de satt jo og så på hele veien. Faren gjorde det hvert fall. Moren var opptatt i prat med en annen voksen. Men hadde jeg vært de hadde jeg sagt fra allerede før, når hun kom bort og fortalte at hun aldri skulle gi den bort. Jeg har også en på 5. Hadde da svart at «du kan sparke litt mer, og etterpå kan du bytte med hun lille jenta som venter på den» eller noe. Det at de gav totalt F i at barnet dems synes det var gøy at noen ville ha det hun hadde og at de ikke skulle få det, sa alt om foreldrene. Så liksom ikke for meg hvordan jeg skulle starte dialogen der.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er ego. Slik er barn. En kan ikke forvente at barn skal oppføre seg som dannede voksne. Fordi de ikke er voksne… Som forelder må du lære deg at alt ikke handler om ditt barn heller. Du og barnet må tåle at dere ikke får det som dere vil alltid og du må tåle at barnet ditt møter motgang, blir lei seg, sint og dere må takle urettferdighet sammen. Du kunne på et tidligere tidspunkt bare gått og tatt den sparkesykkelen når 5åringen var litt unna den og gitt den til din 2åring. Du hadde ikke trengt å sitte der som en voksen og bare se på showet. For den del tenkte 5åringen at dette her var en slags lek. Om å gjøre å være først til sparkesykkelen. Men siden ditt barn bare er to år så skjønte ikke barnet ditt leken. Og det forstår ikke alltid barn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typisk unger. Det er gøy å erte/plage når det oppstår reaksjoner. Å bli sint kan også skape reaksjoner. Å være frekk, rampete, spinn fucka galen... Det gir oppmerksomhet. Et barn som ikke blir sett når det gjør gode ting, begynner å gjøre dårlige ting for å få oppmerksomhet. Hva tror du femåringen har lært gjennom sitt korte liv? At å være snill ikke har noe for seg, kanskje. Det gir henne ingen glede, hun har kanskje aldri blitt møtt med glede når hun gjør noe bra. 

Kokte inni meg men mener å huske at jeg sa: «Du, jeg ser hva du holder på med. Nå er det noen andre sin tur å leke med den sparkesykkelen.» Hun begynte å grine og løp bort til faren som helt apatisk trøstet henne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du får trøste deg med at dette er en unge som kommer til å møte mye motstand i livet med den type oppførsel (og som antagelig allerede gjør det). Tenk at det er synd på henne som har foreldre som gir faen i henne og at hun antagelig har lært oppførsel hjemme som andre barn og voksne blir frastøtt av. Det er synd på henne, hun er bare 5 år! 

Anonymkode: 6fea4...ae7

Virka faktisk som de gav F. Så på den måten litt synd på henne ja. At det er sånn hun må skaffe seg oppmerksomhet. Men synes oppriktig synes på de som i fremtiden vil møte henne i samme klasse på skolen f.eks. etc mer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er vanskelig å ta opp sånt der og da, koker jo inni meg. Og de satt jo og så på hele veien. Faren gjorde det hvert fall. Moren var opptatt i prat med en annen voksen. Men hadde jeg vært de hadde jeg sagt fra allerede før, når hun kom bort og fortalte at hun aldri skulle gi den bort. Jeg har også en på 5. Hadde da svart at «du kan sparke litt mer, og etterpå kan du bytte med hun lille jenta som venter på den» eller noe. Det at de gav totalt F i at barnet dems synes det var gøy at noen ville ha det hun hadde og at de ikke skulle få det, sa alt om foreldrene. Så liksom ikke for meg hvordan jeg skulle starte dialogen der.

Men er det ikke da bare å si ifra en god stund før man kjenner at man blir så forbanna at man koker, til denne 5 åringen, eksempelvis «Lille Lotte skjønner ikke helt at du tøyser når du gjør sånn, så hun blir veldig lei seg, men kanskje hun kan få prøve den når du er ferdig?:))» eller noe slikt. Erfaringsmessig så responderer barn gjerne på andre voksne, og gjør dem ikke det - nei vel, tenker jeg. Femåringen hadde sparkesykkelen først, uansett hvor mye vi alle tenker inni oss at barn skal dele. 

Syntes at det veldig spesielt å 1. blokkere en 5 åring og 2. si at den har psykopatiske trekk? 

Anonymkode: da521...7bb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei nå må du virkelig rulle inn

Anonymkode: fddfb...165

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenkte først at barnet mitt blir robust av å oppleve sånt, at ikke jeg skal bryte inn for raskt. Ventet jo også til foreldrene hennes kanskje skulle se det. Jeg har selv to ganske sosialt sterke barn som klarer å tåle slikt, så det gikk fint. Min lille gikk bare tilbake til den andre større sparkesykkelen og sparket videre, men når det fortsatte og hun liksom ikke engang fikk sparke i fred uten at hun jenta skulle tease henne seriøst kontinuerlig, så stoppet jeg det. Var nesten mer for å være tydelig mot hun jenta, enn av hensyn til eget barn. Noen må jo si fra når ikke foreldre gjør det selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da!!

Det stakkars BaRNET har dessverre fått utdelt rassforeldre! 
DU som ansvarlig empatisk voksen, burde tatt tak i situasjonen, og forklart henne NEI, slik kan man ikke herse med andre barn. Og så brukt to min på hvorfor hun ikke kunne oppføre seg på denne måten, med omsorg ha sett henne og hennes behov også. Deretter burde du ha tatt deg to minutters voksenopplæring!

vi har alle kollektivt ansvar for samfunnet våre barn vokser opp i.

Endret av Misanthropis
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...