Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Har du eller kjenner du noen som har blitt gravid mens de ammet? Eller veldig fort gravid etter fødsel? 🥰 helsesøster sier jeg kan begynne på p-piller igjen, men er så skeptisk til prevensjon i og med at jeg er full av hormoner, så vi bruker kondom ☺️ 

Anonymkode: a4872...849

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ikke prevensjon å amme :) EL kommer jo før første mens og. Jeg fikk mens 3,5 mnd etter fødsel så kunne ikke teorien blitt gravid 3 mnd etter fødsel.

Kjenner flere med 2 tette (som ammet)

Anonymkode: 35288...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammet og de yngste er det 11 måneder mellom😅

Anonymkode: cd53b...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammet og hadde voldsomme mengder melk. Fikk første mens 6 uker etter fødsel, dvs første eggløsning kun 4 uker etter fødsel!

Anonymkode: 2e620...326

Skrevet

Jeg ammer og er gravid i skrivende stund. Fikk tilbake mensen 9 måneder etter fødsel

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (2 minutter siden):

Jeg ammer og er gravid i skrivende stund. Fikk tilbake mensen 9 måneder etter fødsel

Når ble du gravid da? Før mensen kom tilbake? ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når ble du gravid da? Før mensen kom tilbake? ☺️

3 måneder etterpå

AnonymBruker
Skrevet

Om du ammer skal du jo ikke bruke p-piller? Kun minipiller som er greit, var klar beskjed fra legen min.

Jeg ble gravid 4 mnd etter fødsel. Brukte kondom hver gang untatt den ene gangen det klaffet fullstendig. Visste ikke at syklusen var tilbake engang. Riktignok så delammet jeg, og var jo veldig klar over at det ikke var prevensjon.

Anonymkode: e4181...b08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet, og ga grøt fra 4 mnd pga lite melk. Mellom mine er det 18 mnd og jeg fikk ikke en eneste menstruasjon i mellom dem. Brukte ikke prevensjon, vi skulle jo ha en til, men prøvde heller ikke veldig å bli gravid. Må vel ha hatt sex noen ganger? 😅

Anonymkode: d994e...a97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbake mensen etter 6 uker med eldste og 5 uker etter med yngste. Det er nesten 13 mnd mellom dem. 

Anonymkode: 65c03...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammet og det er 12 måneder mellom barna mine. Fikk mensen etter nesten 4 måneder og mens #2 kom aldri. 

Anonymkode: 0d016...ef9

Skrevet

Jeg ammet riktignok til førstemann var over 2 år, men ble gravid mens jeg fortsatt ammet ja. Fikk tilbake syklus ved 10 mnd så det gikk jo lenge, men fullgod prevensjon var det ikke, selv i kombinasjon med app 😂

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (1 time siden):

Jeg ammet riktignok til førstemann var over 2 år, men ble gravid mens jeg fortsatt ammet ja. Fikk tilbake syklus ved 10 mnd så det gikk jo lenge, men fullgod prevensjon var det ikke, selv i kombinasjon med app 😂

Det er bare hvis du fullammer at amming har en prevensjonseffekt.  

Og du kan ikke bruke amming «i kombinasjon med app» når du har fått mensen tilbake, da bruker du jo bare appen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullammet, og ble gravid begge gangene.

Har tre som er tette i alder, for å si det sånn 😅

Anonymkode: 48a71...49e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammet og fikk mensen 6 uker etter fødsel. Var så skuffet. Hadde sett for meg uten mensen i lang tid. Men nei da. Ble gravid også. Husker ikke akkurat når fordi jeg tok abort. Og vi brukte kondom. Siden vi ikke skulle ha flere. Mannen steriliserte seg da. 

Anonymkode: 92ca9...b0c

Skrevet (endret)

For at amming skal være i nærheten av å fungere som naturlig prevensjon så er det en del betingelser som skal være på plass. Husker ikke alt men det har med hyppigheten av ammingen, for eksempel at man skal amme x-antall ganger i døgnet og at aldri kan gå mer enn 2-3 timer mellom hver økt. I tillegg må man nattamme. Selv da er man nok ikke 100% sikker, men det er man jo heller ikke på p-piller 😅

Endret av snurk
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er bare hvis du fullammer at amming har en prevensjonseffekt.  

Og du kan ikke bruke amming «i kombinasjon med app» når du har fått mensen tilbake, da bruker du jo bare appen. 

Det var ikke noen krise for oss uansett, hadde vel vært mer forsiktig om det var det ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei! 
Har du eller kjenner du noen som har blitt gravid mens de ammet? Eller veldig fort gravid etter fødsel? 🥰 helsesøster sier jeg kan begynne på p-piller igjen, men er så skeptisk til prevensjon i og med at jeg er full av hormoner, så vi bruker kondom ☺️ 

Amming er ingen sikker prevensjon. «Arbeidsuhell» kan skje, bruker du kondom i tillegg så er du sikrere enn uten. 

Anonymkode: 9be78...b81

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ble selv gravid mens jeg ammet, det er drøye 16 mnd forskjell på barna. Amming er IKKE prevensjon, selv om mange nok har redusert fertilitet i ammeperioden.

Graviditeten førte til mindre melkeproduksjon for min del, og det tror jeg er ganske vanlig - så det er greit å være klar over før man evt. planlegger å bli gravid mens man ammer.

Du skal heller uansett ikke bruke p-piller mens du ammer, for det vil også hemme/stoppe melkeproduksjonen. Man skal bare bruke hormonprevensjon uten østrogen, dvs. minipiller, p-stav, hormonspiral etc.

Anonymkode: 9dd64...04f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt inn kobberspiral (altså ikke hormoner). Amming er ikke prevensjon.

Anonymkode: d8cd9...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...