Gå til innhold

Hvor lenge klarer Norvegia seg utenfor kjøleskap - tips til flytur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal besøke en venninne som bor i et annet land. Jeg vil bruke ca 12-14 timer fra jeg går ut døren hjemme til jeg er hos henne. 

Jeg spurte om det var noe jeg skulle ta med fra Norge og jeg forventet et svar om type Melkesjokolade og Stratos, men det eneste hun har lyst på er Norvegia 😅 Så da får hun få Norvegia da.

Hvordan kan jeg best oppbevare denne i bagasjen på en såpass lang tur? Vil jo helst ikke levere fra meg bedrevet ost 😅

Når det er sagt så skal jeg ta med både Melkesjokolade og Stratos også 🙃

Anonymkode: 5ead7...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den klarer seg. Det er kaldt i lasterommet på flyet og.

Anonymkode: 5c7e7...c26

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle land som aksepterer ost til innførsel. 

Anonymkode: a6c71...05d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det med meg på 20-timersreise til tropisk Asiatisk land uten problem. Da har jeg pakket det i en sånn liten (nå står ordet HELT stille for meg, hva heter det nå igjen?! Sånn matpakkeveske med isolerte vegger😂) en sånn liten en, min hadde plass til 2 oster, og har hatt ett fryseelement oppi.

Anonymkode: c861c...b64

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle land som aksepterer ost til innførsel. 

Anonymkode: a6c71...05d

Dette er viktig!! Kjøtt og meieriprodukter er ofte på nei-lista. Det kan bli både dyrt og ubehagelig å bli tatt. 

Anonymkode: 35c7a...5ca

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips! Jeg skal sjekke opp i om det er lov å importere ost til dette landet 🙃 Hvor finner jeg slik informasjon? Lurt tips med sånn isolert matboks ting!

Jeg regner med å ta kollektivt til flyplassen ellers kunne jeg så klart kjøpt på nærmeste butikk til Gardemoen.

Hilsen TS som aldri har hatt Norvegia i bagasjen før 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips! Jeg skal sjekke opp i om det er lov å importere ost til dette landet 🙃 Hvor finner jeg slik informasjon? Lurt tips med sånn isolert matboks ting!

Jeg regner med å ta kollektivt til flyplassen ellers kunne jeg så klart kjøpt på nærmeste butikk til Gardemoen.

Hilsen TS som aldri har hatt Norvegia i bagasjen før 😅

Hvilket land er det, så kan vi hjelpe deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frysebag ser jeg det kalles 😂

Clas Ohlson har en liten og grei en til 59kr som veier lite. Mulig du også får plass til sjokoladen oppi der også... Hvis det er et varmt land du reiser til, vil det være lurt. Norsk sjokomade smelter ekstremt raskt i varmen. (I varme land lager de sjokolade med et kjemikale som gjør at det smelter saktere)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tåler det helt fint. 

Ville imidlertid hatt den i handbagasje. Har opplevd koffert som ble 2 uker forsinket, kan tenke meg hvordan den ville sett ut om det var en ost i den.. 

Anonymkode: e6401...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skal besøke en venninne som bor i et annet land. Jeg vil bruke ca 12-14 timer fra jeg går ut døren hjemme til jeg er hos henne. 

Jeg spurte om det var noe jeg skulle ta med fra Norge og jeg forventet et svar om type Melkesjokolade og Stratos, men det eneste hun har lyst på er Norvegia 😅 Så da får hun få Norvegia da.

Hvordan kan jeg best oppbevare denne i bagasjen på en såpass lang tur? Vil jo helst ikke levere fra meg bedrevet ost 😅

Ingen problemer, fast ost tåler mye. Det er hovedgrunnen til at vi i historisk tid begynte å yste og surne melk, fordi melk ble mer lagringsstabil uten gode  kjølemuligheter. Pakk den i avispapir og se til at merkingen og originalemballasjen er hel når du skal til et annet land. 

Anonymkode: 4b721...928

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har hatt med brunost til Kina mange ganger. Helt uproblematisk. Har en venninne i Beijing som elsker brunost 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norvegia holder seg godt i romtemperatur så lenge den er uåpen, og ostestykke holder bedre enn oppskåret. 

Anonymkode: 34cfe...45f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 7.36):

Den tåler det helt fint. 

Ville imidlertid hatt den i handbagasje. Har opplevd koffert som ble 2 uker forsinket, kan tenke meg hvordan den ville sett ut om det var en ost i den.. 

En forseglet norvegia går neppe ut over bagasjens øvrige innhold om den står to uker.

Anonymkode: 076ec...175

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En forseglet norvegia går neppe ut over bagasjens øvrige innhold om den står to uker.

Anonymkode: 076ec...175

I lagerrom som raskt kan bli opp mot 30 grader. Etter en flytur der trykkforandringer kan ha gjort at forseglingen er komprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke ta høyde for alt som potensielt kan skje på turen med bagasje som forsvinner osv. Stort sett så kommer den heldigvis frem :) Jeg kjøper en matboks av noe slag så er jeg sikret dersom noe skulle skje med osten i løpet av turen. Takk for alle gode svar, nå har jeg en venninne som blir veldig glad!

TS

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan pakke osten inn i folie og så en pose. I tilfelle forsinket baggasje og hvis forsegling blir brutt. Jeg ville pakket i koffert slik den er kjølig på flyturen. Du kan jo evt ta med en pakke ferdig oppdelt i håndbagasjen. Sånn hvis kofferten er forsinket. Men er nok best å spise raskt da. Ikke like godt når de har lagt ute og deretter kjøles igjen. Det finnes jo fryse elementer også.

Anonymkode: 6d5f9...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan pakke osten inn i folie og så en pose. I tilfelle forsinket baggasje og hvis forsegling blir brutt. Jeg ville pakket i koffert slik den er kjølig på flyturen. Du kan jo evt ta med en pakke ferdig oppdelt i håndbagasjen. Sånn hvis kofferten er forsinket. Men er nok best å spise raskt da. Ikke like godt når de har lagt ute og deretter kjøles igjen. Det finnes jo fryse elementer også.

Anonymkode: 6d5f9...fce

Fryse elementer kan ikke være i håndbagasjen. 

Anonymkode: 86be5...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...